Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 462
Offentligt
2163279_0001.png
Den 13. marts 2020
MFVM 029
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til beslutning om konklusioner vedrørende bedste
tilgængelige teknik (BAT- konklusioner) for overfladebehandling med organiske
opløsningsmidler og imprægnering af træ og træprodukter med kemikalier i
henhold til direktiv 2010/75/EU af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
industrielle emissioner (komitesag)
KOM-dokument foreligger
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om til beslutning om konklusioner vedrørende bedste
tilgængelige teknik (BAT-konklusioner) for virksomheder, der anvender overfladebehandling med
organiske opløsningsmidler og for virksomheder der imprægnerer træ og træprodukter med
kemikalier. Formålet med forslaget er at forebygge og bekæmpe forureningen fra større,
forurenende virksomheder omfattet af direktivet om industrielle emissioner (IE-direktivet) ved at
anvende den bedste tilgængelige teknik (BAT). Forslaget forventes sat til afstemning i Artikel 75
Komitéen den 20. marts 2019. Der er otte virksomheder i Danmark, som bliver omfattet af BAT-
konklusionerne. Det drejer sig om seks virksomheder, der anvender overfladebehandling med
organiske opløsningsmidler og imprægnering af træ, og to virksomheder der foretager
imprægnering af træ og træprodukter med kemikalier. Det vurderes, at forslaget for de otte
virksomheder samlet vil medføre forøgede omkostninger til monitering af emissioner til luften på ca.
236.500 kr. om året. Forslaget vurderes, at ville medføre en mindre forbedring af
beskyttelsesniveuaet i Danmark og EU. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til beslutning om konklusioner vedrørende bedste tilgængelige
teknik (BAT- konklusioner) for virksomheder, der anvender overfladebehandling med organiske
opløsningsmidler og for virksomheder der imprægnerer træ og træprodukter med kemikalier i henhold
til direktiv 2010/75/EU af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om industrielle emissioner
(komitesag).
Forslaget til BAT konklusioner er fremsat med hjemmel i artikel 13 i Europaparlamentets og Rådets
direktiv 75/2010 af 24. november 2010 om industrielle emissioner (IE-direktivet).
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Kommissionens IED Artikel 75 Komité. Afgiver
Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 462: Notat om komitésag om konklusioner vedrørende bedste tilgængelige teknik (BAT- konklusioner) for overfladebehandling med organiske opløsningsmidler og imprægnering af træ og træprodukter med kemikalier
Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet
Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller indenfor en
måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget/indenfor to måneder forelægge komitéen et ændret
forslag eller indenfor en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan
Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Artikel 75 Komiteen 75 Komité den 20. marts 2020.
Formål og indhold
I direktivet for industrielle emissioner stilles der krav om, at forurenende virksomheder omfattet af
direktivet skal begrænse forureningen mest muligt ved at anvende de bedste tilgængelige teknikker
(BAT). BAT er udtryk for de bedste tilgængelige teknikker for en bestemt sektor og omfatter den måde,
hvorpå anlægget konstrueres, bygges, vedligeholdes, drives og i den sidste ende lukkes ned på.
BAT-konklusioner fastlægger blandt andet teknikker til reduktion af emissioner samt opnåelige
emissionsniveauer for udledninger til luft og vand baseret på repræsentative anlæg. BAT skal sikre et
så højt miljøbeskyttelsesniveau som muligt, mens der samtidig tages hensyn til, hvad der er teknisk og
økonomisk gennemførligt for den relevante sektor.
Når der i medfør af direktivet er vedtaget BAT-konklusioner, er disse efter offentliggørelse i EU-
tidende umiddelbart bindende for medlemsstaterne. Miljømyndighederne er herefter forpligtet til at
lægge BAT-konklusionerne til grund, når der skal gives miljøgodkendelser til industrielle anlæg.
Myndighederne er ligeledes forpligtiget til at revidere miljøgodkendelser på eksisterende anlæg
således, at virksomhederne lever op til kravene fastsat i BAT-konklusionerne inden fire år fra deres
ikrafttrædelse. BAT-konklusionerne får således direkte betydning for virksomhederne.
Forslaget til BAT-konklusioner for virksomheder, der anvender overfladebehandling med organiske
opløsningsmidler og for virksomheder, der imprægnerer træ og træprodukter med kemikalier,
omfatter anlæg, der er opført på direktivets bilag 1 over omfattede industrielle aktiviteter under punkt
6.7, 6.10 samt 6.11 (hvis spildevandet udledes fra en virksomhed omfattet af punkt 6.7 eller 6.10):
Behandling af overflader på stoffer, genstande eller produkter under anvendelse af organiske
opløsningsmidler, navnlig med henblik på appretering, påtrykning, påføring af overfladelag,
affedtning, imprægnering, kachering, lakering, rensning eller vædning, med en forbrugskapacitet
med hensyn til opløsningsmiddel på mere end 150 kg/time eller mere end 200 tons/år.
Beskyttelse af træ og træprodukter med kemikalier, hvor produktionskapaciteten er større end 75
m3/dag, bortset fra behandling udelukkende mod blåsplint.
I Danmark vil otte virksomheder blive omfattet af forslaget til BAT-konklusioner. Disse omfatter seks
virksomheder, der producerer emballage, og trykkerier samt to træimprægneringsvirksomheder.
Kommunerne er miljøgodkendelses- og tilsynsmyndighed for alle anlæg.
Forslaget indeholder 29 BAT-konklusioner for virksomheder, der anvender organiske
opløsningsmidler, og 24 BAT-konklusioner for virksomheder, der foretager imprægnering af træ.
Særligt relevant for de omfattede dansk anlæg er kravene til miljøledelse, håndtering af råvarer, affald
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 462: Notat om komitésag om konklusioner vedrørende bedste tilgængelige teknik (BAT- konklusioner) for overfladebehandling med organiske opløsningsmidler og imprægnering af træ og træprodukter med kemikalier
mv., som de danske anlæg forventes allerede at opfylde i dag, evt. med begrænsede investeringer til
opdateringer af miljøledelsessystemer, der ikke er nærmere opgjort.
Forslaget indeholder også krav om monitering af emissioner til luft og vand, der er skærpede i forhold
til både dansk praksis og i forhold til direktivet for industrielle emissioner. En øget monitering
vurderes, at forbedre mulighederne for bedre kontrol og det løbende miljøarbejde på virksomheden.
Forslagets grænseværdier for emissioner til luft af VOC (flygtige organiske stoffer), NO
x
, CO og støv er
gældende for alle omfattede anlægstyper. Grænseværdierne er generelt skærpet i forhold til direktivet
for industrielle emissioner. Alle omfattede danske anlæg forventes at kunne overholde forslagene til
grænseværdier for emissioner til luft. Forslagets grænseværdier for udledning til vand vil omfatte alle
de otte danske anlæg, der alle udleder spildevand til det offentlige spildevandssystem, som renses på et
eksternt spildevandsrenseanlæg. Det vurderes, at der ikke skal investeres i ny teknologi for at kunne
overholde BAT-AEL (Associated Emission Level, der er emissions-niveauer forbundet med BAT) for
disse indirekte udledninger. Forslaget indeholder desuden også referenceværdier for energiforbruget
for blandt andet heatset web offset virksomheder, der kan berøre danske virksomheder. Da
referenceværdierne ikke er bindende, vurderes dette ikke at få betydning.
Det vurderes, at alle omfattede danske anlæg kan leve op til udkastet til BAT-konklusioner uden at
skulle investere i ny teknik. Der vil dog være forøgede udgifter til for eksempel monitering og
overvågning.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Direktivet for industrielle emissioner er gennemført ved en ændring af miljøbeskyttelsesloven og
jordforureningsloven, samt ændringer med virkning fra 7. januar 2013 i bekendtgørelsen om
godkendelse af listevirksomheder, bekendtgørelse om begrænsning af visse luftforurenende
emissioner fra store fyringsanlæg, bekendtgørelse om visse luftforurenende stoffer fra fyringsanlæg på
havet, bekendtgørelse om anlæg til forbrænding af affald, samt i bekendtgørelse om anlæg og
aktiviteter, hvor der bruges organiske opløsningsmidler.
For virksomheder, der imprægnerer træ og træprodukter er der herudover fastsat standardvilkår for
miljøgodkendelse i bekendtgørelse om standardvilkår for godkendelse af listevirksomhed.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Beslutningen om BAT-konklusionerne tilføjes bilag 8 i Godkendelsesbekendtgørelsen (BEK nr. 1534 af
9. december 2019). Efter offentliggørelsen skal myndighederne tage højde for BAT konklusionerne ved
miljøgodkendelser og revurderinger af miljøgodkendelser for de produktionsanlæg, der er omfattet af
BAT-konklusionerne.
Miljømyndighederne (kommunerne) skal revurdere miljøgodkendelserne for eksisterende anlæg på
baggrund af BAT-konklusionerne, og de ajourførte vilkår skal være overholdt på anlæggene senest fire
år efter offentliggørelsen af BAT-konklusionerne i EU-Tidende.
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 462: Notat om komitésag om konklusioner vedrørende bedste tilgængelige teknik (BAT- konklusioner) for overfladebehandling med organiske opløsningsmidler og imprægnering af træ og træprodukter med kemikalier
En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af dansk lovgivning, herunder
af standardvilkårene for virksomheder, der beskytter træ og træprodukter med kemikalier, hvor
produktionskapaciteten er større end 75 m³/dag, der i dag fremgår af bekendtgørelse nr. 1537 af 9.
december 2019 om standardvilkår for listevirksomhed.
Statsfinansielle konsekvenser
Miljømyndighederne skal revurdere miljøgodkendelserne for de omfattede anlæg senest fire år efter
vedtagelsen af konklusionerne. Kommunerne er allerede kompenseret for dette merarbejde i
forbindelse med implementeringen af direktivet for industrielle emissioner, hvorfor der ikke er
statsfinansielle konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Den
økonomiske konsekvensvurdering omfatter de forventede mérinvesteringer og ændrede
driftsomkostninger (herunder målinger), der kan henføres til forslaget. Branchen har vurderet, at
fremtidig overholdelse af nye grænseværdier kan overholdes allerede i dag. Ingen virksomheder
forventes derfor, at skulle investere i ny teknologi eller få øgede driftsomkostninger i øvrigt. Der
forventes at være øgede erhvervsøkonomiske omkostninger til hyppigere måling af luftemissioner for
de seks omfattede anlæg, der overfladebehandler med organiske opløsningsmidler. Der forventes ikke
at være meromkostninger for de to omfattede virksomheder, der imprægnerer træ og træprodukter
med kemikalier som følge af BAT-konklusionerne. På baggrund af forslaget til endelige BAT-
konklusioner vurderes der alene at være forøgede årlige omkostninger til monitering af luftemissioner
på i alt ca. 236.500 DKK for alle de otte omfattede virksomheder.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget skønnes samlet set at have en positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark, idet
forslaget forventes at medføre en reduktion af udsendelsen til miljøet af VOC (flygtige organiske
stoffer), støv, NO
x
og CO fra omfattede anlæg som helhed i Danmark og Europa. På europæisk plan
udgør de omfattede brancher den anden største udleder af organiske opløsningsmidler.
Forslaget indeholder skærpelser i forhold til direktivet for industrielle emissioner. Grænseværdien for
emissioner til luften er strengere end de grænseværdier for udledning af organiske opløsningsmidler,
som er fastsat i direktivets bilag V for virksomheder, der bruger og udleder organiske
opløsningsmidler. Herudover er krav til monitering af luftemissioner skærpet, hvilket er en skærpelse i
forhold til dansk praksis på området.
Det vurderes derfor, at BAT-konklusionerne vil medvirke til at forbedre miljøtilstanden og øge det
generelle beskyttelsesniveau på EU-niveau.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget, hvor der ikke er indkommet høringssvar.
Forslaget til BAT-konklusioner er løbende blevet fulgt af et partnerskab nedsat af Miljøstyrelsen.
Partnerskabet har været bredt sammensat af interesseorganisationer, omfattede virksomheder,
miljøteknologileverandører og kommuner. Blandt deltagerne i partnerskabet kan nævnes Danmarks
Naturfredningsforening, Vinduesindustrien, repræsentanter fra fem kommuner, samt flere
virksomheder, herunder Glud og Marstrand, GRAKOM, Amcor Flexibles, Danapak Ball, Polyprint,
Superwood og Frøslev træ. Partnerskabet har løbende deltaget i møder og korrespondance om BAT-
konklusionerne og har haft mulighed for at kommentere på forslag igennem hele processen, herunder
4
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 462: Notat om komitésag om konklusioner vedrørende bedste tilgængelige teknik (BAT- konklusioner) for overfladebehandling med organiske opløsningsmidler og imprægnering af træ og træprodukter med kemikalier
at bidrage med deres vurdering af konsekvenserne. Partnerskabet har udtrykt tilfredshed med
processen og er generelt positive i forhold til resultatet af arbejdet.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det vurderes, at der vil være et kvalificeret flertal bag forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv overfor, at der i EU arbejdes for at sikre ensartede krav til udledninger på tværs
af medlemsstater. Forslaget indeholder nye skærpede grænseværdier for udledningen af organiske
stoffer, der har betydning for den samlede miljøbeskyttelse på tværs af medlemsstaterne. Forslaget
vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Hvis der foreslås ændringer af forslaget, som ikke har økonomiske omkostninger for danske anlæg
eller staten, og som kun har begrænsede negative miljøeffekter, kan regeringen støtte disse.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5