Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 426
Offentligt
2155183_0001.png
Ministeren
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato 26. februar 2020
Orientering vedrørende EU-Domstolens dom af 2. oktober 2019 i den præjudici-
elle sag C-93/18, Bajratari
Den 30. september 2019 blev udvalget skriftligt orienteret om, at EU-Domstolen
den 2. oktober 2019 ville afsige dom i den nordirske (britiske) præjudicielle sag C-
93/18, Bajratari, som vedrører fortolkningen af det krav om tilstrækkelige midler,
som ligger til grund for retten til ophold som selvforsørgende efter opholdsdirek-
tivet. Udvalget blev endvidere mundtligt orienteret om dommen den den 4. okto-
ber 2019.
EU-Domstolen konkluderede i dommen, at en unionsborger kan opnå ret til op-
hold som selvforsørgende med tilstrækkelige midler, selv om midlerne kommer
fra beskæftigelse, der er udøvet ulovligt af et tredjelandsfamiliemedlem, idet den
pågældende ikke havde en opholds- og arbejdstilladelse.
Det er en sag, som vi fra dansk side har fulgt opmærksomt, og som vi har afgivet
både skriftligt og mundtligt indlæg i. Udlændinge- og Integrationsministeriet har i
samarbejde med Justitsministeriet udarbejdet en juridisk vurdering af dommen,
som vedlægges til orientering.
Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at EU-Domstolen har anlagt en anden fortolkning
end den, vi fra dansk side har argumenteret for. Jeg hæfter mig dog ved, at dom-
mens resultat, der umiddelbart kan synes vidtgående, alene vurderes at have be-
tydning i visse særlige tilfælde.
Udlændinge- og Integrationsministeriet og Justitsministeriet vurderer således i det
vedlagte notat, at der fremover i forbindelse med udlændingemyndighedernes
konkrete vurdering og prøvelse af grundlaget for en selvstændig eller afledt op-
holdsret efter opholdsdirektivet, der er betinget af, at en unionsborger råder over
tilstrækkelige midler, skal tages hensyn til midler fra beskæftigelse, der er udøvet
ulovligt af en tredjelandsstatsborger uden fornøden opholds- og arbejdstilladelse i
Danmark. Dommen vurderes således alene at have betydning i de tilfælde, hvor
unionsborgerens midler stammer fra beskæftigelse udøvet af en tredjelandsstats-
borger, som ikke på det relevante tidspunkt har en ret til ophold og arbejde efter
EU-retten i Danmark, og som derfor er omfattet af udlændingelovens almindelige
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Tel.: 6198 4000
Mail: [email protected]
Web: www.uim.dk
CVR-nr. 36977191
Sags nr.
Akt-id
2018 - 8239
1045803
Side
1/2
Sags nr.
Akt-id
2018 - 8239
1045803
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 426: Notat med juridisk vurdering vedr. EU-Domstolens dom af 2. oktober 2019 i den præjudicielle sag C-93/18, Bajratari
2155183_0002.png
krav om opholds- og arbejdstilladelse. Derfor vil der kun i særlige tilfælde opstå en
situation, som den, der forelå i dommen.
Hvad angår afslag, der kan være meddelt på baggrund af ansøgninger fra og med
den 1. maj 2006, er det af systemtekniske årsager ikke muligt at identificere de
sager, hvor personer har fået en afgørelse, som i en genoptagelsessituation kan
tænkes ændret på baggrund af dommen. Udlændingemyndighederne vil derfor på
deres hjemmeside
www.nyidanmark.dk
vejlede om muligheden for genoptagelse
på baggrund af dommen.
Endelig vil jeg godt fremhæve, at dommen ikke på nogen måde begrænser myn-
dighedernes mulighed for at kontrollere, at personer, der opholder sig og arbejder
i Danmark, opfylder opholdsbetingelserne under hele opholdet. Dommen handler
heller ikke om hverken illegalt arbejde eller om sort arbejde, og er derfor heller
ikke til hinder for regeringens og Folketingets indsats på dette område. Det kan i
den forbindelse bemærkes, at Folketinget den 28. november 2019 vedtog en lov-
ændring af bl.a. Kildeskatteloven, som betyder, at en anmodning om udstedelse
af skattekort fra en tredjelandsstatsborger fra den 1. januar 2020 alene imøde-
kommes, hvis told- og skatteforvaltningen kan konstatere, at den pågældende har
ret til at arbejde i Danmark.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
Side
2/2