Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 401
Offentligt
2149924_0001.png
Den 13. februar 2020
MFVM 021
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til ændring af forordning 10/2011 om plastmaterialer og
–genstande
bestemt til kontakt med fødevarer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om 15. ændring af forordning 10/2011 om plastmaterialer
og -genstande bestemt til kontakt med fødevarer (komitésag). Forslaget vedrører sænkning af den
analytiske detektionsgrænse for primære aromatiske aminer, optagelse af tre nye stoffer på positiv-
listen i bilag I og salte af fire stoffer på listen i bilag 2, fastsættelse af detektionsgrænser for metaller
i plast, ændringer i testbetingelserne for produkter til gentagen brug, fastsættelse af testbetingelser
for hele produktionsudstyr og tilføjelse af testbetingelse for total migration fra produkter med kort
kontakttid. Forslaget er fremsat på baggrund af vurderinger fra den Europæiske Fødevaresikker-
hedsautoritet (EFSA). Salte af fire stoffer- lanthaniderne europium, gadolinium, lanthan og terbium
- der foreslås godkendt, vurderes at føre til et sænket beskyttelsesniveau i Danmark og EU på grund
af risiko for at stofferne bioakkumulerer (ophober sig). DTU Fødevareinstituttet vurderer derudover
pt. de sundhedsmæssige konsekvenser ved optagelse af de tre øvrige nye stoffer på bilag I. Hvis DTU
kommer med en negativ vurdering for et eller flere af de øvrige stoffer, vil regeringen ikke kunne
støtte, at de pågældende stoffer indgår i forslaget, også selvom de fire lanthanider tages ud af forsla-
get. De øvrige dele af forslaget vurderes
på baggrund af EFSA’s vurdering
at føre til et øget beskyt-
telsesniveau i Danmark og EU. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Plan-
ter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 21. februar 2020. Regeringen agter at støtte forslaget,
idet der lægges afgørende vægt på, at salte af de fire lanthanider ikke tillades anvendt i fødevarekon-
taktmaterialer af plast. Desuden lægges afgørende vægt på, at nye stoffer på positivlisten i bilag I
stoffer ikke indgår i forslaget, såfremt DTU Fødevareinstituttet vurderer, at der er negative
sundhedsmæssige konsekvenser heraf.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af Kommissionens forordning (EU) nr. 10/2011 af 14.
januar 2011 om plastmaterialer og -genstande bestemt til kontakt med fødevarer.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5, stk. 1, artikel 11, stk. 3 og artikel 12, stk. 6 i Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EF) nr. 1935/2004 af 27. oktober 2004 om materialer og genstande be-
stemt til kontakt med fødevarer.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 401: Notat om komitésag om fødevarekontaktmaterialer af plast
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen -
med henblik på legalitetskontrol - forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for tre måneder. Kommissionen vedtager forslaget, så-
fremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoP-
AFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) den 21. februar 2020.
Formål og indhold
Bilag I til forordning 10/2011 om plastmaterialer og -genstande bestemt til kontakt med fødevarer in-
deholder en liste over de forbindelser, der som udgangspunkt må anvendes til fremstillingen af fødeva-
rekontaktmaterialer (FKM) af plast (positivliste).
Kommissionens forslag vedrører optagelse af tre nye stoffer på positivlisten:
Additivet montmorillonit ler modificeret med hexadecyltrimethyl ammonium bromid (FKM stof
nr. 1075). Der er søgt om anvendelse af stoffet som additiv til PLA-plast, der forbedrer temperatur-
bestandigheden, barriereegenskaber og de mekaniske egenskaber af plasten. Additivet skal bruges
til materialer til langtidsopbevaring ved stuetemperatur eller derunder. Hvis stoffet danner struk-
turer i nanoform, skal det vises, at disse er orienteret parallelt med overfladen og fuldstændig ned-
fældet i materialet. Det er ikke nødvendigt at fastsætte en migrationsgrænse for stoffet, da stoffet
ikke migrerer.
Additivet phosphorsyre triphenyl ester polymer (FKM stof nr. 1076). Der er søgt om anvendelse af
stoffet som antioxidant og stabilisator til polystyren plast til materialer til kontakt med fødevarer
ved stuetemperatur eller derunder inklusiv kort tids opvarmning og opvarmning til 100 grader i op
til 2 timer. Materialet må ikke bruges til kontakt med alkoholholdige fødevarer. Der fastsættes mi-
grationsgrænse på 0,05 mg/kg fødevare.
Additivet titandioxid overfladebehandlet med fluormodificeret aluminium (FKM stof nr. 1077).
Der er søgt om anvendelse af stoffet som fyldstof og farvestof til alle plastpolymerer (med undta-
gelse af polymertyper, som svulmer op i kontakt med fødevarer) og til alle fødevaretyper ved alle
opbevaringsforhold. Det er ikke nødvendigt at fastsætte en migrationsgrænse for stoffet, da stoffet
ikke migrerer.
Kommissionens forslag vil også:
tillade anvendelsen af salte af de fire lanthanider, europium, gadolinium, lanthan og terbium med
allerede godkendte syrer, phenoler og alkoholer. De fire lanthanider kan i kompleks med stoffet
1,4-benzen dicarboxylsyre (FKM stof nr. 785), som allerede findes på positivlisten i bilag I, bruges
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 401: Notat om komitésag om fødevarekontaktmaterialer af plast
som sporing af emballager, ved at den individuelle sammensætning af de fire stoffer gøres unik for
en konkret emballage.
sænke den analytiske detektionsgrænse for primære aromatiske aminer (PAA). PAA må, med und-
tagelse af et enkelt stof, ikke anvendes til fremstilling af plast. PAA må ikke migrere til fødevarer
og med forslaget sænkes den analytiske detektionsgrænse fra 0,01 mg/kg til 0,002 mg/kg for de
individuelle PAA-stoffer, som samtidig er begrænset under kemikalielovgivningen REACH (forbud
mod brug i tekstiler og lædervarer i bilag XVII, indgang 43, appendiks 8). Summen af PAA skal
fortsat være under 0,01 mg/kg.
indarbejde en ny tabel (tabel 1) i bilag II med migrationsgrænser for visse stoffer, herunder metal-
ler, i plast. I tabellen angives det, hvorvidt det er tilladt at anvende stofferne eller salte af stofferne
eller ej samt tilhørende migrationsgrænser.
specificere, at for produkter til flergangsbrug, skal der udføres tre på hinanden følgende migrati-
onstest, og det skal vises, at migrationen ikke øges fra første til tredje test.
indføre en ny standardtestbetingelse for test af total migration for materialer, der er bestemt til
kort tids kontakt ved stuetemperatur eller derunder.
indføre en mulighed for at vise overensstemmelse med reglerne ved test af hele produktionsudsty-
ret, som kan bestå af mange dele.
Forslaget træder i kraft på 20. dagen efter dets offentliggørelse i EU-tidende.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Fødevarekontaktmaterialer er reguleret af Europa-Parlamentet og Rådets forordning nr. 1935/2004
om materialer og genstande bestemt til kontakt med fødevarer. I medfør af denne forordning er der
vedtaget en særforanstaltning for fødevarekontaktmaterialer af plast i Kommissionens forordning nr.
10/2011 om plastmaterialer og -genstande bestemt til kontakt med fødevarer. Forordningen er direkte
gældende i dansk ret.
Konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konse-
kvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har ikke fundet anledning til sundhedsmæssige
betænkeligheder ved optagelsen af de nye stoffer på bilag I samt tilføjelse af de fire lanthanider i bilag
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 401: Notat om komitésag om fødevarekontaktmaterialer af plast
2149924_0004.png
II. De analytiske detektionsgrænser for primære aromatiske aminer samt metallerne cadmium og
krom fastsættes ud fra EFSA’s sundhedsvurderinger af stofferne.
DTU Fødevareinstituttet har vurderet dele af forslaget. DTU har givet udtryk for bekymring i forhold
til komplekserne, der dannes med stoffet 1,4-benzen dicarboxylsyre og de fire lanthanider: europium,
gadolinium, lanthan og terbium. DTU mener ikke, at EFSA har taget tilstrækkelig stilling til stoffernes
muligheder for at kunne bioakkumulere (ophobe sig). DTU har været i korrespondance med EFSA om
risikovurderingen, men der er ikke opnået enighed mellem de to risikovurderingsorganer.
DTU har ikke taget stilling til EFSA’s vurdering af de sundhedsmæssige konsekvenser ved optagelse af
de tre øvrige nye stoffer på bilag I. DTU er anmodet om at tage stilling hertil, og Fødevarestyrelsen for-
venter at have DTU’s vurdering inden forslaget behandles på mødet den 21. februar 2020. Hvis DTU
kommer med en negativ vurdering for et eller flere af de øvrige stoffer, vil Fødevarestyrelsen ikke
kunne støtte, at de pågældende stoffer indgår i forslaget, også selvom de fire lanthanider tages ud af
forslaget.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen.
Bryggeriforeningen har videresendt den europæiske brancheorganisation Food Drink Europes kom-
mentarer til Kommissionen. Food Drink Europe er tilfredse med indførelsen af migrationsgrænser for
visse metaller fra fødevarekontaktmaterialer af plast, og at reduceringen af migrationsgrænserne for
primære aromatiske aminer (PAA) stemmer fint overens med analysemetodernes formåen i dag.
Food Drink Europe er bekymrede for, at deres medlemmer (fødevarevirksomheder) vil blive mødt med
flere testkrav, end de har i dag. Dette skyldes, at forslaget reducerer migrationsgrænsen for PAA og
indfører migrationsgrænser for visse metaller. Der er en særlig bekymring for fødevarevirksomheder,
der fremstiller flasker til drikkevarer ud fra præforme.
Til dette bemærker Fødevarestyrelsen, at det allerede i dag er et krav for producenter og importører af
fødevarekontaktmaterialer, at de skal sikre at afsmitningen af potentielt skadelige stoffer til fødevarer
overholder reglerne. Dette kan for eksempel dokumenteres ud fra råvarernes sammensætning, model-
lering eller ved test af migration. Det er typisk ikke fødevareproducenten, men derimod producenten
eller importøren af materialet, der skal dokumentere overholdelse af migrationsgrænseværdier. En fø-
devarevirksomhed, der fremstiller emballage, eksempelvis flasker ud fra præforme, skal sikre sig til-
strækkelig dokumentation fra producenten af præformene, så migrationsgrænseværdierne kan over-
holdes og vise, at de overholder de fremstillingsbetingelser, som producenten af præforme har givet.
Food Drink Europe finder, at grænseværdierne for metallerne i bilag II bør være i overensstemmelse
med grænseværdierne i direktiv 86/500 om keramiske genstande bestemt til at komme i berøring med
fødevarer og Europarådets vejledning for fødevarekontaktmaterialer af metaller og legeringer.
Food Drink Europe anerkender nødvendigheden af at introducere flere stoffer på positivlisten, men
udtrykker samtidig bekymring for, at introduktionen af de nye stoffer på bilag 1, mindsker genanven-
deligheden af eksempelvis PET-plast.
Til dette bemærker Fødevarestyrelsen, at tilladte additiver i ny plast ikke forhindrer genanvendelsen af
plast til kontakt med fødevarer.
4
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 401: Notat om komitésag om fødevarekontaktmaterialer af plast
2149924_0005.png
Food Drink Europe finder, at der bør være en overgangsperiode, der sikrer, at de nye regler kun kom-
mer til at gælde for nyt plast, herunder særligt i forhold til fødevarevirksomheder, der fremstiller fla-
sker ud fra præforme
Til dette bemærker Fødevarestyrelsen, at ændringerne til forordningen kun vil gælde for nyt plast, da
eksisterende lagre fortsat kan være på markedet. Producenten af for eksempel præforme vil dermed
inden udløb af overgangsperioden skulle omstille sin produktion efter de nye regler, hvis dette er nød-
vendigt.
Forbrugerrådet TÆNK finder det positivt, at der indføres en lavere grænse for primære aromatiske
aminer (PAA), men at alle stofferne burde forbydes i fødevarekontaktmaterialer. Det er en forbedring,
at det skal sikres, at afgivelsen af bestanddele fra produkter til gentagen brug ikke øges fra første til
tredje test.
Til dette bemærker Fødevarestyrelsen, at PAA - på nær en enkelt forbindelse - allerede er forbudt til
anvendelse i fødevarekontaktmaterialer af plast. Den PAA-forbindelse, som findes på positivlisten, må
ikke migrere, og den sænkede migrationsgrænse gælder også for dette stof.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Forslaget vurderes på baggrund af EFSA’s
vurdering at føre til et øget beskyttelsesniveau i Danmark og
EU, dog ikke såfremt salte af de fire lanthanider europium, gadolinium, lanthan og terbium tillades
anvendt i fødevarekontaktmaterialer af plast. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget,
idet der lægges afgørende vægt på, at salte af de fire lanthanider europium, gadolinium, lanthan og ter-
bium ikke tillades anvendt i fødevarekontaktmaterialer af plast.
Såfremt DTU Fødevareinstituttet kommer med en negativ vurdering for et eller flere af de øvrige stof-
fer, vil regeringen ikke kunne støtte, at de pågældende stoffer indgår i forslaget, også selvom de fire
lanthanider tages ud af forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5