Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 380
Offentligt
2147166_0001.png
Bilag 2
samlet oversøgt over støtte 2009-2019
Mio. kr.
Nationale eller EU-midler
Direkte støtte (EGFL) i alt
Nat.
2009
EU
7.860,3
7.445,4
414,9
421,1
398,5
22,6
729,0 286,3
694,1 272,6
34,9
37,0
0,0
0,0
0,0
329,9
316,8
13,1
37,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
264,2
254,2
10,0
99,0
0,0
0,0
0,0
122,1
0,0
0,0
0,0
32,6
0,0
0,0
0,0
47,9
0,0
0,0
0,0
75,3
0,0
0,0
0,0
101,9
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
328,8
283,4
45,4
160,5
0,0
0,0
0,0
159,4
0,0
0,0
0,0
76,4
0,0
0,0
0,0
75,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
13,6
0,0
Nat.
2010
EU
6.939,0
6.540,1
398,9
496,9 434,4
472,1 422,2
24,8
99,0
12,3
0,0
Nat.
2011
EU
6.853,9
6.441,9
412,0
689,5 408,1
668,8 394,7
20,7
122,1
13,4
0,0
Nat.
2012
EU
6.784,0
6.358,5
425,5
618,0 216,4
597,8 207,6
20,2
32,6
8,8
0,0
Nat.
2013
EU
6.731,1
6.304,1
427,0
405,6 263,8
381,8 250,2
23,9
47,9
13,6
0,0
Nat.
2014
EU
6.406,3
6.011,7
394,6
556,8
249,1
Nat.
2015
EU
6.512,1
6.115,3
396,8
611,2
525,7
85,5
101,9
203,2
164,9
38,3
0,0
Nat.
2016
EU
6.139,1
5.755,6
383,5
593,7
508,1
85,7
160,5
192,7
126,9
65,8
0,0
Nat.
2017
EU
5.736,4
5.358,6
377,8
564,6 158,4
357,0
207,6
159,4
65,5
92,9
0,0
Nat.
2018
EU
6.646,8
6.137,3
509,5
584,1 108,3
298,9
285,2
76,4
71,5
2019 (pr
28.11.)
Nat.
EU
6.077,6
5.611,0
466,6
428,6
305,7
Søjle 1
Søjle 2
> Konv. Landbrug (1)
> Øko. Landbrug (1)
Landdistriktprog. LDP i alt
> Konv. Landbrug
> Øko. Landbrug (2)
Markedsordninger (MO)
(Prod.Org., frugt og grønt +
kriseordn.)
> Konv. Landbrug
> Øko. Landbrug (2)
Landbrugets fonde
> Konv. Landbrug
> Øko. Landbrug (3)
Målrettet efterafgrøder og
regulering
> Konv. Landbrug
> Øko. landbrug
> GUDP Konv. landbrug
(primærproducenter) (4)
> GUDP Øko. landbrug
(primærproducenter) (4)
> GUDP Konv. landbrug
(resterende) (4)
> GUDP Øko. landbrug
(resterende) (4)
MUDP (5)
517,0 238,4
39,9
75,3
10,7
0,0
36,8 123,0
(2*)
0,0
75,0
0,0 266,0
0,0 256,0
0,0
10,0
0,0 250,5
0,0 240,5
0,0
10,0
0,0 383,2
0,0
0,0
362,1
21,1
0,0 340,9
0,0 304,6
0,0
36,3
0,0 349,2
0,0
0,0
287,1
62,2
0,0 325,4
0,0 284,2
0,0
41,2
0,0 555,7
0,0
0,0
515,7
40,0
99,2
99,2
0,0
0,0 317,4
0,0 276,4
0,0
0,0
0,0
0,0
41,0
71,8
71,8
0,0
0,03
0,2
60,0
41,6
2,9
5,5
0,4
123,0
30,8
3,0
0,9
2,5
98,0
43,4
2,4
1,0
2,9
163,5
98,6
2,0
0,5
1,6
90,2
14,0
3,3
1,3
1,9
99,5
30,9
7,0
4,9
1,0
105,9
29,0
0,4
1,0
3,8
79,8
32,6
2,8
6,0
2,4
130,0
30,9
16,6
30,0
1,7
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 380: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 174 om, hvor meget økonomisk støtte der gives til hhv. økologisk og konventionel landbrug – opgjort på direkte og indirekte støtte, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2147166_0002.png
Bemærkninger til bilag 2
Generelle bemærkninger til bilag 2
Direkte støtte (finansieret af Den Europæiske Garantifond for Landbruget, EGFL) dækker over grundbetalingen, den grønne støtte, ordningen for unge nyetablerede landbrugere, ø-støtte
og slagtepræmie ordningen. Beløb for direkte støtte (EGFL) er regnskabstal fra Finansloven (FL). Dette er med undtagelse af den direkte støtte (EGFL) i 2019, som er baseret på
maksimale budgetlofter for ordningerne.
Beløb for LDP, MO, landbrugets fonde, målrettet regulering og efterafgrøder er regnskabstal for de faktiske udbetalinger pr. år.
For Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP) og Miljøteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram (MUDP) er der angivet tilsagnstal.
Tørkepakken er indeholdt i fondens midler for 2018.
(1)
(2)
Fordelingen mellem konventionelle og økologer under den direkte støtte (EGFL) er skønnet pba. udviklingen af det økologiske areal for hvert år.
Tallene angivet i tabel til støtte for økologisk landbrug angiver udelukkende tilskudsordninger, hvor kun økologer er ansøgningsberettiget. Økologer kan som udgangspunkt søge
på lige fod med konventionelle landmænd på alle ordninger, og dermed er det reelle samlede støttebeløb til økologer højere end angivet heri.
På LDP er de vigtigste tilskudsordninger målrettet økologer 1) Økologisk Arealtilskud (fra 2015), 2) Økologisk Investeringsstøtte og 3) Omlægningstilskud (ophørt i 2013).
På MO er der ingen tilskudsordning målrettet økologer. Målrettede efterafgrøder målrettes ej heller til økologer.
Hvad angår udbetalingerne til økologer under LDP i 2019 er beløbet her væsentligt lavere end foregående år. Dette skyldes at regnskabstallene, som er benyttet til opgørelsen er
trukket ultimo november 2019, og udbetalingerne til ordningen økologisk arealtilskud typisk sker ultimo december 2019.
På Landbrugets fonde udgør Fonden for økologisk landbrug den eneste målrettede indsats til økologer. Forskningsresultater af projekter finansieret af fondene er dog tilgængeligt
for alle, så det kan ikke udelukkes, at økologiske bedrifter får gavn af konventionelle projekter eller omvendt. Udover Fonden for økologisk landbrug er Promilleafgiftsfonden for
landbrug, Reserve til jordbrugsforanstaltninger, Kartoffelafgiftsfonden og Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneribruget også repræsenteret herunder. Landbrugets fonde
rummer desuden mindre finansielle poster som Dyrevelfærdspuljen og Bevaringsarbejde med husdyr- og plantegenetiske ressourcer.
GUDP: Vedrørende angivne beløb på de to
øverste rækker markeret med ”primærproducenter”
under GUDP. Bemærk, at tallene er forbundet med usikkerhed, da data er
genereret ved manuelt at kigge efter virksomheder, som må forventes at være primærproducenter. Det er ej muligt at opgøre støtten pr. ha eller dyrket fødevare.
GUDP: De resterende midler under GUDP er udbetalt til primært universiteter, brancheorganisationer (eksempelvis SEGES), udstyrsleverandører, tech-virksomheder mm.
MUDP: Landbrug, fiskeri og akvakultur er omfattet af EU's fælles landbrugs- og fiskeripolitik. Det betyder, at her gælder en række særlige regler for statsstøtte, som MUDP ikke er
designet til at leve op til. Konkret betyder det, at MUDP ikke kan udbetale støtte direkte til landmanden men godt kan støtte miljøteknologivirksomheder, der udvikler
miljøteknologi til f.eks. reduktion af luftforurening på landbrugsområdet - herunder test og demonstration af disse teknologier på en landbrugsbedrift, hvorfor alle beløb er sat på
en enkelt række, som dækker over dette. De angivne tal i tabellen er således en sortering af alle bevillingerne. Sorteringen udstiller alene støtte givet til virksomheder, der udvikler
miljøteknologi, der kan udnyttes af landbruget. Det er disse midler, der er medtaget i tabellen.
(2*)
(3)
(4)
(5)