Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 380
Offentligt
2147164_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 3. februar 2020
Minister for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 174 (MOF alm. del) stillet 20.
november efter ønske fra Peter Seier Christensen (NB).
Spørgsmål nr. 174
”Vil
ministeren oplyse, hvor meget økonomisk støtte der gives til hhv. økologisk og konventionel
landbrug
opgjort på direkte og indirekte støtte (såvel afgifter som tilskud) pr. hektar, pr. krone
dyrket fødevarer, samt i alt?
Tallene bør afspejle, hvor meget af støtten der kommer fra Danmark, og hvor meget af støtten der
kommer fra EU. Tallene ønskes oplyst for alle år for perioden 2009 til og med
2019.”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Landbrugsstyrelsen (LBST), som oplyser følgende:
"Besvarelsen er så vidt muligt baseret på regnskabstal, og de efterspurgte oplysninger for hvert enkelt
år kan aflæses af bilag 1. LBST har lagt til grund, at der i spørgsmålet efterlyses årlige udbetalinger til
erhvervet for direkte landbrugsstøtte (søjle I), landdistriktsprogrammet (LDP) (søjle II),
Markedsordningerne (MO), landbrugets fonde, Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram
(GUDP) og Miljøteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram (MUDP).
Opgørelsen af årene 2009 til 2018 i tabel 1 er for søjle I og II samt landbrugets fonde foretaget på
udbetalingsregnskabet i de enkelte år. Det bemærkes, at der på finansloven anvendes tilsagns- eller
bevillingsregnskab, hvorfor tallene i finansloven og i indeværende opgørelse ikke vil være identiske.
Der er i denne besvarelse valgt at fokusere på udbetalingerne, da disse giver et mere retvisende billede
af midlerne/støtten, som erhvervet reelt modtager. Forskellen mellem regnskabstal på
tilsagn/bevillinger og på udbetalinger forklares hovedsageligt af to årsager:
Der er en tidsforskydning mellem tilsagn/bevillinger, og hvornår udbetalingerne sker. Tilsagn
gives typisk i starten af projektperioden, mens midlerne først udbetales, når projektet afsluttes (1-
3 år senere). Hvad angår 5-årige tilsagn konteres tilsagnsbevillingen også i det år tilsagnet gives,
mens udbetalingerne af tilsagnene er fordelt på årlige udbetalinger henover hele perioden.
Der sker annulleringer henover en programperiode. En andel af tilsagnene/bevillingerne
udmøntes aldrig pga. nedsættelser eller annulleringer af hele eller dele af
tilsagnene/bevillingerne.
For GUDP og MUDP er der benyttet data om tilsagn, og det er således ikke udbetalt støtte for de
enkelte år, men tilsagnsbevillinger, hvor der kan gå op til 5 år, før støtten reelt udbetales. For 2019 er
der benyttet bevillingsdata for Direkte støtte (EGFL), GUDP og MUDP, hvorimod der for de øvrige
støtteordninger herunder søjle II, landbrugets fonde og den målrettede regulering er benyttet
regnskabsdata, der er registreret til og med 28. november 2019. Grunden til, at der i 2019 er benyttet
bevillingsdata for direkte støtte (EGFL), er, at udbetalingerne først starter ultimo november.
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 380: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 174 om, hvor meget økonomisk støtte der gives til hhv. økologisk og konventionel landbrug – opgjort på direkte og indirekte støtte, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2147164_0002.png
Støtten er underopdelt i bilag 1 og 2. I bilag 1 opsummeres tallene i bilag 2, og af bilag 1 kan det
desuden ses, hvor meget direkte og indirekte støtte, der gives pr. ha og pr. kr. dyrket fødevarer, samt
hvordan støtten fordeler sig mellem EU og nationale midler. I bilag 1 fremgår, hvordan støtten fordeler
sig overordnet mellem forskellige støtteordninger samt fordelingen mellem EU-midler og nationale
midler, og så vidt muligt er støtten også fordelt mellem konventionelle og økologiske bedrifter.
Definition af direkte og indirekte støtte
Direkte støtte defineres som støtte, der udmøntes direkte gennem tilskuds- eller støtteordninger og
direkte til primærproducenterne. Indirekte støtte er defineret som støtteordninger, der hovedsageligt
ikke udmøntes direkte til primærproducenterne gennem landbrugets fonde eller nationale ordninger.
De to promilleafgiftsfonde samt Fonden for økologisk landbrugs aktiviteter finansieres gennem en fast
årlig bevilling på finansloven, hvorimod produktionsafgiftsfondene dels finansieres af tilskud fra
promilleafgiftsfondene og dels af produktionsafgifter, som bliver opkrævet af fondene hos erhvervet.
Landbrugets fonde uddeler på baggrund heraf tilskud til forskellige aktiviteter, herunder forskning,
sygdomsbekæmpelse, afsætningsfremme, rådgivning og uddannelse, dyrevelfærd mv. Modtagere af
tilskuddene kan eksempelvis være offentlige og private forsknings- og vidensinstitutioner eller
brancheforeninger og sammenslutninger i landbruget. GUDP og MUDP finansieres via bevillinger på
finansloven. De inddragede støtteordninger fordeler sig efter ovenstående linje således:
Direkte støtte
Direkte landbrugsstøtte (EGFL)
Indirekte støtte
Landbrugets fonde (Fonden for økologisk landbrug,
Promilleafgiftsfonden for landbrug herunder produktionsafgiftsfondene,
Reserve til jordbrugsforanstaltninger, Kartoffelafgiftsfonden og
Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneribruget. Landbrugets fonde
rummer desuden mindre finansielle poster som Dyrevelfærdspuljen og
Bevaringsarbejde med husdyr- og plantegenetiske ressourcer.)
Landdistriktsprogrammet (LDP)
MO (PO frugt og grønt samt kriseordningerne)
Målrettet regulering og efterafgrøder
GUDP
MUDP
Data
Hvad angår støtte under søjle I (direkte landbrugsstøtte (EGFL)) er finanslovens regnskabsdata
benyttet til og med 2018. I 2019 er støtten beregnet på baggrund af de maksimale budgetlofter for
ordningerne under søjle I.
For støtte under LDP, MO, landbrugets fonde og den målrettede regulering og efterafgrøder er
Landbrugsstyrelsens egne regnskabsdata for udbetalingerne benyttet. Regnskabsdataene løber frem til
og med d. 28. november 2019.
GUDP sekretariatet har bidraget med bevillingsdata, der er sorteret således, at alene bevillinger, der er
vurderet relevante i forhold til spørgsmålet, er medregnet. Yderligere er der manuelt sorteret i
bevillingerne således, at primærproducenter figurerer på deres egne rækker.
MUDP (MST) har ligeledes bidraget med bevillinger til virksomheder, der udvikler miljøteknologi, der
er relevant for landbruget.
Mogens Jensen
/
Louise Piester
2