Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 366
Offentligt
2144566_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (2. samling)
UUI Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 147
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 13. september 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 147 (Alm. del) efter ønske fra Pernille Vermund (NB) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 147:
Vil ministeren redegøre for de eventuelle problemer i forhold til Danmarks juridi-
ske forpligtelser i EU-medlemskabet ved et stop for tildeling af spontan asyl og
henvisning til at søge asyl i det land, der søges indrejse fra, eller ved at begrænse
muligheden for at søge og opnå spontan asyl i Danmark til personer, der flygter
fra personlig forfølgelse subsidiært krig i et af Danmarks nabolande?
Svar:
Principperne om frihed, demokrati og respekt for menneskerettighederne er
grundlæggende værdier inden for EU-retten. Det ses bl.a. i artikel 2 i traktaten om
Den Europæiske Union (EU-traktaten), hvoraf det fremgår, at Unionen bl.a. bygger
på respekt for menneskerettighederne, og at dette er en del af medlemsstaternes
fælles værdigrundlag. Det ses endvidere i traktatens artikel 6, stk. 1, hvoraf det
følger, at Unionen anerkender de rettigheder, friheder og principper, der findes i
EU’s
charter om grundlæggende rettigheder (chartret), og i artikel 6, stk. 3, hvor
det fastslås, at de grundlæggende rettigheder, som de er garanteret ved Den Eu-
ropæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK), og som de følger af medlems-
landenes fælles forfatningsmæssige traditioner, udgør generelle principper i EU-
retten.
Det fremgår af chartrets artikel 18, at asylretten sikres under iagttagelse af regler-
ne i flygtningekonventionen og i overensstemmelse med EU-traktaten og trakta-
ten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (EUF-traktaten). Det fremgår end-
videre af EUF-traktatens artikel
, at EU’s asylpolitik skal være i overe sste
el-
se med flygtningekonventionen og andre relevante traktater.
Danmark er som følge af forbeholdet for retlige og indre anliggender ikke bundet
af EU-retsakter, der vedtages med hjemmel i denne bestemmelse. Danmark har
imidlertid indgået en parallelaftale med Fællesskabet (nu EU) om deltagelse i Dub-
linforordningen og Eurodac-forordningen på mellemstatsligt grundlag. Det er en
11. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 13675
1024784
Side
1/2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 366: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 107 om ministeren bekræfte, at Frankrig er i færd med at indføre kvoter ift. antallet af indvandrere, som landet fremover agter at modtage, fra udlændinge- og integrationsministeren
forudsætning for deltagelse i Dublinforordningen, at medlemsstaterne overholder
det grundlæggende
pri cip på asylo rådet o ” o
-refoule
e t”.
Princippet om
” o
-refoule
e t” er fora kret i
flygtningekonventionen, men der henvises ikke i
teksten direkte til, at det er et krav, at flygtningekonventionen er tiltrådt.
Hvis et asylstop eller en geografisk begrænsning af muligheden for at søge om asyl
har den konsekvens, at udlændinge, der søger om asyl i Danmark, kan udsendes til
det land, hvor de er forfulgt eller risikerer at blive udsat for nedværdigende be-
handling eller straf, vil dette være i strid med EMRK artikel 3 om forbuddet mod
tortur og anden umenneskelig eller nedværdigende behandling og vil dermed
kunne ses som manglende overholdelse af
EU’s gru dlægge
de værdier. En
a gle de overholdelse af EU’s gru dlægge de værdier ka
i yderste konsekvens
føre til suspension af visse af Danmarks rettigheder i EU efter EU-traktatens artikel
7.
Danmark har endvidere efter Dublinforordningen pligt til at tage imod og behand-
le asylansøgninger. Hvis Danmark melder sig ud af Dublinsamarbejdet, vil dette
kunne have som konsekvens, at Danmark skal genindføre permanent grænsekon-
trol, idet Danmark i så fald ikke længere vil kunne overføre asylansøgere til de
ansvarlige medlemslande. En indførsel af permanent grænsekontrol vil betyde, at
Danmark vil skulle forlade Schengensamarbejdet, idet åbne grænser er en forud-
sætning for Schengensamarbejdet. En udtræden af Schengensamarbejdet vil kun-
ne medføre en række problematikker, herunder at Danmark vil miste adgangen til
at anvende de fælles registre, f.eks. Schengeninformationssystemet (SIS) og vi-
suminformationssystemet (VIS), i forbindelse med grænsekontrol, og at samar-
bejdet på politi- og strafferetsområdet vil blive hæmmet, herunder at Danmarks
samarbejdsaftale med Europol vil bortfalde.
For at undgå at støde ind i disse problematikker vil jeg i stedet have fokus på,
hvordan vi kan begrænse antallet af spontane asylansøgere ved bl.a. at øge hjæl-
pen i nærområderne. Det, tror jeg, er en mere fornuftig løsning.
Mattias Tesfaye
/
Jesper Gori
Side
2/2