Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 348
Offentligt
2142217_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg om intervention i sag for EU-Dom-
stolen C-791/19, Kommissionen mod Polen
Indledning og baggrund
Europa-Kommissionen har den 25. oktober 2019 anlagt sag ved EU-Domstolen mod
Polen med påstand om, at Polen har tilsidesat sine traktatretlige forpligtelser, dels i
relation til artikel 19, stk. 1, andet afsnit, TEU om adgang til domstolsprøvelse ved
uafhængige domstole, dels i relation til artikel 267, stk. 2 og 3, TEUF om de nationale
retters beføjelse til at forelægge præjudicielle spørgsmål for Domstolen
1
.
Nærmere bestemt gør Kommissionen bl.a. gældende, at Polen har tilsidesat artikel 19,
stk. 1, andet afsnit, TEU, idet polsk lov tillader, at indholdet i retslige afgørelser fra
polske dommere kan kvalificeres som
”disciplinærforseelser”.
Det følger således af
polsk ret
2
, at en dommer på et disciplinært plan kan holdes ansvarlig for professionelle
mangler, herunder klare og åbenlyse overtrædelser af lovbestemmelser og krænkelse af
embedsværdigheden. Ordningen indebærer i praksis i Polen en risiko for udnyttelse af
det disciplinære regime til at udøve politisk kontrol over dommeres judicielle aktivitet
og derved en risiko for påvirkning af en dommers uafhængighed og upartiskhed.
Endvidere gør Kommissionen gældende, at Polen begår traktatbrud
3
, idet polsk lov
tillader, at de polske retters beføjelse til at forelægge EU-Domstolen præjudicielle for-
tolkningsspørgsmål i henhold til artikel 267 TEUF begrænses som følge af den mulig-
hed, der består i, at der kan indledes en disciplinærsag mod en dommer grundet ind-
holdet af retslige afgørelser og hermed eksempelvis en afgørelse om at forelægge præ-
judicielle spørgsmål for EU-Domstolen. Der er oplysninger om, at der er indledt ef-
terforskning, dvs. skridt forud for den formelle åbning af en disciplinærsag, mod polske
dommere, der har forelagt præjudicielle spørgsmål for EU-Domstolen, og hvorved
dommere er bedt om at afgive en erklæring om potentielle retslige overskridelser ved
at forelægge præjudicielle spørgsmål for EU-Domstolen
4
.
Traktatkrænkelsessagen skal ses som et led i en række af domstolssager, der er anlagt
af Kommissionen mod Polen samt forelagt præjudicielt af polske domstole. Polen blev
således dømt for traktatbrud ved Domstolens dom af 24. juni 2019
5
vedrørende
tvangspensionering af højesteretsdommere og ved dom af 5. november 2019
6
om bl.a.
nedsættelse af dommeres pensionsalder og overladelse af kompetence til den polske
justitsminister til at tillade, at de pågældende dommere kunne fortsætte i deres embede
ud over den nye pensionsalder. Dertil kommer EU-Domstolens dom af 19. november
1
2
Enhed:
JTEU
Sagsbehandler:
Maria Søndahl Wolff
Dato:
28. januar 2020
Sagsnummer:
2019 - 45720
Offentliggjort i EU-Tidende (2019/C 413/44).
Artikel 107, stk. 1, i lov af om de almindelige domstoles organisation, samt artikel 97, stk. 1 og 3, i
lov om højesteret.
3
Jf. artikel 267, stk. 2 og 3, TEUF.
4
Se eks.: https://www.iustitia.pl/en/disciplinary-proceedings/2825-polish-disciplinary-prosecutor-
michal-lasota-launched-a-case-against-judge-ewa-maciejewska-who-sent-pre-judical-queries-to-cjeu
5
C-619/18, Kommissionen mod Polen.
6
C-192/18, Kommissionen mod Polen.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 348: Notat om intervention i sag for EU-Domstolen C-791/19, Kommissionen mod Polen
2142217_0002.png
2019
7
om kravene til en uafhængig og upartisk domstol og den efterfølgende afgørelse
af sagen fra den polske højesteret af 5. december 2019, som konkluderer, at discipli-
nærkammeret for højesteret ikke er uafhængigt. Derudover verserer bl.a. den præjudi-
cielle sag C-522/18,
Społecznych,
forelagt af Polens højesteret ligeledes om refor-
merne af det polske domstolssystem, og hvor der blev afgivet dansk indlæg i november
2018
8
.
Endelig foreligger der oplysninger om, at Kommissionen i denne traktatkrænkelsessag
den 15. januar 2020 indgav anmodning til EU-Domstolen om, at træffe afgørelse om
foreløbige forholdsregler.
9
Regeringens interesse i sagen
Regeringen intervenerer i sagen til støtte for Kommissionen. Et dansk indlæg i sagen
skal samtidig ses i lyset af, at sagen kan bidrage til at opretholde presset på Polen både
i det juridiske spor ved retssagerne for EU-Domstolen og i den bredere politiske kon-
tekst. Det bemærkes i den forbindelse, at uafhængige og velfungerende polske dom-
stole, der som domstole i EU også behandler sager om virksomheder og borgere fra
andre medlemsstater, selvsagt tillige er i danske virksomheders og borgeres interesse.
Dertil kommer, at det vurderes at være i dansk interesse at bidrage til udvikling af
retspraksis om retsstatsprincippet, som undergår en vigtig udvikling i denne periode.
Der vil i et dansk indlæg i lyset af EU-Domstolens seneste domme i sagerne vedrø-
rende retssystemet i Polen
10
blive lagt vægt på vigtigheden af overholdelse af traktatens
bestemmelser, herunder de grundlæggende principper om domstolenes uafhængighed
og retsstatsprincippet.
Der lægges i den forbindelse vægt på, at retsstatsprincippet
er afgørende for EU’s tro-
værdighed. Der er tale om et grundlæggende, bærende princip for EU-samarbejdet i
form af helt basale demokratiske spilleregler, som alle EU-lande har tilsluttet sig, og
som er et klart krav ved optagelse. Overholdelse af retsstatsprincippet, herunder prin-
cippet om adgang til domstolsprøvelse af
uafhængige
dommere, er en nødvendig grund-
forudsætning for samarbejdet og den gensidige tillid
mellem EU’s medlemslande, f.eks.
for så vidt angår beslutninger om det indre marked og den europæiske arrestordre,
hvorfor Kommissionens argumenter om overholdelse af princippet bør støttes.
I den forbindelse vil regeringen anføre, at det følger af fast praksis fra EU-Domstolen
om fortolkningen af artikel 2 og 19, stk. 1, andet led, TEU, samt Charterets artikel 47,
at EU bygger på fælles værdier såsom retsstaten, der forudsætter retslig kontrol ved
I de forenede præjudicielle sager C-585/18, C-624/18 og C-625/18,
A.K. m.fl. mod Sąd Najwyższy
Se notat til EUU og internt i regeringen af 31. oktober 2018,
9
Jf. Domstolens procesreglementets artikel 160, stk. 3, samt eksempelvis Domstolens kendelse af 17.
december 2018 i sag C-619/18 R, Kommissionen mod Polen.
10
Jf. dom i C-619/18, Kommissionen mod Polen, særlig præmis 42-43 og 71-77, dom i C-192/18,
Kommissionen mod Polen, præmis 98-112 samt dom af 19. november 2019 i de forenede sager C-
585/18, C-624/18 og C-625/18, AK m.fl.
mod Sąd Najwyższy.
7
8
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 348: Notat om intervention i sag for EU-Domstolen C-791/19, Kommissionen mod Polen
2142217_0003.png
uafhængige nationale domstole, dvs. domstole, der bl.a. er beskyttet mod indgreb og
pres udefra
11
.
Derudover vil regeringen lægge vægt på vigtigheden af den grundlæggende samarbejds-
procedure mellem Unionens nationale retter og EU-Domstolen hjemlet i TEUF artikel
267, stk. 2 og 3, hvorefter nationale retter stiller præjudicielle spørgsmål om fortolk-
ningen af EU-retten, når der er tvivl om forståelsen af EU-bestemmelserne
12
.
11
Jf. senest dom i sag C-619/18, Kommissionen mod Polen, præmis 46ff, dom i sag C-192/18, Kom-
missionen mod Polen, præmis 98-112 og 114 samt dom af 25. juni 2018 i sag C-216/18 PPU, LM, pr.
48-54 samt 62-67 og af 27. februar 2018 i sag C-64/16, Assiciacao Sindical dos Juízes Portuguises, pr.
30-45.
12
Jf. eksempelvis dom i sag C-619/18, Kommissionen od Polen, præmis 44-45.