Notat
27. januar 2020
J.nr. 2017 - 4276
Kontor:
Selskab, aktionær og erhverv [SAE]
Initialer:
mak
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Skatteudvalg om Europa-Kommissionens supplerende
begrundede udtalelse nr. 2010/4192 vedr. kildeskat på
udbytte til udenlandske investeringsinstitutter
Europa-Kommissionen anførte i sin åbningsskrivelse af 30. april 2012, at Danmark har
tilsidesat sine forpligtelser i henhold til TEUF-traktatens artikel 53 og 63 og EØS-aftalens
artikel 36 og 40 ved ikke at anvende den gældende fritagelse for udbyttebeskatning i til-
fælde, hvor det modtagende investeringsinstitut har sit skattemæssige hjemsted i en anden
EU-medlemsstat eller anden EØS-stat.
Den danske regering anerkendte i sit svar af 2. juli 2012, at danske og udenlandske inve-
steringsinstitutter i visse tilfælde er undergivet en forskellig skattemæssig behandling af
udbytter fra danske selskaber. Det blev dog samtidigt anført, at den forskellige skattemæs-
sige behandling er retfærdiggjort af tvingende almene hensyn, idet de danske skatteregler
er nødvendige for at sikre sammenhængen i beskatningsordningen, og af hensynet til en
afbalanceret fordeling af beskatningskompetencen.
Kommissionen fastholdt i sin begrundende udtalelse af 26. april 2013, at de danske ud-
byttebeskatningsregler er i strid med EU-retten.
For så vidt angår hensynet til at sikre sammenhængen i beskatningsordningen, henviste
Kommissionen til, at fritagelsen for indeholdelse af udbytteskat efter de danske regler
ikke er undergivet en betingelse om, at det udbytte, der modtages af det pågældende inve-
steringsinstitut, skal videreudloddes af investeringsinstituttet, således at beskatningen hos
deltagerne opvejer fritagelsen for udbytteskat.
Desuden anførte Kommissionen, at instituttet ikke kan indeholde udbytteskat, hvis det
ikke vælger at foretage faktisk udlodning til deltagerne. Kommissionen antog herefter, at
Danmark ikke kan beskatte den ikke-udloddede minimumsindkomst hos deltagere, som
ikke er underlagt dansk skattepligt.
Den danske regering fastholdt i sit svar af 21. juni 2013, at den direkte sammenhæng mel-
lem skattefritagelsen i forhold til instituttet og beskatningen hos deltagerne er til stede, og
at den danske beskatningsordning vedrørende minimumsbeskattede investeringsinstitut-
ter er nødvendig for at sikre en afbalanceret fordeling af beskatningskompetencen mellem
medlemsstaterne.