Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 335
Offentligt
2140982_0001.png
Den 22. januar 2020
MFVM 011
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til begrænsning af bly i hagl i og omkring vådområder i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering,
vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH)
(komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag om begrænsning af bly i hagl i og omkring vådområder i henhold
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og god-
kendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) (komitésag). Forslaget er sat til mulig af-
stemning på møde i REACH-komitéen den 4. februar 2020. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyt-
telsesniveauet i Danmark, da anvendelsen allerede er forbudt i Danmark. Forslaget vurderes ikke at
have væsentlige samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller erhvervsadministrative konsekven-
ser. Det vurderes, at risici ved anvendelse af bly i hagl, der anvendes i vådområder ikke er tilstrække-
ligt kontrolleret på europæisk plan, og at der derfor er behov for at begrænse anvendelsen. Regeringen
agter på den baggrund at støtte forslaget, idet der lægges afgørende vægt på, at de danske regler kan
opretholdes uden for de vådområder, der er omfattet af Kommissionens forslag.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag om begrænsning af bly i hagl, der besiddes eller anvendes i og om-
kring vådområder i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om re-
gistrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH).
Begrænsningsforslaget er fremsat på baggrund af et dossier udarbejdet af det europæiske kemikalie-
agentur (ECHA) i henhold til artikel 69, stk. 1, hvorefter der træffes endelig afgørelse om begrænsning
af stoffet i henhold til artikel 133, stk. 4 i REACH-forordningen og efter forskriftsprocedure med kon-
trol i artikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, jf. artikel 12 i forordningen nr. 182/2011.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-
Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler sig med kvalificeret fler-
tal inden for 2 måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis Rådet vedta-
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Notat om komitésag om begrænsning af blyhagl under REACH-forordningen
ger forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til Europa-Parlamentet til le-
galitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet ikke inden for en frist på 4
måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget er sat til mulig afstemning på møde i REACH-komitéen den 4. februar 2020.
Formål og indhold
FN’s Ramsarkonvention
fra 1971 har til formål at beskytte migrerende arter. EU og 23 medlemsstater
er part i vandfugleaftalen fra 1979 under Ramsarkonventionen, der skal beskytte migrerende vand-
fugle. Parterne i vandfugleaftalen er blandt andet forpligtet til hurtigst muligt at udfase brugen af bly i
hagl, der anvendes til jagt i vådområder. Fem EU-medlemslande er ikke part i vandfugleaftalen under
Ramsarkonventionen. For at sikre den nødvendige beskyttelse af migrerende fugle på hele EU's om-
råde, har Kommissionen bedt ECHA om at udarbejde et dossier med henblik på at indføre en begræns-
ning af bly og blyforbindelser i hagl, der anvendes til jagt i vådområder.
ECHA forslår i deres dossier et forbud mod brugen af bly og blyforbindelser i hagl til jagt med haglge-
vær i vådområder, eller hvor hagl vil ende i et vådområde. Ligeledes har ECHA foreslået, at besiddelse
af blyhagl i vådområder skal forbydes. For at undgå, at der skydes ind i et vådområde fra et ikke-våd-
område indføres en 300 meter bufferzone omkring vådområder, hvor forbuddet også er gældende.
ECHAs forslag bygger på en vurdering af, at blyhagl i vådområder udgør en risiko for vandfugle. Det
anslås, at der i EU årligt dør i størrelsesordenen en million fugle på grund af blyforgiftning. Blyforgift-
ningen sker som følge af, at vandfugle sluger blyhagl i stedet for småsten, som oplagres i kråsen og
hjælper med at kværne og nedbryde føden, så den nemmere optages. Hvis blyhaglene oplagres sam-
men med småsten i kråsen, vil blyhaglene langsomt opløses, og blyet vil kunne optages i kroppen, så
fuglen kan dø af blyforgiftning. Rovdyr, der spiser blyforgiftede fugle, vil ligeledes være i risiko for ska-
delige effekter, ligesom mennesker, der spiser vandfugle skudt med blyhagl. Selv i små koncentratio-
ner kan bly påvirke indlæringsevnen, nyrer, fertilitet, give forhøjet blodtryk og fosterskader. I alvorlige
tilfælde kan blyforgiftning være dødelig.
Størstedelen af medlemsstaterne i EU har indført lovgivning, der forhindrer eller reducerer brugen af
blyhagl i vådområder, og anvendelsen af alternativer til blyhagl er derfor udbredt i EU. Da reglerne i
medlemslandene er forskellige, er der stor forskel på, i hvor høj grad risikoen kontrolleres, og ECHA
vurderer, at der er behov for at harmonisere reglerne. Hertil kommer, at fuglene migrerer gennem
flere medlemsstater og først er beskyttet mod indtag af blyhagl, hvis alle medlemsstater regulerer bru-
gen af blyhagl. ECHA har foreslået en treårig overgangsperiode.
ECHAs videnskabelige komiteer har vurderet forslaget. Komiteen for risikovurdering (RAC) er enig i
vurderingen af risikoen og anbefaler en kortere overgangsperiode, da manglende regler medfører, at
der årligt efterlades ca. 4000 tons blyhagl i europæiske vådområder, hvilket medfører blyforgiftning af
ca. en million fugle. Komiteen for samfundsøkonomisk analyse (SEAC) er enig i, at den samfundsøko-
nomiske gevinst er højere end omkostningerne, men bemærker, at omkostningerne hovedsageligt læg-
ges på de europæiske jægere. En kortere overgangsperiode kan medføre en mindre stigning i de øko-
nomiske omkostninger i forbindelse med køb af nye haglgeværer, eller til at eksisterende haglgeværer
justeres til at kunne skyde med stålhagl. SEAC fremhæver desuden, at alternative hagl af stål er tilgæn-
gelige på markedet.
Kommissionen er enig i overvejelserne i ECHA’s dossier og i udtalelserne fra de videnskabelig komi-
teer. Kommissionen foreslår dog, at besiddelse af blyhagl skal være relateret til brugen i vådområdet.
Kommissionen foreslår en grænseværdi for bly i hagl på 1% (beregnet som vægtprocent). Grænsevær-
dien er valgt på basis af USA’s administrative enhed for fiskeri og dyrelivs regler for ikke-giftige
hagl,
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Notat om komitésag om begrænsning af blyhagl under REACH-forordningen
der ifølge ECHA’s vurdering overholdes af haglproducenter på globalt plan. Definitionen af vådområ-
der tages fra FN’s Ramsarkonvention. Kommissionen foreslår en overgangsperiode på 24 måneder.
Forslaget indeholder desuden en bestemmelse om, at medlemsstater, hvor 20 % eller mere af territo-
riet kan betegnes som vådområde, får mulighed for at indføre et fuldt markedsføringsforbud eller et
forbud mod affyring og besiddelse af blyhagl på hele landets territorium. Denne bestemmelse er be-
grundet i, at håndhævelsen vil kræve omfattende ressourcer for sådanne medlemsstater. Desuden vil
forbuddet i vådområderne allerede have karakter af et fuldt markedsføringsforbud. Medlemsstater, der
ønsker at benytte denne mulighed, skal give Kommissionen meddelelse herom senest 6 måneder efter,
at Kommissionens forslag er trådt i kraft. Medlemsstater, der benytter sig af denne mulighed, får en
overgangsperiode på 36 måneder.
Samtidig med at Kommissionen bad ECHA om at udarbejde et begrænsningsdossier for brugen af bly-
hagl i vådområder, bad Kommissionen også ECHA om at indsamle information om brugen af blyam-
munition på andre områder end vådområder, herunder skydebaner. ECHA har nu offentliggjort deres
undersøgelse, der viser, at brugen af blyhagl uden for vådområder også udgør en risiko. Kommissionen
har derfor i 2019 bedt ECHA om at udarbejde et dossier med henblik på at begrænse al brug og mar-
kedsføring af blyhagl mm. ECHAs videnskabelige komiteer har allerede udtalt, at de er enige med
ECHA i, at en begrænsning af al brug og markedsføring af blyhagl er mere effektivt, særligt i forhold til
håndhævelsen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om en gennemførselsforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt, hvor formålet vedrø-
rer realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
I Danmark eksisterer der allerede nationale begrænsninger for bly i hagl til jagt. Reglerne findes i be-
kendtgørelse nr. 923 af 27/06/2016 om våben og ammunition der må anvendes til jagt m.v. Bekendt-
gørelsens § 2, stk. 4 foreskriver, at haglpatroner med hagl af bly ikke må forhandles, medtages eller an-
vendes til jagt eller regulering, og ikke må medtages eller anvendes til flugtskydning, herunder på sky-
debaner. Begrænsningerne for anvendelsen af blyhagl blev indført i 1986, jf. bekendtgørelse om be-
grænsning af anvendelse af blyhagl i blyhaglspatroner nr. 497 af 25. juli 1986. Sidenhen er reglerne
blevet ændret flere gange.
Konsekvenser
Danmark har et forbud mod salg og anvendelse af blyhagl på hele landets areal. Kommissionens for-
slag begrænser besiddelse af og anvendelse af blyhagl i vådområder og i et område på 300 meter om-
kring vådområder, men regulerer ikke anvendelser på andre arealer. Da Kommissionen ikke har for-
holdt sig til risikoen ved anvendelser på andre arealer, har Kommissionen tilkendegivet, at national
regulering for andre arealer er uden for det harmoniserede område og derfor kan opretholdes. Det be-
mærkes, at ECHA pt. er ved at undersøge risici ved brug af blyhagl uden for vådområder med henblik
på at fremsætte forslag om et forbud mod markedsføring af blyhagl og anvendelse på hele EU's areal.
Et nyt udvidet forslag fra Kommissionen forventes tidligst i 2022. På det tidspunkt vil opretholdelse af
det nuværende danske beskyttelsesniveau skulle vurderes i forhold til dette forslag.
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Notat om komitésag om begrænsning af blyhagl under REACH-forordningen
2140982_0004.png
I Kommissionens forslag fastsættes en grænseværdi på 1% (vægtprocent) for bly i hagl, der bruges i
vådområder. De danske regler specificerer ikke en grænseværdi for indholdet af bly i hagl. Miljøstyrel-
sen har bekræftet, at Kommissionens forslag ikke ændrer ved den nuværende fortolkning og praksis i
forhold til de danske regler, der fastsætter, at hagl ikke må være lavet af bly, det vil sige, at hovedbe-
standdelen ikke må være bly, men reglerne indeholder ikke et forbud mod et mindre indhold af bly.
Bekendtgørelse nr. 923 af 27/06/2016 om våben og ammunition der må anvendes til jagt m.v. skal til-
passes i overensstemmelse med Kommissionens forslag, såfremt det vedtages.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget
skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes endvidere ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser. For de medlemslande i EU, der ikke allerede har et forbud, vurderer SEAC, at omstillings-
omkostningerne er ca. 75 mio. euro om året. Det drejer sig for eksempel om udskiftning eller justering
af haglgeværer, så de kan skyde med stålhagl.
Forslaget skønnes ikke umiddelbart at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget skønnes at
have en positiv virkning for beskyttelsesniveauet i EU, idet RAC vurderer, at det vil forhindre udled-
ning af ca. 4.000 tons bly om året til vådområder i de medlemsstater, der ikke allerede har et forbud,
samt forhindre omkring en million døde fugle om året.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Rådet for Grøn Omstilling ser forslaget som et fremskridt og støtter forslaget, hvis de danske regler
kan opretholdes.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget. Ifølge
ECHA’s dossier har Belgien,
Nederlandene og Ungarn ligesom Danmark allerede regler, der er gæl-
dende på hele territoriet. Det forventes derfor, at de også vil søge at opretholde deres nationale regler.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at stoffer, som udgør en risiko for miljøet og menneskers sundhed skal begrænses,
når der kan identificeres en uacceptabel risiko. Regeringen er enig i, at risici ved anvendelse af bly i
hagl, der anvendes i vådområder, ikke er tilstrækkeligt kontrolleret på europæisk plan, og at der derfor
er behov for at begrænse anvendelsen. På baggrund af Kommissionens tilkendegivelse af omfanget af
begrænsningen vurderer regeringen, at de danske begrænsninger af brugen af blyhagl på geografiske
områder, som ikke er omfattet af Kommissionens forslag, vil kunne opretholdes, da disse ikke vil være
omfattet af det harmoniserede område. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet der
lægges afgørende vægt på, at de danske regler kan opretholdes uden for de vådområder, der er omfat-
tet af Kommissionens forslag.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4