Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 301
Offentligt
2136514_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg om afgivelse af indlæg i EU-Dom-
stolens præjudicielle sager, C-83/19, C-127/19 og C-195/19,
Asociaţia
“Forumul Judecătorilor din România”
og C-291/19, SO
Indledning og baggrund
Fire rumænske domstole har forelagt EU-Domstolen en række præjudicielle spørgsmål
angående fortolkningen af mekanismen for samarbejde og kontrol (CVM), der blev
oprettet ved Kommissionens beslutning 2006/928/EF af 13. december 2006 i forbin-
delse med Rumæniens tiltrædelse af EU, og Rumæniens overholdelse af grundlæg-
gende retsstatsprincipper.
CVM-mekanismen blev oprettet i lyset af, at Rumænien på tidspunktet for sin tiltræ-
delse til EU fortsat havde udfordringer med at reformere retsvæsenet og bekæmpe
korruption. Mekanismen fastsætter derfor en række benchmarks, som Rumænien skal
opfylde for at styrke retsreform og bekæmpelse af korruption. Som led i mekanismen
skal Rumænien årligt rapportere om fremskridt på disse områder til Kommissionen,
som til gengæld yder landet bistand. Ca. én gang årligt
typisk i efteråret
præsenterer
Kommissionen fremskridtsrapporter om udviklingen.
Det fremgår af Kommissionens seneste rapporter af 13. november 2018
1
og 22. okto-
ber 2019
2
, at der i perioden fra 2007 og frem til 2017 skete store fremskridt i Rumænien
i forhold til opfyldelsen af disse benchmarks, men at den positive udvikling i bekym-
rende grad vendte i 2017, og at Rumænien endnu ikke har taget de nødvendige skridt
for at rette op herpå.
Rapporterne peger særligt på problemerne i det rumænske domstols- og justitsvæsen,
som bl.a. rejser spørgsmål om, hvorvidt de pågældende myndigheder kan operere til-
strækkeligt uafhængigt og uden politisk indblanding.
Centralt står i den forbindelse oprettelsen og organiseringen af en særlig afdeling i an-
klagemyndigheden til efterforskning af overtrædelser begået inden for retsvæsenet,
dvs. af anklagere og dommere, som ifølge Kommissionen gør anklagemyndigheds-
strukturen mere sårbar i relation til korruption og politisk pres.
De forelagte sager rejser grundlæggende spørgsmål om dels hvorvidt Kommissionens
beslutning 2006/928/EF og Kommissionens rapporter udgør retligt bindende retsak-
ter, som bl.a. kan fortolkes i henhold til TEUF art. 267, og dels om den nyoprettede
afdeling inden for anklagemyndigheden, der kan føre sager mod anklagere og dom-
mere, er forenelig med retsstatsprincippet i TEU artikel 2 og kravet om retssystemets
uafhængighed, jf. TEU artikel 19 og charterets artikel 47.
Enhed:
JTEU og EUP
Sagsbehandler:
Lars Bo Kirketerp Lund
Dato:
14. januar 2020
Sagsnummer:
2019 - 19426
Bilag:
Progress report Romania 2018 COM(2018)851, link:
https://ec.europa.eu/info/files/progress-re-
port-romania-2018-com-2018-851_en
2
Progress report Romania 2019 COM(2019)499, link: https://ec.europa.eu/info/files/progress-re-
port-romania-2019-com-2019-393_en
1
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 301: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sager, C-83/19, C-127/19 og C-195/19, Asociaţia “Forumul Judecătorilor din România og C-291/19, SO
2136514_0002.png
Det bemærkes, at den skriftlige procedure i de forelagte sager er afsluttet, og at rege-
ringens deltagelse således angår den mundtlige forhandling i sagen, som er berammet
til den 20.-21. januar 2020. Der er i sagen afgivet skriftlige indlæg fra blandt andet
Sverige, Belgien og Nederlandene.
Regeringens interesse og synspunkter i sagen
Regeringens afgiver indlæg i de forelagte sager. Regeringens interesse angår navnlig
spørgsmålet om Rumæniens overholdelse af retsstatsprincippet og bekæmpelsen af
korruption, hvor regeringen finder det relevant at støtte de ligesindede medlemsstater
og Kommissionen i deres synspunkter. Det er i øvrigt i dansk interesse at bidrage til
EU-Domstolens udvikling af retspraksis, der fastlægger og dermed styrker de fælles
rammer for retsstatsprincippet.
Det bemærkes, at de forelagte sager indgår i en længere række af præjudicielle sager
3
,
som verserer for EU-Domstolen angående CVM-mekanismen og Rumæniens efterle-
velse af denne mekanisme og overholdelse af de grundlæggende retsstatsprincipper.
Afgørelsen i disse sager kan således have betydning for afgørelsen i disse øvrige sager.
For så vidt angår den retligt bindende karakter af CVM-mekanismen og Kommissio-
nens rapporter, bør der i tråd med bl.a. Kommissionens synspunkter argumenteres for,
at selve Kommissionens beslutning, 2006/928/EF, må anses for en bindende retsakt,
mens Kommissionens rapporter, herunder de heri indeholdte anbefalinger, ikke som
sådan er retligt bindende. Som følge af loyalitetsforpligtelsen i artikel 4, stk. 3 i TEU
må Rumænien imidlertid anses for forpligtet til at opretholde en konstruktiv dialog
med Kommissionen under CVM-mekanismen og tage behørigt hensyn til anbefalin-
gerne i Kommissionens rapporter, når der træffes lovgivningsmæssige eller administra-
tive foranstaltninger på de områder, der er omfattet af CVM-mekanismens bench-
marks. På samme måde må Rumænien anses for forpligtet til at sikre, at der ikke op-
retholdes foranstaltninger, der strider mod Kommissionens anbefalinger eller risikerer
at kompromittere formålet hermed. En manglende efterlevelse af anbefalingerne lever
ikke op til kravet om at efterleve de retligt bindende benchmarks, der har til formål at
sikre, at Rumænien lever op til de grundlæggende principper i Unionen, herunder rets-
statsprincippet i TEU art. 2.
Regeringen vil på den baggrund afgive indlæg i sagen i overensstemmelse med det
ovenfor anførte.
Jf. sagerne C-379/19, DNA - Serviciul Teritorial Oradea, C-355/19,
Asociaţia “Forumul
Judecătorilor din România” e.a., og sag C-397/19,
Statul Român
– Ministerul Finanţelor Publice
3