Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 201
Offentligt
2116881_0001.png
NOTAT
Notat til Folketingets Europaudvalg og Be-
skæftigelsesudvalg om afgivelse af indlæg i
EU-Domstolens præjudicielle sag C-585/19,
Academia de Studii Economice din Bucuresti
2. december 2019
J.nr. 2019 - 5786
1. Indledning
En rumænsk domstol har anmodet EU-Domstolen om at besvare tre præjudicielle
spørgsmål om, hvorvidt bestemmelser i arbejdstidsdirektivet (direktiv 2003/88/EF)
skal anvendes i relation til den enkelte ansættelseskontrakt, som en lønmodtager
har indgået med en arbejdsgiver, eller i relation til samtlige ansættelseskontrakter,
som en lønmodtager måtte være part i med en eller flere arbejdsgivere.
2. Sagens faktiske omstændigheder
Hovedsagen angår en tvist mellem et forskningsakademi (ASE) og et organ under
det rumænske undervisningsministerium (OI POCU MEN), om sidstnævntes afvis-
ning af at udbetale støtte til ASE i form af lønomkostninger. Afvisningen er sket
med henvisning til, at det udførte arbejde, som er ydet på grundlag af lovligt indgå-
ede kontrakter, overskred den maksimale daglige arbejdstid på 13 timer, som er
fastsat i henhold til arbejdstidsdirektivet. Sagen rejser således spørgsmål om, hvor-
dan de fastsatte grænser for maksimal arbejdstid i arbejdstidsdirektivet skal opgø-
res, og nærmere bestemt om opgørelsen skal ske i henhold til arbejdstiden i den en-
kelte kontrakt eller for samtlige kontrakter, som arbejdstageren har indgået, herun-
der med eksempelvis forskellige arbejdsgivere.
På den baggrund har den forelæggende ret stillet 3 præjudicielle spørgsmål til EU-
Domstolen, hvoraf spørgsmål 1 og 2 findes at være af dansk interesse. Disse
spørgsmål er formuleret således:
”1)
Skal der ved [udtrykket] »arbejdstid«, som defineret i artikel 2, nr. 1), i direktiv
2003/88/EF, forstås »det tidsrum, hvori arbejdstageren er på arbejde og står til ar-
bejdsgiverens rådighed under udførelsen af sin beskæftigelse eller sine opgaver« på
grundlag af en enkelt kontrakt (på fuld tid) eller på grundlag af den pågældende ar-
bejdstagers samtlige indgåede (arbejds-)kontrakter?
2) Skal medlemsstaternes forpligtelser i henhold til artikel 3 i direktiv 2003/88/EF
(pligten til at træffe de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at alle arbejdsta-
gere får en minimumshvileperiode på 11 sammenhængende timer inden for hver
24-timersperiode) og artikel 6, litra b), i direktiv 2003/88/EF (pligten til at træffe
de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at den gennemsnitlige arbejdstid i løbet
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag C-585/19, Academia de Studii Economice din Bucuresti
2116881_0002.png
af en syvdagesperiode ikke overstiger 48 timer, inklusive overarbejde) fortolkes så-
ledes, at de indfører grænser med hensyn til en enkelt kontrakt eller med hensyn til
samtlige kontrakter, som er indgået med den samme arbejdsgiver eller flere ar-
bejdsgivere?
3. Regeringens interesse i sagen
Det er regeringens opfattelse, at der bør afgives indlæg i sagen for så vidt angår
spørgsmålet om, hvorvidt arbejdstidsdirektivets bestemmelser finder anvendelse
for den
enkelte
kontrakt, dvs. for arbejdsgiveren i relation til én arbejdskontrakt
med en arbejdstager, eller for
samtlige
kontrakter, som en arbejdstager har indgået,
dvs. for arbejdsgiveren i relation til eventuelt flere kontrakter, som en arbejdstager
har indgået enten med samme eller med andre arbejdsgivere.
Det er regeringens opfattelse, at direktivets bestemmelser skal anvendes pr. ar-
bejdsgiver, uanset om arbejdstageren måtte have indgået en eller flere kontrakter
med
andre
arbejdsgivere, idet formålet med direktivet må være at beskytte lønmod-
tageren mod pres fra den enkelte arbejdsgiver om at arbejde ud over direktivets
grænser, og idet en modsat tolkning bl.a. vil give anledning til store praktiske pro-
blemer med håndhævelsen af direktivets krav. Ud fra disse overvejelser om formål
og praktiske problemer er det tillige regeringens opfattelse, at direktivet gælder pr.
arbejdsgiver i den situation, hvor arbejdstageren har indgået flere kontrakter med
den
samme
arbejdsgiver. Dette synes at være tilfældet i den konkrete sag, der er
blevet forelagt for EU-Domstolen.
Såfremt direktivets grænser derimod skulle finde anvendelse pr. arbejdstager, såle-
des at maksimal arbejdstid, daglig hvileperiode m.v. skal vurderes samlet for en ar-
bejdstagers kontrakter med flere forskellige arbejdsgivere, vil det i regeringens op-
tik give anledning til store praktiske vanskeligheder med at håndhæve direktivets
krav. Der vil bl.a. skulle tages stilling til, hvilken arbejdsgiver, der skal være an-
svarlig, og hvilket ansvar arbejdstageren selv skal have.
I den forbindelse bemærkes, at direktivet indeholder en række undtagelsesmulighe-
der, herunder undtagelser, der kan besluttes ved overenskomst. Det kan således fo-
rekomme, at en arbejdstager arbejder for arbejdsgivere, der er underlagt forskellige
overenskomster og derigennem forskellige regler mht. arbejdstid, hvilket vil give
anledning til vanskeligheder i relation til at fastlægge, hvad der i en sådan situation
skal gælde pr. arbejdstager, og hvordan en eventuel overskridelse af arbejdstiden
skal kontrolleres og sanktioneres. En anvendelse af direktivet pr. arbejdstager kan
således føre til mindre fleksibilitet på arbejdsmarkedet, idet muligheden for bijob
vil blive vanskeligere, ligesom arbejdsgivere vil kunne føle sig tilskyndet til at for-
byde bijob.
Hertil kommer, at besvarelsen af de forelagte spørgsmål kan få betydning for med-
lemsstaternes muligheder for at implementere direktivet alene ved overenskomst. I
Danmark reguleres centrale bestemmelser om arbejdstid, herunder fx bestemmelser
om maksimal ugentlig arbejdstid og adgang til pauser, i høj grad ved overenskom-
ster. De relevante dele af arbejdstidsdirektivet er således i Danmark implementeret
af arbejdsmarkedets parter gennem overenskomsterne. Lov om gennemførelsen af
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag C-585/19, Academia de Studii Economice din Bucuresti
2116881_0003.png
dele af arbejdsdirektivet
1
sikrer, at direktivets beskyttelse omfatter de arbejdsta-
gere, der ikke er omfattet af kollektiv overenskomst. Andre dele af arbejdstidsdi-
rektivet er implementeret via arbejdsmiljølovgivningen, som bl.a. giver arbejds-
markedets parter adgang til inden for arbejdstidsdirektivets rammer overenskomst-
mæssigt at fravige bestemmelser i lovgivningen om hviletid.
I Danmark er det danske arbejdsmarked således kendetegnet ved, at arbejdsmarke-
dets parter har autonomi og frihed til gennem aftale at regulere løn- og arbejdsvil-
kår uden indblanding fra staten, dog naturligvis inden for lovgivningens rammer,
herunder EU-retsakter, idet nogle af disse, som netop arbejdstidsdirektivet, giver
arbejdsmarkedets parter ret til at fravige direktivets hovedregler. Parternes ret til at
fastsætte løn- og arbejdsvilkår gennem aftale er historisk forankret og er af grund-
læggende betydning for den danske arbejdsmarkedsmodel, som sikrer fleksible løn-
og arbejdsvilkår kombineret med et socialt sikkerhedsnet.
I Danmark er der således en mangeårig praksis for og en grundlæggende konsensus
hos den lovgivende magt og i det danske samfund om, at løn- og arbejdsvilkår, her-
under arbejdstid, fortrinsvis skal fastsættes og reguleres via aftale (herunder særligt
kollektive overenskomster) mellem parterne på arbejdsmarkedet og alene subsidi-
ært ved lovgivning.
Sådanne overenskomster gælder alene i forholdet mellem arbejdstager og arbejds-
giver inter-partes, og forpligter alene den arbejdsgiver, som er part i den pågæl-
dende overenskomst. Hvis arbejdstidsdirektivets bestemmelser i modsætning til re-
geringens opfattelse skal anvendes pr. arbejdstager, vil disse bestemmelser alene
kunne implementeres ved lovgivning, da det alene er ved lovgivning, at alle ar-
bejdsgivere tilsammen vil kunne forpligtes i forhold til den samme arbejdstager.
Håndhævelse af fx reglen om daglig hviletid i relation til to eller flere sideløbende
ansættelsesforhold må nødvendigvis foretages af en myndighed, som kan kontrol-
lere arbejdstiden i samtlige ansættelsesforhold centralt.
Såfremt arbejdstidsdirektivets regler skal forstås som gældende pr. arbejdstager, vil
det således indsnævre mulighederne for, hvad der kan reguleres ved overenskomst.
Det vil ganske vist også fremover være muligt at regulere arbejdstid i overenskom-
sterne, men det vil ikke være som en implementering af direktivbestemmelserne,
idet lovgivning og central myndighedskontrol som beskrevet vil være en konse-
kvens af, at alle arbejdstagerens ansættelsesforhold skal anskues under ét. Overens-
komstregulering af arbejdstid vil alene kunne udgøre et supplement til implemente-
ringslovgivningen, idet overenskomstparterne ikke kan regulere for den udenforstå-
ende arbejdsgiver, der er underlagt en anden - eller ingen
overenskomst og even-
tuelt vil operere på et helt andet ansættelsesområde.
Det er efter regeringens opfattelse afgørende, at medlemsstaternes forskellige tradi-
tioner på arbejdsmarkedet respekteres af EU-retten, herunder det forhold at med-
lemsstaterne har valgt forskellige modeller til regulering af eksempelvis arbejdstid.
1
Jf. Lovbekendtgørelse nr. 896 af 24. august 2004.
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 201: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag C-585/19, Academia de Studii Economice din Bucuresti
2116881_0004.png
På den baggrund afgiver regeringen indlæg i sagen og vil i overensstemmelse med
det ovenfor anførte argumentere for, at de nævnte bestemmelser i arbejdstidsdirek-
tivet gælder for den enkelte arbejdsgiver.
4