Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 91
Offentligt
2116855_0001.png
Fra:
Ivan Markov [mailto:[email protected]]
Sendt:
1. december 2019 23:04
Emne:
Opfordring til handling
Kære Udvalgsmedlemmer,
Jeg skriver til jer på mine vegne som bileksportør samt på vegne af andre bileksportører som er
ved at slå sig sammen brancheorganisationen Danske Bileksportører. Vi har valgt at danne en
brancheorganisation da vi ikke længere vil eller kan acceptere Motorstyrelsens behandling af os
som forretningsdrivende og vores forretninger. Denne behandling har ført til at virksomheder har
valgt at forlade branchen og dreje nøglen om.
Gennem en længere periode har vi oplevet at Motorstyrelsen med fuldt overlæg har spændt ben
for vores forretninger ved misbrug af absurd lovgivning på området og politikernes manglende
interesse for denne type forretning. Eksport at biler er et erhverv som har været ignoreret i et
stykke tid, på trods af at der ligger et stort potentiale i forretningsmodellen som kan være af
national betydning.
Jeg håber at ikke overdriver når jeg skriver national betydning, men det er vores opfattelse.
Danmark har gennem de sidste mange år brystet sig at være forbillede som et miljøvenligt
samfund. Det er også med fuld fortjeneste. Der er dog et enkelt område som ikke følger med i den
grønne udvikling, og det bilernes udledning af CO2. Den er steget og stadig stigende. I den
økonomiske opsving har danskerne fået flere penge i budgettet og derfor købt større biler som
udleder mere C02. Det er på det område at vi har en fælles interesse.
Hele vores forretningsmodel består af eksport af brugte biler. Som tingene er i dag er der kun en
økonomi i at eksportere biler der er 10-12 år. På lavpraktiskplan betyder det at vi kun kan
eksportere biler med EUR4 standard motorer. De rigtige miljøsyndere, med EUR3 standard
motorer, bruges stadig. Når det så er sagt så har langt de fleste lande, bl.a. Danmark, indført
forbud imod import af biler med EUR3 standard. Det løb er kørt.
Vores opfattelse er at regeringen ønsker at løse problemet med de stigende CO2 udledning ved at
sætte afgiften op på diesel og benzin biler og samtidigt beholde den lave afgift for e-biler. Vi er af
den overbevisning at dette er noget som vil reducere bilernes andel i den samlede danske C02
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 91: Henvendelse af 1/12-19 fra brancheorganisationen Danske Bileksportører, vedrørende Motorstyrelsen
udledning om ca. 3 år. Vi er samtidig af den opfattelse at en øget eksport af brugte biler vil
reducere bilernes andel i udledning næsten med det samme.
For at vores medlemmer kan få lov til at drive vores forretning, eksportere biler og derved
reducere C02 udslippet har vi brug for jeres støtte og incitament. Ved incitament forventer vi ikke
økonomisk støtte, men blot mindre administration, hurtigere sagsbehandling og udbetaling og
mindre hindring fra Motorstyrelsen.
Hvis disse ønsker blev opfyldt, er jeg sikker på at vil kunne øge tempoet ved eksport for EUR4 biler
og muligvis vil tidligere kollegaer være interesseret i at vende tilbage til branchen.
Vi ser det som et win/win scenario for alle parter.
Jeg vil samtidigt invitere jer til at deltage i mødet mellem bileksportørne og Motorstyrelsen på
3.12.2019 14:00 - 16:00 hos Motorekspeditionen i Høje Tåstrup, Helges Høj Allé 9, 2630 Taastrup.
Det er med meget kort varsel, men vi håber at i vil deltage og høre de ting vi møder på daglig basis
hos Motorstyrelsen.
Med venlig hilsen
Ivan Markov
--