Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 89
Offentligt
2116009_0001.png
29. november 2019
Redegørelse for kommunernes anvendelse af de nye muligheder i
planloven 2019
Baggrund
Den 1. juni 2017 vedtog Folketinget en ændring af planloven som opfølg-
ning på aftalen om
Danmark i bedre balance
Bedre rammer for kommu-
ner, borgere og virksomheder i hele landet
fra juni 2016.
Med ændringen har kommunerne fået øget råderum og en række nye mu-
ligheder i planlægningen, som kan understøtte lokale initiativer og udvik-
ling. Den nye planlov gav bl.a. nye udviklingsmuligheder i kystområderne
og i landdistrikterne til fremme af bosætning og erhverv, bedre rammer
for produktionsvirksomheder, bedre udviklingsmuligheder for detailhan-
del og bedre rammer for anvendelsen af sommerhuse. Desuden er der ind-
ført mere fleksible rammer for byudvikling, og kommunernes og er-
hvervslivets efterspørgsel efter mere smidig administration er imødekom-
met ved at kommunerne kan tilrettelægge kortere og mere effektive plan-
processer.
Det blev i forbindelse med indgåelse af aftalen om
Danmark i bedre ba-
lance
aftalt, at kommunernes anvendelse af de nye muligheder vil blive
fulgt af Erhvervsministeriet og indgå i en årlig redegørelse til Folketinget.
Det er samtidig aftalt, at den nye planlov vil blive evalueret inden den 1.
juli 2020.
Redegørelse for kommunernes anvendelse af de nye muligheder i planlo-
ven 2019 er den første redegørelse efter lovens vedtagelse, og dækker pe-
rioden fra loven ikrafttrædelse i juni 2017 til 31. december 2018.
Redegørelsen gennemgår de emner og temaer, der følger af ændringen af
planloven i 2017. Med redegørelsen følger bilag, der redegør for anven-
delsen af bemyndigelsen til at udstede landsplandirektiver og andre be-
kendtgørelser efter planloven (bilag 1) samt for udviklingen i statens ind-
sigelser mod kommuneplanlægningen (bilag 2).
Med ændring af planloven i 2017 har kommunerne fået en række nye mu-
ligheder, som skal udmøntes gennem kommunernes fysiske planlægning,
inden de kan realiseres. Den proces tager tid, hvad enten udviklingen skal
ske i byer, sommerhusområder eller i landzone. I flere tilfælde vil de nye
muligheder således først kunne anvendes, når kommunerne har tilveje-
bragt det nødvendige plangrundlag i form af planstrategi, kommuneplan
og lokalplan.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 89: Redegørelse for kommunernes anvendelse af de nye muligheder i planloven 2019, fra erhvervsministeren
2/10
Denne redegørelse tager udgangspunkt i de 5 overordnede temaer i plan-
loven, der indgik i aftalen om
Danmark i bedre balance
fra 2016:
1.
Nye udviklingsmuligheder med fortsat bevarelse af kystnærhedszonen
og strandbeskyttelseslinjen
2.
Nye udviklingsmuligheder i landdistrikter og for produktion
3.
Bedre udviklingsmuligheder for detailhandel
4.
Friere rammer, investeringer og administrative lettelser
5.
Almene boliger og byudvikling mv.
1. Nye udviklingsmuligheder
med fortsat bevarelse af kystnærheds-
zonen og strandbeskyttelseslinjen
Kystnærhedszonen strækker sig fra kysten og ca. 3 km ind i landet. Den
omfatter landzone- og sommerhusområder, men ikke byzone. Det følger
af planloven, at hvor der ikke er særlige landskabs-, natur- eller miljøin-
teresser, kan der ved landsplandirektiv udpeges udviklingsområder og gi-
ves mulighed for udlæg og omplacering af nye sommerhusområder, idet
kommunernes udpegning af udviklingsområder vil skulle ske parallelt
med kommunernes udpegning af eksisterende og potentielle naturområder
til Grønt Danmarkskort. Endvidere er der med lovændringen i 2017 åbnet
mulighed for, at der kan overføres sommerhusområder til byzone. Ende-
ligt følger det af loven, at der efter en oprydning i uudnyttede reservationer
til ferie- og fritidsanlæg kan gives mulighed for nye forsøgsprojekter
(mellem 0 og 15), idet igangsættelse af nye forsøgsprojekter kræver enig-
hed i forligskredsen bag planloven.
Udviklingsområder
Udviklingsområder er områder i kystnærhedszonen uden særlige natur-,
miljø- og landskabsinteresser. I disse områder gives der større adgang til
at planlægge for byer og landsbyer samt at give tilladelse til anlæg, sva-
rende til reglerne i øvrig landzone.
Første ansøgningsrunde blev gennemført med ansøgningsfrist i oktober
2017. 22 kommuner søgte om udpegning af i alt 124 udviklingsområder.
Den 20. september 2019 blev Landsplandirektiv 2019 for udviklingsom-
råder i kystnærhedszonen udstedt. I landsplandirektivet udpeges i alt 91
udviklingsområder fordelt på 16 kommuner. Udpegningerne fremgår af
nedenstående skema. En række af de arealer kommunerne havde ansøgte
om at få udpeget er blevet afvist eller beskåret, så udviklingsområderne
lever op til de fastsatte kriterier i planloven. Det gælder f.eks. områder,
der er omfattet af strandbeskyttelseslinjen, eller områder med særlige
landskabsinteresser. En række områder er udpeget betinget af en ændring
af kommuneplanen for så vidt angår en udpegning til Grønt Danmarkskort
eller bevaringsværdigt eller større sammenhængende landskab.
Landsplandirektivets udpegning af udviklingsområder træder i kraft, når
der for kommunen foreligger en endeligt vedtaget og offentliggjort plan-
lægning for Grønt Danmarkskort efter anbefalinger fra de lokale naturråd.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 89: Redegørelse for kommunernes anvendelse af de nye muligheder i planloven 2019, fra erhvervsministeren
2116009_0003.png
3/10
Arealer, som kommunalbestyrelsen i den forbindelse har fastholdt til
Grønt Danmarkskort, vil ikke blive udviklingsområde.
Samlet
størrelse
(i hektar)
12
330
32
32
3
110
3.574
6
158
855
6.541
1
80
12
16
531
48
21
75
13
17
6.900
19.365
Samlet
størrelse
(i hektar)
0
152
28
0
0
110
815
0
158
253
2.297
1
67
0
14
41
0
6
65
12
17
3.325
7.360
Kommuner der
har søgt
1 Esbjerg
2 Faxe
3 Fredericia
4 Frederikssund
5 Helsingør
6 Holbæk
7 Jammerbugt
8 Kerteminde
9 Lemvig
10 Lolland
11 Mariagerfjord
12 Odder
13 Ringkøbing-Skjern
14 Samsø
15 Skive
16 Syddjurs
17 Sønderborg
18 Thisted
19 Vordingborg
20 Ærø
21 Aabenraa
22 Aalborg
I alt
Områder
ansøgt
2
8
2
1
1
1
7
1
1
9
26
1
3
1
3
2
1
1
1
1
3
48
124
Områder
udpeget
0
5
1
0
0
1
5
0
1
8
19
1
2
0
2
1
0
1
1
1
3
39
91
Sommerhusområder
Første ansøgningsrunde vedrørende udlæg og omplacering af sommerhus-
områder blev gennemført med ansøgningsfrist i oktober 2017, og
Forslag
til landsplansdirektiv 2019 for udlæg og omplacering af sommerhusom-
råder i kystnærhedszonen
blev sendt i høring den 21. marts 2019 i forlæn-
gelse af
Aftale om udlæg af sommerhusområder og styrket naturhensyn
fra december 2018.
Den 18. september 2019 udstedte erhvervsministeren bekendtgørelse om
Landsplandirektiv 2019 for udlæg og omplacering af sommerhusområder
i kystnærhedszonen.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 89: Redegørelse for kommunernes anvendelse af de nye muligheder i planloven 2019, fra erhvervsministeren
2116009_0004.png
4/10
20 af landets kystkommuner indgår i landsplandirektivet,
der indeholder
mulighed for udlæg af op til 2.027 grunde fordelt på 37 områder og tilba-
geførsel af 1.362 grunde fordelt på 35 områder. Nedenfor ses en oversigt
over, hvad de 20 kommuner har søgt om at kunne udlægge, samt forde-
lingen af de tildelte sommerhusgrunde:
Kommune
Assens
Faaborg-Midtfyn
Faxe
Hedensted
Hjørring
Jammerbugt
Lemvig
Lolland
Mariagerfjord
Nordfyn
Odder
Ringkøbing-Skjern
Sønderborg
Stevns
Syddjurs
Varde
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
I alt
Ønskede
sommerhusgrunde
34
123
60
300
110
90
146
168
40
313
74
515
200
50
340
110
25
90
30
75
2.893
Tildelte
sommerhusgrunde
14
40
22
194
79
29
146
168
15
97
72
483
60
18
310
99
24
58
24
75
2.027
Overførsel af sommerhusområder til byzone
Første ansøgningsrunde ift. overførsel af sommerhusområder til byzone
blev gennemført med ansøgningsfrist i oktober 2017. I alt 4 kommuner
har ønsket at udnytte muligheden for at overføre sommerhusområder til
byzone, og har ansøgt herom. Alle fire kommuners ønsker herom er imø-
dekommet ved udstedelse af bekendtgørelse nr. 1017 af 3. juli 2018 om
landsplandirektiv for overførsel af kystnære sommerhusområder til by-
zone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus kommuner, som trådte i kraft
den 13. juli 2018. I forbindelse med Fingerplanrevisionen i 2017 havde
kommunerne ligeledes mulighed for at ansøge om overførsel af sommer-
husområder til byzone. Dette resulterede i at et område i hhv. Stevns og
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 89: Redegørelse for kommunernes anvendelse af de nye muligheder i planloven 2019, fra erhvervsministeren
2116009_0005.png
5/10
Lejre kunne overføres til byzone. De 5 kommuner har ansøgt om overfør-
sel af følgende områder:
Områdets areal
(i hektar)
0,8
5,8
32,2
3,7
129
Kommune
Fanø
Lejre
Stevns
Vordingborg
Aarhus
Områdets beliggenhed
Nordby
1
Bramsnæs
2
Strøby Egede
1,2
Masnedø
1
Skæring Strand
1
1:National ansøgningsrunde, 2: Fingerplanrevisionen spor 1
Styrket Grønt Danmarkskort
Kommunerne skal i henhold til planloven udpege områder, der skal indgå
i Grønt Danmarkskort. Udpegningen omfatter særlige naturbeskyttelses-
interesser, herunder eksisterende Natura 2000-områder på land og andre
beskyttede naturområder samt økologiske forbindelser, potentielle natur-
områder og potentielle økologiske forbindelser.
Grønt Danmarkskort skal sikre en forstærket indsats for større og mere
sammenhængende naturområder. Når Grønt Danmarkskort er færdigud-
peget, skal kortet tjene som et strategisk planlægningsværktøj, der kan an-
vendes af både stat, regioner, kommuner, foreninger og fonde, som grund-
lag for en prioritering af kommende natur indsatser.
Til at bistå kommunerne med udpegningen er der pr. 15. januar 2018 op-
rettet lokale naturråd i hvert af de 20 geografiske områder som landet blev
delt i, og den 15. juli 2018 har naturrådene afsluttet deres arbejde. Kom-
munalbestyrelserne skal nu inddrage anbefalinger mm. fra det lokale na-
turråd i deres planlægning af Grønt Danmarkskort.
2. Nye udviklingsmuligheder i landdistrikter og for produktion
Med lovændringen i 2017 blev der givet bedre muligheder for at drive
virksomhed, arbejde og bo i landdistrikterne. Det indebærer mere tidssva-
rende rammer for landbruget og mulighed for udvikling af attraktive
landsbyer, samtidig med at borgere og virksomheder får flere umiddelbare
rettigheder, f.eks. til at bruge overflødiggjorte bygninger til nye formål.
Perioden, hvor sommerhuse i sommerhusområder frit kan bruges til over-
natning, er udvidet fra 26 uger til 34 uger. Pensionister har fået ret til at
anvende deres sommerhus til helårsbeboelse efter 1 års ejerskab mod de
nuværende 8 år.
Nye muligheder for borgere og virksomheder i landzonen
Redegørelsen omhandler primært kommunernes anvendelse af de nye mu-
ligheder. Mange af de nye muligheder i landzonen er dog umiddelbart ret-
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 89: Redegørelse for kommunernes anvendelse af de nye muligheder i planloven 2019, fra erhvervsministeren
6/10
tigheder for borgere og virksomheder, som disse kan gøre brug af uaf-
hængigt af kommunal tilladelse. Dermed findes der heller ikke data for, i
hvilket omfang disse muligheder udnyttes.
For at følge anvendelsen af de nye muligheder, som borgere og virksom-
heder har fået i landzonen, har Erhvervsstyrelsen indgået et samarbejde
med 6 kommuner (Ishøj, Jammerbugt, Holbæk, Lolland, Vejle og Aal-
borg), som vil optræde som eksempelkommuner. Kommunerne i gruppen
er forskellige med hensyn til bl.a. geografisk placering, indbyggertal og
andel af areal i landzone og repræsenterer derved et bredt udsnit af de
danske kommuner med landzonearealer. De nye muligheder i landzone
kan opdeles i 4 grupper.
1. Nye muligheder, der kræver landzonetilladelse.
2. Forhold, der ikke kræver landzonetilladelse (umiddelbare rettighe-
der).
3. Anmeldelse af erhvervsmæssigt nødvendigt landbrugsbyggeri.
4. Forældelsesfristen for en landzonetilladelse kan udvides til 10 år
til genopførelse af en bolig.
Da en række byggerier, ændret anvendelse mv. ikke længere kræver land-
zonetilladelse, var det forventeligt, at antallet af landzonetilladelser ville
falde. Foreløbigt er der observeret et fald på godt 25 procent for alle lan-
dets kommuner, når man sammenholder antallet af landzonetilladelser fra
2015 og 2016 med 2018. Fristen for at udnytte en landzonetilladelse blev
forlænget fra 3-5 år. I visse tilfælde kan kommunalbestyrelsen give land-
zonetilladelser med en gyldighed på op til 10 år. Ved udgangen af 2018
var den mulighed benyttet i alt 6 gange i tre kommuner.
Levedygtige landsbyer
For at sætte fokus på levedygtige landsbyer blev der i forlængelse af afta-
len om
Danmark i bedre balance
i juli 2017 nedsat
Udvalget for levedyg-
tige landsbyer.
Udvalget skulle bl.a. formulere konkrete anbefalinger til,
hvordan landsbyer kan være levedygtige og omstille sig og herved bidrage
til regeringens ambition om at skabe muligheder for vækst og udvikling i
hele Danmark. Udvalget afgav i april 2018 sine anbefalinger. På baggrund
af anbefalingerne er der vedtaget en ændring af planloven, som trådte i
kraft den 1. januar 2019. Loven forpligter kommunerne til at foretage en
strategisk planlægning for kommunens landsbyer.
Produktionserhverv
På baggrund af de første erfaringer med de nye regler om beskyttelse af
produktionsvirksomhedernes vilkår er reglerne suppleret og præciseret
med ændring af planloven i 2018. Krav til lokalplanlægningen er således
ændret, så der kun skal tages hensyn til lugt, støv eller anden luftforure-
ning fra produktionsvirksomheder, transport- og logistikvirksomheder og
husdyrbrug. Der skal således ikke længere tages hensyn til byintegrerbare
erhverv som f.eks. pizzeriaer, restauranter, caféer, mindre røgerier, min-
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 89: Redegørelse for kommunernes anvendelse af de nye muligheder i planloven 2019, fra erhvervsministeren
2116009_0007.png
7/10
dre bryggerier og mindre kødvarevirksomheder og slagter og viktualie-
virksomheder. Ændringen medfører således, at der gives mulighed for, at
de fleste byintegrerbare erhverv og boliger kan ligge side om side.
3. Bedre udviklingsmuligheder for detailhandel
For at styrke konkurrencen og fremme lavere priser for forbrugerne er der
med lovændringen i 2017 givet mulighed for større butikker i bymidter,
bydelscentre og aflastningsområder. Samtidig er der skabt mulighed for
at etablere og udvide aflastningsområder, hvor der er et tilstrækkeligt kun-
degrundlag. I hovedstadsområdet er de nye muligheder udmøntet gennem
landsplandirektiv.
Planlægning for større butikker og aflastningsområder
En del kommuner har, implementeret de nye butiksstørrelser i kommune-
planlægningen. Frem til 31. december 2018 har 15 kommuner sendt føl-
gende planforslag for aflastningsområder i offentlig høring:
Kommune
Slagelse
Sønderborg
Herning
Favrskov
Hjørring
Holbæk
Skanderborg
Ringsted
Næstved
Ikast-Brande
Vejen
Ringkøbing-
Skjern
Guldborgsund
Aalborg
Kolding
Samlet ramme til
butikker i aflast-
ningsområdet
77.000 m
2
63.500 m
2
85.500 m
2
14.000 m
2
74.000 m
2
106.000 m
2
7.500 m
2
27.000 m
2
139.000 m
2
30.000 m
2
17.700 m
2
12.700 m
2
50.000 m
2
208.900 m
2
109.200 m
2
Heraf areal til nye
butikker i aflast-
ningsområdet
34.000 m
2
10.000 m
2
16.000 m
2
14.000 m
2
15.700 m
2
30.000 m
2
7.500 m
2
12.000 m
2
55.000 m
2
30.000 m
2
11.500 m
2
1.600 m
2
25.000 m
2
21.000 m
2
30.000 m
2
Mulighed for nye dag-
ligvarebutikker i af-
lastningsområdet
Nej
Nej
Nej
Nej
Ja, 1.200 m
2
Nej
Nej
Nej
Ja, 1.200 m
2
Ja, i alt 1.500 m
2
, maks.
butiksstørrelse 200 m
2
Nej
Ja, 1.200 m
2
Nej
Nej
Ja, 1.400 m
2
Status
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Ikke vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Ikke vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Tabellen viser de 15 kommuner, der frem til den 31. december 2018, har sendt planfor-
slag for aflastningsområder i høring. Tabellen viser den samlede ramme til butiksareal
i aflastningsområderne, restrummeligheden til nye butikker, hvorvidt der gives mulighed
for nye dagligvarebutikker, og om planforslaget er endeligt vedtaget.
Landsplandirektiv for detailhandel i hovedstadsområdet
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 89: Redegørelse for kommunernes anvendelse af de nye muligheder i planloven 2019, fra erhvervsministeren
2116009_0008.png
8/10
Den 1. januar 2019 trådt et nyt landsplandirektiv for detailhandel i hoved-
stadsområdet i kraft, som bl.a. udmønter planlovens nye muligheder for
aflastningsområder. Landsplandirektivet fastholder de eksisterende aflast-
ningsområder i Høje-Taastrup og Gentofte, og giver mulighed for nye af-
lastningsområder i Ballerup, Hillerød, Ishøj og Lyngby-Taarbæk kommu-
ner og for udvidelse af det eksisterende aflastningsområde i Helsingør
Kommune:
Kommune
Høje-Taastrup
(eksisterende)
Gentofte
(eksisterende)
Helsingør
(eksisterende)
Ballerup
Hillerød
Ishøj
Lyngby-Taarbæk
Samlet ramme til ud-
valgsvarebutikker
46.500 m
2
30.000 m
2
70.000 m
2
60.000 m
2
82.000 m
2
95.300 m
2
67.000 m
2
Heraf areal til nye
udvalgsvarebutikker
-
-
36.000 m
2
37.300 m
2
62.000 m
2
33.900 m
2
44.500 m
2
Tabellen viser de syv kommuner i hovedstadsområdet, hvor landsplandirektivet giver
mulighed for aflastningsområder. Tabellen viser den samlede ramme til butiksareal i
aflastningsområderne og restrummeligheden til nye udvalgsvarebutikker.
4. Friere rammer, investeringer og administrative lettelser
Med lovændringen i 2017 blev de nationale interesser i kommunernes
planlægning fokuseret. Derudover gives mulighed for, at planprocesser
kan forenkles, så fordyrende ventetider for borgere og virksomheder kan
undgås. Endelig giver nye dispensationsmuligheder til midlertidig anven-
delse af ubenyttede arealer virksomheder og borgere mulighed for at rea-
lisere projekter af midlertidig karakter.
Fokuserede nationale interesser og færre indsigelser
Samtidig med fokuseringen af de nationale interesser i kommunernes
planlægning er betegnelsen
”statslige interesser”
ændret
til ”nationale in-
teresser” i kommunernes planlægning.
Fremover er de nationale interesser
i kommunernes planlægning således fokuseret til følgende områder:
1. Vækst- og erhvervsudvikling.
2. Natur- og miljøbeskyttelse.
3. Kulturarv- og landskabsbevarelse.
4. Hensynet til nationale og regionale anlæg.
Nogle af de væsentligste ændringer
i den nye ”Oversigt
over nationale
interesser
i kommuneplanlægningen”
er, at byvækst ikke længere er en
national interesse samt, at produktionsvirksomheder af national interesse
nu beskyttes gennem statens tilsyn.
Erhvervsministeren har pligt til at fremsætte indsigelser overfor et kom-
muneplanforslag enten selvstændigt eller efter anmodning på vegne af et
andet ministerie, hvis planforslaget ikke er i overensstemmelse med de
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 89: Redegørelse for kommunernes anvendelse af de nye muligheder i planloven 2019, fra erhvervsministeren
2116009_0009.png
9/10
nationale interesser jf. planlovens § 29 stk. 1 eller planlovens § 3 (lands-
planbeføjelsen). Øvrige ministre samt stiftsøvrighederne har desuden mu-
lighed for at fremsætte indsigelse mod et lokalplanforslag ud fra de sær-
lige hensyn, som ministeren varetager jf. planlovens § 29 stk. 2 og 3. Er-
hvervsstyrelsen har udarbejdet en oversigt over indsigelser, som fremgår
af det vedlagte
bilag 2.
Generelt tegner der sig et billede af, at staten tager
færre sager op med kommunen efter ændring af planloven i 2017.
Antal indsigelser i procent (antal)
Før planlovsændringen Efter planlovsændringen
(1. juli 2016
(15. juni 2017
14. juni 2017)
31. dec. 2018)
16,7 (7)
13,8 (4)
3,7 (21)
0,8 (10)
4,0 (32)
1,5 (22)
Plantype
Kommuneplaner
Kommuneplantillæg
Lokalplaner
Tabellen viser andel indsigelser ift. det samlede antal offentliggjorte planforslag og tal-
let i parentes viser antallet af indsigelser, der er fremsat mod de forskellige plantyper
hhv. et år før planlovsændringen i 2017 og efter planlovsændringen frem til 31. decem-
ber 2018.
Kortere høringsfrister og midlertidig anvendelse
For at gøre det lettere for kommunerne at tilrettelægge en mere effektiv
planproces, er minimumskravet til høringsfristen for lokalplanforslag sat
ned fra otte til fire uger. Det gælder også for mindre betydende forslag til
kommuneplantillæg. Samtidig er der indført mulighed for, at høringsfri-
sten for lokalplaner af mindre betydning, kan sættes til to uger.
Tabellen herunder er baseret på en foreløbig gennemgang af kommuner-
nes anvendelse af kortere høringsperioder for lokalplaner for perioden den
15. juni 2017 til den 1. januar 2019. Samlet set viser tabellen, at mulighe-
den for høringsfrister på 14 dage anvendes i særdeles begrænset omfang.
Over halvdelen af lokalplanerne er fortsat i høring i 8 uger eller længere.
Andel af samlet antal
lokalplaner
2%
26 %
41 %
59 %
Høringsperiode
14 dage
4 uger
Mindre end 8 uger
8 uger eller længere
Antal
34
408
649
942
Tabellen viser kommunernes brug af høringsfrister i forbindelse med lokalplanlægning.
Nyt klagenævn på planområdet
I februar 2017 blev det tidligere Natur- og Miljøklagenævn nedlagt og
erstattet af Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet. Opsplit-
ningen skal sikre mere fokuserede nævn med dertilhørende stærke, faglige
miljøer samtidigt med, at etableringen af Nævnenes Hus skal sikre en ef-
fektiv sagsbehandling i tilfælde, hvor klagen omfatter flere nævn. I 2017
var sagsbehandlingstiden i Planklagenævnet 8,4 måneder og i 2018 8,1
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 89: Redegørelse for kommunernes anvendelse af de nye muligheder i planloven 2019, fra erhvervsministeren
10/10
måneder. Nævnenes Hus har en målsætning om at realisere en gennem-
snitlig sagsbehandlingstid på tværs af Miljø- og Fødevareklagenævnet og
Planklagenævnet på under 6 måneder for sager, der er modtaget efter den
1. juli 2018.
5. Almene boliger og byudvikling mv.
Med den nye planlov er rammerne for byudvikling blevet mere fleksible,
samtidigt med at der er givet særlige muligheder for at dispensere fra lo-
kalplanen til midlertidig anvendelse, og særligt til midlertidige studiebo-
liger.
Midlertidig anvendelse
Med den nye mulighed for midlertidigt at dispensere fra formåls- og an-
vendelsesbestemmelsen i lokalplaner kan der eksempelvis opføres mid-
lertidige studieboliger. Denne mulighed har Københavns Kommune be-
nyttet sig af.
Krav om almene boliger i nye boligområder
Kommunernes mulighed for at stille krav om, at op til 25 procent af bo-
ligmassen i et nyt boligområde skal være almene boliger, er i perioden fra
den nye planlovs ikrafttræden benyttet af 2 kommuner.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 89: Redegørelse for kommunernes anvendelse af de nye muligheder i planloven 2019, fra erhvervsministeren
2116009_0011.png
BILAG 1
Redegørelse for anvendelsen af planlovens bemyndigelses-
bestemmelser
I det følgende gives en oversigt over de bekendtgørelser, der er udstedt i
perioden den 28. juni 2015, hvor planloven blev overført til Erhvervs- og
Vækstministeriet, til den 1. oktober 2019.
Bekendtgørelser
anvendelsen af beføjelser i planlovens § 3
Nr. 371 af 21. april 2016 om planlægning omkring risikovirksomheder.
Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i § 3, stk. 1, i planloven. Be-
kendtgørelsen skal sikre, at planmyndigheden inddrager risikovurderinger
i forbindelse med kommune- og lokalplanlægningen.
Nr. 1383 af 26. november 2016 om administration af planloven i forbin-
delse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af
visse arter.
Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i § 3, stk. 1 og 3, i
planloven. Bekendtgørelsen fastsætter bl.a. regler for planlægning i forhold
til områder, der er udpeget som internationale naturbeskyttelsesområder.
Nr. 769 af 19. juni 2017 om regler for detailhandel i hovedstadsområdet.
Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i § 3, stk. 1, og § 5m, stk. 4, i
planloven. Bekendtgørelsen udpeger beliggenheden af arealer til butiksfor-
mål i bymidter, bydelscentre og aflastningsområder i hovedstadsområdet.
(Bekendtgørelsen er senere opdateret ifm. udstedelse af nr. 1488)
Nr. 799 af 19. juni 2017 om hovedstadsområdets planlægning (Fingerplan
2017
landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægning).
Bekendt-
gørelsen er udstedt med hjemmel i § 3, stk. 1, og § 5j, stk. 4, i planloven.
Bekendtgørelsen konkretiserer reglerne i loven for planlægningen i hoved-
stadsområdet.
(Bekendtgørelsen er senere opdateret ifm. udstedelse af nr.
312)
Nr. 274 af 12. april 2018 om landsplandirektiv for højspændingsstation
ved Klinkby i Lemvig Kommune.
Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel
i § 3, stk. 1 og 2, i planloven. Bekendtgørelsen muliggør Lemvig Kommu-
nes planlægning for et landzoneareal til en højspændingsstation.
Nr. 275 af 12. april 2018 om landsplandirektiv for højspændingsstation
ved Søndervig, Ringkøbing-Skjern Kommune.
Bekendtgørelsen er udstedt
med hjemmel i § 3, stk. 1 og 2, i planloven. Bekendtgørelsen muliggør
Ringkøbing- Skjern Kommunes planlægning for et landzoneareal til en
højspændingsstation.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 89: Redegørelse for kommunernes anvendelse af de nye muligheder i planloven 2019, fra erhvervsministeren
Nr. 1017 af 3. juli 2018 om landsplandirektiv for overførsel af kystnære
sommerhusområder til byzone i Fanø, Stevns, Vordingborg og Aarhus
kommuner.
Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i § 3, stk. 1, og § 5b,
stk. 6, i planloven. Bekendtgørelsen muliggør, at fire sommerhusområder
inden for kystnærhedszonen kan overføres til byzone.
Nr. 1488 af 11. december 2018 om detailhandel i hovedstadsområdet.
Be-
kendtgørelsen er udstedt med hjemmel i § 3, stk. 1 og 2, og § 5 m, stk. 4, i
planloven. Landsplandirektivet fastlægger detailhandelsstrukturen i ho-
vedstadsområdet i form af bymidter, bydelscentre og aflastningsområder.
Nr. 312 af 28. marts 2019 om hovedstadsområdets planlægning - Finger-
plan 2019
landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægning.
Be-
kendtgørelsen er udstedt med hjemmel i § 3, stk. 1, og § 5 j, stk. 4, i lov
om planlægning. Landsplandirektivet indeholder regler for hovedstadsom-
rådets planlægning.
Nr. 713 af 9. juli 2019 om landsplandirektiv for gastransmissionsledning
med tilhørende tekniske anlæg.
Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i
§ 3, stk. 1 og 2. Landsplandirektivet reserverer arealer til en ny gastrans-
missions-ledning med tilhørende tekniske anlæg
Baltic Pipe.
Nr. 923 af 6. september 2019 om planlægning for og tilladelse til opstilling
af vindmøller.
Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i § 3, stk. 1, i plan-
loven. Bekendtgørelsen giver kommunerne mulighed for at planlægge for
vindmøller over 150 m.
Nr. 952 af 16. september 2019 om landsplandirektiv 2019 for udlæg og
omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen.
Bekendtgørelsen
er udstedt med hjemmel i § 3, stk. 1, og § 5b, stk. 4 og 8, i planloven.
Landsplandirektivet udlægge og omplacerer sommerhusområder i kyst-
nærhedszonen.
Nr. 968 af 18. september 2019 om landsplandirektiv 2019 for udviklings-
områder i kystnærhedszonen.
Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i §
3, stk. 1, og § 5b, stk. 2, i planloven. Landsplandirektivet udlægge udvik-
lingsområder i kystnærhedszonen.
Bekendtgørelser
anvendelsen af øvrige beføjelser i planloven
Nr. 735 af 13. juni 2017 om førstegangsregistrering af oplysninger om an-
vendelses- og udnyttelsesmuligheder i planer og landzonetilladelser.
Be-
kendtgørelsen er udstedt med hjemmel i § 54b, stk. 6 og 7, i planloven.
Bekendtgørelsen fastsætter regler om førstegangsregistrering af oplysnin-
ger til brug for vurderingsmyndighedens ejendomsvurdering og om regi-
strering af landzonetilladelser.
2
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 89: Redegørelse for kommunernes anvendelse af de nye muligheder i planloven 2019, fra erhvervsministeren
Nr. 940 af 26. juni 2017 om planlægning for byvækst.
Bekendtgørelsen er
udstedt med hjemmel i § 11a, stk. 12, i planloven. Bekendtgørelsen fast-
sætter regler om kommunalbestyrelsens metode til at opgøre det forventede
behov for at inddrage nye arealer til byvækst og om adgangen til at fravige
metoden.
Nr. 971 af 7. august 2017 om etablering af lokale naturråd.
Bekendtgørel-
sen er udstedt med hjemmel i § 11a, stk. 5, i planloven. Bekendtgørelsen,
der er udstedt efter aftale med miljø- og fødevareministeren, forpligtede
kommunerne til at oprette lokale naturråd, der skulle bistå kommunalbe-
styrelserne med udpegning af områder, som skal indgå i Grønt Danmarks-
kort. De lokale naturråd afsluttede deres arbejde den 15. juli 2018.
Nr. 187 af 6. marts 2018 om henlæggelse af visse opgaver og beføjelser til
Erhvervsstyrelsen efter lov om planlægning, lov om sommerhuse og cam-
pering m.v. samt lov om kolonihaver.
Bekendtgørelsen er udstedt med
hjemmel i § 52, stk. 3 og 4 i planloven og tilsvarende bestemmelser i som-
merhusloven og kolonihaveloven. Bekendtgørelsen delegerer visse mini-
sterbeføjelser m.v. efter de tre love til Erhvervsstyrelsen.
Nr. 1167 af 13. september 2018 om folkeregistrering.
Bekendtgørelsen er
udstedt med hjemmel i loven om det centrale personregister og § 51a, stk.
3, i planloven. Bekendtgørelsen indeholder bl.a. regler for registrering af
flyttepåbud for ulovlig bopæl i sommerhus efter planlovens § 40.
Nr. 1191 af 24. september 2018 om det digitale planregister Plandata.dk.
Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i § 31a, § 52, stk. 3, og § 54 b,
stk. 4-8, i planloven. Planregistret indeholder bl.a. oplysninger om planer
m.v., der er tilvejebragt eller opretholdt efter reglerne i planloven.
3
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 89: Redegørelse for kommunernes anvendelse af de nye muligheder i planloven 2019, fra erhvervsministeren
2116009_0014.png
BILAG 2
Udvikling i statens indsigelser efter planlovens § 29
Som en del af aftalen om ”Danmark i bedre balance –
Bedre rammer for
kommuner, borgere og virksomheder i hele landet” skal
erhvervsministe-
ren årligt udarbejde en oversigt over statslige indsigelser mod kommuner-
nes planlægning.
Indledningsvist orienteres kort om statens rolle og herefter skitseres meto-
den bag Erhvervsstyrelsens optælling af indsigelser. Efterfølgende gen-
nemgås resultaterne opdelt i kommuneplaner, kommuneplantillæg og lo-
kalplaner. Slutteligt sammenfattes resultaterne overordnet.
Statens rolle
Staten vil alene fremsætte indsigelser mod kommuneplanlægningen, hvis
planlægningen er i strid med de fokuserede, nationale interesser, der frem-
går af ”Oversigt over nationale interesser i kommuneplanlægningen”. Op-
tællingen indeholder indsigelser fremsat efter planlovens § 29. Efter § 29
har erhvervsministeren pligt til at fremsætte indsigelse over for forslag til
kommuneplaner og ændringer heraf, når forslaget ikke er i overensstem-
melse med nationale interesser inden for de angivne interesseområder
(vækst og erhvervsudvikling, natur- og miljøbeskyttelse, kulturarvs- og
landskabsbevarelse, hensynet til nationale og regionale anlæg), eller med
regler og beslutninger efter § 3 (landsplandirektiver m.v.).
Metode til optælling af indsigelser
Erhvervsstyrelsen har lavet en optælling af indsigelser fremsat mod plan-
forslag, som er godkendt af kommunalbestyrelsen hhv. ét år før og halvan-
det
år efter planlovsændringen d. 15. juni 2017 (anført som ”før” og ”efter”
i grafer)
1
. Erhvervsstyrelsen går aktivt i dialog med kommunerne om plan-
forslag, der er i konflikt med de nationale interesser, og forsøger at løse
sagerne ved at indgå aftaler om ændring/præcisering af planforslagene, så
indsigelser kan undgås. Disse aftaler indgår også i optællingen.
Kommuner har pligt til at tage stilling til, hvordan de vil revidere deres
kommuneplan hvert fjerde år. I den mellemliggende periode ligger fokus
på at realisere lokalplanlægning, i tråd med kommuneplanen. I de tilfælde,
1
Perioderne d. 1. juli 2016
d. 14. juni 2017 og d. 15. juni 2017
d. 31. dec. 2018. Op-
tællingen starter fra d. 1. juli 2016, da det ikke er muligt at samle et fuldstændig datasæt
før, samt at 1. juli er datoen hvorpå hvor plantilsynet i Erhvervsstyrelsen overgik til nyt
journaliseringssystem
.
Det er datoen, hvor byrådet har besluttet at sende planforslaget i
høring, der er afgørende for, hvilken periode planforslaget hører til. Det betyder også, at
der under ”efter”
kan være indsigelser fremsat efter d. 31. dec. 2018, men kun hvis plan-
forslaget er vedtaget af byrådet inden d. 31. dec. 2018.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 89: Redegørelse for kommunernes anvendelse af de nye muligheder i planloven 2019, fra erhvervsministeren
hvor en konkret lokalplan ikke kan tilpasses kommuneplanens rammer, har
kommunen mulighed for at ændre kommuneplanen ved at udarbejde tilhø-
rende kommuneplantillæg. I denne opgørelse tæller de indsigelser, der er
fremsat mod både kommuneplantillæg og lokalplan, kun med som én ind-
sigelse fremsat mod kommuneplantillæg. På den måde undgås, at indsigel-
ser tæller dobbelt.
Kommuneplaner
Kommuneplanen er kommunens samlede plan for kommunens udvikling
over den kommende 12-årige periode. De fleste kommuner følger samme
kadence, hvor seneste revision for hovedparten af alle kommunernes ved-
kommende har fundet sted i 2017. Hovedparten af kommunerne vælger en
fuld revision af kommuneplanen, hvilket betyder, at det er et omfattende
planforslag, som typisk vil give anledning til en vurdering i forhold til flere
af de nationale interesser. Det betyder, at en indsigelse fremsat mod en
kommuneplan kan indeholde flere indsigelsespunkter, da der kan være
flere nationale interesser at varetage. Antallet af indsigelser i Figur 1 dæk-
ker derfor over flere forhold, som er vist i Figur 2.
Ud af 98 kommuner indgår 71 kommuneplaner i optællingen. De reste-
rende 27 kommuner har enten ikke sendt revision af kommuneplanen i hø-
ring endnu eller har valgt en anden kadence for revision. Af de 71 planer
hører 42 under den planlov, som var gældende før planlovsændringen i
2017, og 29 under den nugældende planlov.
Der er fremsat indsigelse mod 7 kommuneplaner, hvilket svarer til 16,7 %
af de 42 offentliggjorte planforslag før planlovsændringen. Efter planlovs-
ændringen er det faldet til 13,8 % (4 indsigelser). Der er indgået aftaler om
ændringer og suppleringer for 34 kommuneplaner, hvilket svarer til 83,3
% af de 29 offentliggjorte planforslag før planlovsændringen. Efter plan-
lovsændringen er der indgået aftaler i 86,2 % af planforslagene. Stigningen
forklares i teksten til Figur 3 på s. 4.
2
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 89: Redegørelse for kommunernes anvendelse af de nye muligheder i planloven 2019, fra erhvervsministeren
2116009_0016.png
% A F O FFE NT LI G G JO RT E KO MMUNE PLA NE R
83,3
86,2
Før
Efter
16,7
INDSIGELSER
13,8
AFTALER
Figur 1 Andelen af de offentliggjorte forslag til kommuneplaner, hvor der er fremsat indsigelse og
indgået aftaler før og efter planlovsændringen
De 7 indsigelser i året op til planlovsrevisionen omfatter forhold vedrø-
rende de 12 underliggende temaer, der er vist i Figur 2, knyttet til de fire
overordnede nationale interesser. 5 af indsigelserne har været begrundet i
uoverensstemmelse med de nationale interesser om byvækst. Resten af
indsigelserne skyldes forhold vedrørende kystnærhedszonen, landskabsin-
teresser, militære anlæg, infrastruktur, vindmøller og kirkeinteresser. Efter
planlovsændringen er der fremsat indsigelse mod 4 kommuneplaner, hvor
det især vedrører der underliggende temaer kystnærhedszonen og infra-
struktur.
I NDSI G E LSE R MO D KO MMUNE PLA NE R
FO RD E LT PÅ I N T E RESSE R
Før
Efter
5
2
2
2
2
1
1
Figur 2 Indsigelser fremsat mod kommuneplaner fordelt på nationale interesser
Før planlovsændringen er der indgået 34 aftaler vedrørende forskellige na-
tionale interesser, men fortrinsvis detailhandel og byvækst. Der er også
indgået mange aftaler i forhold til vejinteresser (infrastruktur), støjkonse-
kvenszoner omkring forsvarets arealer (militære anlæg) og Fingerplanen
jf. Figur 3. Efter planlovsændringen er der indgået mange aftaler om for-
svarets interesser (militære anlæg) og vejinteresser (infrastruktur) (se Figur
3
1
1
1
1
1
1
1
1
1
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 89: Redegørelse for kommunernes anvendelse af de nye muligheder i planloven 2019, fra erhvervsministeren
2116009_0017.png
3). De fleste af de 25 aftaler vedrører produktionsvirksomheder. Det skyl-
des, at flere kommuner har været i gang med kommuneplanrevisionen al-
lerede inden lovens ikrafttrædelse og ikke har kunnet nå at indarbejde det
nye tema i kommuneplanen. På den baggrund består hovedparten af disse
aftaler af en tidsplan for, hvornår kommunen vil indarbejde retningslinjer
mv. vedrørende produktionsvirksomheder i kommuneplanen gennem et
kommuneplantillæg. Den samme forklaring gør sig gældende for de 7 af-
taler indgået ang. klimatilpasning. Her trådte lovændringen i kraft 1.
februar 2018 uden overgangsbestemmelse.
A FTA LE R KO MMUNE PLA NE R FO RDE LT PÅ
I NT E RESSE R
Før
Efter
23
22
20
17
9
10 14
9
5
2 6
78
4
5
2
4
4
24
2
2
1
2
12
1
Figur 3 Aftaler om kommuneplanforslag vedrørende forskellige nationale interesser før og efter
lovændringen i 2017.
1
1
1
7
4
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 89: Redegørelse for kommunernes anvendelse af de nye muligheder i planloven 2019, fra erhvervsministeren
2116009_0018.png
Kommuneplantillæg
Kommuneplantillæg er ændringer til kommuneplanen, der udstedes i peri-
oden mellem to kommuneplanrevisioner. I modsætning til kommunepla-
ner, som omfatter hele kommunen, vil kommuneplantillæg typisk omfatte
en delmængde af kommunens samlede areal og dermed vedrøre færre na-
tionale interesser.
I perioden før planlovsændringen er der offentliggjort 568 forslag til kom-
muneplantillæg. Der er fremsat indsigelser mod 21 af disse kommuneplan-
tillæg
2
, hvilket svarer til 3,7 %. Efter planlovsændringen er dette faldet til
0,8 %, da der er fremsat 10 indsigelser ud af 1229 planforslag. Der er ind-
gået aftaler om ændringer og suppleringer for 35 kommuneplantillæg før
planlovsændringen, hvilket svarer til 6,2 %. Dette er faldet til 2,8 % efter
planlovsændringen, da der er indgået 34 aftaler (se Figur 4).
% A F O FFE NT LI G G JO RT E
KO MMUNE PLA NT I LL ÆG
Før
Efter
3,7
6,2
INDSIGELSER
0,8
AFTALER
Figur 3 Andelen af de offentliggjorte forslag til kommuneplantillæg, hvor der er fremsat ind-
sigelse og indgået aftaler før og efter planlovsændringen
Af de 21 indsigelser fremsat før planlovsændringen, blev der især fremsat
indsigelse vedrørende de nationale interesser om byvækst, planlægning af
arealanvendelsen omkring risikovirksomheder og kirkeinteresser. Derud-
over blev der fremsat flere indsigelser på baggrund af detailhandel og land-
skabsinteresser (se Figur 5). De 10 indsigelser fremsat året efter planlovs-
ændringen vedrører hensynet til produktionsvirksomheder, risikovirksom-
heder, kirkeinteresser militære anlæg og kystnærhedszonen.
2
Af de 21 indsigelser er 11 fremsat mod både kommuneplantillæg og lokalplan.
2,8
5
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 89: Redegørelse for kommunernes anvendelse af de nye muligheder i planloven 2019, fra erhvervsministeren
2116009_0019.png
A NTA L I NDSI G ELSER MO D
KO MMUNE PLA NT I LL ÆG FO RDE LT PÅ
N AT I O N A LE I N T E RESSE R
Før
Efter
5
4
3
3
2
2
2
1
1
1
1
1
Figur 4 Indsigelser fremsat mod kommuneplantillæg fordelt på nationale interesser før og efter
lovændringen i 2017.
Året før planlovsændringen blev der indgået 35 aftaler om ændringer og
suppleringer på baggrund af de nationale interesser om byvækst og detail-
handel og sjældnere kystnærhedszonen og Fingerplanen (se Figur 6). I pe-
rioden efter planlovsændringen er der indgået 34 aftaler om suppleringer
og ændringer, som især vedrører varetagelsen af hensynet til produktions-
virksomheder og sjældnere detailhandel og interesser i kystnærhedszonen.
A N TA L A FTA LE R I N D G Å E T FO R
KO MMUNE PLA NT I LL ÆG FO RDE LT PÅ
NAT I O NA LE I NT E RESSE R
17
Før
Efter
12
1
10
1
5
6
5
4
4
1
2
1
2
1
1
2
1
1
Figur 5 Aftaler for kommuneplantillæg fordelt på nationale interesser
1
1
6
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 89: Redegørelse for kommunernes anvendelse af de nye muligheder i planloven 2019, fra erhvervsministeren
2116009_0020.png
Lokalplaner
Erhvervsstyrelsen har anmodet de forskellige ressortmyndigheder om at
opgøre antal indsigelser fremsat efter planlovens § 29, stk. 3. Nedenstående
tal er således baseret på oplysninger fra disse myndigheder. Det bemærkes,
at en minister samt stiftsøvrigheden har hjemmel til at fremsætte indsigelse
efter de særlige interesser, ministeren/stiftsøvrigheden varetager, hvorfor
en indsigelse ikke nødvendigvis kan henføres til en konkret national inte-
resse fra ”Oversigten over nationale interesser i kommuneplanlægningen”.
Opgørelsen over indsigelser er derfor fordelt på ressortmyndigheder frem
for den specifikke interesse.
I perioden et år før planlovsændringen er 798 lokalplanforslag offentlig-
gjort. Der er fremsat indsigelse mod 32 af disse, hvilket svarer til 4 %. Efter
planlovsændringen er dette faldet til 1,5 %, da der er fremsat 22 indsigelser
ud af 1461 offentliggjorte lokalplanforslag (Se Figur 7).
% A F O FFE NT LI G G JO RT E LO K A LPLA NFO RSLAG
Før
Efter
4,0
INDSIGELSER
Figur 7 Andelen af indsigelser fremsat mod offentliggjorte lokalplanforslag før og efter planlovs-
ændringen
Af Figur 8 fremgår det, hvilke ressortmyndigheder der har fremsat indsi-
gelser. Antallet af indsigelser er faldet fra samlet 32 til 20 indsigelser fra
året før til perioden efter planlovsændringen. Herudover kommer de 12
indsigelser, der er fremsat i 2. halvår af 2018.
1,5
7
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 89: Redegørelse for kommunernes anvendelse af de nye muligheder i planloven 2019, fra erhvervsministeren
2116009_0021.png
A NTA L I NDSI G E LSE R MO D LO K A LPLA NE R
Før
Efter
14
12
8
5
7
10
Figur 8 Antal indsigelser fremsat mod lokalplaner fordelt på ressortministerier for og efter lovæn-
dringen i 2017.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets 14 indsigelser året før plan-
lovsændringen skyldes alle vejlovens bestemmelser. En enkelt er herud-
over begrundet i naturbeskyttelsesloven. De 5 indsigelser efter planlovs-
ændringen skyldes forhold til vejlovens bestemmelser. Kirkeministeriets
indsigelser før og efter planlovsændringen, samt i 2. halvår af 2018, skyl-
des primært ind- og udkig til kirker. Forsvarsministeriets indsigelser før og
efter planlovsændringen, vedrører primært aktiviteter inden for støjkonse-
kvenszoner omkring forsvarets arealer samt flysikkerhed i forbindelse med
vindmøller og andre høje bygninger. Erhvervsministeriets 3 indsigelser før
planlovsændringen skyldes interesserne vedrørende kystnærhedszonen,
støjbelastede arealer og vindmøller. Efter planlovsændringen skyldes Er-
hvervsministeriets 5 indsigelser sikring af produktionsvirksomheder, Fin-
gerplanen og interesser i kystnærhedszonen.
Konklusion
Opgørelsen viser, at der er fremsat færre indsigelser i perioden efter æn-
dringen af planloven, der trådte i kraft den 15. juni 2017. Der har i denne
periode desuden været mindre behov for at indgå aftaler om ændringer og
suppleringer. Dette indikerer, at fokuseringen af de nationale interesser har
haft en effekt på omfanget af statens involvering i kommunernes planlæg-
ning. At det er lykkes at nedbringe antallet af indsigelser skyldes formo-
dentlig dels fokuseringen af nationale interesser i kommunernes planlæg-
ning, hvor det i dag i højere grad er op til kommunerne selv at sikre over-
holdelse af planlovens bestemmelser (f.eks. om byvækst og detailhandel),
dels at Erhvervsstyrelsen lægger stor vægt på tidlig dialog med henblik på
at afklare forholdet til de nationale interesser med kommunerne, så indsi-
gelse kan undgås.
8
3
5