Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 85
Offentligt
2112287_0001.png
SAMLENOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
12. november 2019
19/07524-1
annben-dep
Indhold
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning vedrørende respekt for privatlivets fred og beskyttelse af
persondata ved elektronisk kommunikation, KOM (2017) 10 .................. 2
Europæisk dataøkonomi
drøftepunkt .................................................... 19
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 85: Samlenotat for rådsmøde (TTE-tele) 02.-03.12.19, fra erhvervsministeren
2112287_0002.png
2/22
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning vedrørende respekt for privatlivets fred og beskyttelse af per-
sondata ved elektronisk kommunikation, KOM (2017) 10
Revideret notat. Ændringer er markeret med fed + kursiv skrift.
1.
Resumé
Kommissionen har den 10. januar 2017 fremsat forslag til revision af e-data-
beskyttelsesdirektivet (2002/58/EF). Formålet med forslaget er at opdatere
reglerne i forhold til den teknologiske og markedsmæssige udvikling samt til-
passe regelsættet til de generelle regler i databeskyttelsesforordningen, som
finder anvendelse fra maj 2018.
De væsentligste ændringer vedrører udvidelsen af reglerne til at gælde udby-
dere af såkaldte Over-The-Top-tjenester (OTT-tjenester) og reglerne om be-
handling af elektronisk kommunikationsdata, hvor der bl.a. åbnes for flere
muligheder for brug af data. Beskyttelsen af brugerens terminaludstyr (”coo-
kie-reglen”)
videreføres,
men lempes fsva. dataindsamling til statistik, og åb-
ner op for muligheden for samtykke via software-indstillinger. Den særlige
pligt for teleselskaber til at underrette om brud på datasikkerheden ophæves.
Det foreslås, at tilsynet med forordningen skal varetages af samme myndig-
hed, som er ansvarlig for at føre tilsyn med den generelle databeskyttelses-
forordning.
Forslaget vurderes at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget kan
have erhvervsøkonomiske konsekvenser for danske virksomheder, både i form
af lettelser og byrder.
Regeringen støtter overordnet formålet med en revision af det gældende re-
gelsæt i e-databeskyttelsesdirektivet, men lægger vægt på, at reglerne ikke
overlapper med eksisterende lovgivning, f.eks. den generelle databeskyttel-
sesforordning. Regeringen finder det vigtigt at sikre en balanceret tilgang på
dette område, der både tilgodeser privatlivsbeskyttelse og den digitale tillid
uden samtidig at begrænse mulighederne for innovation og udnyttelse af nye
teknologier, der kan skabe fortsat digital vækst.
Regeringen støtter ligeledes Kommissionens forslag vedrørende uanmodet
kommunikation, men lægger dog vægt på, at muligheden for nationale ord-
ninger på området opretholdes. Regeringen lægger desuden vægt på, at
abonnenter fortsat kan indgå i offentligt tilgængelige abonnentfortegnelser
på en måde, hvor forbrugerne let og omkostningseffektivt kan tage stilling til,
hvorvidt deres data skal indgå.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 85: Samlenotat for rådsmøde (TTE-tele) 02.-03.12.19, fra erhvervsministeren
2112287_0003.png
3/22
Forslaget til revision af de gældende regelsæt har fået en overvejende positiv
modtagelse i Rådet. Flere medlemsstater har dog udtrykt bekymring for for-
slaget i forhold til potentielt negative konsekvenser for virksomheder og den
digitale vækst samt mulige overlap med reglerne i den generelle databeskyt-
telsesforordning.
Forslaget er sat på dagsordenen for telerådsmødet den
3. december 2019
til
generel indstilling.
2.
Baggrund
Den 10. januar 2017 fremsatte Kommissionen forslag til ny forordning ved-
rørende respekt for privatlivets fred og beskyttelse af persondata ved elektro-
nisk kommunikation
1
. Forslaget fremsættes som opfølgning på Kommissio-
nens meddelelse ”En strategi for et digitalt indre marked i EU”
2
fra maj 2015,
som udstikker Kommissionens strategi for at styrke det digitale indre marked.
Et centralt element i strategien er tiltag, der skal styrke tillid og sikkerhed i
digitale tjenester og håndteringen af persondata. I den forbindelse annonce-
rede Kommissionen en revision af det europæiske regelsæt for e-databeskyt-
telse som opfølgning på vedtagelsen af den generelle databeskyttelsesforord-
ning
3
(GDPR) i foråret 2016.
Kommissionens forslag er et oplæg til revision af det eksisterende regelsæt i
e-databeskyttelsesdirektivet
4
, som senest blev opdateret i 2009
5
. Direktivet
indeholder særregler for elektronisk kommunikation i forhold til de generelle
databeskyttelsesregler
6
, som blev erstattet af den nye generelle databeskyttel-
sesforordning, der fandt anvendelse fra maj 2018.
Forud for fremsættelsen af forslaget har Kommissionen i foråret 2016 bl.a.
afholdt en bred offentlig høring vedrørende det eksisterende regelsæt og væ-
ret i dialog med relevante interessenter. Regeringen afgav høringssvar til
Kommissionen i juli 2016. Kommissionen har endvidere inden for rammerne
af den europæiske strategi for ”Bedre Regulering” udført en såkaldt REFIT-
evaluering af det gældende direktiv med henblik på at vurdere reglernes fort-
satte relevans. Det er på baggrund heraf Kommissionens samlede konklusion,
at reglerne i det gældende direktiv fortsat er relevante, og at der stadig er be-
hov for særregler om privatlivs- og persondatabeskyttelse ved elektronisk
kommunikation.
1
KOM (2017) 10
KOM (2015) 192
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer
i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophæ-
velse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse)
4
Direktiv 2002/58/EF
5
Direktiv 2009/136/EU
6
Direktiv 95/46/EF
2
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 85: Samlenotat for rådsmøde (TTE-tele) 02.-03.12.19, fra erhvervsministeren
2112287_0004.png
4/22
Forslaget er fremsat med hjemmel i både artikel 16 om retten til beskyttelse
af personoplysninger og artikel 114 om harmonisering af medlemsstaternes
lovgivninger vedr. det indre markeds funktion i Traktaten om den Europæiske
Unions funktion (TEUF)
7
og skal behandles efter den almindelige lovgiv-
ningsprocedure i TEUF artikel 294.
Ifølge forslaget skulle det nye regelsæt have fundet anvendelse fra den 25.
maj 2018
det vil sige samtidig med den generelle databeskyttelsesforord-
ning.
3.
Formål og indhold
Med forslaget lægger Kommissionen op til en revision af de gældende regler
i e-databeskyttelsesdirektivet, hvor de grundlæggende elementer videreføres.
Med revisionen ønsker Kommissionen at opnå et højt niveau af privatlivsbe-
skyttelse for brugere af elektroniske kommunikationstjenester og lige vilkår
for alle markedsaktører. Dette søges bl.a. opnået ved at:
opdatere reglerne i forhold til den teknologiske og markedsmæssige
udvikling;
tilpasse regelsættet til de generelle regler i databeskyttelsesforordnin-
gen; og
yderligere harmonisere reglerne på tværs af medlemsstaterne.
Den yderligere harmonisering søges særligt opnået ved at erstatte det gæl-
dende e-databeskyttelsesdirektiv med en forordning, der vil gælde umiddel-
bart i alle medlemsstater, og som derved vil medvirke til ens vilkår for både
forbrugere og for virksomheder.
I det følgende gennemgås de centrale elementer i Kommissionens forslag.
Tilpasning af reglerne til nye virksomheder på markedet
For at opdatere reglerne i lyset af den teknologiske og markedsmæssige ud-
vikling lægger Kommissionen bl.a. op til at lade forordningen omfatte nye
virksomheder på markedet for elektroniske kommunikationstjenester, der el-
lers hidtil har været præget af de traditionelle teleselskaber. Nye digitale in-
ternetbaserede kommunikationstjenester, de såkaldte Over-The-Top-tjenester
(OTT-tjenester), som f.eks. WhatsApp, Facebook Messenger, Skype, Gmail
og iMessage, vil blive omfattet af reglerne i det omfang, der sker behandling
af elektronisk kommunikationsdata. En tilsvarende udvidelse af anvendelses-
området er vedtaget i Kommissionens forslag til det europæiske kodeks for
elektronisk kommunikation
8
, der indeholder en revision af EU-regelsættet på
7
8
2012/C 326/01(TEUF)
KOM (2016) 590
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 85: Samlenotat for rådsmøde (TTE-tele) 02.-03.12.19, fra erhvervsministeren
5/22
teleområdet. Forslaget i nærværende forordning betyder, at sådanne kommu-
nikationstjenester fremover vil være underlagt samme krav til fortrolighed og
behandling af data samt pligt til at sikre en række rettigheder for brugerne af
de elektroniske kommunikationstjenester.
Forenkling af reglerne om virksomhedernes indberetningspligt
Med Kommissionens forslag ophæves de gældende regler i e-databeskyttel-
ses-direktivet om, at brud på persondatasikkerheden, der sker som led i et ud-
bud af en offentlig elektronisk kommunikationstjeneste, skal indberettes til
tilsynsmyndig-heden under iagttagelse af særlige formkrav. Fremover vil så-
danne brud på persondatasikkerheden skulle indberettes efterreglerne i den
generelle databeskyttelsesforordning.
I forslaget henvises endvidere til, at Det Europæiske Databeskyttelsesråd, der
etableres på baggrund af den generelle databeskyttelsesforordning, også til-
deles kompetencen til at sikre en ensartet anvendelse af den nye forordning.
Sikre fortroligheden ved elektronisk kommunikation
Kommissionens forslag har samme formål og sigte som det eksisterende re-
gelsæt, nemlig at beskytte brugerens privatliv og personlige data ved elektro-
nisk kommunikation samt at sikre den frie udveksling af elektronisk kommu-
nikationsdata og -tjenesteydelser i EU. Kommissionen fastholder et stærkt fo-
kus på at sikre fortroligheden ved elektronisk kommunikation, herunder ud-
strækningen af privatlivsbeskyttelsen til brugerens terminaludstyr (f.eks.
computer, tablet, mobiltelefon), der giver adgang til data om brugerens fær-
den i den digitale verden.
Kommissionen viderefører principperne i e-databeskyttelsesdirektivet om
fortrolighed i forbindelse med elektronisk kommunikation, der omfatter et
overordnet forbud mod enhver behandling af kommunikationsdata, ved f.eks.
aflytning, aflæsning, lagring, overvågning eller scanning af samtaler, e-mails
og tekstbeskeder m.m., af andre end slutbrugerne.
Regler for databehandling i forbindelse med elektronisk kommunikation
Forslaget indeholder i tråd med det gældende direktiv dog en række speci-
fikke regler om, hvornår behandling af elektronisk kommunikationsdata alli-
gevel er tilladt, herunder regler om behandling på grundlag af samtykke fra
brugeren.
Elektronisk kommunikationsdata omfatter ifølge forslaget både indholdsdata
(f.eks. tekstbeskeder, talebeskeder, video, billeder, lyd m.m.) samt metadata
(f.eks. information om tidspunkt, varighed, adressater og lokaliseringen af et
opkald samt informationer om opkobling til internettet og besøg på hjemme-
sider).
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 85: Samlenotat for rådsmøde (TTE-tele) 02.-03.12.19, fra erhvervsministeren
6/22
Ifølge Kommissionens forslag er behandling af elektronisk kommunikations-
data, dvs. både indholds- og metadata, umiddelbart tilladt som led i selve
transmissionen af den elektroniske kommunikation (opkoblingen og fasthol-
delsen til tele- eller internettet), som led i sikkerhedsforanstaltninger (f.eks.
sikkerhedsbrud eller for at undgå svig og misbrug), eller fejlretning (f.eks. i
netværket). Behandling af elektronisk metadata er endvidere tilladt, hvis det
er nødvendigt for opfyldelsen af kvalitetskrav eller til brug for fakturering.
Behandling af elektronisk kommunikationsdata er herudover alene tilladt,
hvis brugeren af den elektroniske kommunikationstjeneste har givet sit sam-
tykke til, at data behandles til nærmere bestemte formål, og formålet ikke kan
opnås ved brug af anonymiserede data. Brugerne skal hvert halve år af udby-
derne påmindes om muligheden for at trække samtykket tilbage.
Kommissionens forslag vil indebære, at traditionelle teleselskaber får øgede
muligheder for at behandle metadata, herunder lokationsdata, til brug for le-
vering af forskellige ydelser til deres kunder.
Al elektronisk kommunikationsdata vil som i dag skulle anonymiseres eller
slettes, når de ikke længere er nødvendige for leveringen af den elektroniske
kommunikationstjeneste, medmindre opbevaring er nødvendig af fakture-
ringsmæssige eller sikkerhedsmæssige årsager o.lign., eller der er givet sam-
tykke.
Beskyttelse af brugerens terminaludstyr
Kommissionens forslag omfatter også beskyttelse af oplysninger lagret i slut-
brugerens terminaludstyr (dvs. computer, tablet, mobiltelefon m.m.), og der-
med viderefører Kommissionen den såkaldte ”cookie-regel” fra det gældende
direktiv i en ændret udgave. Reglen er fortsat møntet på alle, der interagerer
med brugeres terminaludstyr via offentligt tilgængelige netværk (f.eks. bru-
gere på internettet), og er ikke begrænset til udbydere af elektroniske kom-
munikationstjenester.
Adgang til og brug af data fra en brugers terminaludstyr vil fortsat som ud-
gangspunkt være betinget af brugerens samtykke. Hertil gælder dog i tråd
med det gældende direktiv undtagelser for behandling af terminaldata, hvor
behandlingen ikke vurderes at udgøre en risiko for privatlivsbeskyttelsen, idet
behandlingen alene sker for at sikre brugerens forbindelse, eller som er nød-
vendig for leveringen af en tjeneste, som brugeren udtrykkeligt har bedt om.
Kommissionen tilføjer endnu en undtagelse, hvor cookies og andre metoder
til brug for statistik for udbyderen af en informationssamfundstjeneste (f.eks.
en hjemmesideejer) vil kunne anvendes uden brugerens samtykke.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 85: Samlenotat for rådsmøde (TTE-tele) 02.-03.12.19, fra erhvervsministeren
2112287_0007.png
7/22
I relation til samtykke ved indsamling af data fra brugerens terminaludstyr
åbner Kommissionen for, at samtykke kan indhentes ved brug af privatlivs-
indstillinger i forbindelse med installering af software, der muliggør elektro-
nisk kommunikation (som f.eks. en internet-browser), i det omfang dette er
teknisk muligt. Der er tale om en nyskabelse i forhold til det gældende direk-
tiv, der dog nævner muligheden i betragtningerne. For at understøtte dette,
foreslår Kommissionen, at producenterne af software til elektroniske kom-
munikationstjenester forpligtes til at tilbyde løsninger, der blokerer for ad-
gang til brugerens terminaludstyr samt sikrer, at brugeren tager stilling til sine
privatlivs-indstillinger ved installeringen af softwaren.
En bredere beskyttelse af brugeren online
Ud over reglerne om cookies o.l. teknologier foreslår Kommissionen regler
for indsamling af data, der udsendes fra brugerens terminaludstyr, når udsty-
ret forbindes til internettet eller andre elektroniske enheder. Det kan være
data, der udsendes i forbindelse med telefoners kontakt til Wi-Fi-net. Sådanne
data kan indsamles uden samtykke fra brugeren, enten når det er nødvendigt
for at sikre opkoblingen til nettet, eller, hvis der er tale om persondata, når der
er givet fyldestgørende information herom efter de generelle databeskyttel-
sesregler, herunder information om muligheder for at begrænse indsamlingen
af data. Denne bestemmelse er bl.a. relevant for løsninger, der bruges til tra-
fiktælling eller andre smart city-løsninger.
Øvrige bestemmelser
Særlige brugerrettigheder
De gældende bestemmelser om bl.a. visning af det kaldende A-nummer, når
man ringer op, samt mulighed for blokering af indkomne opkald er i vidt om-
fang videreført i forslaget. Formålet med disse bestemmelser er bl.a. at sikre,
at der kan foretages anonyme opkald til diverse hjælperådgivningslinjer samt
blokeres for modtagelse af visse typer af opkald.
Forslaget indeholder fortsat mulighed for at udbydere af offentligt tilgænge-
lige databaser, herunder abonnentfortegnelser som f.eks. Krak eller De Gule
Sider, kan inkludere abonnenters persondata i abonnentfortegnelsen. Dette
kræver ikke forudgående samtykke fra abonnenterne, men de skal have mu-
lighed for at frasige sig, at data, der relaterer sig til dem, inkluderes i abon-
nentfortegnelsen. Dette er i overensstemmelse med den nuværende ordning i
Danmark.
Regler om uanmodet kommunikation (”spam”)
I forslaget lægges der endvidere op til at gøre forbuddet imod uanmodet kom-
munikation (spam) teknologineutralt, så forbuddet gælder alle elektroniske
kommunikationsformer, der henvender sig til en eller flere identificerede eller
identificerbare personer, herunder e-mail, sms, telefonopkald eller anden mål-
rettet annoncering. Ifølge forslaget kan medlemsstaterne vælge en løsning,
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 85: Samlenotat for rådsmøde (TTE-tele) 02.-03.12.19, fra erhvervsministeren
2112287_0008.png
8/22
der giver brugerne mulighed for at gøre indsigelser mod direkte markedsfø-
ring, der sker via taleopkald, ved f.eks. at lade sig registrere på en ”do-not-
call”-liste.
Forslaget indebærer desuden, at det kaldende telefonnummer skal
vises ved ethvert markedsføringsopkald. Samtidig kan medlemsstaterne ind-
føre bestemmelser om, at der derudover skal anvendes et særligt præfiks, der
angiver, at der er tale om et markedsføringsopkald. Endelig lægger forslaget
op til, at det skal være nemt for brugeren at gøre indsigelse eller at trække
samtykket tilbage, når den erhvervsdrivende anvender direkte markedsføring,
og at den erhvervsdrivende skal oplyse tydeligt herom.
Klageadgang, ansvar og sanktioner
Med henvisning til databeskyttelsesforordningens bestemmelser giver forsla-
get slutbrugerne mulighed for at opnå kompensation
for materiel eller im-
materiel skade
ved manglende efterlevelse af forordningen. Herudover ind-
føres der med forslaget udførlige regler om sanktioner, der i visse tilfælde kan
medføre en bøde på op til 20 mio. euro eller, hvis det drejer sig om en virk-
somhed, op til fire procent af den globale omsætning.
Gennemførelsesforanstaltninger og delegerede retsakter
Efter forslaget tillægges Kommissionen beføjelser til at vedtage delegerede
retsakter. Dette kan ske med henblik på at fastsætte hvilke oplysninger, der
skal fremgå samt procedurerne for tilvejebringelsen af standardiserede ikoner
til notifikation af brugere om indsamling af oplysninger, der udsendes af ter-
minaludstyr (f.eks. Wi-Fi tracking). Kommissionen bemyndiges desuden til
at udstede gennemførelsesforanstaltninger, der specificerer telefonnummer-
præfiks, som skal identificere et markedsføringsopkald over for brugerne
9
.
Anvendelsesdato
I forslaget var der oprindeligt lagt op til, at forordningen skulle få virkning fra
25. maj 2018, hvor også den generelle databeskyttelsesforordning fik virk-
ning. En ny anvendelsesdato er endnu ikke fastsat.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF art. 294 medlovgiver.
Forslaget er behandlet i LIBE-udvalget, som med et meget tæt afstemnings-
resultat (31 for og 25 imod) vedtog sin betænkning den 19. oktober 2017. Den
26. oktober 2017 stemte Europa-Parlamentet deres forhandlingsmandat igen-
nem med 318 stemmer for og 280 imod.
9
I seneste kompromistekst af 5. december 2017 (doc 15333/17) fra det tidligere estiske formandskab, er bestem-
melse herom (art. 16, stk. 7) dog foreslået slettet.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 85: Samlenotat for rådsmøde (TTE-tele) 02.-03.12.19, fra erhvervsministeren
2112287_0009.png
9/22
Blandt de væsentligste elementer i Europa-Parlamentets betænkning er et for-
bud mod såkaldte ”cookie-walls”. En ”cookie-wall” indebærer, at en bruger
ikke kan få adgang til f.eks. en hjemmeside, uden at give samtykke til, at bru-
gerens data må anvendes af hjemmesiden. Endvidere er der i betænkningen
vedtaget et forslag om, at software-indstillinger
f.eks. indstillingerne i en
internet-browser
som udgangspunkt skal være indstillet, så de forhindrer
brug af cookies el.lign., der ikke er teknisk nødvendige (såkaldt privacy-by-
default).
5.
Nærhedsprincippet
Der er tale om revision af en eksisterende retsakt og Kommissionen fokuserer
således i sin vurdering af nærhedsprincippet på reglernes begrundelse i grund-
læggende rettigheder og det fortsatte behov for fælles regler for at sikre et højt
niveau af sikkerhed og digital tillid i EU, og derved grundlaget for det digitale
indre marked.
Kommissionen har anført, at respekt for kommunikation er en grundlæg-
gende rettighed, som er anerkendt i den Europæiske Unions Charter og også
reflekteret i de fleste medlemsstaters forfatninger. Med henvisning til, at ind-
holdet af elektronisk kommunikation kan afsløre meget følsomme og person-
lige oplysninger om de personer, der er involveret i kommunikationen, her-
under følsomme data fra terminaludstyr, fastslår Kommissionen beskyttelses-
hensynet bag reglerne. Kommissionen understreger behovet for fælles regler
for at sikre et ensartet beskyttelsesniveau i EU, der ifølge Kommissionen også
er nødvendigt for at hindre begrænsninger for grænseoverskridende strømme
af data mellem medlemsstaterne. Endvidere anfører Kommissionen, at det er
nødvendigt at sikre konsistens og sammenhæng mellem reglerne for databe-
skyttelse i elektronisk kommunikation og reglerne i databeskyttelsesforord-
ningen.
Kommissionen anfører videre, at den teknologiske udvikling har styrket be-
hovet for handling på EU-plan. EU´s ambitioner om et digitalt indre markeder
er afhængig af, hvor effektivt EU nedbringer nationale siloer og barrierer.
Hertil kommer, at internettet og digitale teknologier rækker ud over medlems-
staternes grænser, hvorfor Kommissionen anfører, at medlemsstaterne ikke
effektivt selv kan løse problemerne i den nuværende situation. Kommissionen
vurderer endelig, at det er nødvendigt at sikre ens konkurrencevilkår for alle
tjenesteudbydere samt sikre en ensartet beskyttelse af slutbrugere på EU-plan.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at en manglende ensartet udform-
ning og anvendelse af databeskyttelsesregler på tværs af medlemsstaterne
skaber visse vanskeligheder navnlig for private virksomheder, der driver virk-
somhed i flere medlemsstater. Det er på den baggrund regeringens vurdering,
at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Det bemærkes i
den forbindelse, at det gældende e-databeskyttelsesdirektiv bl.a. har til formål
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 85: Samlenotat for rådsmøde (TTE-tele) 02.-03.12.19, fra erhvervsministeren
2112287_0010.png
10/22
at sikre indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivninger med henblik
på at fjerne hindringer for udveksling af elektronisk kommunikationsdata i
EU.
6.
Gældende dansk ret
Forslaget berører følgende dansk lovgivning:
Lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 128 af 7. februar 2014 (teleloven)
Markedsføringsloven, jf. lov nr. 426 af 3. maj 2017
Bekendtgørelse af lov om Det Centrale Personregister, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 646 af 2. juni 2017
Samt bekendtgørelser udstedt i medfør af denne lovgivning, herunder:
Bekendtgørelse nr. 715 af 23. juni 2011 om udbud af elektroniske kom-
munikationsnet og -tjenester (Udbudsbekendtgørelsen)
Bekendtgørelse nr. 1148 af 9. december 2011 om krav til information og
samtykke ved lagring af eller adgang til oplysninger i slutbrugeres termi-
naludstyr (Cookiebekendtgørelsen)
Bekendtgørelse nr. 462 af 23. maj 2016 om persondatasikkerhed i forbin-
delse med udbud af offentlige elektroniske kommunikationstjenester
Bekendtgørelse nr. 435 af 9. maj 2011 om nummeroplysningsdatabaser.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det følger af EUF-traktatens artikel 288, at en forordning er almengyldig,
og at den binder i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlems-
stat. Forordningsforslaget har efter sit indhold bl.a. til formål at ophæve og
erstatte det gældende e-databeskyttelsesdirektiv. Forslaget vil derfor bl.a.
medføre, at regler om behandling af person- og nummeroplysningsdata, der
følger af lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (teleloven),
jf. lovbekendtgørelse nr. 128 af 7. februar 2014 med senere ændringer, og
regler fastsat i medfør heraf og reglerne om uanmodet henvendelse i mar-
kedsføringsloven, jf. lov nr. 426 af 3. maj 2017, efter omstændighederne
vil skulle ophæves eller ændres i overensstemmelse med ordlyden af den
endelige forordning.
Forordningsforslaget indeholder bestemmelser, som indebærer, at der som
udgangspunkt skal udstedes administrative bøder, for overtrædelse af for-
ordningens regler. Enkelte bestemmelser er undtaget herfra (art. 12-14 og
17), ligesom det er op til medlemsstaterne at bestemme nationalt, om of-
fentlige myndigheder skal kunne pålægges bøder. Lande, hvis retssystem
ikke tillader bindende administrative bøder (f.eks. Danmark), pålægges
som efter den generelle databeskyttelsesforordning
at fastsætte regler,
hvormed sanktioner med tilsvarende effekt og proportionalitet som disse
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 85: Samlenotat for rådsmøde (TTE-tele) 02.-03.12.19, fra erhvervsministeren
2112287_0011.png
11/22
administrative bøder, kan udstedes
f.eks. af domstolene efter indstilling
fra rette tilsynsmyndighed(er).
Endvidere har medlemsstaterne efter forslaget som hidtil mulighed for via
lovgivning at indskrænke rækkevidden af de rettigheder og forpligtelser,
der følger af forslagets regler om fortrolighed, behandling af elektroniske
kommunikationsdata og anvendelse af cookies o.lign., hvis en sådan ind-
skrænkning respekterer kernen i fundamentale frihedsrettigheder og er
nødvendig, passende og forholdsmæssig i et demokratisk samfund af hen-
syn til bl.a. den nationale sikkerhed, forsvaret, den offentlige sikkerhed el-
ler forebyggelse, efterforskning, afsløring og retsforfølgning i straffesager.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Det er regeringens vurdering, at forslaget ikke vil have væsentlige statsfi-
nansielle konsekvenser. Udvidelsen af reglernes anvendelsesområde om-
fatter primært OTT-virksomheder, der allerede i dag skal overholde de ge-
nerelle databeskyttelsesregler og dermed er underlagt Datatilsynets tilsyn.
Da det i Danmark netop er Datatilsynet, der efter forslaget også skal være
tilsynsmyndighed for e-databeskyttelsesforordningens regler, vurderes det
således ikke at medføre nye væsentlige statsfinansielle byrder.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
En udvidelse af anvendelsesområdet for visse af forslagets bestemmelser
om bl.a. fortrolighed og behandling af elektronisk kommunikationsdata til
at omfatte andre elektroniske kommunikationstjenester end de traditionelle
teleselskaber, vil kunne medføre nye byrder for de virksomheder, der ikke
hidtil har været omfattet af sådanne regler, da de vil skulle tilpasse deres
virksomhed til de nye krav, i det omfang disse afviger fra de generelle reg-
ler om databeskyttelse, som disse virksomheder i forvejen er underlagt.
Med Kommissionens forslag ophæves de gældende regler i e-databeskyt-
telsesdirektivet om, at brud på persondatasikkerheden, der sker som led i
en offentlig elektronisk kommunikationstjeneste, skal indberettes til til-
synsmyndigheden under iagttagelse af særlige formkrav. Dette vurderes at
være en administrativ lettelse for de omfattede virksomheder, der herefter
ikke skal indberette efter to forskellige regelsæt, afhængigt af om bruddet
på persondata sker i forbindelse med deres aktivitet som udbyder eller om
bruddet f.eks. relaterer sig til medarbejdernes data. Med ophævelsen vil
virksomhederne alene skulle indberette brud på persondata efter reglerne
herom, som følger af den generelle databeskyttelsesforordning.
Kommissionens forslag indebærer, at de traditionelle teleselskaber vil få
flere muligheder for
med brugerens samtykke
at anvende elektronisk
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 85: Samlenotat for rådsmøde (TTE-tele) 02.-03.12.19, fra erhvervsministeren
2112287_0012.png
12/22
kommunikationsdata, herunder data om hvor brugerne befinder sig, til at
tilbyde tillægstjenester og udvikle nye forretningsmodeller.
Forslaget om regulering af cookies og lignende teknologier indebærer, at
der i vidt omfang
som hidtil
skal gives information til brugerne og ind-
hentes samtykke i forbindelse med brug af cookies og lignende. Samtykke
vil med forslaget kunne indhentes via privatlivsindstillinger i software til
elektronisk kommunikation (f.eks. internet-browsere). Hvis det er muligt,
vil dette potentielt gøre det lettere for f.eks. hjemmesideejerne, mens der så
til gengæld påføres softwareudbydere forskellige forpligtelser i relation til
sådanne privatlivsindstillinger.
Kommissionens forslag om at offentlige nummeroplysningsfortegnelser
skal indhente samtykke fra både eksisterende og nye abonnenter for at in-
kludere deres data i fortegnelserne er ikke længere en del af forhandlings-
teksten. Den hidtidige danske bekymring gør sig således ikke længere gæl-
dende.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslagets udvidelse af anvendelsesområdet for visse bestemmelser om bl.a.
fortrolighed og behandling af elektronisk kommunikationsdata til i et vist om-
fang at gælde andre elektroniske kommunikationstjenester end traditionelle
teletjenester vil styrke beskyttelsen af brugernes data.
Hvis reglerne kan udformes på en måde, så software-indstillinger (f.eks.
browserindstillinger) reelt kan anvendes af brugerne til at bestemme, hvilke
cookies og lign. de vil acceptere, vil det potentielt kunne give brugerne en
bedre oplevelse, når de færdes på internettet, da de vil kunne undgå at skulle
forholde sig til cookie-bannere på hjemmesider i samme omfang som i dag.
Forslaget lægger desuden op til, at forbuddet mod uanmodet kommunikation
også skal omfatte elektroniske henvendelser fra politiske partier og nonpro-
fitorganisationer for at fremme partiet eller hente støtte til partiets eller orga-
nisationens formål. I Danmark anses foreninger, hvis formål udelukkende er
velgørende, almennyttige, politisk eller religiøst, normalt ikke som erhvervs-
drivende for så vidt angår deres indsamlings- og støtteaktiviteter. Det betyder
bl.a., at sådanne foreningers indsamlinger, herunder hvervning af medlem-
mer, i dag ikke er omfattet af forbuddet mod uanmodet henvendelse, jf. mar-
kedsføringslovens § 10.
8.
Høring
Kommissionens forslag har været sendt i høring i Specialudvalget for vækst
og konkurrenceevne med frist for bemærkninger den 23. januar 2017. Der er
indkommet høringssvar med indholdsmæssige bemærkninger fra Forbruger-
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 85: Samlenotat for rådsmøde (TTE-tele) 02.-03.12.19, fra erhvervsministeren
13/22
rådet Tænk, Danske Medier, Dansk Industri (DI digital), Dansk Erhverv, Te-
leindustrien, KL, Kreativitet & Kommunikation (KREAKOM) og 3 (Hi3G
Denmark). De indkomne bemærkninger sammenfattes nedenfor.
Forbrugerrådet Tænk
anfører, at man generelt er tilfreds med, at reglerne
er under revision, men forslaget bør forbedres på vigtige områder. Ifølge
For-
brugerrådet Tænk
er det skuffende, at forslaget ikke indeholder krav om
privatlivsbeskyttelse som standard, hvorfor det i praksis kan blive op til den
enkelte forbruger proaktivt at bremse sporing.
Forbrugerrådet Tænk
finder
det positivt, at anvendelsesområdet er udvidet til OTT-tjenester, og at infor-
mationsforpligtelsen fokuseres til de tjenester, der anvender sporingsteknolo-
gier i markedsføringsøjemed. Det er ligeledes positivt, at kravet om forudgå-
ende samtykke til sporing af brugernes adfærd opretholdes, men det er dog
uklart, om forslaget er i overensstemmelse med persondataforordningen på
en række punkter. Endelig finder
Forbrugerrådet Tænk
det positivt, at be-
stemmelserne om sporing er blevet udvidet således, at det ikke er begrænset
til cookies eller teknologier, der kræver adgang til oplysninger i en slutbrugers
enhed.
Danske Medier
støtter en udvidelse af reglerne til også at omfatte OTT-tje-
nester, men er bekymret for andre dele af forslaget. Ifølge
Danske Medier
vil forslagets samtykkekrav fjerne en vigtig del af digitale medier og tjene-
sters indtægtsgrundlag. Der bør i stedet være et princip om, at de, der indsam-
ler og anvender data, skal gøre dette ansvarligt.
Danske Medier
foreslår end-
videre at lempe reguleringen, således at samtykkekravet erstattes af en oplys-
ningspligt for den dataansvarlige ved behandling af data, der ikke er person-
data.
Danske Medier
finder det i øvrigt grundlæggende forkert, at en forord-
ning, hvis formål er at sikre fortrolighed i kommunikation, også søger at re-
gulere forhold omkring markedsføring.
Danske Medier
anfører i den forbin-
delse, at forslaget forventes at betyde enorme etablerings- og driftsomkost-
ninger til håndtering af millioner af samtykker og medføre en nedgang i
mængden og kvaliteten af data, og herved vil det få en skadelig effekt på pri-
vate medier fremadrettet. I relation til regulering af opsøgende telefonsalg,
støtter
Danske Medier,
at forslaget bevarer medlemslandenes mulighed for
at vælge, at det fortsat skal være tilladt med opsøgende salg betinget af bor-
gernes mulighed for at fravælge sådanne opkald lig den danske Robinsonliste.
Danske Medier
støtter endvidere, at forslaget åbner for at tillade samtykke
via browserindstillinger, men stiller sig undrende over for, at der skal indhen-
tes samtykke fra alle privatpersoner, der pt. er opført i telefonbøger og andre
offentligt tilgængelige databaser og peger desuden på, at det bør overvejes,
om virksomheders mulighed for at blive slettet er foreneligt med et generelt
samfundsønske om at sikre transparens om virksomhedsforhold.
Dansk Industri (DI Digital)
støtter op om Kommissionens mål om at sikre
privatlivets fred i forbindelse med elektronisk kommunikation, men ser i det
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 85: Samlenotat for rådsmøde (TTE-tele) 02.-03.12.19, fra erhvervsministeren
14/22
store hele ikke behov for at fastholde særregler i lyset af opdateringen af de
generelle regler i persondatabeskyttelsesforordningen. I lyset af, at Kommis-
sionen nu er kommet med et forslag, hilser
DI Digital
muligheden for sam-
tykke via browser-indstillinger på cookie-området velkommen, men finder
det uhensigtsmæssigt med kravet om påmindelser om muligheden for tilba-
getrækning af samtykke/ændring af browser-indstillinger hvert halve år. Det
vil forvirre brugerne og medføre en unødig byrde for virksomhederne. For så
vidt angår uanmodet kommunikation (spam) understreges vigtigheden af at
sikre klarhed om og præcisering af reglerne om markedsføring på digitale
platforme f.eks. i forhold til definitionen af ”direkte markedsføring”, som ikke
er elektronisk post. Det bør sikres, at direkte markedsføring ikke omfatter
bannerreklamer og pop-up-reklamer.
DI Digital
anfører endvidere nødven-
digheden af en præcisering af underretningspligten i relation til slutbrugere i
forbindelse med sikkerhedsbrud, der ifølge organisationen skal begrænses til
højrisiko tilfælde. Endelig anfører
DI Digital
om det foreslåede bødeniveau,
at de finder det ikke-proportionalt, navnlig med henvisning til, at virksomhe-
derne allerede er underlagt et højt bødeniveau under de generelle regler.
3 (Hi3G Denmark)
tilslutter sig høringssvaret fra
DI Digital.
Dansk Erhverv (DE)
sætter indledningsvis spørgsmålstegn ved behovet for
særregler for elektronisk kommunikation i lyset af vedtagelsen af den gene-
relle persondatabeskyttelsesforordning.
DE’s
specifikke bemærkninger
skal
ses i dette lys.
DE
støtter valg af retsakt og forslaget om tættere samarbejde
mellem de håndhævende myndigheder, herunder forslaget om at lægge de
nationale tilsyn over til medlemsstaternes datatilsynsmyndigheder. Omvendt
udtrykker
DE
skepsis i forhold til udvidelsen af retsaktens anvendelsesom-
råde til også at gælde OTT-tjenester, idet de påpeger, at sigtet om at sikre lige
konkurrencevilkår snarere opnås ved deregulering og tillid til, at de generelle
regler vil sikre tilstrækkelig beskyttelse af brugerne. For så vidt angår cookies,
hilser
DE
Kommissionens forslag om samtykke via browserindstillinger vel-
komment, men påpeger i øvrigt at forslaget kan have en negativ effekt i for-
hold til virksomheders muligheder for at tilpasse deres hjemmesider til bru-
gernes præferencer eller gemme oplysninger fra tidligere besøg.
DE
efterly-
ser, at der indføres yderligere undtagelsesmuligheder.
DE
fremhæver endvi-
dere forslagets bestemmelser om undtagelser til meddelelseshemmeligheden,
bl.a. begrundet i rigets sikkerhed, kombineret med udvidelsen af anvendel-
sesområdet til OTT-tjenester som problematisk, idet det kan kompromittere
sikkerheden i forhold til i dag, hvor OTT-tjenester almindeligvis har en høj
grad af kryptering, som de forventeligt vil slække på, hvis forslaget gennem-
føres, som det ser ud nu. De foreslåede ændringer til reglerne om uanmodet
kommunikation (spam) hilser
DE
velkomment, men ønsker mere klarhed om
og præcisering af reglerne på en række punkter. Endvidere ønsker DE, at for-
slaget ændres, således at det fremadrettet vil være muligt at kontakte kunder
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 85: Samlenotat for rådsmøde (TTE-tele) 02.-03.12.19, fra erhvervsministeren
15/22
med tilbud om alle virksomhedens varer, frem for alene tilsvarende produk-
ter, som det gælder i dag. Afslutningsvist påpeger
DE,
at sanktionsniveauet
som det foreslås i tråd med de generelle regler ikke er proportionale.
Kommunernes Landsforening (KL)
ønsker en afklaring af udbyderbegre-
bet særligt i forhold til offentlige myndigheder og en præcisering heraf i for-
ordningen.
KL
har yderligere ønsker til krav om browserindstillinger af hen-
syn til brugernes kontrol og adgang til offentlige hjemmesider og selvbetje-
ningsløsninger.
Teleindustrien (TI)
anfører indledningsvis, at et højt beskyttelsesniveau på
området allerede er indfriet med de generelle regler i persondatabeskyttelses-
forordningen, og at det foreslåede regelsæt derfor er overflødigt. I det omfang
Kommissionens forslag opretholdes, støtter
TI
udvidelsen til OTT-tjenester
for således at sikre samme konkurrencevilkår, som gælder de traditionelle te-
leselskaber på markedet.
TI
støtter opdateringen af cookie-reglerne. For så
vidt angår reglerne om uanmodet kommunikation (spam), anfører
TI
særligt
et behov for præcisering af reglerne på visse punkter. Endeligt støtter TI en
forenkling af administrationen af reglerne, herunder en reducering af antallet
af ressortansvarlige myndigheder på databeskyttelsesområdet, men udtrykker
behov for en nærmere præcisering af tilsynsmyndighedens rolle.
Kreativitet & Kommunikation (KREAKOM)
anfører indledningsvis, at
Kommissionens forslag vil medføre markante negative ændringer for re-
klame- og mediebureaubranchen, der i høj grad baserer deres virksomhed på
datadrevne forretningsmodeller.
KREAKOM
finder Kommissionens forslag
ikke-proportionelt og understreger behovet for at sikre en rimelig balance
mellem på den ene side beskyttelse af forbrugerne og på den anden side mu-
ligheden for at udvikle og drage fordel af digitaliseringen.
KREAKOM
un-
derstreger behovet for harmonisering af reglerne og er således positive over
for at erstatte det gældende direktiv med en forordning, men er kritisk over
for indholdet i forslaget, der ifølge organisationen vil medføre betydelig kon-
kurrenceforvridning grundet akkumulering af data hos store, globale virk-
somheder. I forhold til ”cookie-reglen” havde man gerne set en lempelse af
samtykkekravet til et krav om information og let adgang til at fravælge coo-
kies. Kommissionens forslag om samtykke via browserløsninger er en yder-
ligere gene for brugeren snarere end en lettelse.
KREAKOM
anfører videre,
at reglerne medfører en (ikke proportional) begrænsning af brugen af data, og
man opfordrer til, at forslaget genovervejes bl.a. i lyset af reglerne i den ge-
nerelle databeskyttelsesforordning. For så vidt angår reglen om uanmodet
kommunikation (spam), ønsker organisationen en mere snæver definition af
”direkte markedsføring”, idet definitionen, som den er i forslaget, vil medføre
udfordringer særligt i forbindelse med indhentelse af samtykke til reklamer
på online platforme.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 85: Samlenotat for rådsmøde (TTE-tele) 02.-03.12.19, fra erhvervsministeren
2112287_0016.png
16/22
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Rådets arbejdsgruppe har forhandlet forslaget siden februar 2017.
Det ru-
mænske formandskab præsenterede en fremskridtsrapport på telerådsmø-
det den 7. juni 2019. Medlemsstaterne tog fremskridtsrapporten til efterret-
ning.
Det finske formandskab har sat sagen på dagsordenen for telerådsmødet
den 3. december 2019 til mulig generel indstilling.
Forslaget har fået en overvejende positiv modtagelse i Rådet. Flere lande har
dog understreget et generelt behov for at tilpasse reglerne til den generelle
databeskyttelsesforordning for at sikre juridisk klarhed og praktisk fleksibili-
tet. Nogle lande har i den forbindelse peget på, at man bør overveje om regu-
lering af behandling af elektronisk kommunikationsdata i større omfang kan
ske gennem reglerne i den generelle databeskyttelsesforordning frem for gen-
nem særregler.
Europa-Parlamentet har været parat til at indgå i trilogforhandlinger siden ok-
tober 2017, mens forhandlingerne i Rådet har krævet mere tid.
Hvis det fin-
ske formandskabs generelle indstilling vedtages på telerådsmødet den 3. de-
cember 2019, vil trilog-forhandlinger kunne indledes under det indkom-
mende kroatiske formandskab.
De længevarende forhandlinger i Rådet skyldes bl.a., at der er generel bekym-
ring for, at forslaget vil hæmme innovation og gøre det vanskeligere for eu-
ropæiske virksomheder at konkurrere. Ligeledes savner flere medlemsstater
stadig klarhed over de potentielt store konsekvenser, forslaget kan have for
en lang række aktører. Enkelte lande
har
fremført, at man bør afvente virk-
ningerne af den generelle databeskyttelsesforordning, der fik virkning den 25.
maj 2018. Endelig er der løbende rejst nye, uforudsete problemstillinger, som
fx muligheden for at behandle elektronisk kommunikationsdata til brug for
sporing af børneporno og terror, der har krævet fornyede overvejelser.
Opretholdelsen af regler om beskyttelse af terminaludstyr (”cookie-reglen”)
støttes af størstedelen af medlemsstaterne. Som det foreliggende forslag er
udformet, herunder kravene til hvordan samtykke til cookies o.lign. kan gi-
ves, er det dog uklart, om forslaget til ændring af cookiereglerne reelt vil føre
til en forbedret brugeroplevelse og -beskyttelse, hvorfor flere medlemsstater
har stillet spørgsmålstegn ved den praktiske efterlevelse og håndhævelsen af
samtykkekravene.
Selvom der således fortsat på nogle områder er uklarheder og udestående
spørgsmål, er der gennem forhandlingsforløbet sket justeringer af forslaget,
der i andre henseender giver øget klarhed og større fleksibilitet f.eks. i forhold
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 85: Samlenotat for rådsmøde (TTE-tele) 02.-03.12.19, fra erhvervsministeren
2112287_0017.png
17/22
til, hvornår elektronisk kommunikationsdata kan behandles. Dog betyder
disse udeståender, at der er en vis sandsynlighed for, at der vil samle sig et
blokerende mindretal imod forslaget.
Det er på nuværende tidspunkt uklart, hvornår forordningen kan forventes at
få virkning.
10.
Regeringens generelle holdning
Regeringen mener, at det digitale indre marked generelt bør kendetegnes ved
åbenhed over for digital innovation og konkurrence, hvorved der bør være
fokus på at sikre lave adgangsbarrierer for nye digitale virksomheder samt på
at undgå protektionistiske tiltag.
Regeringen støtter overordnet Kommissionens formål med en revision af det
gældende regelsæt i e-databeskyttelsesdirektivet med henblik på en opdate-
ring i forhold til den hastige teknologiske og markedsmæssige udvikling samt
den digitale transformation.
Regeringen finder det vigtigt, at reglerne i forslaget tilrettes de retlige rammer
i den generelle databeskyttelsesforordning, herunder at det sikres, at reglerne
ikke overlapper, hvor beskyttelsen skønnes tilstrækkelig ved de generelle reg-
ler. Det skal sikres, at det er muligt på en overskuelig måde at navigere i det
samlede regelsæt
den generelle databeskyttelsesforordning og e-databe-
skyttelses-forordningen.
Regeringen vil arbejde for afbureaukratisering i forhold til de gældende reg-
ler, så der skabes stabile, transparente og fremtidssikrede rammebestemmel-
ser, der fungerer for brugere og virksomheder i en virkelighed præget af ha-
stig teknologisk og markedsmæssig udvikling. Som eksempel kan nævnes de
centrale samtykkebestemmelser, hvor det er vigtigt at sikre, at de fungerer i
praksis i den digitale verden, så de sikrer reel beskyttelse og ikke bliver unø-
digt forstyrrende for leveringen og brugen af en elektronisk tjeneste.
Regeringen finder det således centralt at sikre en balanceret tilgang til reg-
lerne, der både tilgodeser privatlivsbeskyttelse og den digitale tillid, uden
samtidig at begrænse mulighederne for innovation og udnyttelse af nye tek-
nologier til fortsat digital vækst. Det bør tilstræbes, at unødige byrder undgås,
og at principperne for bedre regulering anvendes. Regeringen mener derfor,
at regulering af behandling af elektronisk kommunikationsdata i større om-
fang bør ske gennem den generelle databeskyttelsesforordning. Dermed bør
f.eks. sikring af lige konkurrencevilkår for de forskellige aktører på markedet
så vidt muligt ske gennem deregulering af særregler frem for en udvidelse af
disses anvendelsesområde. Det sikrer brugerne samme beskyttelsesniveau,
som følger af den generelle databeskyttelsesforordning. Alternativt vil rege-
ringen arbejde for, at der indføres flere muligheder for at behandle data på
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 85: Samlenotat for rådsmøde (TTE-tele) 02.-03.12.19, fra erhvervsministeren
2112287_0018.png
18/22
området for elektronisk kommunikation i overensstemmelse med den beskyt-
telse af brugerne, der følger af den generelle databeskyttelsesforordning.
For så vidt angår uanmodet kommunikation (spam) finder regeringen det po-
sitivt, at reglerne finder anvendelse, uanset hvilken form for elektronisk kom-
munikation, der anvendes. Det er dog vigtigt for regeringen, at nationale ord-
ninger i forhold til uanmodet kommunikation kan opretholdes.
For så vidt angår Kommissionens forslag om, at tilsynet med forordningen
skal varetages af den eller de myndigheder, der fører tilsyn med databeskyt-
telsesforordningen, arbejder regeringen for, at det bør være overladt til den
enkelte medlemsstat at beslutte, hvilken eller hvilke kompetente myndig-
hed(er), der skal være ansvarlig for tilsynet.
Regeringen støtter, at forbrugerne let bør kunne sikre, at deres persondata i
form af nummeroplysningsdata ikke gøres offentligt tilgængelige. Igennem
forhandlingerne er teksten gået i dansk retning, således at den beskyttelse,
som danske forbrugere allerede i dag har med den nuværende danske num-
meroplysningsordning bevares og derudover omkostningsfrit kan tage stilling
til, hvorvidt deres data skal indgå, og ligeledes har mulighed for at få dem
slettet.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg skriftlig den
29. maj
2019 til orientering.
Grund- og nærhedsnotat blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den
7. februar 2017, og forslaget har endvidere været forelagt Folketingets Eu-
ropaudvalg til orientering den 2. juni, 1. december 2017,
1. juni samt 23.
november 2018
og til forhandlingsoplæg den 2. marts 2018.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 85: Samlenotat for rådsmøde (TTE-tele) 02.-03.12.19, fra erhvervsministeren
2112287_0019.png
19/22
Europæisk dataøkonomi
drøftepunkt
1.
Resumé
Det finske formandskab ønsker på rådsmødet en politisk debat om de næste
skridt for at fremme den europæiske dataøkonomi, og om hvordan data kan
anvendes på ansvarlig vis. Diskussionen har bl.a. til formål at levere input
til de kommende initiativer fra Kommissionen på området. Som baggrund for
debatten har formandskabet udarbejdet et diskussionspapir.
Fra dansk side bakker man op om ambitionerne om at fremme den europæi-
ske dataøkonomi. Regeringen arbejder for en velfungerende og bæredygtig
europæisk dataøkonomi, hvor tryghed, sikkerhed og ansvarlig brug af data
og teknologier går hånd i hånd med konkurrence, innovation og vækstmulig-
heder. Regeringen har særligt fokus på etisk forsvarlig behandling af in-
formationer og data, så den europæiske befolkning har tillid til, at de nye
teknologier og data anvendes på en ansvarlig måde. Regeringen støtter
desuden, at den europæiske dataøkonomi udvikles med fokus på at under-
støtte en cirkulær og klimaneutral omstilling.
2.
Baggrund
Det finske formandskab har sat en politisk debat på dagsordenen for rådsmø-
det om de næste skridt for at fremme den europæiske dataøkonomi. Det finske
formandskab har generelt haft fokus på den europæiske dataøkonomi. Arbej-
det følger op på rådskonklusioner på det digitale område fra 7. juni 2019 og
vedtagne retsakter relateret til anvendelse og deling af data (bl.a. persondata-
forordningen, forordningen om frie datastrømme og det reviderede PSI-di-
rektiv). Formandskabet har bl.a. udarbejdet et sæt overordnede vejledende
principper for en menneskecentreret, blomstrende og balanceret dataøko-
nomi. Desuden har den kommende kommissionsformand, Ursula von der
Leyen, varslet, at man inden for de første 100 dage efter den nye Kommis-
sions tiltræden
vil præsentere ’en europæisk tilgang til kunstig intelligens’.
Dette udspil ventes at have særligt fokus på de menneskelige og dataetiske
implikationer af kunstig intelligens og kan bl.a. indeholde et forslag til en
horisontal retsakt om kunstig intelligens. Endelig arbejder Kommissionen
med at fremme fælles europæiske dataområder med data fra både virksom-
heder og myndigheder.
3.
Formål og indhold
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 85: Samlenotat for rådsmøde (TTE-tele) 02.-03.12.19, fra erhvervsministeren
2112287_0020.png
20/22
Udgangspunktet for drøftelsen på rådsmødet er et formandskabspapir om,
hvordan en menneskecentreret, blomstrende og balanceret dataøkonomi
kan fremmes; samtidig med at anvendelsen af data sker på en ansvarlig
måde.
Formandskabet sætter heri fokus på, at der på den ene side stadig er et stort
uindfriet potentiale i dataøkonomien, og at der på den anden side er udfor-
dringer ift. manglende tillid til indsamling og anvendelse af data. Mere kon-
kret har formandskabet sat fokus på, at brugere skal have fuld kontrol over
data, samt at innovation og digital læring for både borgere og organisatio-
ner skal fremmes. Desuden skal datadeling og -adgang samt tillid fremmes
gennem bl.a. fælles standarder, sporbarhed og øget transparens. Formand-
skabet har lagt an til en generel drøftelse, som omfatter både personlige
data, offentlige data samt data i den private sektor.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller er-
hvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Drøftelsen har ikke i sig selv andre konsekvenser eller konsekvenser for be-
skyttelsesniveauet.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 85: Samlenotat for rådsmøde (TTE-tele) 02.-03.12.19, fra erhvervsministeren
2112287_0021.png
21/22
8.
Høring
Ikke relevant.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne har generelt taget godt imod de finske tanker om, hvordan
en menneskecentreret, balanceret og blomstrende dataøkonomi kan fremmes
samt den ansvarlige tilgang hertil. Generelt set har medlemsstaterne påpeget
behovet for både horisontale og sektorspecifikke tiltag på området. Medlems-
staterne har generelt set lagt vægt på, at opgaven med at fremme tilgængelig-
heden af data er en af
EU’s største udfordringer.
Nogle toneangivende med-
lemsstater er i den forbindelse bekymrede for, hvad manglende adgang til data
betyder for EU’
såkaldte digitale suverænitet og muligheder i den globale
konkurrence. Konkurrencereglernes rolle i forhold til at adressere datakon-
centration hos enkelte store platforme er ligeledes blevet fremhævet af visse
medlemsstater. Endelig har flere medlemsstater støttet op om, at en etisk til-
gang bør være fundamentet for en europæisk styrkeposition inden for data-
økonomi
.
10.
Regeringens generelle holdning
Fra dansk side arbejdes der for en velfungerende og bæredygtig europæisk
dataøkonomi, hvor tryghed, sikkerhed og ansvarlig brug af data og tekno-
logier går hånd i hånd med konkurrence, innovation og vækstmuligheder.
Regeringen ønsker således at gøre det lettere for virksomheder at genbruge
og dele relevante data. Samtidig mener regeringen, at der skal sættes hårdt
ind, hvis store online platforme misbruger deres magtposition.
Regeringen har særligt fokus på etisk forsvarlig behandling af informatio-
ner og data, så borgere og virksomhedsbrugere har tillid til, at nye teknolo-
gier og data anvendes på en ansvarlig måde. Som digitalt foregangsland
kan Danmark være med til at sikre, at etisk ansvarlig anvendelse af data
bliver et konkurrenceparameter for europæiske virksomheder, for eksem-
pel ved at indføre et dataetisk mærke og krav om at forpligte de største
europæiske virksomheder til at redegøre for deres dataetiske politik.
Regeringen er overbevist om, at EU har en global styrkeposition inden for
grønne og bæredygtige løsninger, som kan bidrage til opfyldelsen af Paris-
aftalen og Verdensmålene samt styrke EU's konkurrenceevne. Det er derfor
vigtigt, at EU’s digitale
politik sammentænkes med klimapolitikken, så
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 85: Samlenotat for rådsmøde (TTE-tele) 02.-03.12.19, fra erhvervsministeren
2112287_0022.png
22/22
mulighederne udnyttes fuldt ud. Det er vigtigt for regeringen, at den euro-
pæiske dataøkonomi udvikles med fokus på at understøtte en cirkulær og
klimaneutral omstilling. Derfor arbejder regeringen for at fremme tilgæn-
gelighed og anvendelse af data i EU bl.a. ved, at initiativer i programmet
for et Digitalt Europa har fokus på at udbrede datadrevne cirkulære løsnin-
ger, give adgang til data der er relevant for den cirkulære økonomi og un-
derstøtte udviklingen af datadrevne cirkulære og klimaneutrale løsninger.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.