Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 63
Offentligt
2105039_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
27. oktober 2019
19/06444-14
son-dep
Rådsmøde (konkurrenceevne) den 28. november 2019
Indholdsfortegnelse
Den eksterne dimension af Europas konkurrenceevne .............................. 2
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 63: Supplerende samlenotat vedrørende rådsmøde (KKE) den 28.11.19, fra erhvervsministeren
2/6
Den eksterne dimension af Europas konkurrenceevne
Nyt notat
1.
Resumé
På rådsmødet forventes en drøftelse af den eksterne dimension af Europas
konkurrenceevne. Drøftelsen ventes dels at fokusere på de pågående handels-
politiske diskussioner i WTO og dels den kommende industripolitiske strategi,
herunder særligt spørgsmål om konkurrence- og fusionsregler samt brugen
af statsstøtte.
Regeringen lægger vægt på, at fremtidens handels- og industripolitik trækkes
i en grøn og bæredygtig retning. Regeringen anerkender, at Europas konkur-
renceevne er udfordret. Dette skyldes særligt den ulige konkurrencesituation,
der opstår ved, at visse virksomheder fra tredjelande i højere grad modtager
økonomisk støttet fra deres egen stat, end europæiske virksomheder gør. Re-
geringen støtter derfor fokus på at håndtere de ulige konkurrencevilkår, der
kan være mellem europæiske virksomheder og virksomheder fra tredjelande,
men finder det samtidig vigtigt, at det ikke fører til øget protektionisme. Re-
geringen støtter derfor, at EU promoverer og forsvarer en ambitiøs, fair og
bæredygtig handelspolitik.
Endvidere ønsker regeringen, at den kommende industripolitik tænkes tæt
sammen med den grønne omstilling af industrien, og at der fokuseres på at
udnytte mulighederne af omstillingen til klimaneutralitet og den øgede digi-
talisering af industrien.
2.
Baggrund
Det Europæiske Råd har i marts 2019 opfordret Kommissionen til at præsen-
tere en langsigtet vision for EU’s industripolitik. Strategien forventes at blive
præsenteret i første halvdel 2020. Den kommende Kommission ventes at ud-
arbejde strategien i tæt kobling med Kommissionens overordnede prioriteter
om at fremme den grønne omstilling og digitaliseringen af økonomien med
henblik på at styrke industrien frem mod 2030.
Bagtæppet for strategien er den skærpede globale konkurrencesituation,
som europæiske industrivirksomheder befinder sig i. Udfordringen anses
for todelt i form af på den ene side en ’intern’ udfordring relateret til indu-
striens rammevilkår, såsom at sikre et mere velfungerende indre marked
ved at fjerne unødvendige barrierer. På den anden side
er der en ’ekstern’
udfordring i form af tiltagende unfair konkurrence fra bl.a. statsstøttede in-
dustrier uden for EU. Det har skabt fornyet politisk interesse for den euro-
pæiske industripolitik
ikke mindst for at finde passende svar, der dels kan
styrke europæisk industris globale konkurrenceevne og dels fastholde en
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 63: Supplerende samlenotat vedrørende rådsmøde (KKE) den 28.11.19, fra erhvervsministeren
3/6
fair og lige konkurrencesituation på globalt plan til gavn for europæiske
virksomheder og arbejdspladser.
Strategien forventes at lægge op til, at EU’s industripolitik og det indre
marked kobles tættere sammen i en mere holistisk tilgang. Det vil blandt
andet betyde, at både emner såsom implementering og håndhævelse samt
konkurrencereglerne forventes bragt i spil. Strategien forventes derudover
at sætte fokus på omstillingen til en bæredygtig og grøn europæisk industri,
der skal medvirke til at nå målene i Paris-aftalen og Kommissionens vision
om et klimaneutralt EU i 2050.
Endelig forventes strategien at indeholde forslag til udmøntning af det
igangværende arbejde med at fremme europæiske såkaldte strategiske vær-
dikæder. En værdikæde er den række af led der er i produktionen af varer,
eksempelvis for et batteri fra udvidelsen af et råstof, forarbejdelse til batte-
riceller til samling en et færdigt produkt som en bil. Kommissionen har
udpeget en række strategiske værdikæder inden for fx autonome køretøjer,
lavemissions cement, kemikalie og stålindustri, cybersikkerhed m.m. Hertil
er der udarbejdet en række anbefalinger til hver værdikæde. Herudover
kom en række horisontale anbefalinger for hvordan den europæiske indu-
stris konkurrenceevne kan styrkes gennem et øget fokus på værdikæder.
3.
Formål og indhold
Formandskabet har lagt op til at drøfte den eksterne del af Europas konkur-
renceevne. Det forventes at indebære en generel drøftelse af Europas kon-
kurrenceevne, og hvordan den i stingende grad bliver udfordret af andre
store verdensøkonomier, eksempelvis Kina og USA. Drøftelsen forventes
at blive koblet dels til de pågående handelspolitiske diskussioner, særligt i
relation til WTO, og dels til den kommende industripolitiske strategi.
I forhold til den handelspolitiske del af diskussionen forventes et fokus på,
hvordan EU skal føre an i moderniseringen af WTO. Det har til formål at
sikre, at
WTO’s
tvistbilæggelsessystem fortsat fungerer, så uenigheder
mellem medlemmerne om overholdelse af de internationale handelsregler
kan afgøres. Samtidig bør moderniseringen også indeholde en opdatering
af reglerne i WTO, så de svarer til nutidens økonomi, især med hensyn til
e-handel, tvungen teknologioverførsel og subsidier. Derudover forventes
den handelspolitiske del af drøftelsen også at have fokus på, hvordan EU
kan imødegå udfordringerne med statsstøttede virksomheder i tredjelande,
der på baggrund af urimelige subsidier udkonkurrerer deres europæiske
konkurrenter. Hensigten er at inkludere spørgsmålet om statsstøtte i han-
delsaftaler, for derigennem at imødekomme de ulige konkurrencevilkår.
Herudover vil den kommende Kommission forventeligt sætte fokus på at
styrke EU’s evne til at beskytte sig mod unfair handelspraksis, blandt andet
gennem mere effektiv anvendelse af de handelsdefensive instrumenter.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 63: Supplerende samlenotat vedrørende rådsmøde (KKE) den 28.11.19, fra erhvervsministeren
2105039_0004.png
4/6
I forhold til den kommende industripolitiske strategi ventes drøftelsen at
omhandle, hvordan strategien kan bidrage til at imødegå de ulige konkur-
rencevilkår fra tredjelande. Her er særligt to tiltag tidligere blevet fremhæ-
vet. Dels en mere aktiv brug af statsstøtte fra medlemsstaterne selv og dels
tilpasning af konkurrence- og fusionsreglerne. Et øget brug af statsstøtte til
at understøtte europæiske virksomheder ventes at blive italesat som en nød-
vendighed for at understøtte øget teknologisk innovation og udvikling i in-
dustrien, eksempelvis inden for digitalisering og kunstig intelligens.
En række medlemsstater ønsker i stigende grad, at EU’s konkurrence-
og
fusionsregler lempes for bedre at kunne skabe ’European Champions’. For-
slagene har blandt andet gået på i højere grad at inkludere den globale kon-
kurrencesituation i vurderingen af konkrete fusioner samt at give større
virksomheder bedre mulighed for at fusionere. Særligt Kommissionens af-
visning af Siemens-Alstom fusionen tidligere i år og det efterfølgende
fransk-tyske industrimanifest har givet anledning til i højere grad at foku-
sere på en mulig lempelse af konkurrence- og fusionsreglerne.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller er-
hvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Drøftelsen har ikke i sig selv andre konsekvenser eller konsekvenser for be-
skyttelsesniveauet.
8.
Høring
Der har ikke været foretaget høring forud for drøftelsen.
9.
Forhandlingssituationen
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 63: Supplerende samlenotat vedrørende rådsmøde (KKE) den 28.11.19, fra erhvervsministeren
5/6
Drøftelsen spænder over et bredt emne med relation til andre politikområder,
hvor landene ventes at kunne inddeles i forskellige grupperinger på de for-
skellige spørgsmål.
Der forventes bred opbakning til en modernisering af WTO for at sikre mere
lige konkurrencevilkår globalt. Ligeledes ventes der opbakning til i højere
grad at indarbejde regler om statsstøtte i handelsaftaler.
For så vidt angår spørgsmålet om industripolitikken er der generelt enighed
om, at EU’s konkurrenceevne er udfordret, og der former sig i stigende grad
opbakning til, at EU skal satse på en grøn og digital dagsorden for at sikre
europæisk industris konkurrenceevne.
Imidlertid er der ikke enighed om værktøjerne til at afhjælpe udfordringerne
og høste mulighederne. En gruppe -
primært bestående af de ’klassiske’ in-
dustritunge lande - forventes at fokusere på at fremme Europas konkurrence-
evne gennem en styrkelse af den europæiske industri. Dette skal først og
fremmest ske ved hjælp af lempeligere konkurrence- og fusionsregler samt
øget brug af statsstøtte med et fokus på udvalgte sektorer, som man ønsker at
understøtte. Modsat forventes en gruppe primært bestående af mindre lande
med mere åbne økonomier at argumentere for en styrkelse af de generelle
rammevilkår for industrien ved at fremme det indre marked og for så vidt
muligt håndtere de ulige konkurrencevilkår i handelspolitikken. Hertil kom-
mer, at en række forgangslande i forhold til klimapolitikken ventes at frem-
hæve omstillingen til klimaneutralitet i 2050 som en stor mulighed for den
europæiske industri, og at en succesfuld grøn omstilling vil få stor betydning
for den fremtidige konkurrenceevne.
10.
Regeringens generelle holdning
Det er en hovedprioritet for regeringen, at industripolitikken får et bæredyg-
tigt og grønt sigte.
Regeringen arbejder for, at industripolitikken herunder konkurrencepoli-
tikken fortsat er forankret i principperne om et fair og konkurrencepræget
indre marked, der tilskynder til innovation og konkurrencedygtige virk-
somheder. Samtidig har regeringen dog forståelse for, at der kan være be-
hov for at opdatere bl.a. konkurrencereglerne til bedre at tage højde for den
voksende digitale økonomi og særligt værdien af data.
Ligeledes anerkender regeringen, at den europæiske industri er udfordret i
den globale konkurrence. Regeringen ønsker som udgangspunkt, at der fo-
kuseres på at forbedre rammevilkårene generelt for alle virksomheder,
fremfor at der udvælges enkelte værdikæder og lave særlige tiltag for disse.
Dog er det en tilgang, som i stigende grad præger debatten, og for at gøre
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 63: Supplerende samlenotat vedrørende rådsmøde (KKE) den 28.11.19, fra erhvervsministeren
6/6
dansk indflydelse gældende vil regeringen derfor gå konstruktivt ind i drøf-
telserne. Derfor vil regeringen arbejde for, at den kommende Kommissions
arbejde med udvalgte strategiske værdikæder fokuserer på tværgående tek-
nologier med klar merværdi for EU og at tilgangen skal bidrage til at un-
derstøtte den grønne omstilling. Samtidig er det centralt, at disse processer
er transparente og åbne for alle lande og virksomheder inkl. SMV’er.
Endvidere ser regeringen et åbent og regelbaseret handelssystem som et
afgørende fundament for EU’s globale konkurrenceevne, da det giver eu-
ropæiske virksomheder muligheder for at udnytte globale værdikæder til at
skabe vækst og beskæftigelse. Handlen med omverdenen vil dog kun bi-
drage til den fremtidige konkurrenceevne og vækst, så længe det sker på
lige konkurrencevilkår. Derfor er regeringen enig i den kommende Kom-
missions prioritering af, at EU må føre an i moderniseringen af WTO, samt
at det er nødvendigt, at EU er i stand til at slå effektivt ned på brug af unfair
handelspraksis såsom statsstøtte til tredjelandes virksomheder. For regerin-
gen er det dog vigtigt, at EU’s modsvar til unfair handelspraksis ikke har et
protektionistisk sigte, som vil være skadeligt for en åben økonomi som den
danske. Regeringen vil desuden arbejde for en stærkere sammentænkning
af miljø-
og klimahensyn i EU’s handelspolitik og det multilaterale han-
delssamarbejde.
Regeringen er overbevist om, at EU har en global styrkeposition inden for
grønne og bæredygtige løsninger, som kan styrke EU's konkurrenceevne
samtidig med målopfyldelsen af Paris-aftalen og Verdensmålene. Det er
samtidig vigtigt, at EU’s digitale politik sammentænkes med klimapolitik-
ken, så mulighederne udnyttes fuldt ud. For eksempel ønsker regeringen et
øget fokus på, hvordan man gennem cirkulær økonomi og digitale teknolo-
gier kan omstille produktion og forbrug, så materialer og produkter udnyt-
tes optimalt, og klimaaftrykket minimeres. Desuden arbejder regeringen
for at fremme tilgængelighed og anvendelse af data i EU, der er centrale
for udviklingen af innovative løsninger i den grønne omstilling.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.