Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 6
Offentligt
2083362_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
Bruxelles, den 30. september 2019
(OR. en)
12416/19
EF 278
ECOFIN 819
DROIPEN 141
CRIMORG 127
NOTE
fra:
til:
Vedr.:
formandskabet
De Faste Repræsentanters Komité/Rådet
Det videre forløb med henblik på strategiske prioriteter for bekæmpelse af
hvidvask af penge og finansiering af terrorisme
- Notat fra formandskabet
Vedlagt følger til delegationerne ovennævnte notat fra formandskabet med henblik på Økofinrådets
samling den 10. oktober.
12416/19
ECOMP.1.B.
aan/AAN/hsm
1
DA
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 6: Notat om det videre forløb med henblik på strategiske prioriteter for bekæmpelse af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme
2083362_0002.png
Det videre forløb med henblik på strategiske prioriteter for bekæmpelse af hvidvask af penge
og finansiering af terrorisme
Notat fra formandskabet
Baggrund
Bekæmpelse af hvidvask af penge og af finansiering af terrorisme (AML/CFT) prioriteres højt af
Den Europæiske Union. I december 2018 fastlagde Rådet en handlingsplan med kortsigtede
ikkelovgivningsmæssige foranstaltninger, som det fortsætter med regelmæssigt at overvåge. Som
led i denne handlingsplan opfordrede Rådet Kommissionen til at foretage en efterfølgende
gennemgang af de seneste påstande om hvidvasksager, der involverer kreditinstitutter i EU. I juli
2019 offentliggjorde Kommissionen en meddelelse og fire rapporter, herunder den efterfølgende
gennemgang, der giver et overblik over de aktuelle udfordringer (dokument 11514/19, 11516/19,
11517/19, 11518/19 og 11519/19).
Udestående spørgsmål vedrørende bekæmpelse af hvidvask af penge og finansiering af
terrorisme
De relevante retlige rammer er blevet væsentligt forbedret de seneste år. Eksempler herpå er femte
hvidvaskdirektiv, femte kapitalkravsdirektiv og revisionen af forordningerne om oprettelse af de
europæiske tilsynsmyndigheder, som vil blive gennemført i løbet af 2020. Ikke desto mindre
identificerede Kommissionen i rapporten om den efterfølgende gennemgang og i FIU-rapporten
flere problemer, der sandsynligvis vil hæmme effektiviteten af de europæiske AML/CFT-rammer:
Differentieret gennemførelse og vide nationale skønsbeføjelser i forbindelse med
udformningen af bankernes og andre forpligtede enheders pligter
Divergerende opgaver, kompetencer og beføjelser for de forskellige myndigheder og
organer, der er ansvarlige for AML/CFT
Væsentlige forskelle i arten/mængden/anvendelsen af sanktioner i hele Unionen
Uklarhed med hensyn til tilsyn med/tilsynsansvar for grænseoverskridende aktiviteter
(koncernaspektet er stærkt underudviklet)
12416/19
ECOMP.1.B.
aan/AAN/hsm
2
DA
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 6: Notat om det videre forløb med henblik på strategiske prioriteter for bekæmpelse af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme
2083362_0003.png
Utilstrækkeligt samarbejde mellem myndigheder med ansvar for tilsyn i forbindelse med
AML/CFT, tilsynsmyndigheder, finansielle efterretningsenheder (FIU'er) og
retshåndhævende myndigheder, herunder i tredjelande
Utilstrækkelig koordinering og støtte til FIU'erne i udførelsen af deres generelle opgaver,
herunder fælles analyse.
Det videre forløb
Formandskabet anser AML/CFT for at være et centralt område og sigter efter, at Rådet fastsætter
strategiske prioriteter som vejledning for Kommissionen med hensyn til mere langsigtede
foranstaltninger på dette område. Dette er også i overensstemmelse med
"EU's strategiske
dagsorden 2019-2024"
fra Det Europæiske Råd (dokument EUCO 9/19), som opfordrer til at
forbedre samarbejdet og informationsdelingen med henblik på at bekæmpe terrorisme og
grænseoverskridende kriminalitet.
Fremadrettet bør det vurderes, i hvilket omfang de seneste ændringer af rammerne afhjælper de
strukturelle problemer, der påpeges i Kommissionens rapport. Desuden skal medlemsstaterne
overveje anvendelsesområdet for mulige fremtidige foranstaltninger, mulighederne for yderligere
harmonisering af de retlige rammer og mulige initiativer til at sikre et effektivt tilsyn i hele Unionen
samt et gnidningsløst samarbejde mellem de forskellige myndigheder og et styrket samarbejde
mellem de finansielle efterretningsenheder.
I overensstemmelse hermed og med henblik på Rådets konklusioner, der skal vedtages den 5.
december, opfordrer formandskabet ministrene til at drøfte følgende spørgsmål:
1. Hvad vil være
det mest hensigtsmæssige anvendelsesområde
for yderligere reformer? Vil
det kun være den finansielle sektor/nogle delsektorer (f.eks. banker, investeringsselskaber,
betalingsinstitutter og forsikringsselskaber)? Er der behov for en særskilt AML/CFT-tilgang
for den ikkefinansielle sektor?
2.
Hvordan bør ineffektiviteten af de nuværende AML/CFT-rammer som følge af de store
forskelle i den nationale gennemførelse afhjælpes? Hvilke AML/CFT-aspekter vil have
størst gavn af
yderligere harmonisering ved hjælp af en forordning?
12416/19
ECOMP.1.B.
aan/AAN/hsm
3
DA
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 6: Notat om det videre forløb med henblik på strategiske prioriteter for bekæmpelse af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme
2083362_0004.png
3. Hvordan skal spørgsmål vedrørende utilstrækkeligt tilsyn gribes an? Er oprettelsen af et
nyt
EU-organ
et skridt i den rigtige retning, eller er et eksisterende organ den bedste løsning?
Hvilke opgaver kan overvejes for et sådant organ, og hvad vil være den rigtige
styringsmodel?
4. Hvordan kan der sikres et
effektivt samarbejde
mellem de relevante myndigheder og
organer (i EU, medlemsstaterne og tredjelande) på AML/CFT-området? Kan spørgsmål
vedrørende samarbejde med og mellem FIU'er løses ved at oprette en koordinerings- og
støttemekanisme?
12416/19
ECOMP.1.B.
aan/AAN/hsm
4
DA