Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 53
Offentligt
2101746_0001.png
Velkommen til
Folketingets
Erhvervsudvalg
6. november 2019
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101746_0002.png
Formiddagens program
Del 1: Regulering af hurtige forbrugslån
09.00
09.05
09.10
09.15
09.30
09.40
10.00
Velkomst
v. Vagn Jelsøe, vicedirektør, Forbrugerrådet Tænk
Kort præsentationsrunde
Konsekvenser af et liv med økonomi- og gældsproblemer
v. Rie Odsbjerg Werner, adm. direktør, Tryghedsgruppen
Erfaringer med regulering af forbrugslån i Sverige og seneste lovændringer
v. Ann-Sofie Henrikson, lektor i retsvidenskab, Umeå Universitet
Problemstillinger på markedet for hurtige forbrugslån
og løsningsforslag
v. Morten Bruun Pedersen, seniorøkonom, Forbrugerrådet Tænk
Spørgsmål og debat
Kort pause
Del 2: Lovgivning vedrørende internetforbundne produkter
10.05
10.25
Krav til internetforbundne produkter
v. Anette Høyrup, seniorjurist Forbrugerrådet Tænk
Tak for nu
v. Vagn Jelsøe, formand for Forbrugerrådet Tænk
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101746_0003.png
Konsekvenser af et liv med
økonomi- og gældsproblemer
ved Rie Odsbjerg Werner,
adm. direktør i Tryghedsgruppen
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101746_0004.png
Hver 9. ung har gentagende
betalingsproblemer
Unge med økonomiske problemer har dårligere trivsel:
24 % har søvnproblemer (øvrige unge 2 %)
15 % har konflikter med familie eller partner (øvrige unge 2 %)
20 % har følt sig forhindret i at deltage i sociale arrangementer (øvrige unge 2 %)
23 % oplever dårligt helbred (øvrige unge 7 %)
43 % har lav livstilfredshed (øvrige unge 15 %)
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101746_0005.png
Sætter fokus, skaber
og deler ny viden
35%
af alle unge
kan huske
kampagnen
Kampagner
Netværksseminar
96.000
unge har på
baggrund af
kampagnen snakket
med deres nærmeste
om økonomi
Bryder tabu
og skaber økonomisk
adfærdsændringer
43 %
siger, at de har
fået lyst til at
ændre
økonomiske
vaner
I dialog med
Uddannelsesbesøg
3900
unge på deres
uddannelser
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101746_0006.png
Forbrugslån hænger sammen med
betalingsproblemer
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101746_0007.png
Erfaringer med regulering af
forbrugslån i Sverige
ved Ann-Sofie Henrikson
Juris dr Umeå Universitet
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101746_0008.png
Udfordringer på det danske
forbrugslånsmarkedet
og løsningsforslag
ved Morten Bruun Pedersen,
seniorøkonom, Forbrugerrådet Tænk
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101746_0009.png
Branchen gennemfører dårlig kreditvurdering
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101746_0010.png
Lovgivningen begrænser ikke ågerrenten
(Kreditaftaleloven §22)
ÅOP =
761,54
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101746_0011.png
Aggressiv markedsføring
Markedsføring i offentlige rum
Reklamer direkte på sms
Markedsføring
til udsatte
målgrupper
Spiller på følelserne
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101746_0012.png
Branchen omgår 48-timers betænkningstid
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101746_0013.png
Erfaringer fra andre lande
Interest Rate Cap
Extension Limit
Warning Statement
Charge Cap
Cool Off Period
x
x
x
x
x
x
x
x
x
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101746_0014.png
Løsninger
Sikre individuel og konkret kreditvurdering
Bred enighed om behov for et ÅOP - loft
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101746_0015.png
Regneeksempel
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101746_0016.png
Vi foreslår
ÅOP-loft på 20 % + diskontoen
+ Medtager alle relevante omkostninger
+ God kreditvurdering
+ Begrænser eksplosive kortfristede lån
+ Begrænser langvarige
evighedslån
Grænse for de samlede
kreditomkostninger
Begræns aggressiv markedsføring
+ Begrænser at forbrugere fristes til at tage lån
de fortryder
+ Beskytter særligt udsatte grupper
Udvid 48 timers reglen til alle typer
forbrugslån uden sikkerhed
+ Fremmer at man tager reflekteret lån
+ Forebygger impulsive lån som man fortryder
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101746_0017.png
Krav til internetforbundne
produkter
ved Anette Høyrup, seniorjurist
Forbrugerrådet Tænk
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101746_0018.png
.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101746_0019.png
Ringe sikkerhed og uklarhed om ansvar
Fra 2015 til 2016 steg cybersikkerheds-angreb med 300% til mere
end 4000 angreb om dagen (EU-Kommissionen, 2017)
86% tror, at risikoen for at blive udsat for it-kriminalitet er stigende
(EU-Kommissionen, 2017)
87% undgår af den grund at dele data personlige oplysninger på
nettet (EU-Kommissionen, 2017)
56% er bekymrede for at IoT-produkterne samler information, der
deles med andre virksomheder (FBRTænk-analyse, 2019)
69% er bekymrede for at IoT-produkterne kan hackes
(FBRTænk.analyse, 2019)
48% angiver, at det er uklart, hvem der har ansvaret i det tilfælde,
produktet ikke virker efter hensigten (FBRTænk-analyse, 2019)
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101746_0020.png
3 fokus-områder
(til forbrugerne, industri og detailhandlen)
Standard passwords skal erstattes af unikke
IoT-produkterne skal løbende opdateres
Forbrugerne skal kunne kontrollere datadeling
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101746_0021.png
Fragmenteret lovgivning
om Internetforbundne produkter
EUcertificeringsordning
Artikel 55: Producenter er
forpligtet til at informere om
sikkerhed, inkl. opdateringsperiode
Krav om at bygge sikkerhed ind i
produkterne fra start af (Security
by design og by default)
Loven forpligter producenterne til
kun at markedsføre "sikre"
produkter
Myndighederne kan kræve usikre
produkter fjernet
Frivillig certificeringsordning -
ikke
bindende
Sikkerhedsniveauet ej defineret
Begrænset til online information
Ikke færdigudviklet eller vedtaget
af EU-kommissionen
Forudsætter frivillig tilslutning
Gælder kun, hvis IoT-produkter
forårsager
”fysisk” skade
Sikkerhedsfejl i forbundne
produkter, som ikke forårsager fysisk
skade ej omfattet
Cybersikkerheds-
loven om ENISA
Erhvervsministeriet
Produktsikkerheds-
loven
Erhvervsministeriet
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101746_0022.png
Radioudstyrsloven
Klima-, Energi og
Forsyningsministeriet
IoT-produkter er omfattet men
vedr. forstyrrelser
Der stilles krav om at indbygge
sikkerhed i selve produktets design
og som standard
Sikkerhedskrav i software
kræver
delegeret retsakt
(undervejs i 3 år)
Uklart om alle typer IoT-produkter
bliver omfattet
Uklart, hvilket sikkerhedsniveau der
kræves
Intet om password sikkerhed mv.
Sikrer ikke beskyttelse af forbrugerne
ud over databeskyttelse
Giver
ikke mulighed for at
tilbagetrække
produkter fra markedet
Databeskyttelses-
loven/GDPR
Justitsministeriet
Krav om at sikre et vist
sikkerhedsniveau afhængig af
konkret risiko
Datatilsynene kan tvinge
producenter til at stoppe
databehandlingen
Kan reducere privatlivskrænkelser
Dækker IoT-produkter, hvis et
defekt produkt forårsager fysisk
skade
Produktansvarsloven
Justitsministeriet
Begrebet "skade" vedrører
forbrugernes sundhed og ikke tab af data
Ansvarlige personer er
ikke alle
involverede
(fx softwareleverandører)
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101746_0023.png
Vigtigste budskaber
Behov for overblik over relevante regler i DK/EU
GDPR kan ikke løse IoT-problemstillingerne
Behov for krav om indbygget databeskyttelse og
sikkerhed (by design og by default)
Samme tekniske krav ind i ePrivacy-forordningen
(regulerer kommunikationen ml. produkterne)
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101746_0024.png
Tak for i dag!