Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 53
Offentligt
2101745_0001.png
ANN-SOFIE HENRIKSON
Juris dr Umeå universitet
Sverige
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101745_0002.png
REGULERINGENS BETYDNING?
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101745_0003.png
KVIKLÅN
Introduceredes i 2006 som sms-lån.
Lånevilkårene blev udformet så lånet ikke var omfattet af krav
til kreditvurdering, information eller skriftlighed.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101745_0004.png
TILTAG FOR AT REDUCERE ANTALLET
AF UBETALTE HURTIGLÅN
2010.
Ændringer i KkrL (Forbrugerkreditloven) så
højomkostningslån blev omfattet af krav om information og
kreditvurdering.
2011.
Konsumentverkets tilsyn viser gentagne fejl og mangler i
kreditvurderingen.
2014.
Skærpede sanktionsmuligheder for Konsumentverket indføres
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101745_0005.png
TILTAG FOR AT REDUCERE ANTALLET
AF UBETALTE HURTIGLÅN II
2014.
Krav om tilladelse fra Finansinspektionen indføres for
kreditgivning til forbrugere. Krav både til virksomheden og dets ledelse.
2016.
Konsumentverket gives ret til øjeblikkeligt at forbyde en
virksomhed at fortsætte med kreditgivningsvirksomhed, hvis
virksomheden har alvorlige fejl og mangler i kreditvurderingen.
1. september 2018.
Ikrafttræden af nye regler, herunder renteloft og
omkostningsloft.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101745_0006.png
TEORIER OM FORBRUGERNES BESKYTTELSESBEHOV
Beskyttelse af en
rationelt
handlende
forbruger?
Beskyttelse af en
intuitivt
handlende
forbruger?
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101745_0007.png
NYE REGLER
For
højomkostnings-kreditter:
o
Renteloft
o
Omkostningsloft
Krav om at markedsføringen skal være ordentlig/mådeholden
o
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
2101745_0008.png
HØJOMKOSTNINGS-KREDITTER
Begrænset til
højomkostnings-kreditter.
Definition på højomkostningskreditter:
En kredit som har en effektiv rente, som er lig med eller højere
end referens-renten
(’repo-renten’) ifølge
9 § Renteloven med et tillæg af
30 procentpoint,
och
ikke
hovedsagligt udgør kreditkøb (vare) eller er en
boligkredit.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
RENTELOFT
19 a § i Forbrugerkreditloven
En maks. tilladt kredit- og misligholdelsesrente
Morarente må ikke overstige den til enhver tid gældende reference-
rente ifølge § 9 (Renteloven), med et tillæg på 40 procentpoint
Forbud mod andre omkostninger ved forsinket betaling end
morarenten
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
OMKOSTNINGSLOFT
19b §Forbrugerkreditloven
Omkostningerne skal for et højrentelån aldrig overstige et beløb
svarende til lånebeløbet
Forbrugeren skal aldrig tilbagebetale mere end det dobbelte af
lånebeløbet
Ex. Et lån på 1.000 kr. kan aldrig blive dyrere end 2.000 kr.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
BEGRÆNSEDE
FORLÆNGELSESMULIGHEDER
36a § Forbrugerkreditloven
Løbetiden for et højrentelån skal som hovedregel ikke kunne
forlænges mere end een gang
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets besøg hos Forbrugerrådet Tænk den 6/11 om kviklån
’MÅTTFULLHET’ VID
MARKNADSFÖRING
Oplysningspligt
Markedsføringsretligt sanktioneret
Konsumentverket har tilsynsansvar
Kan forbydes og sanktioneres med bødestraf av
Konsumentombudsmannen