Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 44
Offentligt
2097796_0001.png
Lodsning er Kritisk Infrastruktur
Danske Lodser foretræde for
Erhvervsudvalget 31. oktober
2019
De danske sunde og bælter den
Internationale Korridor ved porten til
Østersøen.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 44: Talepapir og præsentation fra Danske Lodsers foretræde for udvalget den 31/10-19
2097796_0002.png
Adgangen til
Verdenshavene set fra
Sankt Petersborg
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 44: Talepapir og præsentation fra Danske Lodsers foretræde for udvalget den 31/10-19
2097796_0003.png
Traktat ang. Afløsningen af Sund og Belttolden
”Købe hav ertraktate ” 1 5
”I tet Skib skal for Fre tide u der oget so
helst Paaskud turde anholdes eller underkastes
nogen Standsning paa dets Fart gjennem Sundet
og Belterne”;
”Ha s Majestæt Ko ge af Da ark forpligter Sig fre deles overfor de ove æv te
høie contraherende Parter tilsom
hidtil, at
lade føre Tilsyn:Tilsyn med Lodstjenesten, hvis Afbenyttelse i Kattegattet, Sundet og Belterne til enhver Tid er overladt til
Capitainernes og Skibsførernes eget Godtbefindende. Det forstaaer sig, at Lodspengene skulle være moderate, at een og samme
Taxt skal gjælde for danske og fremmede Skibe, og bemeldte Afgift overhovedet kun vil kunne affordres de Skibe, der frivillig
have betje t sig af Lodser”
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 44: Talepapir og præsentation fra Danske Lodsers foretræde for udvalget den 31/10-19
2097796_0004.png
IMO definition for fatigue :
"A state of physical and/or mental
impairment resulting from factors such as
inadequate sleep, extended wakefulness,
work/rest requirements out of sync with
circadian rhythms and physical, mental or
emotional exertion that can impair
alertness and the ability to safely operate a
ship or perform safety-related duties."
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 44: Talepapir og præsentation fra Danske Lodsers foretræde for udvalget den 31/10-19
2097796_0005.png
Skibene er meget store og
selve lodsoverførslen farlig.
DANSKE LODSER
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 44: Talepapir og præsentation fra Danske Lodsers foretræde for udvalget den 31/10-19
2097796_0006.png
EUROPA-
PARLAMENTETS OG
RÅDETS FORORDNING
(EU) 2017/352
I henhold til resolution A.960 vedtaget af Den Internationale
Søfartsorganisation er det for hvert lodsningsområde
nødvendigt, at lodsen har meget specialiseret erfaring og
lokalkendskab. Desuden er lodsning generelt obligatorisk og
organiseres eller leveres ofte af medlemsstaterne selv.
Endvidere tillægger Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/16/EF ( 3 ) lodser en rolle med at indberette åbenbare
uregelmæssigheder, som kan være til fare for sikkerheden
under et søfartøjs sejlads, eller som kan indebære risiko for
eller forårsage skade på havmiljøet, til de kompetente
myndigheder. Hvor sikkerhedsforholdene tillader det, er det
herudover vigtigt, at alle medlemsstaterne tilskynder til
anvendelse af lodsfritagelsescertifikater eller tilsvarende
mekanismer for at forbedre effektiviteten i havne, navnlig for
at stimulere nærskibstrafikken. For at undgå potentielle
interessekonflikter mellem sådanne opgaver i offentlighedens
interesse og kommercielle hensyn bør kapitel II i denne
forordning ikke finde anvendelse på lodsning.
Medlemsstaterne bør dog fortsat frit kunne beslutte at
anvende kapitel II på lodsning. Hvis de træffer en sådan
beslutning, bør Kommissionen underrettes herom for at sikre
formidling af relevante oplysninger.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 44: Talepapir og præsentation fra Danske Lodsers foretræde for udvalget den 31/10-19
2097796_0007.png
En gang i mellem går det galt
Baltic Carrier
kollision og olie i Kadetrenden (2001)
Skibskollision i Storebælt
(2018)
DANSKE LODSER
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 44: Talepapir og præsentation fra Danske Lodsers foretræde for udvalget den 31/10-19
2097796_0008.png
Europa-Parlamentet ved arbejdet med ændringer til FORORDNING (EU) 2017/352 fastlået:
Pilotage provides an essential and unique service to the shipping industry, which if open to competition would
jeopardize maritime safety and security, the protection of the environment and the efficiency of ports.
This service should therefore be excluded from the scope of this Chapter
Lodsning bør ikke være en ydelse der styres af kommercielle kræfter
The increase in the number of service-providers which would result from application of Chapter II of this
Regulation to maritime pilots would not allow them to work in appropriate conditions and would not be
economically effective owing to the disappearance of economies of scale.
Tak for ordet
DANSKE LODSER