Kære Udvalgsmedlemmer.
På vegne af Danske Lodser, vil jeg gerne takke for muligheden for at uddybe vores bekymring over
Lodslovgivningen.
Vi mener at lodsning er
”Kritisk
infrastruktur” - en unik public service.
Jeg hedder Lars Sigvardt er formand for Danske Lodser, og med mig har jeg Bo Otzen,
bestyrelsesmedlem i Danske Lodser.
Vi sidder her som repræsentanter for ALLE lodser, på tværs af lodserierne.
Lodser som hver eneste dag, døgnet rundt, sikrer sejladssikkerheden i de danske sunde og bælter
samt alle danske havne.
En ny sikkerhedstrussel er cyber angreb af forskellig art, her den vigtige viden, at en lods kan
navigere HELT uden brug af GPS i tilfælde af jamming.
Jeg vil gerne benytte lejligheden til kort at opsummere baggrunden for vores bekymringer.
Slide Østersøen:
Danmarks geografiske placering betyder, at de danske stræder er en strategisk interesse for flere
stormagter, og derfor har Danmark historisk været indblandet i utallige konflikter.
Danmark er traktatmæssigt forpligtet til at sikre en uhindret passage af Øresund og Bælterne.
De danske stræder er porten til Østersøen, og der passerer dagligt en halv million tons olielaster.
Slide Kronborg:
Københavner Traktaten foreskriver, at lodspengene skal være moderate, en og samme takst skal
gælde for danske og fremmede Skibe ved passage af de danske stræder.
Lodsning er statens forsikring, og staten skal sikre, at alle passerende skibe tilbydes lods til ens
priser. Hvis staten ønsker lavere priser, kan staten blot fastsætte sådanne.
Liberalisering af den enkelte lodsning, og en særaftale for enkelte rederier betyder, at andre rederier
nødvendigvis må betale mere. Det betyder også, at statens lodsberedskab er dyrt, idet lodsninger
med høj profit tages af de private lodserier.
Rambøll har på vegne af Søfartsstyrelsen udarbejdet en rapport, der nu endelig er blevet
offentliggjort. Denne dokumenterer, at modsat intensionerne med liberaliseringen, er der en mindre
andel af skibene som tager lods, og dette over kortere distance.
Det delvist statsligt ejede Danish Pilot Service har haft gode grunde til primært at tilbyde lodsning
fra Storebælt Syd til Sjællands Rev eller Grenå. Et mindre operationsområde er langt mere rentabelt
end at skulle dække hele strækning Bornholm
–
Skagen. Det giver en bedre beredskabsudnyttelse af
lodser, lodsbåde og mandskab, og et større overskud, eller blot mulighed for at underbyde på pris.