Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 44
Offentligt
2097795_0001.png
Kære Udvalgsmedlemmer.
På vegne af Danske Lodser, vil jeg gerne takke for muligheden for at uddybe vores bekymring over
Lodslovgivningen.
Vi mener at lodsning er
”Kritisk
infrastruktur” - en unik public service.
Jeg hedder Lars Sigvardt er formand for Danske Lodser, og med mig har jeg Bo Otzen,
bestyrelsesmedlem i Danske Lodser.
Vi sidder her som repræsentanter for ALLE lodser, på tværs af lodserierne.
Lodser som hver eneste dag, døgnet rundt, sikrer sejladssikkerheden i de danske sunde og bælter
samt alle danske havne.
En ny sikkerhedstrussel er cyber angreb af forskellig art, her den vigtige viden, at en lods kan
navigere HELT uden brug af GPS i tilfælde af jamming.
Jeg vil gerne benytte lejligheden til kort at opsummere baggrunden for vores bekymringer.
Slide Østersøen:
Danmarks geografiske placering betyder, at de danske stræder er en strategisk interesse for flere
stormagter, og derfor har Danmark historisk været indblandet i utallige konflikter.
Danmark er traktatmæssigt forpligtet til at sikre en uhindret passage af Øresund og Bælterne.
De danske stræder er porten til Østersøen, og der passerer dagligt en halv million tons olielaster.
Slide Kronborg:
Københavner Traktaten foreskriver, at lodspengene skal være moderate, en og samme takst skal
gælde for danske og fremmede Skibe ved passage af de danske stræder.
Lodsning er statens forsikring, og staten skal sikre, at alle passerende skibe tilbydes lods til ens
priser. Hvis staten ønsker lavere priser, kan staten blot fastsætte sådanne.
Liberalisering af den enkelte lodsning, og en særaftale for enkelte rederier betyder, at andre rederier
nødvendigvis må betale mere. Det betyder også, at statens lodsberedskab er dyrt, idet lodsninger
med høj profit tages af de private lodserier.
Rambøll har på vegne af Søfartsstyrelsen udarbejdet en rapport, der nu endelig er blevet
offentliggjort. Denne dokumenterer, at modsat intensionerne med liberaliseringen, er der en mindre
andel af skibene som tager lods, og dette over kortere distance.
Det delvist statsligt ejede Danish Pilot Service har haft gode grunde til primært at tilbyde lodsning
fra Storebælt Syd til Sjællands Rev eller Grenå. Et mindre operationsområde er langt mere rentabelt
end at skulle dække hele strækning Bornholm
Skagen. Det giver en bedre beredskabsudnyttelse af
lodser, lodsbåde og mandskab, og et større overskud, eller blot mulighed for at underbyde på pris.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 44: Talepapir og præsentation fra Danske Lodsers foretræde for udvalget den 31/10-19
2097795_0002.png
Den stærke IMO-anbefaling til at tage lods Skagen
Gedser, forvaltes af Danmark. Denne
anbefaling er også en sikkerhed for vores naboer, på hvis vegne vi varetager sikringen af deres
kyster.
At netop distancerne i Femernbælt og Kattegat vælges fra i større og større omfang, er
problematisk.
Danske Lodser har i den forbindelse flere bekymringer. Disse er:
At sikre kvalificerede og veluddannede lodser.
At sikre at lodser der udfører deres arbejde er veludhvilede, veloplagte og godt motiverede.
At sikre at lodsernes fysiske sikkerhed i forbindelse med overførsel fra lodsbåd til skib, er i top.
At sikre der føres tilstrækkeligt tilsyn med lodseriernes egenkontrol.
At sikre at alle kunder tilbydes ens priser i henhold til Københavner Traktaten.
At sikre at alle skibe, der ønsker lods, kan få det. Dette er også i henhold til Københavner Traktaten.
Danske Lodser mener at disse punkter bliver bragt i fare i forbindelse med liberaliseringen af
lodsområdet.
Slide Fatigue
Som følge af konkurrencen er lodsernes hviletid og hvilefaciliteter kommet under pres. Der er
mange internationale undersøgelser, der drager paralleller mellem træthed og beruselse.
Eksempelvis må man ikke køre bil, hvis man er træt.
Lodsen vil få så korte hvil som muligt og så lange brovagter som muligt for at minimere udgifterne
og give flere fakturerbare timer.
Begrebet Fatigue er en kæmpe fare for sejladssikkerheden. Danske Lodser må blot sige, at denne
fare slet ikke er i fokus i Danmark. Der ses stort på regler for natarbejde, da lodsningsområdet
ønskes reguleret af kommercielle interesser. Det er evident at Fatigue har ledt til katastrofer.
IMO har netop opdateret
”guidelines on fatigue”
principperne i disse bør implementeres i Danmark.
De ufravigelige regler om natarbejde bør naturligvis overholdes i henhold til arbejdstidsloven.
Slide overførsel:
På verdensplan dør der årligt 2 lodser i forbindelse med uheld under overførsel mellem lodsbåd og
skib. Sikkerhed er dyrt, og er derfor det første offer i en konkurrencesituation. Sikkerheden bliver
ikke prioriteret i det nødvendige omfang. Enmandslodserier og et nyt marked for lodsoverførsel er
et problem, da pris er afgørende for valget af lodsbådsservicen. Ikke den bedste regulering af sikker
lodsoverførsel i al slags vejr
Slide Forordningen
På lodsområdet stilles fra tilsynsmyndigheden ikke krav til udformning og indhold af egenkontrol.
Det betyder, at lodserierne stort set selv fastsætter udformningen af deres egenkontrol og afgør
hvordan reglerne overholdes. Der foretages ikke kontrol af, om egenkontrollen er udformet til at
overholde gældende arbejdstidslovgivning.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 44: Talepapir og præsentation fra Danske Lodsers foretræde for udvalget den 31/10-19
2097795_0003.png
Ydermere bør det understreges, at mekanismerne i markedsadgangen til lodsning direkte strider
imod princippet i EU Forordning 352. Da lodsernes dømmekraft kan bringes i fare af de potentielle
interessekonflikter mellem sådanne opgaver i offentlighedens interesse og kommercielle hensyn.
Slide Nogle gange går det galt
Vi og vore kollegaer er tilstede i de danske farvande, 24-7-365.
Vi ser med stigende bekymring, at der opstår flere og flere situationer, som potentielt kan udvikle
sig katastrofalt for miljøet.
Der ses alene på faktiske hændelser, store som små. Dette er guldstandarden der måles på.
Dansk politik beror på en vurdering af, at katastrofen ikke har ramt endnu.
Vi hører kun om de gange, det går galt og ikke om de utallige gange ulykker helt undgås, netop
fordi der er dansk, uafhængig lods ombord.
Slide: justifications fra EU
Vi må på det kraftigste opfordre til at sætte samfundets interesser først, sikre lodsning som kritisk
infrastruktur på danske hænder, og at sikkerheden ikke sættes overstyr for at enkelte kan opnå større
og større profit.
Tak for ordet.