Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 437
Offentligt
2253625_0001.png
30. september 2020
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om ændring af direktiv 2014/65/EU for så vidt angår oplysningskrav,
produktstyring og positionslofter med henblik på at bidrage til genop-
retningen efter COVID-19-pandemien, KOM (2020) 280
1. Resumé
Kommissionen præsenterede den 24. juli 2020 forslag til en genopret-
ningspakke
med fokus på EU’s kapitalmarkeder som reaktion på COVID-
19-krisens økonomiske konsekvenser. Formålet med pakken er at under-
støtte investeringer i realøkonomien og ny kapital til virksomheder.
En del af pakken er et forslag til justering til
EU’s
direktiv om markeder
for finansielle instrumenter. Kommissionen foreslår at lette arbejdsproces-
ser ifm. investeringsrådgivning og rapporteringskrav, lempe informations-
krav til navnlig professionelle investorer og foretage justeringer på mar-
kedet for råvarederivater.
Generelt vurderes forslaget ikke at sænke investorbeskyttelsesniveauet
unødigt, herunder fastholder forslaget generelt beskyttelsen af ikke-profes-
sionelle investorer (detailinvestorer). Dog vil investorer, der investerer i
de undtagne virksomhedsobligationer (make whole), ifølge Kommissio-
nens forslag ikke længere være omfattet af samme investorbeskyttelse, som
da de var omfattet af reglerne.
Regeringen støtter generelt forslag, der kan sikre en hurtig økonomisk gen-
opretning efter COVID-19-krisen, herunder ved at justere regler, så der
sikres balance mellem investorbeskyttelsen og målet om at målrette infor-
mationsmængden og unødige administrative byrder.
Regeringen støtter Kommissionens forslag om øget brug af elektronisk
kommunikation, lempelse af regler for rapportering og information til pro-
fessionelle kunder samt justering af reglerne på markedet for råvarederi-
vater, så de bedre afspejler de faktiske forhold og undtager ikke-finansielle
aktører fra at søge tilladelser under de finansielle regler til aktiviteter, der
ligger udover aktørernes hovederhverv (accessorisk virksomhed). Rege-
ringen vil arbejde for, at visse virksomhedsobligationer ikke undtages fra
produktgodkendelsesreglerne med henblik at fastholde det høje beskyttel-
sesniveau for kunderne.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 437: EMs grund- og nærhedsnotat om oplysningskrav, produktstyring og positionslofter mhp. at bidrage til genopretningen efter COVID-19-pandemien, KOM (2020) 0280, fra erhvervsministeren
2253625_0002.png
2/12
2. Baggrund
Den globale sundhedskrise forårsaget af COVID-19 har ført til et voldsomt
globalt økonomisk tilbageslag, der også har ramt EU. Kapitalmarkederne i
EU kan spille en vigtig rolle i at håndtere de økonomiske konsekvenser af
COVID-19-krisen, bl.a. ved at sikre virksomheder fortsat adgang til for-
skellige kilder til finansiering og dermed undgå et endnu større fald i øko-
nomisk aktivitet og beskæftigelse.
Som led i at håndtere de økonomiske konsekvenser af COVID-19-krisen
præsenterede Kommissionen den 24. juli 2020 en genopretningspakke med
fokus på EU's kapitalmarkeder. Formålet er at gennemføre målrettede æn-
dringer af eksisterende lovgivning for at understøtte fortsat finansiering af
virksomheder under COVID-19-krisen. Udover forslaget om at ændre di-
rektivet om markeder for finansielle instrumenter, indeholder pakken for-
slag til ændringer af prospektforordningen
og EU’s
ramme for securitise-
ringer, jf. separate grund- og nærhedsnotater.
Det gældende direktiv om markeder for finansielle instrumenter (Markets
in Financial Instruments Directive
MiFID II)
1
fra 2014, som har fundet
anvendelse siden 3. januar 2018, danner grundlag for reguleringen af han-
del med finansielle instrumenter (aktier, obligationer, mv.) i EU, sammen
med en forordning om markeder for finansielle instrumenter (MiFIR)
2
. Mi-
FID II regulerer handel med finansielle instrumenter generelt, herunder
krav til værdipapirhandlere (typisk pengeinstitutter og fondsmæglerselska-
ber) og børsoperatører, handelsoplysningsforpligtelser, rådgivning af inve-
storer i forbindelse med køb og salg af aktier, obligationer, investeringsbe-
viser, produktstyring, m.v. Direktivet indfører en række krav til at sikre en
høj investorbeskyttelse særligt overfor almindelige privatkunder (detailin-
vestorer).
Retsgrundlaget for forslaget er artikel 53, stk. 1 i Traktat om Den Europæiske
Unions Funktionsmåde (TEUF). Europa-Parlamentet og Rådet er medlovgi-
vere. Rådet træffer beslutning med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at understøtte behovet for at frigive ressourcer
og nedbringe administrative byrder i investeringsprocessen, som har vist
sig nødvendige som følge af COVID-19-krisen, samt målrette information
til brugere. Derudover har forslaget til formål at forbedre likviditetsforhol-
dene på markederne for råvarederivater og vilkårene for ikke-finansielle
aktører, der handler professionelt med råvarederivater.
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/65/EU af 15. maj 2014 om markeder for
finansielle instrumenter og om ændring af direktiv 2002/92/EF og direktiv 2011/61/EU.
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 600/2014 af 15. maj 2014 om marke-
der for finansielle instrumenter og om ændring af forordning (EU) nr. 648/2012.
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 600/2014 af 15. maj 2014 om mar-
keder for finansielle instrumenter og om ændring af forordning (EU) nr. 648/2012.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 437: EMs grund- og nærhedsnotat om oplysningskrav, produktstyring og positionslofter mhp. at bidrage til genopretningen efter COVID-19-pandemien, KOM (2020) 0280, fra erhvervsministeren
2253625_0003.png
3/12
3.1. Tiltag, der vedrører oplysningsforpligtelserne i MiFID II
3.1.1 Informationskrav
a. Overgang til elektronisk kommunikation
Kommissionen foreslår, at værdipapirhandlere i udgangspunktet skal kom-
munikere elektronisk med alle typer af kunder (detailkunder, professio-
nelle kunder og godkendte modparter). Det skal lette de administrative byr-
der ved at sende trykt information, derudover sænker det omkostninger så-
vel som CO2-udledning. Ved forespørgsel har detailkunder dog ret til at få
fremsendt dokumentation og information fysisk.
Cost and charges
i. Information om omkostninger og gebyrer til professionelle in-
vestorer
Kommissionen foreslår at lempe investorbeskyttelsesreglerne for professi-
onelle investorer (dvs. kunder, der besidder den fornødne erfaring, viden
og ekspertise til at træffe sine egne investeringsbeslutninger og foretage en
korrekt vurdering af risiciene i forbindelse hermed) og godkendte modpar-
ter (herunder værdipapirhandlere, banker, forsikringsselskaber, central-
banker og regeringer mv.), så disse ikke længere skal modtage standardi-
seret information om omkostninger og gebyrer og efterfølgende oplysnin-
ger om den ydede service, medmindre det drejer sig om rådgivningsservice
eller porteføljepleje. Kommissionen begrunder lempelsen med, at profes-
sionelle kunder og godkendte modparter allerede har adgang til informa-
tion om omkostninger og gebyrer forbundet med forskellige investerings-
services såvel som forholdene på kapitalmarkederne og derfor ikke har det
samme behov for beskyttelse som detailkunder. Reglerne for ikke-profes-
sionelle investorer (detailkunder) ændres ikke.
ii. Forsinket rapportering om omkostninger og gebyrer
Kommission foreslår, at information om transaktionsomkostninger og ge-
byrer
3
under visse betingelser fremsendes efter, at en handel med værdipa-
pirer er gennemført, såfremt handlen foretages online eller telefonisk. I dag
skal information om omkostninger og gebyrer sendes forud for handlen.
Den samlede pris på et værdipapir vil fortsat være kendt forud for købet.
Forslaget skal give bedre mulighed for at opnå en fordelagtig markedspris
ved at reducere risikoen for prisudsving i tiden mellem en tilbudspris bliver
givet og tidspunktet for at en eventuel handel gennemføres. Det sikres ved
at detaljerede informationer om omkostninger og gebyrer ikke skal frem-
sendes i mellemtiden og før handlen kan accepteres. Forslaget forudsætter
dog, at kunden fortsat modtager informationen efter placering af ordren,
og kunden har accepteret at modtage informationen efter gennemførelse af
ordren. Reglerne for ikke-professionelle investorer (detailkunder) ændres
ikke.
b.
3
Oplysninger om pris med henblik på sammenligning af priser og dermed handler.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 437: EMs grund- og nærhedsnotat om oplysningskrav, produktstyring og positionslofter mhp. at bidrage til genopretningen efter COVID-19-pandemien, KOM (2020) 0280, fra erhvervsministeren
2253625_0004.png
4/12
c. Lempelse af krav om kvartalsvise rapporter og tabsrapporter
Kommissionen foreslår, at professionelle kunder og godkendte modparter
(herunder banker, centralbanker og regeringer) ikke længere skal være om-
fattet af kravet om kvartalsvis rapportering fra værdipapirhandlerne om de
services, de professionelle kunder har modtaget eller rapportering om tab
4
.
Professionelle kunder skal dog have mulighed for at udbede sig informati-
onerne. Forslaget omfatter ikke detailkunder, der fortsat vil modtage rap-
porter fra værdipapirhandlerne.
Opt-in ifm. cost-benefit-analyse ved skifte mellem investeringspro-
dukter
MIFID II indeholder krav om at værdipapirhandlere skal vurdere, om pro-
dukterne er egnede til en kunde uanset om det er en professionel eller de-
tailkunde. Et af elementerne er en cost-benefit-analyse til vurdering af om
kundens risikoprofil passer til investeringsproduktet. Ved et skifte mellem
investeringsprodukter ses på, hvorvidt fordelene ved skiftet mellem inve-
steringsprodukter vejer tungere end omkostningerne forbundet hermed og
dermed om skiftet vil være egnet for kunden.
Kommissionen foreslår at afskaffe kravet om cost-benefit-analyser til brug
for den obligatoriske egnethedsvurdering af professionelle kunder i forbin-
delse med skifte mellem investeringsprodukter. Professionelle kunder fo-
reslås mulighed for at tilvælge analyserne (”opt-in”). Kommissionens for-
slag er uklart i forhold til, om gruppen af professionelle kunder på anmod-
ning ligeledes er medtaget heri. Professionelle kunder på anmodning er
f.eks. detailkunder, der har bedt om at blive behandlet som professionelle
kunder, og således ikke er omfattet af samme grad af investorbeskyttelse
som almindelige detailkunder. Kommissionen foreslår endvidere, at finan-
sielle virksomheder ikke længere behøver at udarbejde cost-benefit-analy-
ser i forhold til al porteføljepleje, idet denne type analyse ikke var tiltænkt
anvendt ved almindelig rådgivning, men blot ved skiftet mellem sammen-
lignelige investeringsprodukter.
3.1.2 Produktgodkendelsesregler
MiFID II indeholder krav om, at værdipapirhandlere skal have produkt-
godkendelsesprocedurer, som gælder for alle investeringsprodukter samt
for alle kundetyper.
Reglerne er sammen med andre investorbeskyttende bestemmelser med til
at sikre, at den enkelte kunde kun har adgang til investeringsprodukter, som
er forenelige med kundens karakteristika, behov og investeringsformål.
d.
4
MiFID II stiller krav om, at alle klienter modtager information om de tab relateret til
deres værdipapirer, der måtte være sket i løbet af en handelsdag, når der har været et tab
på 10% eller mere.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 437: EMs grund- og nærhedsnotat om oplysningskrav, produktstyring og positionslofter mhp. at bidrage til genopretningen efter COVID-19-pandemien, KOM (2020) 0280, fra erhvervsministeren
5/12
Kommissionen foreslår at undtage simple virksomhedsobligationer med
såkaldte
”make-whole”-klausuler
fra reglerne om produktgodkendelses-
procedurer. Det skal give udstedere adgang til udbyde produktet til en
større investorkreds.
Kommissionen foreslår, at en
”make-whole”-klausul
defineres som, at hvis
udsteder af virksomhedsobligationerne vil tilbagebetale beløbet tidligere
end forventet til investoren, skal udsteder returnere det fulde beløb, som
investoren havde en berettiget forventning om at modtage, hvis den plan-
lagte løbetid var efterlevet, dvs. hovedstolen (det lånte beløb) og den aktu-
elle nutidsværdi af fremtidige rentebetalinger.
En obligation med
”make-whole”
klausul har således det kendetegn, at in-
vestor ved førtidig indløsning fortsat modtager værdien (den tilbagedis-
konterede værdi) af fremtidige rentebetalinger (kuponer), og derved typisk
vil blive kompenseret til en værdi, der ligger over obligationens dagsværdi.
Samtidig er obligationen også kendetegnet ved, at en investor bærer kre-
ditrisikoen forbundet med obligationen, dvs. risikoen for at lide tab som
følge af, at modparten ikke kan efterleve sine forpligtelser.
Kommissionen anser i denne sammenhæng lettere tilgængelighed for væ-
sentligt, idet Kommissionen lægger vægt på, at de omhandlede virksom-
hedsobligationer vil kunne bidrage til risikospredning og lavere risikoek-
sponering i investorernes porteføljer.
3.1.3 Suspension af kravet om best execution rapportering
MiFID II indeholder krav om værdipapirhandleres ordreudførelse (også
kaldet ”best execution”). Disse regler indebærer bl.a., at
værdipapirhand-
lere på tilbagevendende basis offentliggør rapportering om handler med
finansielle instrumenter og om handelsomfanget med de væsentligste af
deres modparter.
Den mest omfattende og ressourcekrævende
”best execution”-rapportering
omfatter detaljeret rapportering på enkelthandelsniveau.
Kommissionen
foreslår, at ”best execution”-rapporteringen
suspenderes
midlertidigt for at fjerne de administrative byrder forbundet med at udar-
bejde dem. Kommissionen vurderer, at for virksomhederne er det forholds-
vist omkostningskrævende at producere denne best-execution-rapporte-
ring, ligesom rapporterne sjældent downloades af investorer, samtidig med
at de institutionelle investorer og investeringsselskaber kan modtage lig-
nende oplysninger via andre kanaler, fx gennem møder med børsmæglere
og relevante børsenheder.
Suspensionen foreslås at gælde midlertidigt, indtil der er gennemført en
nærmere analyser af rapporteringskravene i forbindelse med et kommende
planlagt review af MiFID II i 2021.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 437: EMs grund- og nærhedsnotat om oplysningskrav, produktstyring og positionslofter mhp. at bidrage til genopretningen efter COVID-19-pandemien, KOM (2020) 0280, fra erhvervsministeren
2253625_0006.png
6/12
3.2. Tiltag, der påvirker markedet for afledte instrumenter på energi-
området
3.2.1 Lempede regler for positionslofter
MiFID II indeholder grænser for, hvor stor en nettoandel eller -position en
person eller virksomhed må eje i et råvarederivat
5
. Formålet er at undgå, at
enkelte aktører har så store positioner, at de potentielt kan manipulere pri-
sen.
Kommissionen foreslår at lempe reglerne for disse positionslofter, så de
fremover kun skal omfatte visse landbrugsvarederivater samt væsentlige
og kritiske råvarederivater. Det Europæiske Værdipapir- og Markedstil-
synsmyndighed (ESMA) skal senere definere anvendelsesområdet nær-
mere.
Kommissionen vurderer, at positionslofterne er ufleksible, hvilket ifølge
Kommissionen kan påvirke markedet negativt, specielt under markedsuro
som i COVID-19-krisen, hvilket gør det sværere at få gang i omsætningen
for nye råvarederivater
6
. Desuden giver lofterne ifølge Kommissionen ad-
ministrative byrder for investorerne, idet de løbende skal bruge ressourcer
på at overvåge, om de overskrider positionsloftet, og i givet fald reducere
deres beholdning. Dertil vurderer Kommissionen, at positionslofterne har
ingen eller meget begrænset effekt i forhold til deres oprindelige formål
om at undgå potentiel prismanipulation
7
. Det er tilmed de nationale myn-
digheders samt ESMA’s vurdering, at markedsmisbrugsforordningen ef-
fektivt dækker derivater, hvormed myndighederne allerede har værktø-
jerne til at identificere mulig markedsmanipulation. Dermed mindskes be-
hovet for positionslofter.
3.2.2 Undtagelse for positionslofter
En række markedsdeltagere bruger råvarederivater til at afdække deres ri-
sici. Det kan fx være et energiselskab, der afdækker udsving i energipri-
serne. MiFID II giver derfor mulighed for at ikke-finansielle selskaber, der
bruger derivaterne til afdækning, kan undtages fra positionslofterne.
Visse ikke-finansielle selskaber har imidlertid registreret den del af selska-
bet, der handler derivaterne, som et finansielt selskab. Disse selskaber har
derfor med de nuværende regler ikke mulighed for at blive undtaget for
positionslofterne, selvom derivaterne bruges til at afdække gruppens risici.
5
Et råvarederivat er et afledt finansielt instrument, hvis pris afhænger af prisudviklingen
på en råvare, fx olie, elektricitet, landbrugsvarer og metaller.
6
Eksempelvis fremhæver Energi Danmark, at tidsmæssige grænser for troværdige vejr-
udsigter kan give behov for nye produkter. På nye produkter vil der typisk være få inte-
ressenter, hvorfor man hurtigt kan opnå en position, der bryder den tilladte grænse. Da
dette ikke er tilladt, vil efterspørgslen reduceres, hvormed likviditeten forringes. Energi
Danmark fremhæver, at dette kan være særligt relevant for nye produkter for bæredygtige
energiformer.
7
I Danmark er der aktuelt kun udstedt råvarederivater på Nasdaq Copenhagen og alene i
mængder under postionslofterne.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 437: EMs grund- og nærhedsnotat om oplysningskrav, produktstyring og positionslofter mhp. at bidrage til genopretningen efter COVID-19-pandemien, KOM (2020) 0280, fra erhvervsministeren
2253625_0007.png
7/12
Kommissionen foreslår, at disse finansielle selskaber også skal have mu-
lighed for at blive undtaget for positionslofter, såfremt handlen med deri-
vaterne er objektivt risikoreducerende for de kommercielle aktiviteter i den
ikke-finansielle del af gruppen. ESMA skal fastsætte kriterierne herfor.
Endvidere foreslår Kommissionen, at visse markedsaktører kan blive und-
taget fra positionslofter, hvis deres positioner stammer fra likviditets-tilfø-
rende aktiviteter (market making aktiviteter), dvs. understøtter handel mel-
lem en køber og en sælger af finansielle instrumenter, fx et råvarederivat.
8
Dette skal være med til at øge likviditeten på råvarederivatmarkederne.
3.2.3 Forenklet test for accessorisk virksomhed
Aktører inden for energisektoren, fx energiselskaber, handler ofte mange
forskellige former for energirelaterede råvarer, bl.a. i form af råvarederi-
vater (afledte finansielle instrumenter). Disse instrumenter er omfattet af
MiFID II, og aktørerne skal derfor som udgangspunkt have myndigheder-
nes tilladelse til udøvelse af finansiel virksomhed (et krav om tilladelse
som fondsmæglerselskab).
MiFID II indeholder dog en undtagelsesbestemmelse, så aktører, der på
professionel basis handler med råvarer via afledte instrumenter, kan frita-
ges for krav om tilladelse som fondsmæglerselskab
9
, hvis 1) handelsakti-
viteten er en sideaktivitet (accessorisk) i forhold til aktørens hovederhverv
og 2) hvis aktørens aktivitet ikke udgør en betydelig del af det samlede
europæiske marked inden for det pågældende råvaremarked. For at opnå
denne undtagelse, skal en aktør aktuelt opfylde to kvantitative tests, som
er relativt komplekse.
Kommissionen foreslår, at de to kvantitative tests erstattes af en individuel
og kvalitativ test af aktørens samlede aktiviteter. Vurderingen foretages af
de nationale kompetente myndigheder (i Danmark: Finanstilsynet). Endvi-
dere foreslås det, at processen for undtagelser forenkles, således at aktøren
ikke årligt skal anmode om undtagelse, men i stedet på myndighedernes
initiativ skal dokumentere, at den pågældende aktivitet er accessorisk.
Slutteligt foreslår Kommissionen, at der gennemføres en ny evaluering af
undtagelsesmuligheden for aktører, der handler med emissionskvoter med
henblik på
at understøtte Europas ”Green Deal”-tiltag
for at understøtte
markedet for emissionskvoter.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslaget. Europa-Parlamentet har
endnu ikke fastlagt sin holdning til Kommissionens forslag.
8
9
F.eks. store banker som Morgan Stanley der agerer market maker i et råvarederivat.
Et f
ondsmæglerselskab er en værdipapirhandler, der som fast erhverv eller på et professionelt
grundlag yder investeringsservice eller udfører investeringsaktiviteter samt eventuelt udøver acces-
soriske tjenesteydelser. Fondsmæglerselskaber er de værdipapirhandlere, som ikke har tilladelse
som pengeinstitut, realkreditinstitut eller i investeringsforvaltningsselskab, jf. definitionen i
lov om
finansiel virksomhed § 9, stk. 2.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 437: EMs grund- og nærhedsnotat om oplysningskrav, produktstyring og positionslofter mhp. at bidrage til genopretningen efter COVID-19-pandemien, KOM (2020) 0280, fra erhvervsministeren
2253625_0008.png
8/12
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen foreslår alene ændringer til eksisterende bestemmelser i
EU-regulering. Kommissionen anfører, at finansielle markeder er grænse-
overskridende af natur og formålet om at sikre ensartede konkurrencebe-
tingelser for virksomheder og aktører såvel som investorbeskyttelse bedre
kan opnås på EU-niveau fremfor af EU-landene enkeltvis. Slutteligt adres-
serer forslaget udfordringer, der er de samme på tværs af EU-landene.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering og finder, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
MIFID II er implementeret i dansk ret i lovbekendtgørelse nr. 937 af
06/09/2019 om lov om finansiel virksomhed (FIL) og i lovbekendtgørelse
nr. 377 af 2. april 2020 om lov om kapitalmarkeder (KML). De omhand-
lede forhold i forslaget er dels udmøntet i Kommissionens delegerede for-
ordninger nr. 2017/575, nr. 2017/592 og nr. 2017/565, som alle tre er di-
rekte gældende i Danmark, dels implementeret ved bestemmelser imple-
menteret i dansk ret i lov om kapitalmarkeder (KML), bekendtgørelse om
produktgodkendelsesprocedurer (produktgodkendelsesbekendtgørelsen),
bekendtgørelse om investorbeskyttelse ved værdipapirhandel (investorbe-
skyttelsesbekendtgørelsen), bekendtgørelse om værdipapirhandleres udfø-
relse af ordrer (ordreudførelsesbekendtgørelsen), bekendtgørelse om
hvilke fysiske og juridiske personer, der kan udøve investeringsservice og
investeringsaktiviteter uden tilladelse efter lov om finansiel virksomhed
(undtagelsesbekendtgørelsen) og bekendtgørelse om fastsættelse af græn-
ser for besiddelse af råvarederivater.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget indebærer efter dets ordlyd ændringer af direktivbestemmelser,
som i dansk ret er implementeret i KML, produktgodkendelsesbekendtgø-
relsen, investorbeskyttelsesbekendtgørelsen, ordreudførelsesbekendtgø-
relsen, undtagelsesbekendtgørelsen og bekendtgørelse om fastsættelse af
grænser for besiddelse af råvarederivater.
Ændringer i Kommissionens delegerende forordninger vil have direkte
virkning i Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have direkte statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at kunne have positive samfundsøkonomiske konse-
kvenser, idet lempelser i administrative processer og færre restriktioner på
investeringskæden, herunder fra investeringsbeslutning til gennemførelse,
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 437: EMs grund- og nærhedsnotat om oplysningskrav, produktstyring og positionslofter mhp. at bidrage til genopretningen efter COVID-19-pandemien, KOM (2020) 0280, fra erhvervsministeren
2253625_0009.png
9/12
kan medvirke til øget aktivitet på kapitalmarkederne, herunder flere inve-
steringer. Det kan øge likviditet og kapital hos virksomhederne, hvilket kan
bidrage til en hurtigere økonomisk genopretning efter COVID-19-krisen.
Generelt vurderes forslaget ikke at sænke investorbeskyttelsesniveauet
unødigt, herunder fastholder forslaget generelt beskyttelsen af ikke-profes-
sionelle investorer (detailinvestorer). Dog vil investorer, der investerer i de
nævnte undtagne virksomhedsobligationer (make whole), ifølge Kommis-
sionens forslag ikke længere være omfattet af samme investorbeskyttelse,
som da de var omfattet af reglerne.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at bidrage med lettelser i administrative byrder i form
af lettere processer og rapporteringsforpligtelser, der kan frigøre ressourcer
og midler i de finansielle virksomheder.
Ift. markedet for råvarederivater forventes forslag vedr. positionslofter at
have begrænset betydning, da der i Danmark kun er udstedt råvarederivater
på Nasdaq Copenhagen, som kun udsteder i mængder under positionslof-
terne. Derimod forventes forslaget om ændret vurdering af accessorisk
virksomhed at kunne medføre, at en række aktører vil kunne undgå at
skulle søge om tilladelse som fondsmæglerselskab, hvilket vil medføre væ-
sentlige administrative lettelser for dem.
8. Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Specialudvalget for den finan-
sielle sektor med frist for bemærkninger d. 17. august 2020.
Nedenfor sammenfattes hovedindholdet af de indkomne høringssvar fra
Dansk Energi og Finans Danmark (FIDA).
Dansk Energi støtter op om at begrænse anvendelsesområdet for positions-
lofter på råvaremarkeder.
Dansk Energi støtter yderligere op om overgangen fra en kvantitativ test
for accessorisk aktivitet til en forenklet kvalitativ test, da det letter de ad-
ministrative byrder forbundet med dokumentation for opfyldelsen af te-
sten. Dansk Energi finder det positivt, at de årlige notifikationer erstattes
af dokumentationskrav på anmodning af tilsynsmyndighederne. Endvidere
er Dansk Energi tilfreds med den løsning forslaget giver på de problemer
Storbritanniens udtræden af EU giver for handlen med energiråvarer på
engelske platforme.
FIDA er positivt stemt over for Kommissionens forslag, men finder, at
visse forslag indebærer yderligere byrder og foreslår at forslaget går endnu
længere for at fjerne krav, der ikke eller i ringe grad bidrager til investor-
beskyttelsen.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 437: EMs grund- og nærhedsnotat om oplysningskrav, produktstyring og positionslofter mhp. at bidrage til genopretningen efter COVID-19-pandemien, KOM (2020) 0280, fra erhvervsministeren
2253625_0010.png
10/12
FIDA mener, at godkendte modparter og professionelle kunder generelt
bør undtages fra kravet om omkostninger og gebyrer for alle tjenesteydel-
ser, ikke kun tjenesteydelser der ikke angår investeringsrådgivning og por-
teføljepleje. FIDA støtter forslag om fjernkommunikationskanaler i sin nu-
værende form. FIDA bemærker, at det er uklart om forslaget omfatter både
ex-ante og ex-post omkostningskrav.
FIDA støtter op om forslag om kvartals- og tabsrapportering, men mener
at opt-in muligheden for professionelle kunder for tabsrapporter skaber
unødige administrative byrder.
FIDA støtter op om forslaget om opt-in ifm. cost-benefit-analyser ved
skifte mellem investeringsprodukter, men så gerne at forslaget var en ge-
nerel fritagelse uden en tilvalgsmulighed.
FIDA er positivt stemt over for forslaget om undtagelse af virksomheds-
obligationer med make-whole klausuler fra produktgodkendelsesreglerne,
men mener at forslaget bør undtage alle simple produkter, der ikke er sam-
mensat af flere forskellige investeringsprodukter (pakkede). Dette omfatter
enkeltaktier, obligationer og virksomhedsobligationer med og uden make-
whole-klausuler. Alternativt anføre at reglerne alene gælder for komplekse
pakkede produkter. Derudover bør produkter, der kun er tilgængelige for
professionelle kunder og godkendte modparter, også undtages, da det er
FIDAs opfattelse, at ingen reel investorbeskyttelse går tabt.
FIDA bemærker, at forslaget risikerer at få den utilsigtede konsekvens at
virksomheder tilføjer en make-whole-klausul for at blive undtaget kravene,
og definitionen umiddelbart undtager alle obligationer med en make-
whole-klausul, selvom obligationen måtte indeholde andre komplicerede
klausuler, som ses i praksis i dag. Med forslaget finder FIDA, at der også
er risiko for, at usikkerheden i forhold til make-whole-klausuler og PRIIPs
ikke bliver løst, hvis MiFID definitionen kopieres over i PRIIPs II.
FIDA udtrykker støtte til forslagene om udfasning af papir som standard
for investorkommunikation og suspension af kravet om best execution-rap-
porter.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er på nuværende tidspunkt ikke nærmere kendskab til andre EU-landes
holdninger til forslaget. EU-landene ventes dog generelt at støtte formålet
med forslaget.
De fleste EU-lande forventes generelt at være åbne for forslaget for at
kunne tage højde for COVID-19-krisens økonomiske konsekvenser. Nogle
EU-lande ventes at lægge vægt på, at ændringer skal begrænses til at være
rettet mod professionelle investorer, idet større justeringer overfor detail-
investorer kræver en nærmere analyse. De fleste EU-lande vil formentlig
anse Kommissionens forslag for at være i tråd hermed.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 437: EMs grund- og nærhedsnotat om oplysningskrav, produktstyring og positionslofter mhp. at bidrage til genopretningen efter COVID-19-pandemien, KOM (2020) 0280, fra erhvervsministeren
2253625_0011.png
11/12
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt forslag, der kan sikre en hurtig økonomisk gen-
opretning efter COVID-19-krisen, herunder ved at justere regler, der ska-
ber bedre balance mellem investorbeskyttelsen og målet om at målrette in-
formationsmængden og omkostningstunge administrative byrder, idet reg-
lerne fortsat vil skulle understøtte et højt niveau af investorbeskyttelse,
særligt overfor detailkunder, og den finansielle stabilitet.
Regeringen finder fraværet af en konsekvensanalyse uhensigtsmæssig og
vil opfordre Kommissionen til
så vidt muligt
altid at offentliggøre grun-
dige konsekvensanalyser sammen med forslag med betydelige konsekven-
ser, idet man samtidig har forståelse for, at det ikke har været muligt givet
forslagets hastende karakter.
Regeringen støtter formålet om at indføre lempelser, der er til gavn for
både investorer og finansielle virksomheder, sikrer bedre udnyttelse af
handelsmuligheder, der er gunstige i korte tidsrum og udgør ressourcelem-
pelser ifm. nye arbejdsmetoder i lyset af bl.a. COVID-19-situationen.
I lyset af en COVID-genopretningsfase støtter regeringen midlertidigt at
suspendere kravet om
”best execution”-rapporteringen
til offentligheden
for at fjerne de administrative byrder forbundet med udarbejdelsen af dem,
ligesom effekten og indholdet i kravene heraf analyseres ifm. et kommende
MIFID II review.
Regeringen lægger vægt på at sikre et højt investorbeskyttelsesniveau, især
overfor ikke-professionelle kunder, herunder detailkunder. Det inkluderer,
at investeringsprodukter, simple såvel som komplekse, alene formidles til
de kunder, de er egnede til. En åbning for en praksis med undtagelse af
enkelt-produkter fra et samlet rammeværk risikerer at skabe unødig kom-
pleksitet og potentiel usikkerhed blandt investorerne. Dertil kan det få den
utilsigtede konsekvens, at virksomheder tilpasser produkterne blot med det
formål at blive undtaget kravene. Derfor vil regeringen arbejde for, at reg-
lerne om produktgodkendelsesprocedurer ikke udvandes. Regeringen vil
derfor arbejde for, at visse
virksomhedsobligationer med ”make-whole”-
klausul ikke undtages fra reglerne om produktgodkendelsesprocedurer.
Regeringen støtter forslaget om øget brug af elektronisk kommunikation,
forudsat at kunderne, herunder detailkunder, har mulighed for at vælge pa-
pirbaseret kommunikation.
Regeringen lægger vægt på, at der opnås en god balance mellem et højt
niveau af investorbeskyttelse og et mål om at målrette informationsmæng-
den samt omkostningstunge administrative byrder. Derfor støtter regerin-
gen justeringer og lempelse af informationskrav og forpligtelser samt til-
pasning af reglerne, så de i fornødent omfang afspejler de egentlige pro-
fessionelle aktørers behov, således at der er tale om egentlig merværdi i
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 437: EMs grund- og nærhedsnotat om oplysningskrav, produktstyring og positionslofter mhp. at bidrage til genopretningen efter COVID-19-pandemien, KOM (2020) 0280, fra erhvervsministeren
2253625_0012.png
12/12
kravene og nytteværdi i den modtagne information. I den forbindelse kan
regeringen støtte forslag om at undtage egentlige professionelle aktører fra
informationskravene, således tilvalg (”opt-in”) ikke vil være muligt for
dem, de steder hvor det oprindelige forslag tillader muligheden for tilvalg
(”opt-in”) for professionelle investorer.
Regeringen støtter forslaget til justering af reglerne for markedet for råva-
rederivater, så ikke-finansielle virksomheder og aktører, der på professio-
nel basis men som sideaktivitet (accessorisk virksomhed) handler med rå-
varer via afledte instrumenter, ikke skal opnå tilladelse som fondsmægler-
selskab.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er orienteret om forslaget under punktet "Siden
sidst" ved forelæggelse den 10. september 2020.