Fra:
Sendt:
24. september 2020 21:13
Til:
Folketingets
Emne:
SV: Svar fra Finanstilsynet - j.nr. 6072-1210 - ------------ - refleksion over meddelt svar/GM
Kære fuldmægtig, cand. jur. Christina Laybourn,
Finanstilsynet
Erhvervsstyrelsen
Folketingets erhvervsudvalg
Tak for svaret. Jeg havde gerne set, at du i dit svar havde henvist mere konkret til det retlige grundlag. Som
kapitalejer i Danske Bank og helt generelt som forbruger af formidling af betalingsformidlingsydelser, finder
jeg, at hvidvask er noget af det mest afskyelige i det finansielle banksystem. Mit synspunkt er båret dels af
hensynet til, at det land og de borgere, hvis aktiver via finansielle services gennem flere banker i forskellige
lande overføres i hvidvasket form til et eller flere andre lande indeholder en latent systemisk risiko for dèr,
at ku e være late te ”bo ber”, der ka a ve des til uø sket politisk
knægtelse af demokratier,
bestikkelse og korruption og true gennemførelsen af frie valg og forvride prisdannelsen på visse
aktivklasser.
Jeg er bestemt en novice på området for finanstilsyn, men jeg er ikke så naiv og blåøjet, at jeg ikke ud af dit
svar kan se, at der er plads til forbedringer, der hurtigst muligt bør implementeres, jf. nedenfor.
Som Finanstilsynet er bekendt med, opererer en del danske banker globalt, dvs. de opererer i
grænseoverskridende koncernforhold, med dattervirksomheder eller med aktiviteten udøvet fra
filialkontorer beliggende uden for Danmark. Formålet for det danske Finanstilsyn må derfor være løbende
at forbedre kvaliteten og konsekvensen ikke alene på nationalt plan, men også for tilsyn udført i andre
lande med rapporteringspligt til det danske Finanstilsyn. Både udøvelsen af tilsynsvirksomhed fra vort
Finanstilsyn og tilsvarende indsatser fra udenlandske finanstilsyn må ske med det formål bedst muligt at
dæmme op for systemiske risici, f. eks hvidvask eller markedsmisbrug.
Den samlede indsats fra involverede tilsynsmyndigheden bør beskytte offentlige værdier såsom det
finansielle systems integritet og stabilitet, markeders og finansielle produkters gennemsigtighed samt
beskyttelse af investorer. Myndigheden bør også hindre tilsynsarbitrage og sikre ensartede vilkår og styrke
den internationale koordinering af tilsyn til fordel for økonomien generelt, herunder også finansielle
institutioner og andre interessenter, forbrugere og ansatte etc..
Hvis jeg har forstået dit
svar: ”
, at det adfærdstilsyn, der føres i andre lande ikke er omfattet af den danske
lovgiv i g for så vidt a går offe tliggørelse.”
så er det en afgørende begrænsning ikke mindst
for beskyttelsen af en finansiel virksomheds kapitalejere og øvrige interessenter. Som det sikkert har
forlydt for Finanstilsynet, har hvidvaskskandalen i Danske Bank kostet kapitalejerne i omegnen af 120 mia.
kr. Når Finanstilsynet derfor er begrænset
–
helt overraskende for mig i -, at offentliggøre tilsynsrapporter
modtaget fra andre landes tilsynsmyndigheder og få disse offentliggjort både på Finanstilsynets
hjemmeside og på hjemmesiden for pågældende finansielle virksomhed savnes transparens og
gennemsigtighed. Herved er der stor risiko for, at bestemmelserne i kapitalmarkedsloven om
oplysningsforpligtelser for udstedere af omsættelige værdipapirer optaget til handel på regulerede
markeder tilsidesættes.