Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 428
Offentligt
2250197_0001.png
SAMLENOTAT
21. september 2020
Uformel videokonference blandt EU’s turismeministre den
28. septem-
ber 2020
1.
Resumé
Den 28. september 2020 afholdes den tredje, uformelle videokonference for
EU’s
turismeministre om COVID-19 og effekten på turismesektoren. Bag-
grunden for mødet er de stigende smittetal på tværs af Europa, der har re-
sulteret i fornyede rejserestriktioner og som sætter en bremse på genopret-
ning af turismesektoren. Der forventes en drøftelse af tilgangen til genopret-
ningen af den europæiske turismesektor, herunder evt. mulighederne for øget
koordination i forhold til COVID-19 relaterede rejserestriktioner.
Regeringen ser frem til at drøfte genopretningen af den europæiske turis-
mesektor og ser positivt på, at det tyske formandskab har initieret møde
herom.
2.
Baggrund
I marts 2020 offentliggjorde Kommissionen foreløbige retningslinjer for EU-
passagerrettigheder i forbindelse med udviklingen af COVID-19-situationen
for at sikre ens håndhævelse på tværs af Unionen som respons på, at flere
lande på det tidspunkt havde indført tiltag som rejserestriktioner og grænse-
kontrol, som har en indflydelse på de europæiske transporttjenester.
Kommissionen og formanden for Det Europæiske Råd offentliggjorde den
15. april en fælles meddelelse med en fælles europæisk køreplan for tilbage-
rulning af COVID-19-tiltag. Exitstrategien indgik i drøftelsen for stats- og
regeringschefer den 23. april.
Kommissionen præsenterede den 13. maj 2020 en turismepakke, der skal
hjælpe EU-landene med en genåbning af turismesektoren samtidig med, at
der tages de fornødne sundheds- og sikkerhedsforanstaltninger. Formålet var
at opnå en fælles forståelse for principperne for en fælles tilgang til en genåb-
ning med fokus på gennemsigtighed, lige vilkår for alle og solidaritet.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 428: EMs skriftlige forelæggelse samt samlenotat forud for uformel videokonference blandt EUs turismeministre 28.09.20, fra erhvervsministeren
2/4
Hensynet til turismesektoren afspejles også i Kommissionens genopret-
ningsplan, hvor sektoren er inkluderet på listen for mulig anvendelse af EU-
budgetgarantien, som afdækker risikoen for de finansielle partnere og der-
igennem for private og offentlige investorers investeringer. Denne indebæ-
rer en garanti fra EU-budgettet til finansielle partnere, særligt den Europæi-
ske Investeringsbank (EIB), for finansierings- og investeringsaktiviteter,
som opfylder InvestEU-fondens mål og kriterier for støtteberettigelse.
For så vidt angår rejserestriktioner, præsenterede Kommissionen den 4. sep-
tember 2020 et forslag til rådshenstilling om en koordineret tilgang til restrik-
tioner for fri bevægelighed som reaktion på COVID-19 pandemien
(COM(2020) 499 final). Forslaget indeholder bl.a. fælles kriterier til vurde-
ring af, om der skal indføres restriktioner for den fri bevægelighed, fælles
retningslinjer for kommunikation og fælles rammer for foranstaltninger for
rejsende fra risikoområder.
EU-landene anvender forskellige kriterier for fastlæggelsen af varslingsni-
veauet i deres rejsevejledninger. Den danske model hviler på objektive krite-
rier om antallet af nye smittetilfælde pr. uge pr. 100.000 indbyggere kombi-
neret med en vurdering af det pågældende lands testregime. Hvis grænsevær-
dierne overskrides, fraråder rejsevejledningerne ikke-nødvendige rejser, som
typisk omfatter turistrejser. De COVID-19 relaterede rejseråd udarbejdes i
øjeblikket udelukkende på landeniveau.
Der er i transportsektoren indført en række krav og anbefalinger for at højne
sikkerheden og genoprette brugerens tillid til transporttjenesterne. Heriblandt
blev der per 22. august indført krav om at bære mundbind eller visir i al kol-
lektiv trafik.
For international buskørsel opfordres operatørerne at overholde Kommissio-
nens anbefalinger om fx. brug af udluftning fra vinduer frem for aircondition,
og at smitteværn og tilgang hertil bør koordineres imellem operatører og med-
lemslande. I fjerntog er der indført krav om pladsbillet for at sikre, at der ikke
opholder sig flere i toget, end der er plads til, og at afstandskrav kan overhol-
des. For så vidt angår luftfart har den danske luftfartsbranche besluttet at følge
europæisk luftfartssikkerhedsagenturs (EASA) konkrete operationelle ret-
ningslinjer, med enkelte tilpasninger.
For så vidt angår havne er den hidtidige danske linje lagt i medfør af epide-
miloven, hvor der er fastsat nærmere regler i en bekendtgørelse om forbud
mod landgang fra krydstogtsskibe og andre passagerskibe indrettet til mere
end 100 passagerer i danske havne og dansk søterritorie, som gælder indtil
den 1. oktober 2020. Forbuddet gælder dog ikke for skibe på en fast rute, hvor
der regelmæssigt er ankomst og afgang i en dansk havn
altså almindelig
færgedrift.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 428: EMs skriftlige forelæggelse samt samlenotat forud for uformel videokonference blandt EUs turismeministre 28.09.20, fra erhvervsministeren
2250197_0003.png
3/4
Epidemikommissionen kan endvidere bestemme, at der ikke må ske sam-
kvem med personer i land, før kommissionen har givet tilladelse hertil, så-
fremt skibet kommer fra et område, der ifølge meddelelse fra Sundhedssty-
relsen må anses for smittet af en sygdom omfattet af epidemiloven, eller så-
fremt der under rejsen må formodes at være forekommet tilfælde af sygdom,
eller såfremt skibets besætning og passagerer under rejsen må formodes at
kunne være smittet.
3.
Formål og indhold
Formandskabet har lagt op til en drøftelse af, hvilke policy beslutninger vedr.
turisme der er nødvendige på national og europæisk niveau for at opbløde
pandemiens effekt på turisme, at muliggøre sikre rejser igen samt at gøre tu-
rismesektoren mere modstandsdygtig.
Formandskabet har derudover lagt op til, at medlemslandene gør rede for de-
res procedure for rejserestriktioner, herunder rejsevejledninger.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
Økonomiske konsekvenser
Ikke relevant.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
8.
Høring
Ikke relevant.
9.
Forhandlingssituationen
Det forventes, at medlemslandene overvejende vil være positive over for en
mere koordineret tilgang til COVID-19 relaterede rejserestriktioner. Samtidig
må der forventes ønske om fortsat autonomi for medlemslandene til at fast-
sætte egne regler.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 428: EMs skriftlige forelæggelse samt samlenotat forud for uformel videokonference blandt EUs turismeministre 28.09.20, fra erhvervsministeren
2250197_0004.png
4/4
10.
Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter op om formandskabets ønske om at udveksle erfaringer
mellem medlemsstaterne ift. at afbøde COVID-19’s
påvirkning af turisme-
erhvervet, samt procedurer for rejserestriktioner og rejsevejledninger.
Regeringen ser positivt på, at Kommissionen har udarbejdet en turisme-
pakke med en fælles tilgang til at genoptage turismeerhvervet, som er hårdt
påvirket af COVID-19-udbruddet.
Kommissionens fokus på en gradvis og kontrolleret genåbning af turismeer-
hvervet flugter overordnet med den danske tilgang om en sundhedsmæssigt
forsvarlig og samfundsmæssigt klog genåbning.
Regeringen støtter endvidere Kommissionens tilgang til at fremtidssikre den
europæiske turismesektor efter COVID-19, hvor der sigtes efter, at Europa
bliver en foregangsregion inden for bæredygtighed og digitalisering. Dette
flugter med regeringens fokusområder for genopretningen af Europas øko-
nomi efter COVID-19, hvor den grønne og den digitale omstilling bør udgøre
rygraden i indsatser på både kort og lang sigt. Her stiller regeringen sig posi-
tivt over for Kommissionens fokus på SMV’er, da disse er vigtige
i forhold
til at sikre EU’s fortsatte ledende rolle for grøn teknologiudvikling.
Regeringen lægger vægt på behovet for et barrierefrit, åbent og fair indre mar-
ked, som giver virksomheder mulighed for at vokse og nytænke på tværs af
grænser og sektorer.
Regeringen er endvidere åben over for at drøfte mulighederne for en tættere
koordination af indsatsen mod COVID-19 i medlemslandene, så længe der
tages hensyn til sundhedsmæssige risici og national kompetence, og dermed
at fastlæggelsen af de konkrete indsatser fortsat sker i medlemslandene.
Regeringen ser gerne, at medlemslandene til det europæiske center for fore-
byggelse af og kontrol med sygdomme (ECDC) tilvejebringer data om smit-
tespredning og testtilgang på regionalt niveau, som foreslået af Kommissio-
nen. Derved kan der etableres mere valide data om smitteudviklingen
også
på regionalt niveau
hvilket igen vil kunne skabe et bedre grundlag for even-
tuel introduktion af regionale rejsevejledninger som efterspurgt af rejsebran-
chen og af de nedsatte genstartteams.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.