Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 426
Offentligt
2249638_0001.png
23. september 2020
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om ændring af forordning (EU) nr. 1011/2016 (benchmarkforordnin-
gen) for så vidt angår undtagelsen for visse valutabenchmarks fra
tredjelande og udpegelse af erstatningsbenchmarks for visse bench-
marks, som snart ophører, KOM (2020) 337
1. Resumé
Kommissionen har den 24. juli 2020 fremsat forslag til ændring af
EU’s
forordning vedrørende indeks brugt som benchmarks for finansielle instru-
menter og finansielle kontrakter (benchmarkforordningen). Et finansielt
benchmark er et indeks, fx en referencerente eller -valutakurs, der bruges
til at fastlægge betalinger og dermed værdien af finansielle instrumenter
eller kontrakter.
Forslaget lægger op til, at Kommissionen skal kunne erstatte et ophørende
benchmark med et erstatningsbenchmark, hvis ophøret vurderes at ville resul-
tere i væsentlige risici for stabiliteten på de finansielle markeder i EU.
Den foreslåede revision er blevet aktuel, da det bredt anvendte rentebench-
mark LIBOR
(”London Interbank Offered Rate”)
forventes at ophøre med ud-
gangen af 2021 eller kort tid derefter. Herefter vil en stor mængde kontrakter,
der er bundet op på LIBOR, medmindre der fastsættes en erstatningsrente,
alternativt skulle genforhandles for at undgå at blive misligholdt, hvilket kan
skabe usikkerhed om rentebetalinger og skabe finansiel usikkerhed.
Forslaget lægger desuden op til, at Kommissionen skal have mulighed for at
undtage benchmarks for visse
tredjelandes valutaer (valutaindeks) fra for-
ordningen. Dermed behøver de ikke at efterleve forordningens krav for at
kunne blive udbudt af finansielle virksomheder i EU. Aktuelt er der kun få
benchmarks for tredjelandes valutaer, som lever op til kravene i forord-
ningen, og som derfor kan anvendes af finansielle virksomheder i EU. Hvis
disse valutabenchmarks ikke længere kunne udbydes i EU, ville EU-
virksomheder ikke kunne afdække kursrisiko ved handel med de berørte
valutaer.
Forslagets overordnede formål er at sikre finansiel stabilitet på de finansielle
markeder og juridisk sikkerhed i kontraktforhold, der knytter sig til de berørte
benchmarks, der måtte ophøre.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 426: EMs grund- og nærhedsnotat om undtagelsen for visse valutabenchmarks og udpegelse af erstatningsbenchmarks for visse benchmarks, KOM (2020) 0337, fra erhvervsministeren
2249638_0002.png
2/12
Formandskabet har fremlagt det seneste kompromisforslag d. 21. september
2020 og sigter på enighed i Rådet hurtigst muligt, evt. primo oktober 2020,
hvorefter forslaget skal forhandles med Europa-Parlamentet.
Regeringen støtter generelt Kommissionens forslag og formålet om at sikre
stabilitet på de finansielle markeder og juridisk sikkerhed om de berørte
kontraktforhold. Regeringen lægger vægt på, at forslagets anvendelsesom-
råde er klart defineret både i relation til, hvilken type benchmark såvel som
kontrakt der er omfattet, og at forslaget indeholder klare kriterier for ud-
pegningen af et erstatningsbenchmark. Regeringen støtter forslaget om
undtagelse af benchmarks for visse tredjelandes valutaer.
Regeringen finder, at kompromisforslaget imødekommer danske priorite-
ter og forventer at kunne støtte et endeligt kompromis tæt herpå.
2. Baggrund
Benchmarkforordningen
1
(BMR
Benchmark Regulation) har haft virk-
ning fra 1. januar 2018 og har til formål at gøre finansielle benchmarks
mere robuste og øge investorernes tillid til benchmarks. Forordningen re-
gulerer indeks brugt som benchmarks i finansielle instrumenter og finansielle
kontrakter. Med indeks forstås i forordningen et tal, som offentliggøres re-
gelmæssigt på basis af fx en beregning ud fra forskellige priser eller værdier.
Når et indeks er brugt som referencepris for et finansielt instrument eller en
finansiel kontrakt, udgør det et såkaldt benchmark. Mest anvendt er rente-
benchmarks såsom LIBOR (London Interbank Offered Rate), EURIBOR
(Euro Interbank Offered Rate) og i en dansk kontekst CIBOR (Copenhagen
Interbank Offered Rate)
2
, der danner grundlag for rentesatser på finansielle
kontrakter og instrumenter.
Rentebenchmarks bruges bredt af både husholdninger og finansielle såvel
som ikke-finansielle virksomheder. De danske referencerenter benyttes ek-
sempelvis til at bestemme renten på mange kunders boliglån, der f.eks. kan
være fastsat til CIBOR plus et fast tillæg på 0,5 pct.-point
3
. Ud over referen-
cerenterne findes der mange andre typer af benchmarks, bl.a. aktieindeks, rå-
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/1011 af 8. juni 2016
om indeks, der bruges som benchmarks i finansielle instrumenter og finansielle kontrakter
eller med henblik på at måle investeringsfondes økonomiske resultater, og om ændring af
direktiv 2008/48/EF og 2014/17/EU samt forordning (EU) nr. 596/2014.
2
CIBOR udtrykker den rentesats, som en bank er villig til at udlåne danske kroner til uden
sikkerhedsstillelse for en nærmere defineret periode (fra 1 uge og op til 12 måneder) til
en anden bank med høj kreditværdighed.
3
CIBOR-renten er variabel, hvilket betyder, at boligejeren f.eks. hvert kvartal får fastsat
sin boligrente ud fra 3-måneders CIBOR-renten på rentefastsættelsesdatoen. Boligejeren
skal altså betale CIBOR-renten, f.eks. 0,2 pct., tillagt et fast tillæg på f.eks. 0,5 pct.-point,
dvs. i alt 0,7 pct. på sit lån det pågældende kvartal. Stiger 3-måneders CIBOR-renten ved
næste rentefastsættelse et kvartal senere til f.eks. 0,4 pct., bliver boliglånets rente dermed 0,9
pct. i dette kvartal.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 426: EMs grund- og nærhedsnotat om undtagelsen for visse valutabenchmarks og udpegelse af erstatningsbenchmarks for visse benchmarks, KOM (2020) 0337, fra erhvervsministeren
3/12
vareindeks eller valutaindeks, hvor benchmarks danner grundlag for prissæt-
ningen i valutahandler, f.eks. ved brug af kurssikring hvor to valutaer handles
til en forudbestemt pris på et aftalt tidspunkt i fremtiden.
Benchmarkforordningen var en reaktion på en række sager om manipula-
tion af rentesatserne på EURIBOR og LIBOR. Disse renter blev fastsat på
baggrund af skøn fra udvalgte banker
(”stillere”).
Det udnyttede nogle stil-
lere til at indberette skøn, som påvirkede fastsættelsen af LIBOR eller
EURIBOR til bankens økonomiske fordel. Der var ikke tilstrækkelig kon-
trol med, om disse skøn afspejlede de faktiske markedsforhold.
Benchmarkforordningen indførte derfor bl.a. krav til administratorer af fi-
nansielle benchmarks og krav til stillere af data til brug for beregning af et
benchmark. Forordningen regulerer også brugen af benchmarks, herunder
at finansielle virksomheder underlagt EU-tilsyn (eksempelvis penge- og
realkreditinstitutter, fondsmæglere og investeringsforeninger) kun må be-
nytte benchmarks fra godkendte administratorer, f.eks. virksomheden Glo-
bal Rate Set Systems der er specialiseret i at administrere benchmarks, og
som gennem et dansk datterselskab (Danish Financial Benchmark Facility)
bl.a. har overtaget administration af CIBOR fra Finans Danmark.
Finansielle benchmarks benyttes også i kontrakter mellem parter, der ikke
er finansielle aktører såsom energiselskaber, rederier m.fl. til at fastsætte
betalinger mv. Det kunne være f.eks. være i forbindelse med handelskre-
ditter baseret på LIBOR. Disse ikke-finansielle virksomheder er ikke un-
derlagt lovgivning i brugen af benchmarks.
Forordningen stiller særlige krav til såkaldte ”kritiske benchmarks”,
ud
over de krav som gælder for andre benchmark. Kritiske benchmark er de-
fineret ved, at benchmarket bruges i finansielle kontrakter, der overstiger
500 mia. euro, eller hvis dets ophør vurderes at ville have væsentlige ne-
gative konsekvenser for markedernes integritet, den finansielle stabilitet,
forbrugerne, realøkonomien eller finansieringen af husholdninger eller
virksomheder. Et kritisk benchmark kan være nationalt kritisk eller EU-
kritisk, afhængigt af om de kvalitative forhold for at være kritisk berører et
eller flere lande i EU. Der er aktuelt ingen danske kritiske benchmarks,
hverken nationalt kritiske eller EU-kritiske.
Kommissionen præsenterede d. 24. juli 2020 forslag til at revidere bench-
markforordningen. Forslaget adresserer to separate problemstillinger.
Den ene del af forslaget adresserer håndteringen af kontrakter, der referer
til et benchmark, som ophører med at eksistere og hvis ophør vurderes at
kunne resultere i væsentlige forstyrrelser i funktionen af de finansielle mar-
keder i EU. Problemstillingen er blevet aktuel, da den britiske finansielle
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 426: EMs grund- og nærhedsnotat om undtagelsen for visse valutabenchmarks og udpegelse af erstatningsbenchmarks for visse benchmarks, KOM (2020) 0337, fra erhvervsministeren
2249638_0004.png
4/12
tilsynsmyndighed, UK Financial Conduct Authority (FCA), der admini-
strerer LIBOR, har udtalt, at de forventer, at LIBOR vil ophøre med ud-
gangen af 2021 eller kort tid derefter.
4
LIBOR er et bredt anvendt benchmark i EU, som bl.a. anvendes i finan-
sielle kontrakter til prisfastsættelse af bl.a. afledte finansielle instrumenter
(derivater), obligationer, banklån mv. LIBOR har dermed direkte økono-
misk betydning for både finansielle og ikke-finansielle virksomheder samt
private husholdninger. Kontrakter, der refererer til LIBOR, løber normalt
over flere år, og markedsaktører skønner, at der med udgangen af 2021
globalt set vil være LIBOR-relaterede kontrakter til en værdi af USD
8.000-12.000 mia., svarende til 50.000-75.000 mia. kr. En stor del af disse
kontrakter omfatter parter i EU.
I kontrakter indgået før benchmarkforordningen blev vedtaget i 2016, er
det typisk ikke aftalt, hvordan rentebetalingerne skal opgøres, hvis der sker
et permanent ophør af finansielle benchmarks, fx LIBOR. Kontrakterne
skal derfor som udgangspunkt genforhandles, når et benchmark, fx
LIBOR, ikke længere eksisterer. For LIBOR og visse andre meget bredt
anvendte benchmarks er det dog i praksis vanskeligt og tidskrævende at
genforhandle alle kontrakter pga. det meget store antal kontrakter kombi-
neret med, at nogle aftaleparter kan blive påført betydelige økonomiske tab
i forhandlingerne. Dertil er kontrakterne ofte komplekse, ligesom der kan
være mange modparter involveret i samme kontrakt, hvorved mange inte-
resser skal mødes.
Hvis LIBOR ophører uden mulighed for at erstatte det med et andet bench-
mark, vil det resultere i juridisk usikkerhed om kontrakternes gyldighed.
Det vil medføre usikkerhed om de fremtidige rentebetalinger for de mange
berørte kontrakter og deres værdi, hvilket kan give finansiel ustabilitet i
EU-landene. Det samme kan gøre sig gældende ved et eventuelt ophør af
et andet benchmark, der anvendes i et stort antal kontrakter enten nationalt
eller på tværs af EU.
Den anden del af forslaget adresserer, hvordan benchmarks for visse tred-
jelandes valutaer, der ikke efterlever benchmarkforordningens krav, skal
håndteres.
Efter den gældende forordning vil benchmarks, der administreres i tredje-
lande, efter en overgangsordning frem til 1. januar 2022 alene kunne be-
4
Det skyldes, at den nuværende aftale mellem FCA og de banker, der leverer inputdata til
beregningen af LIBOR, udløber med udgangen af 2021. Det er derefter op til bankerne
selv, om de vil fortsætte med at stille data. Det er forventningen, at ingen eller kun få
banker vil det, da deres inputdata til LIBOR i praksis er skønnede renter fra et udlånsmar-
ked med begrænset aktivitet. Det skaber usikkerhed om, hvorvidt deres skøn afspejler
faktiske markedsforhold. Dertil øger det risikoen for erstatningskrav fra parter, der anven-
der LIBOR, og som måtte mene, at banken har leveret forkert inputdata.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 426: EMs grund- og nærhedsnotat om undtagelsen for visse valutabenchmarks og udpegelse af erstatningsbenchmarks for visse benchmarks, KOM (2020) 0337, fra erhvervsministeren
2249638_0005.png
5/12
nyttes af tilsynsbelagte EU-virksomheder, det vil sige finansielle virksom-
heder i EU, hvis der foreligger en ækvivalensvurdering, anerkendelse eller
valideringstilladelse
5
. Det er kun i EU og få andre lande, herunder USA,
Japan og Schweiz, at fastsættelsen af valutakurserne lever op til kravene i
benchmarkforordningen, fx at de skal handles frit på de finansielle marke-
der. I mange lande er valutabenchmark grundlæggende ureguleret. Med de
gældende regler kan de finansielle virksomheder i EU derfor efter over-
gangsordningens ophør i 2022 ikke udbyde derivater, som anvender valu-
takurser, der ikke lever op til benchmarkforordningen. Dermed kan ek-
sportvirksomheder i EU heller ikke købe disse derivater og dermed risiko-
afdække visse valutakurser.
Der er tale om valutaer, som ikke handles frit på de globale finansielle
markeder som følge af centralbankens kapitalkontrol i det pågældende
tredjeland. Kapitalkontrol indebærer, at de nationale myndigheder bl.a. kan
begrænse finansielle transaktioner ind og ud af landet, og det berører bl.a.
valutaerne fra Kina, Indien, Brasilien, Venezuela og Rusland. Virksomhe-
der, der eksporterer varer og tjenesteydelser, og som betales i disse valu-
taer, har typisk behov for at kunne afdække valutarisiko forbundet med
handel, fx ved at fastlægge prisen i dag for på et fremtidigt tidspunkt at
kunne sælge et beløb modtaget i tredjelandets valuta mod betaling i egen
valuta.
6
I disse kontrakter udgør valutakursen altså benchmarket, der fast-
sætter eventuelle betalinger og deres størrelse.
Retsgrundlaget for forslaget er artikel 114 i Traktat om Den Europæiske
unions funktionsmåde (TEUF). Europa-Parlamentet og Rådet er medlov-
givere. Rådet træffer beslutning med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag ændrer benchmarkforordningen på to områder: i)
udpegning af erstatningsbenchmarks for visse ophørende benchmarks og
5
En
ækvivalensvurdering
er en vurdering af et tredjelands regler på et givent område ift.
tilsvarende EU-regler med en konklusion om, at tredjelandets regler og tilsyn er tilstræk-
keligt sammenligneligt med EU-reglerne. En positiv vurdering giver adgang til EU's indre
marked uden yderligere krav.
Anerkendelse
dækker over en benchmarkadministrator, som
er etableret i et tredjeland, som er blevet anerkendt af en national kompetent myndighed i
EU. Anerkendelsen forudsætter, at administratoren lever op til kravene i benchmarkfor-
ordningen, eller i visse tilfælde blot de internationale standarder.
Validering
betyder, at
en tilsynsbelagt enhed i EU har opnået tilladelse fra en national kompetent myndighed i
EU til at validere et tredjelands benchmark i forhold til, at det og dets administrator lever
op til kravene i benchmarkforordningen og/eller kravene i de relevante internationale stan-
darder.
6
Et eksempel er et dansk slagteri, som indgår en kontrakt om salg af kød til Kina, og
derfor modtager sin betaling i kinesiske Yuan, hvor betalingen først finder sted, når slag-
teriet har leveret kødet. I den mellemliggende periode kan kinesiske Yuan falde i værdi i
forhold til danske kroner, hvorved værdien af kontrakten målt i danske kroner vil falde.
For at afdække denne valutakursrisiko kan slagteriet købe et derivat, hvor det er aftalt, at
når betalingen finder sted, skal de kinesiske Yuan kunne veksles til danske kroner til en
på forhånd fastsat kurs. Dermed undgår slagteriet valutakursrisikoen mellem Yuan og
danske kroner.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 426: EMs grund- og nærhedsnotat om undtagelsen for visse valutabenchmarks og udpegelse af erstatningsbenchmarks for visse benchmarks, KOM (2020) 0337, fra erhvervsministeren
2249638_0006.png
6/12
ii) undtagelse fra benchmarkforordningen for benchmark for visse tredje-
landes valutaer. Forslaget er uddybet i det følgende.
i) Udpegning af erstatningsbenchmarks for visse ophørende benchmarks
Ifølge forslaget får Kommissionen beføjelse til at udpege et benchmark,
som skal erstatte det ophørende benchmark, når offentliggørelsen af bench-
market ophører (et erstatningsbenchmark). Kommissionen kan ifølge for-
slaget kun udpege et erstatningsbenchmark, hvis ophøret af det eksiste-
rende benchmark kan resultere i væsentlige forstyrrelser i funktionen af de
finansielle markeder i EU. Det er ikke nærmere defineret, hvilke bench-
marks, der kan potentielt kan falder inden for denne afgræsning og altså
potentielt kan blive et erstatningsbenchmark for.
I det seneste kompromisforslag fra d. 21. september 2020 klargøres det, at
Kommissionen alene gives kompetence til at udpege erstatningsbenchmark
for visse tredjelandsbenchmark samt EU-kritiske benchmarks. Det er fort-
sat en forudsætning for at kunne udpege et erstatningsbenchmark, at ophø-
ret af det givne benchmark vurderes at ville resultere i væsentlige markeds-
forstyrrelser. Derudover lægger kompromisforslaget op til, at medlemssta-
ter gives tilsvarende kompetence til selv at udpege erstatningsbenchmark
for nationalt kritiske benchmarks.
Forslaget vil berøre alle kontrakter, der:
1) refererer til det ophørende benchmark,
2) ikke indeholder en egnet løsning i tilfælde af, at benchmarket op-
hører permanent og
3) hvor kontraktløbetiden strækker sig ud over tidspunktet for ophøret
af benchmarket.
Kontrakter, der opfylder alle tre kriterier, kan dermed videreføres via er-
statningsbenchmarket.
Tilgangen skal sikre, at der er juridisk sikkerhed om indholdet i kontrak-
terne, hvorved kontrakterne ikke skal genforhandles. Desuden skal det
sikre, at alle kontrakter baseret på samme benchmark (fx LIBOR) behand-
les ens. Den ensartede håndtering er vigtigt, da der for en række aktører er
et samspil mellem forskellige kontrakter.
7
Det kan f.eks. være en bank, der
har en række kontrakter, hvor den skal betale LIBOR-renten, og andre kon-
trakter, hvor den skal modtage LIBOR-renten.
Kompromisforslaget præciserer for det første, at alle kontrakter i EU, der
har en reference til det ophørende benchmark, vil være omfattet og dermed
kunne videreføres via erstatningsbenchmarket. Det foreslås endvidere, at
erstatningsbenchmarket også skal anvendes for kontrakter indgået under et
tredjelandes lovgivning, hvor alle kontraktparterne er beliggende i EU, og
hvor dette lands lov ikke angiver et erstatningsbenchmark.
7
Dermed modsvarer rentebetalingerne- og indtægterne hinanden, og banken mindsker
dermed dens renterisiko, da alle kontrakterne refererer til samme rente.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 426: EMs grund- og nærhedsnotat om undtagelsen for visse valutabenchmarks og udpegelse af erstatningsbenchmarks for visse benchmarks, KOM (2020) 0337, fra erhvervsministeren
2249638_0007.png
7/12
For det andet indsættes kriterier om, hvornår en løsning i en kontrakt kan
anses for at være
”egnet”,
således at der skal fastlægges et erstatnings-
benchmark for denne kontrakt (jf. kriterie 2). Det foreslås, at man vil kunne
anvende et erstatningsbenchmark både i kontrakter, hvor parterne ikke har
aftalt en erstatning for det ophørende benchmark, og i kontrakter, hvor der
allerede er en aftale om en erstatning I for hold til kontrakter, hvor der
allerede er en aftale, skal en kompetent myndighed have konstateret, at den
aftalte løsning ikke længere afspejler den økonomiske realitet som, da man
indgik kontrakten og en af kontraktparterne skal gøre indsigelse imod den
aftalte løsning.
Kommissionen skal i sit arbejde med at udpege erstatningsbenchmark ind-
drage anbefalinger fra arbejdsgrupper, hvor den private sektor og central-
banker i forvejen har arbejdet på at finde et erstatningsbenchmark.
8
Kompromisforslaget præciserer, at sådanne arbejdsgrupper kan være ledet
af andre end centralbanker, og at Kommissionen også skal tage hensyn til
udtalelser fra den relevante nationale kompetente tilsynsmyndighed eller
Den Europæiske Tilsynsmyndighed for Værdipapirer og Markeder
(ESMA).
Benchmarkforordningen gælder kun for virksomheder inden for EU under
tilsyn og dermed kontrakter, hvortil disse enheder er parter. Det vil i prak-
sis sige kontrakter udbudt eller købt af finansielle institutioner, herunder
kontrakter udbudt til husholdninger og ikke-finansielle virksomheder. Om-
vendt er en aftale direkte mellem to ikke-finansielle virksomheder inden
for EU ikke underlagt benchmarkforordningen.
Kommissionen foreslår derfor, at den også skal kunne udstede en henstil-
ling til EU-landene om, at de i deres nationale lovgivning udpeger Kom-
missionens valgte erstatningsbenchmark som erstatningsbenchmark i alle
kontrakter, som ikke er omfattet af benchmarkforordningen. F.eks. kon-
trakter fra danske ikke-finansielle virksomheder, der ellers ikke er omfattet
af forordningen, men som i mange tilfælde er parter i kontrakter, hvor der
refereres til benchmarks. Formålet er at håndtere eventuelle afhængigheder
mellem kontrakter, der er omfattet af benchmarkforordningen og kontrak-
ter, der ikke omfattet, og dermed skabe lige konkurrencevilkår. F.eks. kan
renten på en ikke-finansiel virksomheds banklån være baseret på LIBOR
(og dermed underlagt benchmarkforordningen), mens virksomheden også
yder kredit til sine kunder til en rente, der følger LIBOR (som dermed ikke
er underlagt benchmarkforordningen), og virksomheden har på den måde
et samspil mellem renteindtægter og -udgifter. Det er ifølge Kommissio-
nens forslag op til EU-landene, om de vil gennemføre nationalt tiltag for at
efterleve følge Kommissionens henstilling.
8
I Danmark deltager Nationalbanken ikke i denne type arbejde. Det foregår i privat sektor
regi. Kommissionen henviser bl.a. direkte til arbejdsgrupperne i USA og UK, som har
udarbejdet alternative referencerenter til LIBOR i amerikanske dollars hhv. britiske pund.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 426: EMs grund- og nærhedsnotat om undtagelsen for visse valutabenchmarks og udpegelse af erstatningsbenchmarks for visse benchmarks, KOM (2020) 0337, fra erhvervsministeren
8/12
Kompromisforslaget lægger i modsætning til Kommissionens forslag op
til, at et udpeget erstatningsbenchmarks også skal være gældende i aftaler,
hvor alle parter er ikke-finansielle virksomheder og den eksisterende kon-
trakt ikke allerede tager højde for et eventuelt ophør af det anvendte kriti-
ske benchmark. Kommissionens forslag om nationale tiltag på baggrund af
en henstilling fra Kommissionen er i det lys ikke længere relevant.
Med kompromisforslaget foreslås også, at Kommissionen tildeles kompe-
tence til at sikre en ensartet tilgang i fastsættelsen og anvendelsen af erstat-
ningsbenchmarket, så der opnås højst mulig ensartet resultat for aftalepar-
ter.
ii)
Undtagelse af benchmarks for valutaer fra visse tredjelande
Kommissionen foreslår, at benchmarks for visse tredjelandes valutaer (va-
lutaindeks) skal kunne undtages fra at være omfattet af benchmarkforord-
ningen, således at de ikke skal efterleve forordningens krav for at kunne
blive anvendt af finansielle virksomheder i EU.
Kommissionen skal kunne udpege og undtage benchmarks for valutaer fra
forordningens krav, såfremt de:
1) refererer til en valutakurs, som ikke sættes frit på de internationale
finansielle markeder,
2) bliver hyppigt og systematisk anvendt blandt de tilsynsbelagte en-
heder i EU, og
3) bliver brugt til at bestemme betalingerne i henhold til en derivat-
kontrakt.
Formålet er at tillade, at de finansielle virksomheder i EU fortsat kan ud-
byde derivater, og at ikke-finansielle virksomheder fortsat kan benytte de-
rivater, der refererer til de berørte valutabenchmarks efter d. 1. januar 2022,
hvor overgangsperioden i benchmarkforordningen ophører. Dermed skal
forslaget sikre, at ikke-finansielle virksomheder fortsat kan afdække valu-
takursrisici, når de eksporter og investerer i de berørte valutaer.
Kompromisforslaget fastholder Kommissionens forslag med enkelte æn-
dringer vedrørende rapporteringskravet.
Kommissionen foreslår ifm. begge dele af forslaget (i) og (ii), at de natio-
nale kompetente myndigheder (i Danmark Finanstilsynet) skal rapportere
til Kommissionen og ESMA. I praksis er der tale om, at de nationale kom-
petente myndigheder skal indsamle oplysninger fra de finansielle virksom-
heder om (i) deres samlede beholdning af kontrakter, som anvender erstat-
ningsbenchmarket, og (ii) hvor mange kontrakter, de finansielle virksom-
heder har udbudt, der refererer til et tredjelands valutabenchmark, og som
ikke behøver at efterleve forordningens krav for at kunne blive anvendt af
finansielle virksomheder i EU.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 426: EMs grund- og nærhedsnotat om undtagelsen for visse valutabenchmarks og udpegelse af erstatningsbenchmarks for visse benchmarks, KOM (2020) 0337, fra erhvervsministeren
2249638_0009.png
9/12
Kompromisforslaget lægger op til at slette disse rapporteringskrav, fordi
merværdien ved indrapportering er uklar, og kravet samtidigt vurderes at
pålægge de nationale kompetente myndigheder (i Danmark Finanstilsynet)
en stor administrativ byrde, såvel som at pålægge ikke-finansielle parter
rapporteringskrav til myndigheder, de ellers ikke har noget at gøre med.
Til gengæld foreslås en revisionsklausul vedrørende brugen af undtagelsen
af visse benchmarks for valutaer fra tredjelande.
4. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslaget. Europa-Parlamentet har
endnu ikke fastlagt sin holdning til Kommissionens forslag.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen foreslår ændringer til eksisterende bestemmelser i en EU-
forordning. Kommissionen anfører, at hensigten med forslaget er at hindre,
at der opstår væsentlige udfordringer for det effektive virke af EU's indre
marked og dermed den finansielle stabilitet både i forbindelse med ophøret
af et bredt anvendt finansielt benchmark såvel som adgangen til at benytte
relevante valutabenchmarks. Finansielle markeder er grænseoverskridende
af natur, og formålet om at sikre markedernes virke kan ikke i tilstrækkelig
grad opfyldes af EU-landene, hvis de handler uafhængigt af hinanden.
Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet, hvilket ikke mindst skal ses i lyset af, at benchmark benyt-
tes bredt på de finansielle markeder og er grænseoverskridende i deres na-
tur.
6. Gældende dansk ret
Benchmarkområdet er reguleret direkte i form af en forordning uden yder-
ligere implementering i dansk ret. Anden brug af benchmarks er ikke re-
guleret i dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil, idet det er en forordning, være direkte gældende i Danmark.
Der forventes ikke at være lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Med udgangspunkt i det oprindelige forslag vil det kræve ny national lovgiv-
ning at udmønte en eventuel henstilling fra Kommission til EU-landene om
at fastsætte det samme erstatningsbenchmark i forhold til kontrakter, der ikke
er omfattet af benchmarkforordningen (dvs. hvor der ikke er en tilsynsbelagt
enhed under benchmarkforordningen som modpart). Der vil blive taget stil-
ling til dette, hvis en konkret henstilling måtte blive udstedt. Det vil i alle
tilfælde være op til de nationale myndigheder at afgøre, om henstillingen skal
følges op med nationale initiativer for kontrakter, der ikke er omfattet af
benchmarkforordningen. Kompromisforslaget foreslår at også kontrakter,
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 426: EMs grund- og nærhedsnotat om undtagelsen for visse valutabenchmarks og udpegelse af erstatningsbenchmarks for visse benchmarks, KOM (2020) 0337, fra erhvervsministeren
2249638_0010.png
10/12
der ikke involverer en tilsynsbelagt virksomhed, skal være underlagt forsla-
get. I dette tilfælde vil ny national lovgivning på baggrund af henstillinger fra
Kommissionen ikke være nødvendig.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget løser forventede kommende udfordringer ift. hhv. benchmarks,
som ophører med at eksistere og derfor potentielt ville give store juridiske
problemer for kontrakter bundet til benchmarket, samt benchmarks for
visse tredjelandes valutaer, som efter 2022 ikke kunne anvendes af finan-
sielle virksomheder i EU. Uden en løsning kunne dette have medført et
mindre stabilt finansielt marked og dermed potentielt medføre negative
samfundsøkonomiske konsekvenser. Dermed indebærer forslaget potenti-
elt positive samfundsøkonomiske konsekvenser sammenlignet med en si-
tuation uden en løsning.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Uden forslaget ville der have været erhvervsøkonomiske konsekvenser i
form af markedsfragmentering og ulige konkurrencevilkår for forskellige
aktører i de finansielle markeder. Dette undgås med forslaget. Desuden
undgår de finansielle virksomheder og deres modparter at skulle bruge res-
sourcer på at genforhandle kontrakter og håndtere evt. uenigheder, bl.a.
gennem retssager, ved et ophør at et benchmark. Dermed medfører forsla-
get positive erhvervsøkonomiske konsekvenser ift. en situation uden en
løsning.
Det kan ikke afvises, at nogle aktører kunne vurdere, at de ville blive stillet
ringere med et af Kommissionen valgt erstatningsbenchmark frem for ét,
som parterne selv havde valgt. Kommissionens forslag lægger umiddelbart
op til udpegning af det samme erstatningsbenchmark for alle typer finan-
sielle produkter. Dermed vil der ikke ske en forhandling mellem parterne,
hvilket potentielt kan betyde, at den ene part vil blive stillet ringere, end
hvis der har fundet genforhandling sted. Kompromisforslaget sikrer dog
parternes ret til forhandling og vælge en anden løsning end erstatnings-
benchmarket, hvorfor dette synes endnu mindre sandsynligt.
I det oprindelige forslag fra Kommissionen er det uklart, hvorvidt udpeg-
ningen af erstatningsbenchmarks også vil omfatte kontrakter, der beror på
den danske referencerente CIBOR, hvis denne måtte ophøre. Dermed vil
forslaget kunne berøre et stort antal lånekontrakter, der involverer danske
virksomheder og husholdninger. Det seneste kompromisforslag fra 21.
september 2020 sikrer dog, at Kommissionen udelukkende kan udpege et
erstatningsbenchmark for EU-kritiske- samt tredjelandsbenchmarks. Der-
med vil CIBOR eller andre danske benchmarks aktuelt ikke være berørt af
forslaget, med mindre der nationalt tages træffes beslutning herom.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 426: EMs grund- og nærhedsnotat om undtagelsen for visse valutabenchmarks og udpegelse af erstatningsbenchmarks for visse benchmarks, KOM (2020) 0337, fra erhvervsministeren
2249638_0011.png
11/12
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget forventes ikke at have direkte konsekvenser for beskæftigelsen,
arbejdsmarkedet, ligestilling, miljø eller sundhed i Danmark.
8. Høring
Forslagene har været i skriftlig høring i EU-Specialudvalget for den finan-
sielle sektor med frist for bemærkninger den 17. august 2020. Der er ind-
kommet høringssvar fra Finans Danmark (FiDa).
Overordnet set er FiDA positiv over for Kommissionens forslag, hvis det
kan give bedre juridisk sikkerhed ved ophør af et benchmark.
FiDa bemærker, at det er uklart, hvorvidt muligheden for, at Kommissio-
nen kan fastsætte et erstatningsbenchmark kun gælder for kritiske bench-
marks eller bredere. FiDa er åben for, at forslaget omfatter benchmark, hvis
ukontrolleret ophør kan udgøre en risiko for den finansielle stabilitet i de
enkelte EU-lande, også selvom benchmarket ikke er kritisk. FiDa vurderer,
at det er vigtigt, at Kommissionen inddrager de nationale kompetente myn-
digheder som part i beslutningerne ved at lade et erstatningsbenchmark
træde i kraft.
FiDa understreger, at det skal være klart hvilke kontrakter, der er omfattet
af forslaget og dermed brug af erstatningsbenchmarket, herunder alene
kontrakter, hvor det ikke er aftalt, hvad der sker i tilfælde af benchmarkets
ophør.
Endelig bemærker FiDa, at de arbejdsgrupper, hvis anbefalinger Kommis-
sionen skal tage hensyn til, bør være den, som den nationale kompetente
myndighed finder bedst egnet. Det afspejler, at den danske arbejdsgruppe
på området ikke arbejder i regi Nationalbanken.
Regeringen vurderer, at kompromisforslaget fra d. 21. september 2020 sik-
rer den nødvendige klarhed fsva., hvilke benchmarks der kan fastsættes et
erstatningsbenchmark, samt hvilke kontrakter der er underlagt forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De andre EU-lande forventes generelt at støtte Kommissionens forslag,
idet det håndterer et presserende forhold. Et flertal af EU-landene ventes at
støtte en tydeliggørelse af, hvilke benchmarks og kontrakter, der vil berørt
af Kommissionens forslag. EU-landene ventes derfor generelt at støtte
kompromisforslaget eller et forslag tæt herpå.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter formålet med forslaget om at understøtte stabiliteten på
de finansielle markeder og mindske den juridiske usikkerhed, der måtte
opstå i kontraktforhold i tilfælde af ophøret af et bredt anvendt benchmark,
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 426: EMs grund- og nærhedsnotat om undtagelsen for visse valutabenchmarks og udpegelse af erstatningsbenchmarks for visse benchmarks, KOM (2020) 0337, fra erhvervsministeren
2249638_0012.png
12/12
hvilket kan medvirke til at understøtte tilliden til de finansielle markeder
og styrke investorbeskyttelsen sammenlignet med den aktuelle situation.
Forslaget vurderes vigtigt og rettidigt fremsat i lyset af den aktuelle situa-
tion, hvor et bredt anvendt finansielt benchmark (LIBOR) ventes at ophøre,
vigtigheden af at finansielle kontrakter fortsat har gyldighed og finansielle
virksomheder fortsat kan afdække risici ved handel i udenlandsk valuta.
Regeringen lægger vægt på, at der er klarhed om, hvilke benchmarks hvis
ophør potentielt kunne medføre udpegning af et erstatningsbenchmark, og
at der er en klar angivelse af, hvilke kontrakter der omfattes. Regeringen
finder, at Kommissionen alene skal kunne udpege erstatningsbenchmark
for EU-kritiske- og tredjelandsbenchmarks, hvor ophøret af disse kan have
effekt på tværs af EU. Dette er imødekommet med kompromisforslaget,
hvor der er skabt klarhed om, at Kommissionen netop alene kan udpege
disse benchmarks.
Regeringen finder det vigtigt, at udpegning af erstatningsbenchmark byg-
ger på relevant ekspertise og erfaringer. I den forbindelse arbejder regerin-
gen for, at grundlaget for beslutninger kan udgøres af anbefalinger fra re-
levante arbejdsgrupper uagtet sammensætningsgrundlag, og at der tages
hensyn til nationale kompetente myndigheders vurderinger. Dette er imø-
dekommet med kompromisforslaget.
Regeringen støtter forslaget om muligheden for at undtage benchmarks for
visse tredjelandes valutaer fra benchmarkforordningen, så virksomheder
fortsat har mulighed for at benytte sådanne benchmarks og bruge valuta-
derivater fra finansielle institutioner i EU til at afdække valutakursrisici,
hvis de har eksponeringer i visse tredjelandes valutaer. Det er fortsat gæl-
dende for kompromisforslag, som regeringen derfor støtter.
Regeringen finder det vigtigt, at nye rapporteringsbyrder for markedsaktø-
rerne skal være proportionale. Det er imødekommet i kompromisforslaget.
Regeringen finder, at kompromisforslaget generelt imødekommer danske
prioriteter og forventer at kunne støtte et endelig kompromis tæt herpå.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er orienteret om forslaget under punktet ”Siden
sidst” ved forelæggelse den 10. september 2020.