Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 425
Offentligt
2249424_0001.png
NOTAT
7. september 2020
Statistik over bestilling af tilstandsrapporter i perioden 1. januar
2019
31. december 2019
Indledning
Sikkerhedsstyrelsen, under Erhvervsministeriet, fremlægger statistik for,
hvordan hussælgere har bestilt tilstandsrapporter for 1. og 2. halvår af
2019, og sammenholder tallene med tidligere opgørelser for at følge ud-
viklingen.
ERU orienteres årligt om, hvordan hussælgere bestiller tilstandsrapporter.
Det er en praksis, der er videreført fra det daværende By- og Boligudvalg.
Udviklingen følges med fokus på, at der ikke opstår interessekonflikter i
forbindelse med bestilling og formidling af tilstandsrapporter.
Bestilling af tilstandsrapporter
Tilstandsrapporten indeholder sælgers oplysninger om ejendommen, her-
under sælgers oplysninger om bestilling af tilstandsrapport. I nedenstående
Tabel 1 fremgår det, hvordan sælgers oplysninger om bestilling af til-
standsrapporterne fordeler sig i 1. og 2. halvår af 2019.
Tabel 1: Sælgeroplysninger om bestilling af tilstandsrapporter i perioden
1. januar 2019
31. december 2019.
Svarmulighed
Pct.
Min ejendomsmægler bad et forsikringsselskab
60
om at finde én efter aftale med mig
7
På internettet, i aviser eller andre medier
På en liste over bygningssagkyndige udleveret
12
af min ejendomsmægler
4
Ved hjælp af familie, venner og bekendte m.v.
5
Jeg kender den bygningssagkyndige i forvejen
12
På anden vis
Uoplyst
0
En sammenligning af ovennævnte opgørelser med tidligere statistikker
viser, at der er sket en mindre forskydning i flere af svarkategorierne,
hvilket fremgår af Figur 1. Det bemærkes, at det i oktober 2016 i forbin-
delse med digitalisering af sælgeroplysningsskemaet blev gjort obligato-
risk for sælger at besvare spørgsmålene, hvad der har reduceret kategorien
”Uoplyst” mærkbart og hævet niveauet generelt for de øvrige søjler.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 425: Statistik over bestillinger af tilstandsrapporter for 2018 og 2019, fra erhvervsministeren
2249424_0002.png
Figur 1: Besvarelse i perioden 1. januar 2015
31. december 2019.
Af figuren ses det endvidere, at andelen af sælgere, der bestiller tilstands-
rapporter gennem et forsikringsselskab, eller via en udleveret liste over
bygningssagkyndige fra ejendomsmægler, er steget en smule, mens brugen
af netværk i form af familie, venner m.v. er faldende.
Markedsandele
Sikkerhedsstyrelsen har foretaget en analyse af hhv. 43.436 tilstandsrap-
porter indberettet i 1. halvår 2019 og 37.033 i 2. halvår 2019 med henblik
på at undersøge forholdet mellem de beskikkede bygningssagkyndiges
virksomhedstilknytning og antal udarbejdede tilstandsrapporter. Den halv-
årlige opgørelsesmetode er valgt for at sikre sammenligneligheden med
tidligere halvårlige opgørelser.
Virksomheder er blevet opdelt i tre grupper efter antal tilknyttede byg-
ningssagkyndige:
virksomheder med 1 beskikket
bygningssagkyndig (”enkelt-
mandsvirksomheder”),
virksomheder med 2-9 beskikkede bygningssagkyndige
(”mellemstore virksomheder”) og
virksomheder med 10 eller flere bygningssagkyndige (”store
virksomheder”).
2
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 425: Statistik over bestillinger af tilstandsrapporter for 2018 og 2019, fra erhvervsministeren
2249424_0003.png
Tabel 2: Markedsandele i 1. halvår
Kategori
1 byg-
nings-
sagkyndig
Antal virksomheder
Antal bygningssag-
kyndige
Antal rapporter
Markedsandel%
173
173
8.670
20
2019:
2-9 byg-
ningssag-
kyndige
17
51
4.026
9
10 eller
flere byg-
ningssag-
kyndige
6
211
30.740
71
Tabel 3: Markedsandele i 2. halvår 2019:
Kategori
1 byg-
2-9 byg-
nings-
ningssag-
sagkyndig kyndige
Antal virksomheder
Antal bygningssag-
kyndige
Antal rapporter
Markedsandel%
163
163
7.511
20
15
44
3.286
9
10 eller
flere byg-
ningssag-
kyndige
6
210
26.236
71
Det fremgår af den seneste opgørelse i tabel 3, at 20 % af tilstandsrappor-
terne er udarbejdet af bygningssagkyndige i enkeltmandsvirksomheder, 9
% er udarbejdet af virksomheder med mellem 2-9 bygningssagkyndige, og
71 % af rapporterne er udarbejdet af virksomheder, som har haft 10 eller
flere beskikkede bygningssagkyndige knyttet til virksomheden.
Tilsvarende statistik for perioden 1. juli 2018
31. december 2018 viste,
at 19 % af tilstandsrapporterne blev udarbejdet af enkeltmandsvirksomhe-
der, 11 % af virksomheder med 2-9 bygningssagkyndige, og 70 % af rap-
porterne blev udarbejdet af virksomheder med 10 eller flere ansatte.
Tallene er altså nogenlunde på niveau med opgørelsen for 2. halvår 2018.
Set over en længere periode fra ultimo 2015 og frem ses der en tendens til,
at de store virksomheders markedsandele er vokset.
3