NOTAT
7. september 2020
Statistik over bestilling af tilstandsrapporter i perioden 1. januar
2018
–
31. december 2018
Indledning
Sikkerhedsstyrelsen, under Erhvervsministeriet, fremlægger statistik for,
hvordan hussælgere har bestilt tilstandsrapporter for 1. og 2. halvår af
2018, og sammenholder tallene med tidligere opgørelser for at følge ud-
viklingen.
ERU orienteres årligt om, hvordan hussælgere bestiller tilstandsrapporter.
Det er en praksis, der er videreført fra det daværende By- og Boligudvalg.
Udviklingen følges med fokus på, at der ikke opstår interessekonflikter i
forbindelse med bestilling og formidling af tilstandsrapporter.
Bestilling af tilstandsrapporter
Tilstandsrapporten indeholder sælgers oplysninger om ejendommen, her-
under sælgers oplysninger om bestilling af tilstandsrapport. I nedenstå-
ende Tabel 1 fremgår det, hvordan sælgers oplysninger om bestilling af
tilstandsrapporterne fordeler sig i 1. og 2. halvår af 2018.
Tabel 1: Sælgeroplysninger om bestilling af tilstandsrapporter i perioden
1. januar 2018
–
31. december 2018.
Svarmulighed
Pct.
Min ejendomsmægler bad et forsikringsselskab
58
om at finde én efter aftale med mig
8
På internettet, i aviser eller andre medier
På en liste over bygningssagkyndige udleveret
13
af min ejendomsmægler
4
Ved hjælp af familie, venner og bekendte m.v.
5
Jeg kender den bygningssagkyndige i forvejen
11
På anden vis
Uoplyst
1
En sammenligning af ovennævnte opgørelser med tidligere statistikker
viser, at der er sket en mindre forskydning i flere af svarkategorierne,
hvilket fremgår af Figur 1. Det bemærkes, at det i oktober 2016 i forbin-
delse med digitalisering af sælgeroplysningsskemaet blev gjort obligato-
risk for sælger at besvare spørgsmålene, hvad der har reduceret katego-
rien ”Uoplyst” mærkbart og hævet niveauet generelt for de øvrige søjler.