Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 425
Offentligt
2249423_0001.png
NOTAT
7. september 2020
Statistik over bestilling af tilstandsrapporter i perioden 1. januar
2018
31. december 2018
Indledning
Sikkerhedsstyrelsen, under Erhvervsministeriet, fremlægger statistik for,
hvordan hussælgere har bestilt tilstandsrapporter for 1. og 2. halvår af
2018, og sammenholder tallene med tidligere opgørelser for at følge ud-
viklingen.
ERU orienteres årligt om, hvordan hussælgere bestiller tilstandsrapporter.
Det er en praksis, der er videreført fra det daværende By- og Boligudvalg.
Udviklingen følges med fokus på, at der ikke opstår interessekonflikter i
forbindelse med bestilling og formidling af tilstandsrapporter.
Bestilling af tilstandsrapporter
Tilstandsrapporten indeholder sælgers oplysninger om ejendommen, her-
under sælgers oplysninger om bestilling af tilstandsrapport. I nedenstå-
ende Tabel 1 fremgår det, hvordan sælgers oplysninger om bestilling af
tilstandsrapporterne fordeler sig i 1. og 2. halvår af 2018.
Tabel 1: Sælgeroplysninger om bestilling af tilstandsrapporter i perioden
1. januar 2018
31. december 2018.
Svarmulighed
Pct.
Min ejendomsmægler bad et forsikringsselskab
58
om at finde én efter aftale med mig
8
På internettet, i aviser eller andre medier
På en liste over bygningssagkyndige udleveret
13
af min ejendomsmægler
4
Ved hjælp af familie, venner og bekendte m.v.
5
Jeg kender den bygningssagkyndige i forvejen
11
På anden vis
Uoplyst
1
En sammenligning af ovennævnte opgørelser med tidligere statistikker
viser, at der er sket en mindre forskydning i flere af svarkategorierne,
hvilket fremgår af Figur 1. Det bemærkes, at det i oktober 2016 i forbin-
delse med digitalisering af sælgeroplysningsskemaet blev gjort obligato-
risk for sælger at besvare spørgsmålene, hvad der har reduceret katego-
rien ”Uoplyst” mærkbart og hævet niveauet generelt for de øvrige søjler.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 425: Statistik over bestillinger af tilstandsrapporter for 2018 og 2019, fra erhvervsministeren
2249423_0002.png
Figur 1: Besvarelse i perioden 1. januar 2015
31. december 2018.
Af figuren ses det endvidere, at andelen af sælgere, der bestiller tilstands-
rapporter gennem et forsikringsselskab, eller via en udleveret liste over
bygningssagkyndige fra ejendomsmægler, er steget en smule, mens bru-
gen af netværk i form af familie, venner m.v. er faldende.
Markedsandele
Sikkerhedsstyrelsen har foretaget en analyse af hhv. 43.190 tilstandsrap-
porter indberettet i 1. halvår 2018 og 36.341 i 2. halvår 2018 med henblik
på at undersøge forholdet mellem de beskikkede bygningssagkyndiges
virksomhedstilknytning og antal udarbejdede tilstandsrapporter. Den
halvårlige opgørelsesmetode er valgt for at sikre sammenligneligheden
med tidligere halvårlige opgørelser.
Virksomheder er blevet opdelt i tre grupper efter antal tilknyttede byg-
ningssagkyndige:
virksomheder med 1 beskikket
bygningssagkyndig (”enkelt-
mandsvirksomheder”),
virksomheder med 2-9 beskikkede bygningssagkyndige
(”mellemstore virksomheder”) og
virksomheder med 10 eller flere bygningssagkyndige (”store
virksomheder”).
Tabel 2: Markedsandele i 1. halvår 2018:
2
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 425: Statistik over bestillinger af tilstandsrapporter for 2018 og 2019, fra erhvervsministeren
2249423_0003.png
Kategori
1 byg-
nings-
sagkyndig
171
171
9.507
22
2-9 byg-
ningssag-
kyndige
17
60
4.617
11
10 eller
flere byg-
ningssag-
kyndige
6
219
29.066
67
Antal virksomheder
Antal bygningssag-
kyndige
Antal rapporter
Markedsandel%
Tabel 3: Markedsandele i 2. halvår 2018:
Kategori
1 byg-
2-9 byg-
nings-
ningssag-
sagkyndig kyndige
Antal virksomheder
Antal bygningssag-
kyndige
Antal rapporter
Markedsandel%
170
170
7.046
19
19
58
3.953
11
10 eller
flere byg-
ningssag-
kyndige
6
211
25.342
70
Det fremgår af den seneste opgørelse i tabel 3, at 19 % af tilstandsrappor-
terne er udarbejdet af bygningssagkyndige i enkeltmandsvirksomheder.
11 % er udarbejdet af virksomheder med mellem 2 og 9 bygningssagkyn-
dige, og 70 % af rapporterne er udarbejdet af virksomheder, som har haft
10 eller flere beskikkede bygningssagkyndige knyttet til virksomheden.
Tilsvarende statistik for perioden 1. juli 2017
31. december 2017 viste,
at 23 % af tilstandsrapporterne blev udarbejdet af enkeltmandsvirksomhe-
der, 12 % af virksomheder med 2-9 bygningssagkyndige, og 66 % af rap-
porterne blev udarbejdet af virksomheder med 10 eller flere ansatte.
Tallene fra 2018 viser, at der sket en lille ændring sammenlignet med op-
gørelsen for 2. halvår af 2017.
Set over en længere periode fra ultimo 2015 og frem ses der en tendens
til, at de store virksomheders markedsandele er vokset.
3