Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 421
Offentligt
2247031_0001.png
Feriehusudlejernes Brancheforenings kommentarer til:
Erhvervsstyrelsens udkast til ny vejledning om sommerhusloven
8,6 millioner overnatninger
7,8 milliarder i omsætning
9.300 fuldtidsstillinger
kan rammes
16. september 2020
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 421: Materiale om sommerhusloven fra Feriehusudlejernes Brancheforening til brug ved foretræde for udvalget onsdag den 30. september 2020
2247031_0002.png
SUMMARY
Erhvervsstyrelsen har udsendt et udkast til en ny vejledning om sommerhusloven i
høring, som vil ramme udlejning af 6.400 sommerhuse, der står for 8,6 millioner
overnatninger i dansk feriehusturisme og skaber en omsætning på 7,8 milliarder
kroner og 9.300 fuldtidsjob langs de danske kyster.
Vejledningen i sin nuværende form må ændres på væsentlige punkter, hvis den så-
ledes ikke skal skade turismen mærkbart.
Vejledningen indeholder følgende stramninger:
Maksimalt 35 ugers udlejning.
Begrænsning af udlejning af sommerhuse over 150 kvm.
Begrænsning af udlejning af mere end 1 sommerhus.
Krav om hvordan husejere benytter deres eget sommerhus.
Begrænsninger af udlejningens ”omfang”.
Feriehusbranchen og dansk kystturisme har et stærkt momentum både på lang
sigt og i coronatiden, hvor både tyske og danske gæster søger mod feriehuse i
stort antal. Udkastet til vejledningen vil ikke blot sætte denne udvikling i stå, den
vil sætte kystturismen tilbage.
Et responsum om Erhvervsstyrelsens praksis, som Feriehusudlejernes Branchefor-
ening har bedt professor, dr.jur., Søren Højgaard Mørup og lektor, ph.d., Ole Ter-
kelsen, Aarhus Universitet, udarbejde, har vurderet, at Erhvervsstyrelsen de sene-
ste år har ændret sin praksis i fortolkningen af ”erhvervsmæssig” udlejning. Her
konkluderes det, at det er meget tvivlsomt, om man overhovedet kan gennemføre
så gennemgribende en praksisændring, det bør alene kunne gennemføres ved en
lovændring. Det konkluderes også, at praksisændringen får en ekspropriationslig-
nende karakter, og at praksisændringer alene kan gennemføres med et varsel og
alene i forhold til nye ejere af sommerhuse.
Diskussionen om tolkning af erhvervsmæssig udlejning udspringer af kritik af opfø-
relse af 12 større sommerhuse i Asserbo Plantage, der har givet nabogener. Be-
grænsningerne i udkastet løser på ingen måde problemet for naboerne i Asserbo.
De problemer skal løses gennem adfærdsændringer blandt gæster og ved fremti-
dig planlægning af nye områder.
Feriehusudlejernes Brancheforening vil gerne være proaktiv, så der kommer en
opdateret vejledning, der ikke skader kystturismen, og som samtidigt adresserer
de udfordringer, der er enkelte steder.
Feriehusudlejerens Brancheforening foreslår derfor følgende tilpasninger:
Mulighed for 43 ugers udlejning inkl. eget brug.
Mulighed for udlejning uanset størrelse på sommerhuset.
Mulighed for udlejning af 2 sommerhuse pr. person, så længe de 2 sommer-
huse ikke ligger på samme vej, meget tæt geografisk.
Fjernelse af uklare kriterier om udlejningens omfang som lejeindtægter,
eget brug, faciliteter, indretning samt nærhed til andre feriehuse.
Løsning af det reelle problem ved planlægning af opførelse af store sommer-
huse og kodeks for adfærd i sommerhusområder.
2
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 421: Materiale om sommerhusloven fra Feriehusudlejernes Brancheforening til brug ved foretræde for udvalget onsdag den 30. september 2020
2247031_0003.png
INDHOLDSFORTEGNELSE
SUMMARY
INDHOLDSFORTEGNELSE
EFFEKTER AF STRAMNINGEN I NY VEJLEDNING
Historisk udvikling og nuværende regelsæt
Økonomiske konsekvenser
Stramning fra 43 ugers til 35 ugers maksimal udlejning
Begrænsning af antal uger er en ny praksis
Begrænsning midt i en coronatid
Stramning af reglerne for udlejning af ”meget store sommerhuse”
Meget store sommerhuse er ikke et nyt fænomen
Udlejning af mere end 1 sommerhus
Stramning af udlejningens omfang
Paradokser i vejledningen
Det reelle problem om nabostøj, affald mv.
Uklarhed skabt af vejledningen
Verserende klagesager
2
3
4
4
5
6
7
7
8
8
9
9
9
10
10
10
FORSLAG TIL ÆNDRINGER AF VEJLEDNINGEN
En vejledning der ikke begrænser udlejningen inden for lovens rammer
Kodeks for planlægning og udlejning af store sommerhuse
Sommerhusområder i balance
11
11
11
12
APPENDIX 1 - KODEKS
Godt naboskab i sommerhusområderne
13
13
APPENDIX 2 – BERØRTE FERIEHUSE FORDELT PÅ KOMMUNER
APPENDIX 3 – EXECUTIVE SUMMARY AF RESPONSUM OM ERHVERVSSTYRELSENS
ADMINISTRATION AF SOMMERHUSLOVEN
14
16
3
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 421: Materiale om sommerhusloven fra Feriehusudlejernes Brancheforening til brug ved foretræde for udvalget onsdag den 30. september 2020
2247031_0004.png
EFFEKTER AF STRAMNINGEN I NY VEJLEDNING
Historisk udvikling og nuværende regelsæt
Vejledningen indeholder en klar stramning i forhold til den nuværende og mange-
årige praksis. Hidtil har man kunnet udleje inden for følgende begrænsninger:
Eget brug af sommerhus.
Maksimal udlejning af 2 sommerhuse pr. person, hvor sommerhusene ikke
måtte ligge meget tæt på hinanden (f.eks. på samme vej).
Sommerhuset til udlejning skal være privatejet og ikke ejet i selskabsform.
Planlovens begrænsning af maksimal benyttelse (udlejning og eget brug) på
43 uger.
Det er selvsagt en væsentlig stramning, at man nu lægger op til at gå meget kon-
kret ind og vurdere udlejningens omfang som et kriterium for, hvornår udlejningen
er ”erhvervsmæssig”, hvor man forholder sig til udlejede uger, husets størrelse,
antallet af huse, lejeindtægt, karakteren af eget brug mv.
Som noget helt nyt begrænser Erhvervsstyrelsen udlejningens omfang, og dette
gøres ud fra meget uklare kriterier om et sammenfald af udlejede uger, størrelse,
lejeindtægt, eget ”rekreativt” brug og ejerforhold. Dette beskrives i vejledningen
på en måde, så ingen kan forstå eller rådgive om, hvor stort omfang der er lovligt
eller ulovligt. Det vil selvsagt skabe stor usikkerhed blandt sommerhusejere og der-
med skade turismen væsentligt.
De nye regler vil fra den ene dag til den anden ret beset kriminalisere op mod
6.400 sommerhuses udlejning. Sommerhuse, der repræsenterer mindst 8,6 millio-
ner overnatninger hvert år, og udkastet til den nye vejledning vil i alvorlig grad
ramme beskæftigelse, butikker, turister og kommuner langs de danske kyster.
De nye regler sker uden varsel, så personer, der har indrettet sig efter gældende
praksis, straffes.
Ændringen af praksis kan i henhold til et juridisk responsum fra en professor,
dr.jur., og en lektor, ph.d., Aarhus Universitet, være lovstridig, lige som det kon-
kluderes, at Erhvervsstyrelsens praksis, siden de overtog området fra Naturstyrel-
sen i 2015, ikke har været i overensstemmelse med tidligere praksis, og dermed
kan Erhvervsstyrelsens nye regler være i strid med sommerhusloven.
Udkastet til de nye regler er administrative stramninger af næsten 50 års praksis,
og det sker uden hjemmel i sommerhusloven.
4
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 421: Materiale om sommerhusloven fra Feriehusudlejernes Brancheforening til brug ved foretræde for udvalget onsdag den 30. september 2020
2247031_0005.png
Økonomiske konsekvenser
Med udgangspunkt i udlejningen i 2019 vurderer Feriehusudlejernes Branchefor-
ening, at udkastet til vejledning vil ramme 6.400 sommerhuse, som vil blive berørt
af de nye begrænsninger, hvis udkastet til ny vejledning gennemføres. Disse som-
merhuse står for 8,6 millioner overnatninger hver år og dermed en afledt omsæt-
ning i kystturismen på 7,8 milliarder kroner. Det er 9.300 fuldtidsstillinger hvert
år, der er afhængige af denne omsætning.
Berørte huse
Ramte
overnatninger
8,6 mio.
Ramt
omsætning
7,8 mia. kr.
Ramte
fuldtidsstillinger
9.300
En gennemførelse af udkastet til vejledning vil medføre tab af omsætning og job
langs danske kyster i restauranter, butikker, købmænd, servicefag, transport,
håndværk mv. På lang sigt kan effekten forværres, da man kommer ind i en nega-
tiv spiral med butikslukninger, mindre kapacitet, kortere sæson etc.
I 2019 havde feriehusudlejning 20,7 millioner overnatninger, og de seneste tal for
turismens økonomiske betydning fra 2018 viser, at feriehusudlejning skabte en
omsætning på 18,4 milliarder kroner og 22.000 fuldtidsjob og stod for 54 procent
af samtlige udenlandske overnatninger.
Udlejningen af de store sommerhuse, som på ingen måde er et nyt fænomen (se
boks om store pool-sommerhuse nedenfor), er kernen i dansk feriehusudlejning.
Det er det bærende produkt, som også gør mindre sommerhuse og sommerhuse,
der udlejes i færre uger, attraktive. Det er grundlaget for udlejningsbureauernes
markedsføring i Tyskland og Danmark, det er grundlaget for detailhandel og for, at
man kan tiltrække gæster uden for højsæsonen.
De sommerhuse, der bliver ramt, er dem, der har været med til at udvide sæso-
nen og drive turismeinvesteringerne langs de danske kyster.
Tabet fordelt på sommerhuskommuner kan ses i appendix 2.
De 20 mest berørte kommuner fremgår af nedenstående tabel:
Varde
Ringkøbing-Skjern
Tønder
Jammerbugt
Hjørring
Guldborgsund
Holstebro
Syddjurs
Ramte huse
1.232
1.116
357
267
254
250
230
227
Overnatninger Omsætning mio.kr. Fuldtidsstillinger
1.638.851
1.457
1.865
1.484.640
1.320
1.689
475.133
422
541
354.483
315
403
337.746
300
384
332.925
296
379
306.422
272
349
302.261
269
344
5
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 421: Materiale om sommerhusloven fra Feriehusudlejernes Brancheforening til brug ved foretræde for udvalget onsdag den 30. september 2020
2247031_0006.png
Lemvig
Thisted
Fanø
Norddjurs
Sønderborg
Gribskov
Bornholm
Nordfyns
Frederikshavn
Langeland
Hele landet
Ramte huse
222
186
183
167
146
137
125
91
84
82
6.469
Overnatninger Omsætning mio.kr. Fuldtidsstillinger
295.742
263
336
247.622
220
282
243.342
216
277
222.651
198
253
194.162
173
221
182.262
162
207
166.345
148
189
120.930
107
138
112.014
100
127
109.215
97
124
8.604.262
7.648
9.790
I kommuner som Varde og Ringkøbing-Skjern vil det ramme turismeomsætningen
og beskæftigelsen særligt hårdt. Således anslås det, at hvis vejledningen gennem-
føres ifølge udkastet, så vil de ramme 1.232 sommerhuse i Varde Kommune og
1.134 sommerhuse i Ringkøbing-Skjern Kommune. Disse sommerhuse står for
henholdsvis 1,6 millioner overnatninger i Varde og 1,5 millioner overnatninger i
Ringkøbing-Skjern Kommune, som skaber en omsætning på henholdsvis 1,5 milli-
arder kroner årligt og 1,3 milliarder kroner årligt og 1.900 fuldtidsstillinger og
1.700 fuldtidsstillinger i de to kommuner.
Stramning fra 43 ugers til 35 ugers maksimal udlejning
Erhvervsstyrelsens forslag om at begrænse udlejningen til højst 35 uger årligt er et
væsentligt tilbageskridt for feriehusudlejning og kystturismen.
Op mod 4.000 sommerhuse udlejer i dag over 35 uger, og det vil ramme udvidel-
sen af sæsonen og helårsturisme.
Efter at have arbejdet med en begrænsning i planloven på 39 ugers benyttelse blev
der i 2017 gennemført en lovændring, så sommerhuse kunne benyttes 43 uger in-
klusive ejerens eget brug af sommerhuset. Praksis i alle årene har været, at eget
brug på 2 uger årligt var tilstrækkeligt, og dermed kan sommerhuset udlejes de re-
sterende 41 uger. Det var hele formålet med lovændringen i planloven, at kysttu-
rismen kunne udvikles gennem, at sommerhuse skulle kunne udlejes mere.
En begrænsning til 35 ugers udlejning årligt vil ramme kystturismen mærkbart.
Det vil tvangslukke sommerhuse til udlejning i 15 uger årligt.
Planloven begrænser benyttelse i 9 uger om vinteren, og nu vil sommerhus-
loven begrænse yderligere 6 uger.
Det går imod helårsturisme og liv langs kysterne uden for højsæsonen.
Det vil ramme bageren, købmanden, tøjbutikken, museet, forlystelserne.
Det vil tilskynde til sort udlejning.
Det vil mindske investeringer i sommerhuse.
6
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 421: Materiale om sommerhusloven fra Feriehusudlejernes Brancheforening til brug ved foretræde for udvalget onsdag den 30. september 2020
2247031_0007.png
Det vil forringe kvaliteten af sommerhuse til udlejning.
Det vil mindske udbuddet af huse midt i en coronatid, hvor danskere ikke
kan rejse udenlands.
Det vil mindske beskæftigelsen langs kysterne ud over de tab, som nedluk-
ningen pga. corona har medført.
Det vil forringe mulighederne for en bæredygtig udvikling i dansk kysttu-
risme.
Begrænsning af antal uger er en ny praksis
Med de nye regler er det tilladt at udleje 2 sommerhuse på 149 kvm i 35 uger hver
– i alt 70 uger – forudsat at man selv benytter dem ”rekreativt” 2 uger hver, og at
de ikke ligger tæt på hinanden.
Den eneste begrænsning, der har ligget hidtil på antallet af udlejede uger, er i
planloven. Det er ikke en begrænsning baseret på, hvorvidt udlejningen er ”er-
hvervsmæssig”, men om planlovens bestemmelse om pres på rekreative områder
er overholdt.
Samtidig indfører Erhvervsstyrelsen et loft på 35 ugers udlejning af fleksboliger og
helårsboliger uden bopælspligt. De 43 ugers begrænsning af benyttelsen af som-
merhuse i planloven har som formål at beskytte rekreative områder af Danmark i
de udlagte sommerhusområder. Derimod er fleksboliger og huse uden bopælspligt
beliggende i landzone eller byzone, hvor kommuner kan give tilladelse til, at de be-
nyttes som fritidsboliger. Her er der ingen begrænsning på uger ud over årets 52
uger. Med et pennestrøg begrænser Erhvervsstyrelsen disse fritidsboliger til maksi-
mal 35 ugers udlejning.
En begrænsning fra 43 ugers udlejning til 35 ugers udlejning svarer til, at farten på
motorvejen sættes ned fra 110 km i timen til 89,5 km i timen. Det giver sig selv, at
det vil skade mulighederne for at udvikle dansk sommerhusudlejning.
Begrænsning midt i en coronatid
Udlejningen af sommerhuse gik i 2020 fra et katastrofeforår, mens grænserne
var lukkede på grund af corona, til en rekordsommer, da grænserne åbnede, og
de tyske gæster kunne gennemføre deres reservationer samtidig med, at dan-
skerne blev hjemme og lejede sommerhuse i stor stil.
Feriehusbranchen kunne tilbyde tusindvis af danskere chancen for at holde ferie
i Danmark på en sikker og ansvarlig måde, uden det påvirkede smittetallet.
Mange har mistet deres job, og når de økonomiske konsekvenser af den globale
nedlukning slår igennem, vil endnu flere have glæde af at kunne udleje deres
sommerhus, og endnu flere vil søge mod ferie i danske feriehuse, men en be-
grænsning på 35 ugers udlejning og begrænsninger for store huse vil blive et
nyt glasloft for dansk kystturisme, der vil skade dansk økonomi.
Hvis der kom 10.000 flere sommerhuse til udlejning (en stigning på 25 procent i
kapaciteten), ville det i højsæsonen være muligt at udleje dem, hvilket ville give
en vækst i overnatninger på 5 millioner flere overnatninger. Sommerhuskapaci-
tet til udlejning er således den største begrænsning for vækst i kystturismen i
7
Danmark, og den vil blive begrænset med vejledningens nye praksis.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 421: Materiale om sommerhusloven fra Feriehusudlejernes Brancheforening til brug ved foretræde for udvalget onsdag den 30. september 2020
2247031_0008.png
Stramning af reglerne for udlejning af ”meget store sommerhuse”
Erhvervsstyrelsen indfører en helt ny grænse for udlejning af sommerhuse, så ud-
lejning af sommerhuse på over 150 kvm afhængigt af lejeindtægt og evt. udlejning
af andre sommerhuse kriminaliseres.
Der findes ca. 3.000 sommerhuse til udlejning, som er på over 150 kvm, og det er
de sommerhuse, der står for den største udlejning og flest turister. Sommerhuse
med 5 værelser eller derover står for 5 millioner overnatninger i Danmark hvert år.
En begrænsning på størrelsen af sommerhuse vil gå direkte imod intentionerne i al
planlægning af dansk turisme.
Det vil også ramme målene for bæredygtig turisme, når store sommerhuse skal
holdes lukket, og dermed presse efterspørgslen efter nyt byggeri frem for at bruge
eksisterende og tilgængeligt byggeri.
Sommerhusenes størrelse reguleres i planloven, og en fornuftig planlægning i for-
hold til naboer og infrastruktur bakkes naturligvis op af branchen. Men at indføre
en regel om, at særligt store sommerhuse ikke må udlejes, hvis ejeren har flere
sommerhuse, er helt arbitrært og skadeligt for dansk turisme og udvikling langs
kyster i Danmark.
Meget store sommerhuse er ikke et nyt fænomen
Vejledningen har som præmis, at der er sket en stigning i antallet af store som-
merhuse til udlejning, og at der er tale om et nyt fænomen. Det er ikke korrekt.
Dansk sommerhusudlejning blev kickstartet i midten af 1980’erne, da man byg-
gede de første poolhuse. Det har været rygraden i dansk sommerhusudlejning
og ført udviklingen til det punkt, det er i dag, hvor sommerhusudlejning gennem
90’erne, 00’erne og 10’erne har stået for over halvdelen af alle udenlandske
overnatninger i Danmark og været den største overnatningsform for turister
med en kapacitet på 300.000 senge og med en afledt omsætning, som i 2018
nåede op på 18,4 milliarder kroner.
Poolhuse, som der er ca. 2.500 af i Danmark, er i størrelsen 150-250 kvm, men
da poolområdet kan fylde op til 60 kvm, og energiomkostninger er høje, da der
skal være plads til mange personer (ofte har poolhuse 8-16 senge), så er selve
beboelsesområdet ikke meget stort pr. person.
Poolhuse gav Danmark en stor fordel i konkurrence mod lande med mere sol og
varme, ved at de kunne benyttes året rundt. Derfor har Danmark også en ferie-
hussæson, som er dobbelt så lang som i Sydeuropa med en gennemsnitsudlej-
ning i vestkystkommuner som Ringkøbing-Skjern, Varde, Fanø og Tønder
(Rømø) på over 27 uger pr. sommerhus.
De senere års satsning har været på at udnytte kapaciteten i skuldersæsoner og
skabe liv uden for højsæsonen om sommeren gennem udlejning til turister.
8
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 421: Materiale om sommerhusloven fra Feriehusudlejernes Brancheforening til brug ved foretræde for udvalget onsdag den 30. september 2020
2247031_0009.png
Udlejning af mere end 1 sommerhus
Erhvervsstyrelsen indfører en maksimal udlejning af flere sommerhuse, således at
udlejning af 2 sommerhuse over 150 kvm forbydes. Dette sker uden varsel, så per-
soner, der har disponeret ud fra gældende lov, straffes med tilbagevirkende kraft.
Det er ca. 10 procent af alle sommerhuse til udlejning, hvor ejeren (enkeltpersoner
eller husstande) udlejer mere end 1 sommerhus. Dermed er 4.000 sommerhuse
ramt af de nye regler om begrænset udlejning.
Folketinget fik i 2017 forelagt en praksisændring, der præciserede, at sommerhus-
lovens tilladelse til udlejning af 1-2 sommerhuse gælder for enkeltpersoner og ikke
for husstande, så en husstand (ægtefæller og samlevende) kan udleje 3-4 som-
merhuse i alt.
Erhvervsstyrelsen indfører i vejledningen en ny praksis, hvor en hustand ikke må
udleje 2 eller flere sommerhuse på over 150 kvm med ”en betydelig lejeindtægt”,
hvor det ikke på nogen måde forklares, hvad der menes med en ”betydelig lejeind-
tægt”. Som det fremgår af det juridiske responsum nævnt ovenfor, så er der tale
om en ny praksis vedr. sommerhusenes størrelse.
Der har hidtil været begrænsning ved udlejning af mere end 1 sommerhus, når
sommerhusene lå geografisk meget tæt, f.eks. på samme vej, men sommerhuse-
nes størrelse ikke har været en del af kriterierne. Dermed tilsidesætter Erhvervs-
styrelsen en praksis, som har været udgangspunkt for regulering af sommerhuslo-
ven i snart 50 år.
Stramning af udlejningens omfang
Gennem opstilling af kriterier som ”lejeindtægtens størrelse”, eget ”rekreativt”
brug, antallet af sommerhuse til udlejning og sommerhusenes størrelse indfører Er-
hvervsstyrelsen en helt ny praksis, som vil begrænse og skade dansk feriehusudlej-
ning.
Paradokser i vejledningen
Retningslinjerne i vejledningen skaber en række paradokser:
Udlejning af et sommerhus med lejeindtægt på 400.000 kr. i 30 uger er ikke er-
hvervsmæssigt, men udlejning af et sommerhus med lejeindtægt på 200.000
kr. i 36 uger er erhvervsmæssigt.
Udlejning af 2 sommerhuse på 149 kvm bygget i 2015, hvor det ene er belig-
gende i første række i Hornbæk, og det andet i Skagen, er ikke erhvervsmæs-
sigt, mens udlejning af to poolhuse på Marielyst og Nørre Nissum på 180 kvm
bygget i 1990 er erhvervsmæssig udlejning.
Der er krav om ”reel” brug af sommerhuset, hvor opholdet skal have et rekrea-
tivt formål. Man må gerne ligge på en liggestol ude på græsplænen, men ikke
slå græs. Man må gerne sidde stille foran pejsen, men ikke male træværket.
9
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 421: Materiale om sommerhusloven fra Feriehusudlejernes Brancheforening til brug ved foretræde for udvalget onsdag den 30. september 2020
2247031_0010.png
Det reelle problem om nabostøj, affald mv.
Samtidig med vejledningen om sommerhusloven har Erhvervsstyrelsen udsendt en
vejledning om planlægning af nye sommerhusudstykninger især til større sommer-
huse.
Det er her, det reelle problem ligger. Således har der i Asserbo Plantage i Nord-
sjælland været kritik af en klynge nyopførte større sommerhuse fra primært na-
boer. Klagerne er gået på parkering, nabostøj, affaldshåndtering, trafik, mv.
Udfordringerne i Asserbo bliver ikke løst med nye begrænsninger på 35 ugers ud-
lejning, udlejning af mere end 1 sommerhus og begrænsninger på udlejning af flere
sommerhuse på over 150 kvm. En begrænsning i udlejningen og en evt. udskift-
ning af ejerkredsen vil fortsat give mulighed for udlejning af op til 35 ugers udlej-
ning pr. hus, en udlejning der givetvis vil blive placeret i ferieperioder, hvor nabo-
sommerhusene også benyttes. Dermed får naboerne ikke løst deres problem. Der-
imod skabes der væsentlige begrænsninger for udlejning i de mest attraktive som-
merhuskommuner som Varde, Ringkøbing-Skjern, Tønder, Jammerbugt Kommune,
Guldborgsund Kommune mv.
Det er altså enkelte kommuners udfordringer med planlægning, der nu skaber pro-
blemer for en hel branche. Disse erfaringer bør indtænkes i den fremtidige plan-
lægning, men løses ikke gennem stramninger af sommerhusloven.
Uklarhed skabt af vejledningen
Vejledningen indeholder så mange uklarheder i sin afgræsning af vurderingen af
omfanget af udlejningen, at almindelige sommerhusejere ikke kan navigere trygt,
og føle sig sikre på reglerne. Tværtimod viser vejledningen, at der administrativt
kan indføres stramninger, som kan ramme udlejningen disponeret efter gældende
regler, da man erhvervede sommerhuset. Dette sker uden varsel med den nye
praksis med udgangspunkt i vejledningen.
Verserende klagesager
Samtidig med at Erhvervsstyrelsen har sendt en ny vejledning i høring den 9.
september 2020, verserer der 15 varslinger over for sommerhusejere, der har
udlejet store sommerhuse i Nordsjælland.
Disse sager er trods en opstart af dem i 2018 og for nogles vedkommende
endnu tidligere endnu ikke afsluttet. Tværtimod har Erhvervsstyrelsen, 2 uger
før vejledningen er sendt i høring (den 27. august 2020), sendt yderligere kom-
mentarer i sagerne til Planklagenævnet, der p.t. behandler dem.
I disse svar fastholder Erhvervsstyrelsen, at der i de 15 sager er tale om er-
hvervsmæssig udlejning. Sagerne er selvsagt økonomisk og psykisk belastende
for de pågældende sommerhusejere og for de yderligere 35 sommerhusejere,
der p.t. er ved at blive undersøgt af Erhvervsstyrelsen, men som stadigvæk
venter på en vurdering.
Det forventes, at vejledningen med de nuværende begrænsninger ikke kan
skabe klarhed for de verserende sager, og at mange flere sager vil skulle be-
handles og vurderes. Potentielt vil 6.400 sommerhuse til udlejning skulle have 10
vurderet deres sag, hvis de vil fortsætte udlejningen, som de har i dag.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 421: Materiale om sommerhusloven fra Feriehusudlejernes Brancheforening til brug ved foretræde for udvalget onsdag den 30. september 2020
2247031_0011.png
FORSLAG TIL ÆNDRINGER AF VEJLEDNINGEN
En vejledning der ikke begrænser udlejningen inden for lovens rammer
Vejledningen indfører en væsentlig praksisændring, som Folketinget ikke bør god-
kende uden væsentlige ændringer.
Feriehusbranchen vil gerne være proaktiv, så der kommer en opdateret vejledning,
der ikke skader kystturismen, og som samtidigt adresser de udfordringer, der er
enkelte steder.
Feriehusbranchens Brancheforening foreslår derfor følgende tilpasninger af udka-
stet til vejledning:
Mulighed for 43 ugers udlejning inkl. eget brug.
Mulighed for udlejning uanset størrelse på sommerhuset.
Mulighed for udlejning af 2 sommerhuse pr. person, så længe de 2 sommer-
huse ikke ligger på samme vej, meget tæt geografisk.
Fjernelse af uklare kriterier om udlejningens omfang som lejeindtægter,
eget brug, faciliteter, indretning samt nærhed til andre feriehuse.
Løsning af det reelle problem ved planlægning af opførelse af store sommer-
huse og kodeks for adfærd i sommerhusområder.
Feriehusudlejernes Brancheforening mener, at en ny vejledning med ovenstående
indhold vil kunne sikre, at der ikke sker en væsentlig begrænsning af kystturis-
men, og vil gerne gå i dialog med myndigheder og politikere om en udformning in-
den for lovens rammer.
Som nævnt i det nævnte responsum, er det meget tvivlsomt, om man overhovedet
kan gennemføre så gennemgribende en praksisændring. Det bør alene kunne gen-
nemføres ved en lovændring.
Praksisændringen får en ekspropriationslignende karakter, som det fremgår af re-
sponsummet, der også pointerer, at praksisændringer alene kan gennemføres med
et varsel og alene i forhold til nye ejere af sommerhuse. Husejere erhverver som-
merhus med en berettiget forventning om, at de lovligt kan benytte sommerhu-
sene, som det har været praksis gennem årtier.
Kodeks for planlægning og udlejning af store sommerhuse
Sommerhusene i Asserbo burde være planlagt langt bedre, end hvad der er sket,
hvis man skulle undgå naboproblemer.
I samarbejde mellem Dansk Erhverv og Feriehusudlejernes Brancheforening udvik-
les et gæstekodeks. Kopi af kodekspapir fra februar 2020:
11
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 421: Materiale om sommerhusloven fra Feriehusudlejernes Brancheforening til brug ved foretræde for udvalget onsdag den 30. september 2020
2247031_0012.png
Sommerhusområder i balance
Der er i Danmark bred konsensus om den værdi, som feriehusturismen har for
økonomi, beskæftigelse og udviklingsmuligheder langs kysterne.
En væsentlig prioritering i den sammenhæng har været at skabe flere sæsoner i
kystturismen ved bl.a. at sikre et stærkere udbud af overnatningstilbud, der er at-
traktive hen over et års forskellige sæsoner.
Der er fra mange sider arbejdet på at forbedre muligheder og incitamenter for at
øge andelen af feriehuse til udlejning samt fremme ejernes investeringer i renove-
ring og modernisering af husene. Dette både af hensyn til kvaliteten og af energi-
og klimamæssige hensyn. Feriehuse er det bedste redskab til at holde hånden un-
der helårsturismen, detailhandlen, kulturtilbud, lokale håndværksmestre mv.
Med vækst og udvikling følger også et ansvar. For at sikre den rigtige balance i
sommerhusområderne i Danmark har Dansk Erhverv og Feriehusudlejernes Bran-
cheforening i samarbejde taget initiativ til:
Udarbejdelsen af et gæstekodeks for feriehusgæsternes adfærd og hen-
syn ift. støj, trængsel og godt naboskab i sommerhusområderne.
Igangsat et fælles arbejde for alle feriehusbureauer, der er medlem af
Feriehusudlejernes Brancheforening med et udlejerkodeks.
Startet dialog på borgmesterniveau med de primære kystkommuner om
at øge samarbejdet med kommunerne om infrastrukturen i nuværende
og kommende sommerhusområder.
12
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 421: Materiale om sommerhusloven fra Feriehusudlejernes Brancheforening til brug ved foretræde for udvalget onsdag den 30. september 2020
2247031_0013.png
Appendix 1 - kodeks
Godt naboskab i sommerhusområderne
Udkast til gæstekodeks for feriehusgæsternes adfærd og hensyn i sommerhusom-
råderne.
Vi ønsker jer alle en rigtig dejlig ferie og vil bede jer respektere husets ordensreg-
ler og lejemålets betingelser under jeres ophold. Vi håber, I vil nyde naturen og lo-
kalområdets tilbud, og opfordrer til venlighed og respekt for naboer og fastboende
i lokalområdet med baggrund i følgende regler:
Vis godt naboskab og hensyn til naboer og andre gæster i området.
Ro og fred er i alles interesse. Udendørs musikanlæg og lignende må ikke
genere naboer.
Undgå høj musik, sang eller anden højlydt adfærd, og luk vinduer og døre
efter kl. 22, hvor der skal være ro i området.
Det er tilladt at parkere på sommerhusets parkeringsområde med det antal
biler, der kan være på grunden. Øvrige biler skal parkeres andetsteds, hvor
de ikke er til gene for naboer. Vi henviser til almindeligt gældende parke-
ringsregler.
Det er ikke tilladt at bebo huset med mere det angivne personantal.
Rygning skal foregå udendørs, og alle cigaretskodder skal fjernes.
Det er ikke tilladt at opstille telte, campingvogne eller lignende på eller ved
grunden.
Skraldespande er til almindeligt husholdningsaffald. Pap, flasker og lig-
nende skal afleveres i kommunens genbrugscontainere.
Udlejerkodeks
Om markedsføring
Om håndhævelse
Kommunekontakt
Startet dialog på borgmesterniveau med de primære kystkommuner om at øge
samarbejdet med kommunerne om infrastrukturen i nuværende og kommende
sommerhusområder.
Om affald og renovation.
Om parkering.
Om fysisk planlægning.
13
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 421: Materiale om sommerhusloven fra Feriehusudlejernes Brancheforening til brug ved foretræde for udvalget onsdag den 30. september 2020
2247031_0014.png
Appendix 2 –
berørte ferie-
huse fordelt
på kommuner
Frederikssund
Gribskov
Halsnæs
Helsingør
Bornholm
Lejre
Faxe
Guldborgsund
Holbæk
Kalundborg
Lolland
Næstved
Odsherred
Slagelse
Stevns
Vordingborg
Assens
Faaborg-Midtfyn
Kerteminde
Langeland
Middelfart
Nordfyns
Nyborg
Svendborg
Ærø
Esbjerg
Fanø
Fredericia
Haderslev
Kolding
Sønderborg
Tønder
Varde
Vejen
Vejle
Aabenraa
Hedensted
Norddjurs
Odder
Randers
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Syddjurs
Aarhus
Herning
Holstebro
Ikast-Brande
Lemvig
Ramte huse
Overnatninger
Omsætning
mio.kr.
Fuldtidsstillinger
23
137
66
18
125
6
7
250
7
32
33
12
71
31
17
51
15
28
13
82
50
91
17
13
9
31
183
2
67
51
146
357
1.232
1
40
20
40
167
25
2
10
34
3
227
17
9
230
9
222
31.033
182.262
87.125
23.853
166.345
8.427
9.597
332.925
9.614
42.643
43.451
16.155
93.953
41.411
22.786
67.302
19.851
36.592
17.591
109.215
66.085
120.930
22.379
16.776
12.477
41.885
243.342
2.563
88.827
68.371
194.162
475.133
1.638.851
1.957
53.029
26.041
52.959
222.651
33.865
2.022
13.330
44.613
3.336
302.261
22.629
12.523
306.422
12.217
295.742
28
162
77
21
148
7
9
296
9
38
39
14
84
37
20
60
18
33
16
97
59
107
20
15
11
37
216
2
79
61
173
422
1.457
2
47
23
47
198
30
2
12
40
3
269
20
11
272
11
263
35
207
99
27
189
10
11
379
11
49
49
18
107
47
26
77
23
42
20
124
75
138
25
19
14
48
277
3
101
78
221
541
1.865
2
60
30
60
253
39
2
15
51
4
344
26
14
349
14
336
14
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 421: Materiale om sommerhusloven fra Feriehusudlejernes Brancheforening til brug ved foretræde for udvalget onsdag den 30. september 2020
2247031_0015.png
Appendix 2 –
berørte ferie-
huse fordelt
på kommuner
Ringkøbing-Skjern
Skive
Struer
Viborg
Brønderslev
Frederikshavn
Hjørring
Jammerbugt
Læsø
Mariagerfjord
Morsø
Thisted
Vesthimmerland
Aalborg
I alt
Ramte huse
Overnatninger
Omsætning
mio.kr.
Fuldtidsstillinger
1.116
66
14
10
2
84
254
267
5
66
13
186
15
41
6.469
1.484.640
87.464
18.352
12.769
2.604
112.014
337.746
354.483
6.922
87.165
17.818
247.622
20.363
54.793
8.604.262
1.320
78
16
11
2
100
300
315
6
77
16
220
18
49
7.648
1.689
100
21
15
3
127
384
403
8
99
20
282
23
62
9.790
15
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 421: Materiale om sommerhusloven fra Feriehusudlejernes Brancheforening til brug ved foretræde for udvalget onsdag den 30. september 2020
2247031_0016.png
Appendix 3 – Executive Summary af responsum om Erhvervssty-
relsens administration af sommerhusloven
Feriehusudlejernes Brancheforening har bedt professor, dr.jur., Søren Højgaard
Mørup og lektor, ph.d., Ole Terkelsen, Aarhus Universitet, udarbejde et responsum
om Erhvervsstyrelsens praksis. Heri vurderes det, at Erhvervsstyrelsen de seneste
år har ændret sin praksis i fortolkningen af ”erhvervsmæssig” udlejning. Her kon-
kluderes det, at det er meget tvivlsomt, om man overhovedet kan gennemføre så
gennemgribende en praksisændring. Dette bør alene kunne gennemføres ved en
lovændring. Det konkluderes også, at praksisændringen får en ekspropriationslig-
nende karakter, og at praksisændringer alene kan gennemføres med et varsel og
alene i forhold til nye ejere af sommerhuse.
Sammenfatningen lyder således:
Det er vores opfattelse, at Erhvervsstyrelsens praksisændring i tiden efter 2015 med
hensyn til fortolkningen af udtrykket »erhvervsmæssig« udlejning i sommerhuslovens
§ 1, stk. 1, nr. 1, på flere punkter ikke er forenelig med sommerhuslovens § 1, stk. 1, nr.
1, således som dette udtryk skal forstås ifølge forarbejderne til bestemmelsen. I og
med det er vores opfattelse, at den ændrede praksis ikke er forenelig med lovens for-
arbejder, er det så meget desto vanskeligere at argumentere for, at Erhvervsstyrelsens
nye fortolkning kan siges at være »mere rigtig« end den hidtidige fortolkning. Prak-
sisændringen er derfor efter vores opfattelse ikke lovlig.
Vi vurderer på den baggrund, at det er overvejende sandsynligt, at den ændrede
praksis vil blive underkendt ved domstolene, hvis det kommer til en retssag. Følgelig
er myndighederne forpligtede til at ændre praksis, således at den (igen) bliver i over-
ensstemmelse med loven.
Hvis domstolene – mod forventning – måtte nå frem til, at praksisændringen er for-
enelig med loven, er det vores vurdering, at Erhvervsstyrelsen ikke har været beretti-
get til at ændre praksis uden varsel.
16