Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 418
Offentligt
2246129_0001.png
Aktstykke nr.
313
Folketinget 2019-20
313
Erhvervsministeriet.
København, den 15. september 2020.
a.
Erhvervsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at Finanstilsynet i 2020 afholder ud-
gifter på 11,2 mio. kr. i 2020 til at varetage en række opgaver.
Udgifterne finansieres af afgifter fra de virksomheder, som Finanstilsynet fører tilsyn med.
b.
Finanstilsynet skal fra medio 2020 varetage en række opgaver. Opgaverne følger af hhv. ny EU-lov-
givning, politiske aftaler og fordyrelse af eksisterende opgaver. Finanstilsynet skal varetage følgende
opgaver:
PEPP-forordningen (forordning om et standardiseret pan-europæisk pensionsprodukt)
Finanstilsynet vil fremadrettet skulle påse overholdelsen af PEPP-forordningen. Det indebærer
bl.a., at Finanstilsynet skal autorisere virksomheder, der ønsker at udbyde et produkt under betegnel-
sen ”PEPP” og føre løbende tilsyn med PEPP-udbyderes overholdelse af reglerne.
BRRD 2 (Bank Recovery and Resolution Directive 2) – nyt europæisk krisehåndteringsdirektiv
Finanstilsynet skal implementere ændringerne som følge af EU’s nye krisehåndteringsdirektiv og
udarbejde en ny model for fastsættelse af krav til nedskrivningsegnede passiver (NEP-krav) for små
og mellemstore pengeinstitutter.
Bæredygtig finansiering
EU-disclosureforordningen træder i kraft i 2021, hvilket stiller krav om opstart af et nyt tilsynsom-
råde i Finanstilsynet. Tilsynet omfatter både et virksomheds- og et produkttilsyn, herunder et tilsyn
med samtlige bæredygtige investeringsprodukter udbudt i Danmark.
Cross border-direktivet og –forordningen
Ikrafttrædelse af cross border-direktivet og –forordningen medfører nye tilsynsopgaver og yderli-
gere administrative opgaver i Finanstilsynet. Det indebærer bl.a. et løbende tilsyn med danske fonde,
der markedsfører sig i udlandet, samt et risikobaseret tilsyn med udenlandske fondes anmeldelser i
Danmark.
Kviklån og overtagelse af Penge- og Pensionspanelets opgaver
CQ001371
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 418: Aktstykke om Finanstilsynets varetagelse af opgaver i 2020 og udgifter hertil
2246129_0002.png
2
Som en del af aftale mellem regeringen (S), V, DF, RV, SF, EL, ALT og NB om et opgør med
kviklån af december 2019 skal Finanstilsynet fremover gennemføre en mere tilbundsgående scree-
ning af virksomheder, der søger om tilladelse som forbrugslånsvirksomhed, samt en mere systema-
tisk og omfattende løbende kontrol med overholdelse af de forbrugerbeskyttende regler, herunder at
forbrugslånsvirksomhederne ikke udbyder ulovlige lån. Derudover overtager Finanstilsynet Penge-
og Pensionspanelets opgaver med at varetage den offentlige indsats med finansiel forbrugerinforma-
tion.
Administrative bødeforelæg
Som en del af aftale mellem den daværende VLAK-regering, S, DF, RV og SF om styrkelse af ind-
satsen mod finansiel kriminalitet af marts 2019 har Finanstilsynet fået adgang til at udstede admini-
strative bødeforelæg for overtrædelser af hvidvaskloven. Der forventes en stigning i antallet af sager,
hvor der vil kunne anvendes administrative bødeforelæg, bl.a. som følge af flere inspektioner og en
styrkelse af det risikobaserede tilsyn. Finanstilsynet vil som følge heraf have udgifter til behandling
af sagerne om administrative bødeforelæg, herunder udarbejdelse af bødeforelæggene og godkendel-
se af sagerne efter et (minimum) seks øjne-princip (minimum én medarbejder og to chefer).
Tilsyn med KommuneKredit
Tilsynet med KommuneKredit blev ressortoverført fra det daværende Økonomi- og Indenrigsmini-
sterium til Erhvervsministeriet, jf. Kgl. resolution af 27. juni 2019. Finanstilsynet skal føre et løben-
de tilsyn med, at KommuneKredit overholder kravene i den finansielle lovgivning, samt sikre løben-
de vedligeholdelse og udvikling af de regler, der gælder for KommuneKredit. Der er behov for at
afsætte flere ressourcer til at varetage tilsynet.
FIONA-systemet
FIONA er et indberetningssystem for hele den danske finansielle sektor, som Finanstilsynet og Na-
tionalbanken samarbejder om og deler udgifterne til. Der er behov for at udvide samarbejdet om
FIONA-systemet, dels fordi nye områder skal løftes, og dels fordi it-systemet kræver vedligeholdel-
se.
For at sikre at Finanstilsynet kan varetage opgaverne, er der behov for at tilføre flere ressourcer til
Finanstilsynet,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Ressourcebehov
Mio. kr.
2020
11,2
2021
20,8
2022
19,9
2023
19,9
Der har været gennemført en budgetanalyse af Finanstilsynet i 2018. Provenuet fra budgetanalysen af
Finanstilsynet forventes realiseret for 2020, men en væsentlig del af provenuet er allerede disponeret
til opgaver i medfør af aftale om styrkelse af indsatsen mod finansiel kriminalitet. Der er derfor be-
hov for tilførsel af ressourcer i 2020 svarende til det vurderede ressourcebehov i 2020. Erhvervsmini-
steriet vil løbende tage stilling til, i hvilket omfang realiseringen af effektiviseringsgevinster kan
medfinansiere de nye opgaver.
Økonomiske konsekvenser samt finansiering
Det samlede merbevillingsbehov i 2020 udgør 11,2 mio. kr., heraf 5,4 mio. kr. i lønsum. Det frem-
adrettede merbevillingsbehov vil blive håndteret ved kommende bevillingslove.
Finanstilsynet er i dag fuldt finansieret af afgifter, der betales af de virksomheder, som Finanstilsy-
net fører tilsyn med,
jf. kapitel 22 i lov om finansiel virksomhed §§ 361-367.
Opgaverne finansieres
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 418: Aktstykke om Finanstilsynets varetagelse af opgaver i 2020 og udgifter hertil
2246129_0003.png
3
på samme vis, således at afgiftsstigningerne fordeles på alle virksomheder under Finanstilsynets til-
syn efter den fordelingsnøgle, som er fastsat i lov om finansiel virksomhed.
Dispositionerne på forslag til lov om tillægsbevilling for finansåret 2020 kan specificeres således:
§ 08.23.01 Finanstilsynet
(driftsbevilling)
10. Almindelig virksomhed
Indtægt
13. Kontrolafgifter og gebyrer
Udgift
18. Lønninger / personaleomkostninger
22. Andre ordinære driftsomkostninger
11,2 mio. kr.
5,4 mio. kr.
5,8 mio. kr.
c.
e.
Sagen forelægges Finansudvalget nu, da de beskrevne opgaver skal påbegyndes og varetages i 2020.
Under henvisning til ovenstående anmoder Erhvervsministeriet om tilslutning til, at Finanstilsynet i
2020 afholder merudgifter på 11,2 mio. kr. til at varetage opgaverne. På forslag til lov om tillægsbe-
villing for 2020 optages følgende:
Udgifter
Indtægter
- Mio. kr. -
11,2
11,2
§ 08.23.01. Finanstilsynet
(driftsbevilling)
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 15. september 2020
S
IMON
K
OLLERUP
/ Mads Ammitzbøll Thomsen
Til Finansudvalget.