Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 416
Offentligt
2244486_0001.png
NOTAT
11-09-2020
1012751
Notat til Europaudvalget, Erhvervsudvalget og Skibsfartspolitisk Spe-
cialudvalg om intervention i sag for EU-Domstolen C-161/20, Kom-
missionen mod Rådet
1. Indledning og baggrund
Europa-Kommissionen anlagde den 14. april 2020 sag ved EU-Domstolen
mod Rådet med påstand om, at Rådets afgørelse af 5. februar 2020 annul-
leres. Ved afgørelsen støttede Rådet, på vegne af medlemsstaterne og
Kommissionen, FN’s Søfartsorganisation (IMO) i forbindelse med intro-
duktion af livscyklus-retningslinjer til estimering af
well-to-tank
drivhus-
gas-emissioner fra alternative brændstoffer.
I sagen påstår Kommissionen, at Rådet har tilsidesat sine traktatretlige for-
pligtelser i henhold til artikel 3, stk. 2, samt artikel 17, stk. 1, ved at indgå
aftaler med IMO på Unionens vegne, selvom kompetencen hertil tilkom-
mer Kommissionen. Forud for sagens anlæg blev spørgsmålet om kompe-
tence drøftet mellem Rådet og Kommissionen uden at der dog blev opnået
enighed herom.
Kommissionen har fremført to anbringender til støtte for annulleringspås-
tanden. For det første har Kommissionen gjort gældende, at Unionen i hen-
hold til artikel 3, stk. 2, i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktions-
område (TEUF) har enekompetence på det område, der vedrører forelæg-
gelsen vedrørende drivhusgasemissioner, fordi dette område i vidt omfang
er omfattet af de fælles regler, der finder anvendelse på situationer inden
for Unionen.
For det andet har Kommissionen gjort gældende, at Rådets afgørelse til-
sidesætter artikel 17, stk. 1, i Traktaten om Den Europæiske Union (TEU),
hvorefter det er Kommissionen, der har ret til at handle på Unionens vegne
og at sikre Unionens repræsentation udadtil.
2. Den danske interesse i sagen
Regeringen intervenerer i sagen til støtte for Rådet, idet Danmark som en
global søfartsnation har en særlig interesse i at påvirke international regu-
lering på søfartsområdet. IMO er i den forbindelse den vigtigste globale
institution på området. Danmark taler således med en væsentlig stemme og
er en aktiv bidragsyder til IMO’s arbejde og forhandlinger, herunder på
miljø- og klimaområdet. Nye globale regler på disse områder kan påvirke
danske rederier direkte og kan betyde øget omkostninger for erhvervet. Fra
dansk side er det derfor vigtigt, at IMO vedtager hensigtsmæssig regule-
ring, som ikke pålægger unødvendige byrder, øgede økonomiske omkost-
ninger eller svækker konkurrenceevnen for Danmarks skibsfartserhverv.
Såfremt Kommissionen får medhold i sagen ved Domstolen, vil Danmarks
position i IMO blive svækket, da Danmarks forhandlingsmuligheder vil
khje - SFS
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 416: Orientering af Erhvervsministeriets notat om intervention i sag for EU-Domstolen C-161/20, Kommissionen mod Rådet, fra erhvervsministeren
blive begrænset ved fremtidige IMO-forhandlinger. De potentielle be-
grænsninger i Danmarks handlerum bunder i de forpligtelser der, følger for
Danmark som EU-medlemsland. I dag koordineres den fælles EU-linje af
Kommissionen og Rådet i samarbejde. Danmark kan derfor miste betyde-
lig selvstændig indflydelse i IMO, såfremt Kommissionen får medhold ved
Domstolen og således fremover vil have enekompetence til at repræsentere
EU-medlemsstater i IMO-regi, herunder ved forhandling og indgåelse af-
taler med IMO på Unionens vegne.
E
ndvidere vil det kunne svække Dan-
marks position, hvis medlemsstaterne i fremtiden ikke vil kunne indgå af-
taler med IMO samt varetage Unionens repræsentation, idet Rådets rolle i
høj grad består af at varetage nationale, herunder danske, interesser.
Det er
derfor vigtigt, at Danmark forsat har mulighed for at præge IMO’s
forhandlinger og arbejde i en, for Danmark, gunstig retning.
3. Regeringens synspunkter i sagen
Regeringen vil i et dansk indlæg argumentere for, at Unionen ikke har ene-
kompetence i medfør af artikel 3, stk. 2, TEUF på det område, der vedrører
forelæggelsen vedrørende drivhusgasemissioner. Med henvisning til prak-
sis fra EU-Domstolen argumenteres der i den forbindelse bl.a. for, at der
ikke er risiko for, at Rådets afgørelse berører eller ændrer rækkevidden af
fælles EU-regler.
Derudover argumenteres der i et dansk indlæg for, at Rådets afgørelse ikke
er i strid med artikel 17, stk. 1, TEU, og Kommissionens prærogativ heri
til at handle på Unionens vegne og sikre Unionens repræsentation udadtil.
2