Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 413
Offentligt
2243790_0001.png
Udkast til vejledning om kom-
munernes planlægning for
store sommerhuse
September 2020
d
U
a
k
t
s
Erhvervsstyrelsen
1
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 413: Henvendelse af 11/9-20 fra Ferieudlejernes Brancheforening om udkast til vejledning om udlejning af sommerhuse mv. og vejledning om kommunernes planlægning for store sommerhuse (anmodning om foretræde for udvalget)
2243790_0002.png
Indhold
Introduktion
Planlægning af sommerhusområder
Hvad er et stort sommerhus
Placering
Størrelse
Støj
Beplantning og afskærmning
Affald
Særlig adgang, infrastruktur og parkering
Naboskab og grundejerforeninger
2
3
3
4
6
7
8
9
10
11
Introduktion
Nye sommerhuse er med til at skabe vækst og
udvikling i lokalsamfundene og styrke den dan-
ske kyst- og naturturisme
Mange af de danske sommerhusområder ligger
ved kysterne og er kendetegnet ved deres til-
knytning til rekreative værdier.
Planlægning af sommerhusområder
d
U
a
k
De seneste år er der blevet planlagt for flere
nye sommerhusområder, der giver mulighed
for at opføre større sommerhuse med høj ka-
pacitet, mange faciliteter og en kvalitet, der gør
dem særligt egnede til udlejning.
Sommerhusområder, hvor der er planlagt for
større sommerhuse med mulighed for bety-
delig udlejning, kan få en mere intensiv benyt-
telse end hvad der gælder almindeligvis. Ved
planlægningen er det derfor vigtigt at være
opmærksom på tilpasningen til de eksisterende
omgivelser, så de nye områder indrettes på en
måde, der sikrer de bedste forudsætninger for
en god sameksistens og begrænser potentielle
nabokonflikter og øvrige gener i forhold til alle-
rede bebyggede sommerhusområder.
Vejledningen henvender sig til kommunerne
med inspiration og vejledning om planlægning
for områder med store sommerhuse. Vejled-
ningen omfatter en række emner, som typisk
kan give udfordringer i områder med større
sommerhuse, og som er vigtige at forholde sig
til allerede i planlægningsfasen, så lokale milj-
økonflikter vedrørende støj og anvendelse af-
værges bedst muligt.
t
s
Det er en kommunal opgave at planlægge for
sommerhusområder. Inden for kystnærheds-
zonen kan der kun udlægges nye sommer-
husområder efter at områderne er udlagt i et
landsplandirektiv udstedt af erhvervsministe-
ren på baggrund af ansøgning fra kommunal-
bestyrelsen.
Den kommunale planlægning skal sikre en
afvejning af de lokale interesser, fx mellem
hensynet til naboer, hensyn til natur- og land-
skabsinteresser, ønsket om vækst og udvikling
samt sikre, at offentligheden høres og inddra-
ges i den kommunale planlægning.
I forbindelse med planlægning for sommer-
Hvad er et stort sommerhus
Planlægningen for store sommerhuse er et
relativt begreb, der bør ses i sammenhæng
med de sommerhuse, der allerede er opført
i det omkringliggende sommerhusområde.
I en sammenligning mellem eksisterende og
påtænkte/planlagte sommerhuse kan grund-
størrelser og tilladte bebyggelsesprocenter
d
U
a
k
huse foretager kommunen typisk en ræk-
ke overvejelser og vurderinger i forhold til
placering af ny bebyggelse, grundstørrelser,
bebyggelsesprocent og udformningen af be-
byggelse samt beplantning, vedligeholdelse
af ubebyggede arealer og fællesareal ligesom
behov for infrastruktur mm kan indgå.
t
s
m.v. give en indikation af, om de påtænkte/
planlagte sommerhuse adskiller sig markant
fra de eksisterende. Hvis der størrelsesmæs-
sigt er en markant forskel mellem de eksiste-
rende sommerhuse og de planlagte, må det
forventes at give anledning til et ændret pres
på det eksisterende sommerhusområde.
Titel:
Udgivet:
Udgiver:





Vejledning om planlægning for
store sommerhuse
September2020
Erhvervsstyrelsen
Langelinie Allé
2100KøbenhavnØ
T:35291000
M: [email protected]
W:
erhvervsstyrelsen.dk
colourbox.com
plandata.dk
Billeder:
2
Erhvervsstyrelsen
Erhvervsstyrelsen
3
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 413: Henvendelse af 11/9-20 fra Ferieudlejernes Brancheforening om udkast til vejledning om udlejning af sommerhuse mv. og vejledning om kommunernes planlægning for store sommerhuse (anmodning om foretræde for udvalget)
2243790_0003.png
Placering
Sommerhusområder er forskellige og tiltaler
forskellige sommerhusejere og -lejere. Attrak-
tionsværdien af en sommerhusgrund er tæt
forbundet med placering i forhold til kysten
og rekreative naturoplevelser mm. Ved plan-
lægning for områder med store sommerhuse
er placeringen af sommerhusområdet væ-
sentlig, da bygningernes skala, kapacitet og
anvendelsesgrad vil have betydning for, på
hvilken måde de nye sommerhuse kan spille
sammen med de eksisterende forhold og de
natur- og landskabsmæssige værdier, der ka-
rakteriserer området og de nære omgivelser.
Planlægning for områder med store som-
merhuse skiller sig ud fra de mere klassiske
sommerhusområder udlagt i 1960’erne og
1970’erne. Det kan i planlægning for et kon-
kret område være hensigtsmæssigt at placere
de nye store sommerhuse i kanten af et eksi-
sterende sommerhusområde for at forebyg-
ge miljøkonflikter i forbindelse med støj og
anvendelse. Det giver mulighed for at bibe-
holde sammenhængskraften i det etablerede
sommerhusområde og skabe en arkitektonisk
Lokalplaner
d
U
a
k
og landskabsmæssig overgang mellem områ-
derne.
I store sommerhusområder vil sikring af of-
fentlig adgang til grønne og rekreative area-
ler, adgang til de åbne kyster og etablering af
fælles friarealer gøre sommerhusområderne
attraktive for både sommerhusbeboere og
turister og kan desuden medvirke til at skabe
større naturværdi i sommerhusområdet. Plan-
lægning for områder med store sommerhuse,
der rummer etablering af adgang til rekreati-
ve områder, adgang til strand, etableringen af
t
s
En lokalplan for et sommerhusområde, skal indeholde en planlægning for:
-
-
-
Områdets anvendelse
Ejendommens størrelse og afgrænsning (udstykningsforhold)
Vej- og stiforhold
Desuden kan en lokalplan for et sommerhusområde indeholde bestemmelser om:
-
-
-
-
-
-
-
Placering af bebyggelse på grunden
Terrænhøjde for bebyggelse
Bebyggelsers omfang og udformning
Udformning og anvendelse af ubebyggede arealer
Bevaring af beplantning og beplantningsforhold i øvrigt
Oprettelse af grundejerforeninger:
Bevaring af landskabstræk: Bestemmelser om udformning mv. af ubebyggede arealer
En lokalplan for et sommerhusområde kan ikke indeholde bestemmelser om:
-
-
-
Ejerforholdet af sommerhusene
nye grønne stiforbindelser og fælles friarealer,
vil være med til at bidrage til områdets til-
gængelighed og rekreative værdi.
Placeringen af ikke-permanente trampoliner på ejendommen og lignende løse legeredskaber
Bestemmelser om udendørsmusik eller brug af støjende, motordrevne haveredskaber.
d
U
a
k
t
s
4
Erhvervsstyrelsen
Erhvervsstyrelsen
5
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 413: Henvendelse af 11/9-20 fra Ferieudlejernes Brancheforening om udkast til vejledning om udlejning af sommerhuse mv. og vejledning om kommunernes planlægning for store sommerhuse (anmodning om foretræde for udvalget)
2243790_0004.png
Størrelse
De senere år er efterspørgslen på særligt sto-
re sommerhuse vokset både blandt kommen-
de sommerhusejere og de danske og uden-
landske turister.
I forbindelse med planlægningen for eller den
efterfølgende opførsel af store sommerhuse
kan der opstå ønske om matrikulære ændrin-
ger for at opnå større grunde eller ønske om
dispensation fra fx bebyggelsesprocenten i en
eksisterende lokalplan.
Faktaboks
Støj
Kommunen kan i den forbindelse overveje,
hvorvidt større grunde og større sommerhuse
er i overensstemmelse med de eksisterende
karakteristika for det pågældende sommer-
husområde, og om den øvrige planlægning
- fx infrastruktur og adgangen til naturvær-
dier - tager højde for en øget koncentration
i anvendelsen, der må forventes i forbindelse
med større sommerhuse.
Detgennemsnitligesommerhusharetbygningsarealpå78,4kvadratmeter.Siden1960’erneog1970’erne,hvor
mange af sommerhusene blev opført, er der sket en udvikling i sommerhusenes størrelse. Sommerhuse opført
siden 2010 har et gennemsnitsareal på 103 kvadratmeter.
IDanmarkfindesdercirka218.000sommerhusbygninger.
Ca.90procentafsommerhusområderneliggeridagindenforkystnærhedszonen.
Kilde: Bygnings- og Boligregisteret
d
U
a
k
t
s
Sommerhuse benyttes til rekreative formål og
aktiviteten er meget sæsonbetonet. Antal be-
boere og gæster i et område har stor betyd-
ning både i forhold til støj fra vejanlæg og for
det liv, der leves i huse, haver og på terrasser.
Kommunenkanilokalplanlægningforområ-
der med store sommerhuse overveje, hvor-
dan området bedst mulig planlægges, så der
tages hensyn til oplevelsen af støj i området.
Det kan handle om beliggenhed af veje, løs-
ninger i form af læhegn, mindre afskærmnin-
ger og beplantning. Men det kan også handle
om at fastsætte bestemmelser om placering
af bebyggelse på grunden, materialevalg af
ydervægge til sommerhuse mm.
Beplantning og bebyggelse i bløde og ly-
dabsorberende materialer kan hjælpe med
at reducere støjniveauet fra sommerhusakti-
viteter, der ofte foregår udenfor i haven. Da
en stor del af aktiviteten i sommerhuse som
nævnt foregår udendørs, har det fx stor be-
tydning, om terrasser og udendørs opholds-
arealer kan placeres på en måde, der udviser
hensyn til nabohusene.
Sommerhusområders rekreative karakter for-
drer en mere afsides placering i forhold til
trafikerede vejanlæg. I kommunens arbejde
med infrastruktur i sommerhusområder kan fx
vejbredde og belægning indgå i kommunens
overvejelser for at mindske trafikstøj. Miljøsty-
relsens vejledende grænseværdier for vejtra-
fik (Lden 53 dB), skal i øvrigt lægges til grund
for denne planlægning.
d
U
a
k
t
s
6
Erhvervsstyrelsen
Erhvervsstyrelsen
7
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 413: Henvendelse af 11/9-20 fra Ferieudlejernes Brancheforening om udkast til vejledning om udlejning af sommerhuse mv. og vejledning om kommunernes planlægning for store sommerhuse (anmodning om foretræde for udvalget)
2243790_0005.png
Beplantning og afskærmning
Planlægning for store sommerhuse kan be-
virke tab af natur pga. behovet for sammen-
lægning af matrikler og fordi der i forbindel-
se med mange nyopførte store sommerhuse
fældes træer og asfalteres, for blandt andet
at lette vedligeholdelsen af udenomsarea-
lerne og få plads til indkørsler og parkering,
dermodsvarersommerhusetskapacitet.Kom-
munen har mulighed for at fastsætte beva-
ringsplaner for det grønne element og bevare
landskabstræk i forbindelse med bebyggelse,
hvor sommerhuse i højere grad integreres i
og tilpasses naturområder. Dette kan eksem-
pelvis sikres ved at fastsætte beplantnings-
principper med vægt på karaktergivende og
egnstypiske arter, der naturligt indfinder sig i
de lokale vejrmæssige og jordbundsmæssige
betingelser, og som styrker sammenhængen i
sommerhusområdets naturpræg.
Affald
Kommunenkandertilunderstøttebevaringaf
d
U
a
k
beplantning og beplantningsforhold i øvrigt
for både at efterleve evt. naturplaner og leve-
steder for dyre- og plantearter, og for at un-
derstøtte eksisterende spredningskorridorer
mellem biotoper såsom søer eller engarealer,
der bidrager til den lokale biodiversitet.
Beplantningen af nabo- og vejskel med hjem-
mehørende og egnskarakteristiske arter kan
mindske nabogener, da beplantningen ofte
har en visuelt afskærmende og lyddæmpen-
de effekt, foruden at bidrage til den rekreative
oplevelse af sommerhusområdet.
t
s
I planlægningen for store sommerhuse kan
kommunen overveje, om der skal udarbejdes
en særskilt sektorplan for håndtering af reno-
vation fra området, der særligt i højsæsonen
kan generere større mængder renovation end
sædvanligt for et mere traditionelt sommer-
husområde.
Kommunen kan på den baggrund vurdere
mulighederne for indpasning af hyppigere
besøg af skraldebiler mm. i højsæsonen samt
mulighed for evt. affaldssortering således, at
problemer med skadedyr eller visuelt skæm-
mende overfyldte skraldespande undgås.
anvendes. Eksempelvis får sommerhuse ofte
hentet dagrenovation ugentligt i sommer-
halvåret, mens det kun er et krav at være
tilmeldt en lignende renovationsordningen
i vinterhalvåret, hvis huset helårsbebos eller
udlejes vedsiden af eget brug.
For at tage hånd om renovationsudfordrin-
gerne for de store sommerhuse, stiller visse
kommuner i sektorplanen for renovation krav
om,atsommerhusepåover90m2sommini-
mum skal have en 360 liters affaldscontainer,
med mindre sommerhuset ikke udlejes ved si-
den af eget brug. I lokalplanlægningen frihol-
des arealer samtidigt til etablering af mindre
lokale genbrugsøer, der muliggør ejeres og
lejeres kildesortering af fx glas.
I kommunernes sektorplaner for renovation
anvendes ofte forskellige renovationsordnin-
ger, alt efter hvordan det enkelte sommerhus
d
U
a
k
t
s
8
Erhvervsstyrelsen
Erhvervsstyrelsen
9
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 413: Henvendelse af 11/9-20 fra Ferieudlejernes Brancheforening om udkast til vejledning om udlejning af sommerhuse mv. og vejledning om kommunernes planlægning for store sommerhuse (anmodning om foretræde for udvalget)
2243790_0006.png
Særlig adgang, infrastruktur og parkering
Ved planlægning af store sommerhuse må det
forventes, at anvendelsen af det enkelte store
sommerhus er mere intensiv. Store sommer-
huse kan rumme op mod 30 mennesker, og
det må forventes, at antallet af besøgende
biler per hus er tilsvarende højt.
Det eksisterende vejnet skal være funktions-
og bæredygtigt i forhold til en forventet øget
trafik og heraf følgende belastning. Ved plan-
lægning og placering af store sommerhuse
kan kommunen vurdere, om en selvstændig
vejtilslutning er hensigtsmæssig, for på den
måde at mindske eller helt friholde det øvrige
sommerhusområde for øget biltrafik.
Med mange besøgende biler kan der også
være behov for at planlægge for bedre par-
keringsforhold, hvad end der er tale om privat
eller offentlig parkering. I sommerhusområ-
der kan biler ofte være et visuelt forstyrrende
element enten langs vejen eller ved en åben
asfalteret forgrund. I den forbindelse kan det
være praktisk at sammentænke de landskabe-
lige omgivelser og beplantning for at fasthol-
de områdets visuelle værdier.
Naboskab og grundejerforeninger
d
U
a
k
t
s
Sommerhusejere er helt overvejende orga-
niseret i grundejerforeninger –de fleste med
medlemspligt. Grundejerforeningerne vareta-
ger sommerhusejernes interesser overfor det
offentlige, vedligeholder veje, grønne arealer,
og bade- og bådebroer og bidrager generelt
til, at sommerhusområdet som helhed er at-
traktivt for både ejere og lejere.
Kommunen kan i lokalplanlægningen stille
krav til, at der oprettes en grundejerforening
og afgrænse foreningens forpligtelser. På den
måde kan det sikres, at ejere af store sommer-
huse bidrager til vedligeholdelse af sommer-
husområdet.
Grundejerforeninger kan agere som forum for
godt naboskab og samtidig være med til at
løse konflikter, der måtte være mellem med-
lemmer af grundejerforeningen eller tilstø-
dende grundejerforeninger.
d
U
a
k
Inddragelse og dialog med omkringliggende
grundejerforeninger tidligt i planlægningen
for nye sommerhuse kan dertil forebygge
konflikter om f.eks. vejforhold og fælles fria-
realer.
t
s
10
Erhvervsstyrelsen
Erhvervsstyrelsen
11