Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 410
Offentligt
2243383_0001.png
Aktstykke nr.
302
Folketinget 2019-20
302
Erhvervsministeriet.
København, den 10. september 2020.
a.
Erhvervsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til følgende dispositioner som led i ud-
møntningen af
Aftale om bedre vilkår til særligt hårdt ramte dele af dansk erhvervs-, idræts- og kul-
turliv
af 28. august 2020:
• De allerede afsatte midler på § 08.32.21.30. Kompensationsordning for selvstændige mv. kan an-
vendes til etableringen af en ny, kompensationsordning for selvstændige, freelancere mv., herun-
der sæsonafhængige, ramt af COVID-19-relaterede restriktioner. Ordningen vil gælde i perioden
fra og med den 1. september til og med den 31.oktober 2020. Såfremt én eller flere af restriktio-
nerne fortsat gælder efter den 31. oktober 2020, forlænges kompensationsordningen, dog senest
frem til og med den 31. december 2020.
• De allerede afsatte midler på § 08.32.21.50. Kompensationsordning for freelancere med både A-
og B-indkomst kan anvendes til etableringen af en ny, kompensationsordning for freelancere med
både A- og B-indkomst, herunder sæsonafhængige, ramt af COVID-19-relaterede restriktioner.
Ordningen vil gælde i perioden fra og med den 1. september til og med den 31.oktober 2020. Så-
fremt én eller flere af restriktionerne fortsat gælder efter den 31. oktober 2020, forlænges kom-
pensationsordningen, dog senest frem til og med den 31. december 2020.
• De allerede afsatte midler på § 08.32.21.30. Kompensationsordning for selvstændige mv. kan an-
vendes til en justering af kompensationsordning for selvstændige, freelancere mv. for perioden fra
og med den 9. juli 2020 til og med den 8. august 2020.
• De allerede afsatte midler på § 08.32.21.50. Kompensationsordning for freelancere med både A-
og B-indkomst kan anvendes til en justering af kompensationsordning for freelancere med både
A- og B-indkomst for perioden fra og med den 9. juli 2020 til og med den 8. august 2020.
Som følge af COVID-19 blev der med akt. 122 af 27. marts 2020 givet hjemmel til at etablere en
midlertidig kompensationsordning for selvstændige, freelancere mv., som forventer et omsætning-
stab henholdsvis B-indkomsttab på minimum 30 pct. som følge af COVID-19. Ordningen blev for-
længet til og med den 8. juli 2020, jf. akt. 157 af 30. april 2020 og yderligere forlænget til og med
den 8. august 2020 jf. akt. 242 af 25. juni 2020. En målrettet kompensationsordning for sæsonafhæn-
gige selvstændige, freelancere mv. blev med akt. 257 af 25. juni 2020 etableret for perioden fra og
med den 1. maj 2020 til og med den 31. august 2020.
b.
CQ001366
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 410: Nye aktstykker fra Erhvervsministeriet om covid19-kompensationsordninger m.v.
2243383_0002.png
2
Tilsvarende blev der med akt. 150 af 24. april 2020 givet hjemmel til at etablere en midlertidig
kompensationsordning for freelancere med både A- og B-indkomst. Denne ordning blev forlænget til
og med den 8. august 2020, jf. akt. 239 af 25. juni 2020. En målrettet kompensationsordning for sæ-
sonafhængige freelancere med både A- og B-indkomst blev med akt. 257 af 25. juni 2020 etableret
for perioden fra og med den 1. maj 2020 til og med den 31. august 2020.
Etablering af kompensationsordninger for selvstændige, freelancere mv. hhv. freelancere med både
A- og B-indkomst
Som følge af
Aftale om bedre vilkår til særligt hårdt ramte dele af dansk erhvervs-, idræts- og kul-
turliv
af 28. august 2020 mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Kon-
servative Folkeparti og Alternativet etableres der nye kompensationsordninger for hhv. selvstændige,
freelancere mv. samt freelancere med både A- og B-indkomst, som er ramt af følgende COVID-19-
relaterede restriktioner:
• Forbud mod at holde åbent
• Forsamlingsforbud på over 500 personer
• Grænselukninger
• Udenrigsministeriets rejsevejledning
Der kan ydes kompensation for selvstændige, freelancere mv. samt freelancere med både A- og B-
indkomst, som forventer et omsætningstab henholdsvis B-indkomsttab eller A- og B-indkomsttab på
minimum 30 pct. sammenlignet med den tilsvarende periode i 2019 (referenceperioden). Omsæt-
ningstabet henholdsvis B-indkomsttabet eller A- og B-indkomsttabet skal skyldes en eller flere af de
ovenfor nævnte COVID-19-relaterede restriktioner.
Kompensationsordningerne viderefører kompensationssatsen og -graden fra de tidligere kompensa-
tionsordninger for hhv. selvstændige, freelancere mv. samt freelancere med både A- og B-indkomst.
Fsva. den nye ordning for selvstændige, freelancere mv. forbliver kompensationsgraden således 90
pct. af omsætningstabet henholdsvis B-indkomsttabet. Tilsvarende udgør kompensationsgraden fort-
sat 100 pct. for de selvstændige, freelancere mv., som ved bekendtgørelse har forbud mod at holde
åbent og ikke har omsætning eller B-indkomst. Den maksimale sats udgør fortsat 23.000 kr. pr. må-
ned og 46.000 kr. pr. måned, hvis den selvstændige har en medarbejdende ægtefælle.
I den nye ordning for freelancere med både A- og B-indkomst forbliver kompensationsgraden 90
pct. af A- og B-indkomsttabet. Den maksimale sats udgør fortsat 20.000 kr. pr. måned.
Den nye ordning for freelancere mv. med både A- og B-indkomst justeres ift. krav vedr. minimum
B-indkomst og maksimum A-indkomst med henblik på at flere freelancere med både A- og B-ind-
komst kan komme ind i ordningen. Loftet for A-indkomst hæves således til 25.000 kr. pr. måned,
mens kravet om minimum B-indkomst sænkes til 2.500 kr. pr. måned. Ændringen gælder ikke for
den tidligere ordning for freelancere med både A- og B-indkomst.
For de nye ordninger vil gælde specifikke krav for, hvordan ansøgere skal dokumentere, at de er
ramt af de ovenfor nævnte COVID-19-relaterede restriktioner med henblik på at kunne opnå kom-
pensation. Der fastsættes nærmere bestemmelser om dokumentationskrav og kontrol af dokumentati-
onen i bekendtgørelser samt vejledninger.
Virksomheder med base i skattely i henhold til EU’s retningslinjer kan ikke modtage kompensa-
tion, i det omfang det er muligt at afskære dem efter EU-retten og eventuelle andre internationale
forpligtelser, som Danmark eller EU har påtaget sig. Virksomhederne kan ved ansøgning blive bedt
om at afgive tro- og love-erklæring på, at virksomheden, der kompenseres, betaler den skat, som de
er forpligtede til i henhold til internationale aftaler og nationale regler. Erhvervsstyrelsen kan i for-
bindelse med kontrollen af virksomheder med base i skattely vedrørende skatteforhold, udbede sig
den fornødne dokumentation.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 410: Nye aktstykker fra Erhvervsministeriet om covid19-kompensationsordninger m.v.
2243383_0003.png
3
De øvrige rammer for kompensationsordningen for selvstændige, freelancere mv. ramt af CO-
VID-19-relaterede restriktioner henholdsvis kompensationsordningen for freelancere med både A- og
B-indkomst ramt af COVID-19-relaterede restriktioner gælder som for den midlertidige kompensati-
onsordning for selvstændige, freelancere mv. jf. akt nr. 122 af 27. marts 2020 og akt nr. 157 af 30.
april 2020 henholdsvis for den midlertidige kompensationsordning for freelancere med både A- og
B-indkomst jf. akt nr. 150 af 24. april 2020.
Justering af kompensationsordninger godkendt i akt. 239 og 242 af 25. juni 2020
Som følge af
Aftale om bedre vilkår til særligt hårdt ramte dele af dansk erhvervs-, idræts- og kul-
turliv
af 28. august 2020, justeres kompensationsordningen for selvstændige, freelancere mv., der er
godkendt i akt. 242 af 25. juni 2020, og kompensationsordningen for freelancere med både A- og B-
indkomst, der er godkendt i akt. 239 af 25. juni 2020, for perioden fra og med den 9. juli 2020 til og
med den 8. august 2020 som følger:
• Kompensationsperioden forlænges, således at den løber fra og med den 9. juli til og med den 31.
august 2020. Der ansøges for den fulde kompensationsperiode.
• Referenceperioden forlænges, således at den løber fra og med den 1. juli til og med den 31. august
2019. Selvstændige, freelancere mv. og freelancere med både A- og B-indkomst vil som udgangs-
punkt skulle anvende den nye og forlængede referenceperiode, men vil under ekstraordinære om-
stændigheder have mulighed for at benytte en anden referenceperiode. Herved får selvstændige
mv., som holdt ferie i juli sidste år, bedre mulighed for at opnå kompensation.
• For selvstændige, freelancere mv. kan der fortsat maksimalt ydes kompensation på 23.000 kr. for
den forlængede kompensationsperiode, og 46.000 kr. for kompensationsperioden, hvis den selv-
stændige har en medarbejdende ægtefælle, svarende til gældende ordning.
• For freelancere med både A- og B-indkomst kan der fortsat maksimalt ydes kompensation på
20.000 kr. for den forlængede kompensationsperiode, svarende til gældende ordning.
De øvrige forhold i kompensationsordningerne forbliver uændrede. Justeringerne i de to kompensa-
tionsordninger forventes ikke at medføre merudgifter i forhold til den afsatte ramme i akt. 239 af 25.
juni 2020 og akt. 242 af 25. juni 2020.
For det tilfælde at én eller flere af de fire restriktioner gælder efter den 31. oktober 2020, vil ord-
ningen blive forlænget dog senest frem til og med den 31. december 2020. Der vil i det tilfælde kun-
ne opnås kompensation for den omsætningsnedgang, der dokumenterbart er relateret til én eller flere
af de gældende, fire COVID-19-relaterede restriktioner. Det vil som udgangspunkt sige, at hvis én
eller flere restriktioner ophæves, vil det følge deraf, at der kan ske en begrænsning i adgangen til
kompensation. Restriktionerne vil af myndighederne være fastsat gennem bekendtgørelser, indrejse-
restriktioner og Udenrigsministeriets rejsevejledninger. Finansudvalget vil blive orienteret om for-
længelse af ordningen ved orienterende aktstykke.
Administrationsudgifter i 2020 forbundet med forlængelser og justeringer afholdes inden for de af-
satte midler til Erhvervsstyrelsens administration af COVID-19-kompensationsordninger på §
08.21.20. Erhvervsstyrelsen.
Det bemærkes, at der i medfør af akt. 122 af 27. marts 2020 er adgang til på § 08.32.21. Kompen-
sationsordninger som følge af COVID-19 (anden bev.) at optage merudgifter direkte på forslag til lov
om tillægsbevilling for 2020 svarende til de faktiske udgifter
c.
Sagen forelægges Finansudvalget nu med henblik på at kunne påbegynde sagsbehandling og udbeta-
ling af kompensation snarest muligt i indeværende finansår.
Der tages forbehold for Kommissionens formelle godkendelse af ordningen, jf. statsstøttereglerne.
d.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 410: Nye aktstykker fra Erhvervsministeriet om covid19-kompensationsordninger m.v.
2243383_0004.png
4
e.
Erhvervsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at de allerede afsatte midler på §
08.32.21.30. Kompensationsordning for selvstændige mv. og § 08.32.21.50. Kompensationsordning
for freelancere med både A og B-indkomst kan anvendes til etableringen af nye kompensationsord-
ninger for selvstændige, freelancere mv. ramt af COVID-19-relaterede restriktioner henholdsvis free-
lancere med både A- og B-indkomst ramt af COVID-19-relaterede restriktioner. Ordningerne vil
gælde i perioden fra og med den 1. september til og med den 31.oktober 2020. Såfremt én eller flere
restriktioner (forbud mod at holde åbent, forsamlingsforbud på over 500 personer, grænselukninger
eller restriktioner som følge af Udenrigsministeriets rejsevejledning) fortsat er gældende efter den.
31. oktober 2020, forlænges kompensationsordningerne dog senest til og med den 31. december
2020.
Endvidere anmoder Erhvervsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at de allerede afsatte
midler på § 08.32.21.30. Kompensationsordning for selvstændige mv. og § 08.32.21.50. Kompensa-
tionsordning for freelancere med både A- og B-indkomst, kan anvendes til en justering af kompensa-
tionsordningerne for perioden fra og med den 9. juli 2020 til og med den 8. august 2020 for selvstæn-
dige, freelancere mv. henholdsvis freelancere med både A- og B-indkomst.
Det bemærkes, at der i medfør af akt. 122 af 27. marts 2020 er adgang til på § 08.32.21. Kompen-
sationsordninger som følge af COVID-19 (anden bev.) at optage merudgifter direkte på forslag til lov
om tillægsbevilling for 2020 svarende til de faktiske udgifter.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
f.
København, den 10. september 2020
S
IMON
K
OLLERUP
/ Mads Ammitzbøll Thomsen
Til Finansudvalget.