Fra:
Sendt:
7. september 2020 12:12
Til:
Emne:
VS: begæring om aktindsigt - Danske Banks redegørelse til Finanstilsynet mv. , jf. tilsynets skrivelse af
31. august til Danske Bank
Folketinget
Nedenstående mail har jeg sendt som en kopi. Jeg skal venligst anmode om at mailen videresendes til
Erhvervsudvalgets medlemmer.
Med venlig hilsen
Gunnar Mikkelsen
Fra:
Sendt:
7. september 2020 11:30
Til:
Cc:
Emne:
begæring om aktindsigt - Danske Banks redegørelse til Finanstilsynet mv. , jf. tilsynets skrivelse af 31.
august til Danske Bank
Finanstilsynet
Finanstilsynet har anmodet Danske Bank om en redegørelse senest 10. september i
gældsinddrivelsessagen. Som det er Finanstilsynet bekendt, jf. min seneste mail til Finanstilsynet af 7.
august 2020 har jeg fokus på revisors rolle. De senest frembragte oplysninger i medierne synes at give
grundlag for en formodning om, at såvel Danske Bank som bankens eksterne revisorer kendte til de
fejlagtige opkrævninger og afgivelse af urigtige oplysninger/indberetninger til Skattemyndighederne i en
længere årrække måske endda længere end 20 år. Efter foreliggende oplysninger kan fejlene i Danske
Banks inddrivelsessystem berører op til 100.000 kunder, hvoraf banken skønner, at op til 15.000 skal
kompenseres. De åbenbart ”systemiske” fejl har medført, at nogle af landets svageste borgere har fået
deres i forvejen beskedne rådighedsbeløb yderligere forringet ved at indgå afdragsordninger med Danske
Bank, og de fejlagtige indberetninger til Skat har samtidig udløst større offentlige ydelser, da Danske Banks
fejlindberetninger har medført, at berørte borgere har fået for store skattemæssige fradrag. Herved er det
offentlige påført tab i ukendt omfang, og yderligere tab, hvis berørte borgere har været berettiget til
offentlige ydelser, der er indkomst- og/eller formueafhængige. På nuværende tidspunkt foreligger
oplysninger for enkelte Danske Bank-kunder, som har fået kompensation svarende til, at de i mere end 13
år har betalt for meget. Dette kan samtidigt indicere, at der ikke er tale om helt ubetydelige rentesatser og
gebyrer, som Danske Bank har opkrævet over for kunder omfattet af Danske Banks
langvarige ”systemiske” fejl. Disse er imidlertid helt uafhængige af bankens (som sædvanligt påståede
tidligere) kultur, om ikke straks at løse problemer med kendte fejl. Jeg deltog første gang ved Danske Banks
ekstraordinære generalforsamling i november 2018 og gjorde der opmærksom på, at jeg anså kulturen i
Danske Bank for syg.
Af bankens årsregnskab for 2019 fremgår side 10 følgende: