Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 403
Offentligt
2240718_0001.png
Planlægningsprincipper for Nordhavn
Carsten Rütting Schweitz
Østerbro Havnekomité September 2014
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 403: Henvendelse af 5/9-20 fra Østerbro Havnekomité, Kbh. Ø om revision af planloven
2240718_0002.png
Byudviklingen i Nordhavn har stor betydning for københavnerne, nu
såvel som langt ud i fremtiden. Østerbro Havnekomité finder det derfor
vigtig, at der sættes fokus på, at gøre Nordhavn til en bæredygtig bydel,
der lægger vægt på livskvalitet for beboere i alle aldre, og hvor de store
herlighedsværdier sikres for alle københavnere.
Der blev i 2008 udskrevet en international idékonkurrence om
udviklingen af Nordhavn. Tre tegnestuer fik 1. præmie og blev bedt om
at kvalificere deres forslag og derefter blev forslaget fra Cope, Sleth og
Rambøll udpeget som masterplan. Men den konkrete planlægning for
området følger ikke masterplanen.
- Containerterminalen, som ikke indgik i oplægget til den
internationale konkurrence, blev placeret, så den optager en stor del af
det grønne område i masterplanen. Den natur og biodiversitet, der her
var opstået over tid, er ødelagt, og offentligheden er forment adgang til
nogle spændende naturoplevelser, nu og i mange år fremover. Kørslen til
og fra containerpladsen vil fremover være meget belastende for de nye
boligområder
- Redmolen, som i masterplanen fremstod med en skulpturel bygning,
der skulle indeholde offentlige funktioner og være publikumsmagnet
er blevet købt af PFA til opførsel af et nyt domicil med en restaurant i
stueetagen.
- Den sydvendte Sandkaj var tegnet og tænkt som en hovedpromenade
og en meget vigtig brik i udviklingen af Århusgadekvarteret med en
bred offentlig promenade på 17 m med faste opholdsarealer, adgang til
vandet og bademuligheder. I stedet ser den nu ud til at blive erstattet
med en lille brygge på 5 m. For at udføre den brede promenade, som
indgik i masterplanen, skulle der i følge lokalplanen for området skaffes
ekstra finansiering (hvilket drejer sig om 50 mil. over 3 år).
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 403: Henvendelse af 5/9-20 fra Østerbro Havnekomité, Kbh. Ø om revision af planloven
Vi har fra havnekomiteen presset på for at få finansieringen med i de
sidste 2 års budgetforhandlinger i København. Sidste år kom det med
som en hensigtserklæring om, at man ville skaffe penge til den brede
løsning i budgettet for 2014, men i år var det ikke med i budgetaftalen.
Østerbro Havnekomité nærer derfor stor bekymring for, at alle
intentionerne om at Nordhavnskal sætte nye standarder for byudvikling
på et bæredygtigt grundlag, fysisk og socialt, som er vedtaget i
København Kommune, løber ud i sandet.
Vi henstiller til, at politikerne i Københavns Kommune tager
visionerne seriøst, som de var formuleret i programmet for den
internationale idèkonkurrence om Nordhavn, og træffer beslutning om
at udarbejde nogle konkrete principper for byudvikling i Nordhavn.
Planlægningsprincipperne
skal fungere som et operativt værktøj i
udformning af lokalplanerne for de enkelte områder.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 403: Henvendelse af 5/9-20 fra Østerbro Havnekomité, Kbh. Ø om revision af planloven
Vores forslag er :
1. Der udarbejdes og vedtages en helhedsplan for et bæredygtigt
Nordhavn. De grønne områder udgør 40% af området, heraf en del
som vild natur. I friarealer indgår ikke infrastruktur(cykel-gågader,
tekniske anlæg, parkering, samt tagterasser).
Mange undersøgelser
viser, at det er nødvendigt med let adgang til natur for at øge
folkesundheden
2. Byudviklingen tilrettelægges, så der er mulighed for rekreative og
fysiske aktiviteter til lands og til vands.
Badestrand, havnebade og
svømmehal lægges fast i helhedsplanen.
3. Strategien for byudviklingen skal være 50% boliger(30% af boligerne
reserveres til alment byggeri), 35% til erhverv og 15% til kultur- og
fritidstilbud. Staten yder tilskud, så de almennyttige boligselskaber
kan erhverve grunde til rimelige priser. Der skabes mulighed for
byggefællesskaber, der bygger økologisk og billigt med indskud af
fælles kapital, samt mulighed for opførsel af forskellige former for
bofællesskaber.
Placering af f.eks.bibliotek/kulturhus og sundhedscenter lægges fast i
helhedsplanen.
Ligeledes afsættes et område til
Udviklingserhvervscenter
med f.eks.
35 værksteder til håndværkere, designere og kunstnere med fælles
overdækket gård. Den årlige leje skal være nedsat.
4. Nordhavn skal så vidt muligt være bilfri. En bred cykelsti skal
forbinde det yderste område i Nordhavn med Østerbro og det øvrige
København.
Havnebussens
rute forlænges med stoppesteder flere
steder i Nordhavn
5. Der anlægges
en sammenhængende, offentlig grøn promenade på
minimum 10 m. overalt langs vandet.
Promenaden skal være bilfri og fungere som bindeled mellem de
grønne områder i hele Nordhavn.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 403: Henvendelse af 5/9-20 fra Østerbro Havnekomité, Kbh. Ø om revision af planloven
2240718_0005.png
6. Nordhavn inddeles i delområder. Hvert delområde i Nordhavn skal
have adgang til
offentlige tilgængelige pladser og grønne områder.
Der
defineres konkrete principper for de offentlige, grønne områder,
mht. placering i forhold til boligområder, areal i forhold til areal af
bolig/bebyggelse/veje, tilgængelighed, og hvilke funktioner og behov
de enkelte grønne områder skal tilgodese.
Infrastrukturen skal ikke indgå som grønt område.
7. Det skal sikres at daginstitutioner med legeplads og skoler
med idrætsarealer indgår i planerne for delområderne. (f.eks.
500 boliger udløser en daginstitution, 1000 boliger udløser en
skole).
Legepladser og idrætsarealer skal være i niveau og offentlig
tilgængelige, når de ikke er i brug.
8. Der udarbejdes en
overordnet kunstplan
for de vigtigste gader og
pladser, som f.eks. kan indeholde energineutrale installationer,
hvor vand og lys indgår. Kunst skal være sikret etablering før
igangsætningstilladelse for bebyggelse i tilgrænsende byggefelt gives.
9. Indtægter ved salg af grunde fra hvert delområdes skal finansiere
den tekniske og grønne infrastruktur, som planen kræver. Der
udarbejdes veldefinerede rækkefølgebestemmelser, så grønne
områder er færdigetablerede samtidig med ibrugtagning af
byggefelter.
Ved udvælgelse af projekter skal i princippet det bedste koncept gå
forud for økonomisk vinding.
10. Der udformes altid to alternative planforslag ( f.eks.planer for
delområderne og lokalplaner) før politisk beslutning. Berørte
foreninger og borgere inddrages .
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 403: Henvendelse af 5/9-20 fra Østerbro Havnekomité, Kbh. Ø om revision af planloven
Ifølge den nuværende lovgivning skal grundsalg i Nordhavn bære
en stor del af udgifterne til gæld, nye anlæg og driftunderskud i
metroprojektet. Den finansieringsmodel er ødelæggende for at
københavnerne får del i Nordhavns herlighedesværdier. Politikerne
i København bør derfor igangsætte en drøftelse af
alternativ
finansiering af metroen.
F.eks. kunne en finansiering ved kørselafgift
indgå. Det vil samtidig have hensigtsmæssige gevinster for
københavnerne ved at mindske biltrafikken.
Vi ønsker liv i Nordhavnen. Vi ønsker varierede muligheder for
rekreative og kulturelle oplevelser. Oplevelsen af, at
Nordhavnen giver
os fælles muligheder og ansvar.
Vi håber med dette oplæg, at gøre politikere og tekni- og
miljøforvaltningen interesseret i en offentlig dialog med københavnerne
om planlægningsprincipper for Nordhavn.
En helhedsplan for offentlige rekreative,
grønne områder i Nordhavn
Undersøgelser viser, at let adgang til rekreative, grønne områder og
natur øger folkesundheden. Rekreative grønne områder er et vidt
begreb, og karakteren af de forskellige områder må derfor defineres
præcist mht. funktion og deraf følgende krav til udformning. Det
betyder naturligvis ikke, at aktivitetsmulighederne ikke må/kan
kombineres eller lappe ind over hinanden.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 403: Henvendelse af 5/9-20 fra Østerbro Havnekomité, Kbh. Ø om revision af planloven
Tilgængelighed.
Der bør defineres nogle kriterier for de grønne områders tilgængelighed:
Det skal kunne lade sig gøre at bevæge sig mellem mindst et rekreativt
område og bolig, uden at svage trafikanter(børn) skal krydse befærdede
veje. Øvrige grønne områder skal have forbindelse via (cykel)stinet
og/eller havnepromenade – fra de nye områder i Nordhavn såvel som
Østerbro. Der skal være en sammenhængende , offentlig promenade
på minimum 10 m langs vandet.
Der skal være offentlig transport til de yderste rekreative områder (bus,
havnebus, metro) . I de grønne områder skal en del af stierne være
tilgængelige for kørestolsbrugere og gangbesværede.
Naturområder.
Der skal være naturområder på naturens egne betingelser, og hvor
biodiversitet har høj prioritet. Den nordlige del af Nordhavnsområdet
skal, som det er indtegnet i masterplanen, have særligt fokus og sikres
til det formål. Området er over tid blevet til en vigtig habitat for truede
dyrerter, bl.a. sommerfugle og padder, og området spiller en vigtig
rolle som mellemstation for trækfugle.
For
borgerne er det ensbetydende med mange enestående naturoplevelser.
Områder til idræt og sport.
Byudviklingen skal tilrettelægges, så der er mulighed for rekreative
og fysiske aktiviteter til lands og til vands. Det kan fx være boldbaner,
kælkebakker, vand- og sejlsport, svømmehal, havnebade, motionsbaner.
De respektive anlæg skal som udgangspunkt etableres mindst et sted
i området. Boldbaner og vandsportsanlæg for børn skal etableres i
tilknytning til skoler og andre børneinstitutioner. Eller, som minimum,
være lettilgængelige via offentlig transport og/eller trafiksikre cykelstier.
Idrætsarealer ved skoler skal være offentlig tilgængelig, når de ikke er i
brug.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 403: Henvendelse af 5/9-20 fra Østerbro Havnekomité, Kbh. Ø om revision af planloven
Bæredygtigt miljø.
I områderne skal indtænkes klimavenlige og ressourcebesparende
anlæg, på lige fod med anden byggemodning af Nordhavn.
Naturområderne mod nord skal såvel som de de naturområder, der
etableres i hele Nordhavn, etableres og plejes efter de principper, der
gavner biodiversitet og binding af CO2 bedst. Eksperternes anbefalede
miljøtiltag skal følges. De befæstede arealer bør indskrænkes til blot det
nødvendige. Det samme bør gælde for de midlertidige områder, der
bruges til anlægsarbejder.
Det er vigtigt, at nogle natur”lommer” friholdes for at blive anvendt
til arbejdsareal under udviklingsfasen. Formålet hermed er at beskytte
og bevare den ruderatnatur og biodiversitet, der er opstået gennem
de sidste 25 år. Når anlægsarbejderne er færdige, vil plante- og dyreliv
herfra hurtigere kunne brede sig ind i de naturarealer, der etableres
efterhånden.
Midlertidig udnyttelse af arealerne til rekreative formål.
Havnekomiteen ønsker at de dele af Nordhavn, hvor der endnu ikke er
aktuelle planer, skal kunne bruges til rekreative formål af midlertidig
karakter. Der kunne fremstilles en slags mobil inventar, bestående
af bord/bænke, grill, l naturlegepladser, skurvogn med idræt/
motionsredskaber, Urban Farming, ect. I områder, som allerede er
tilegnet åbne, rekreative formål, kunne etablering af nogle anlæg startes
op allerede nu.
Det vil være til stor glæde for institutioner og borgere, og give dem en
tilknytning til området.
Østerbro Havnekomité
Vesterhavsvej 14, 2150 Nordhavn
[email protected]