Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 403
Offentligt
Østerbro Havnekomité
Vesterhavsvej 14
2150 Nordhavn
5. september 2020
PLANLOVEN – forslag og kommentarer
Erhvervsministeriet påbegynder her i efteråret 2020 en revision af Planloven, der hidtil har
været udskudt i nogle år.
Ministeriet har derfor udbedt sig forslag og kommentarer til, hvilke områder i Planloven, der
bør vurderes ved en kommende revision af denne.
I den anledning fremsender Østerbro Havnekomité kommentarer til områder, der bør
vurderes og ændres. De er baseret på vore erfaringer fra den hidtidige og igangværende
udbygning af Nordhavn.
Der bør være en fuldstændig adskillelse mellem kommunen som planmyndighed
og som grundejer (igennem By&Havn)
o
Det meget uheldigt, at kommunen hidtil - og stadig - optræder i begge roller.
Kommunen vil, ved sin planlægning, reelt påvirke prisen for de grunde, der
sælges.
o
Det har den konsekvens, at kommunen som planmyndighed accepterer en
meget voldsom udnyttelse af ledige arealer, for derved at kunne sælge dem til et
højt vederlag, der her i Nordhavn formelt tilfalder det kommunalt ejede selskab,
By&Havn, til finansiering af Metroens udbygning og Nordhavnstunnel.
Der bør først laves en helhedsplan for et byområde af kvalificerede
byplanlæggere. Den bør omfatte både struktur- og bebyggelsesplaner. Disse
planer bør efter vedtagelse ikke kunne ændres.
o
En helhedsplan bør omfatte alt vedr. boliger, institutioner som vuggestuer og
skoler, byrum, aktivitetsområder og nære naturområder. Planen må ikke
brydes efter ønsker fra grundejere, så der løbende laver om i lokalplaner og
strukturplaner og derved ændrer helhedsplanen og den nødvendige by-
struktur forhindres.
o
I Nordhavn er strukturplanen således udarbejdet af By&Havn, altså den
fremtidige sælger af grundene og ejendommene. Den har siden COBEs vindende
forslag løbende været ændret, så der ikke er taget de nødvendige hensyn til
hverken institutioner, skoler, åbne byrum og bynær natur.
Der bør fastsættes egentlige formelle regler for udarbejdelse og vedtagelse af
struktur- og bebyggelsesplaner, så de ikke udelukkende tjener bygherrernes og
developernes interesse.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 403: Henvendelse af 5/9-20 fra Østerbro Havnekomité, Kbh. Ø om revision af planloven
Der bør være strengere krav til ændring af lokalplaner og længere tid til at
gennemarbejde dem.
o
Når der er vedtaget en lokalplan, bør denne ikke kunne ændres, fordi bygherren
ønsker en større udnyttelse af grunden både areal- og højdemæssigt eller blot
fordi By&Havn, bygherren eller developerne ønsker det.
Reglerne for bopælspligt bør strammes op, så man undgår områder med salg og
udlejning uden bopælspligt.
o
Udlejning af ”Projektlejligheder” uden bopælspligt betyder, at der ikke skabes
beboerfællesskab, idet der ofte er tale om korttidsudlejning eller udlejning eller
salg til udlændinge, der ikke indgår i et sædvanligt naboskab. Det grelleste
eksempel hidtil er salg til en russisk oligark af den dyreste lejlighed i ”The Silo”
for 30 mio. kr.
o
Der gives mulighed for, at skatteflygninge kan have bopæl her, uden der
indtræder skattepligt til Danmark.
Inger Hutters, formand