Folketingets Erhvervsudvalg
31.08.2020
Notat – Forslag om hastehøring vedr. huseftersynsordningen med fokus på retsstillingen for
boligkøber og den bygningssagkyndige samt Sikkerhedsstyrelsens overtagelse af it-
udviklingen
Erhvervsministeren har godkendt, at Sikkerhedsstyrelsen med virkning pr. 1.10.2020 ændrer
tilstandsrapporten.
Tilstandsrapporten får nyt udseende, sprog, farver mm. Den del er fin og har været
efterspurgt i mange år. Men det bagvedliggende vurderingssystem (med K1, K2 osv.) ændres
ved samme lejlighed, og det ændrer balancen og retsstillingen i ordningen. Alvorlige skader
undertones over for køber, og en række følgeskader vil køber fremover selv skulle bære
risikoen for. Samtidig viser erfaringerne fra reformen i 2012, at det vil tage 10 år med et stort
antal nye prøvesager, før der er dannet en ny, klar retspraksis på området. I mellemtiden må
forbrugere og bygningssagkyndige svæve i usikkerhed.
Derudover overtager Sikkerhedsstyrelsen it-udviklingen som et led i omlægningen.
Sikkerhedsstyrelsen har som kontrolmyndighed haft en privilegeret adgang og kendskab til
såvel virksomhedernes data som udviklede it-processer, forbrugerservices og
kvalitetskoncepter. Den adgang har Sikkerhedsstyrelsen efter vores vurdering misbrugt til at
kopiere udviklede koncepter og bearbejdede data fra virksomhederne. Sikkerhedsstyrelsen
har med andre ord opbygget et system, som indeholder koncepter og elementer som
markedet gennem de seneste 5-10 år har investeret i udviklingen og opbygningen af. Mange
års innovation er med ét overført fra marked til stat og stilles pr. 1.10.2020 vederlagsfrit til
rådighed for de virksomheder, der ikke har investeret i innovation og udvikling.
Investeringslysten i nye koncepter og kvalitetsudvikling forsvinder selvsagt. Boligejerne
kommer derudover til at betale for det samme system én gang til, via det gebyr
Sikkerhedsstyrelsen opkræver hos boligsælger til finansieringen af driftsudgifterne. Dertil
kommer risikoen for, at det fremover er Sikkerhedsstyrelsen – og ikke længere
virksomhederne – der vil være den primære drivkraft i innovationen af nye service- og
kvalitetskoncepter
1