Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 393
Offentligt
2236808_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2021
i forhold til finansloven for 2020
August 2020
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 393: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget 2021 torsdag den 3. september 2020 v/ erhvervsministeren med embedsmænd
2236808_0002.png
Side 2 af 37
FFL21 sammenlignet med FL20
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2021
sammenlignet med finansloven for 2020 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2020. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2021.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2021, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til finansloven
for 2020 (B-året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2021 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2021 i forhold til finansloven for 2020
der inde-
holder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2020 til finanslov-
forslaget for 2021.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 393: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget 2021 torsdag den 3. september 2020 v/ erhvervsministeren med embedsmænd
2236808_0003.png
Side 8 af 37
§ 8. Erhvervsministeriet
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 45,4 mio. kr. skyldes primært udmøntning af besparelsen på statens
konsulentforbrug, jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folke-
parti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2020 af december 2019
(§ 08.11.79.).
Mindreindtægten på 80,0 mio. kr. skyldes, at det samlede træk på statsgarantien vedrø-
rende Stormflod og stormfald forventes at være tilbagebetalt ved udgangen af 2020.
Derfor forventes der ikke at være indtægter fra tilbagebetalinger i 2021 (§ 08.21.05.).
Mindreudgiften på 32,7 mio. kr. skyldes et tilsvarende fald i bevillingen til matchfinan-
sieringsordningen i Vækstfonden fra 2020 til 2021 (§ 08.33.15.).
Mindreindtægten på 640,0 mio. kr. skyldes, at EKF Danmarks Eksportkredit i 2021
ikke udlodder et yderligere udbytte til staten på 500,0 mio. kr. som i 2020. Desuden fal-
der den årlige udbyttebetaling fra EKF Danmarks Eksportkredit fra 140,0 mio. kr. i
2020 til 100,0 mio. kr. i 2021. Endvidere falder den årlige udbyttebetaling fra Vækstfon-
den fra 200,0 mio. kr. i 2020 til 100,0 mio. kr. i 2021, jf. Aftale mellem den daværende
VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Radi-
kale Venstre om udvikling af Nordsøen af marts 2017 (§ 08.33.26.).
Merudgiften på 1.485,1 mio. kr. skyldes, at der er afsat risikopræmier til afdækning af
statens risiko forbundet med en række garantiordninger og kapitalindskud hos EKF
Danmarks Eksportkredit, Vækstfonden og Rejsegarantifonden sfa. COVID-19. Dertil
kommer en stigende risikoprofil for kapitalindskud i Vækstfonden og Danmarks
Grønne Investeringsfond samt en ny risikopræmie knyttet til Vækstlåneordningen (§
08.33.27.).
Merudgiften på 1.000,0 mio. kr. skyldes en stigende bevilling til kapitalindskud i Vækst-
fonden ifm. etableringen af Danmarks Grønne Fremtidsfond, jf. Aftale mellem regerin-
gen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finans-
loven for 2020 af december 2019 (§ 08.33.28.).
Mindreudgiften på 374,7 mio. kr. vedrørende regionaludvikling skyldes, at forventnin-
gerne til aktivitetsniveauet er faldende fra 2020 til 2021 som følge af den hidtidige pro-
gramperiodes udløb i 2020 for så vidt angår EU. Den nye programperiode er endnu
ikke indbudgetteret på kontoen (§ 08.35.01.).
Mindreindtægten på 374,7 mio. kr. vedrørende regionaludvikling skyldes, at forventnin-
gerne til aktivitetsniveauet er faldende fra 2020 til 2021 som følge af den hidtidige pro-
gramperiodes udløb i 2020. Den nye programperiode er endnu ikke indbudgetteret på
kontoen (§ 08.35.01.).
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 393: Materiale til brug for teknisk gennemgang af finanslovforslaget 2021 torsdag den 3. september 2020 v/ erhvervsministeren med embedsmænd
2236808_0004.png
Side 9 af 37
Merudgiften på 30,0 mio. kr. vedrørende støtte til udvikling af landdistrikterne under
landdistriktssprogrammet skyldes, at bevillingen til de lokale aktionsgrupper er forhøjet
til 93,0 mio. kr. i 2021 (§ 08.35.07.).
Merindtægten på 30,0 mio. kr. vedrørende støtte til udvikling af landdistrikterne under
landdistriktssprogrammet skyldes, at merbevillingen på 30,0 mio. kr. til de lokale akti-
onsgrupper forudsættes finansieret af tilsvarende højere indtægter (§ 08.35.07.).