Fra:
Louise Jensen
Sendt:
19. august 2020 15:42
Til:
Karina Lorentzen Dehnhardt
Cc:
Tina Lillelund Andersen
Emne:
Overvågning af forsikringskunder
Kære Karina
Svigtet af forsikringen er en organisation, som kæmper for en mere værdig behandling af sygdomsramte
borgere i mødet med forsikrings- og pensionsselskaber.
Vi belyser adskillige problemstillinger. Blandt andet har vi fra start haft fokus på problemstillingen "valg af
speciallæge", som har ført til, at Erhvervsministeren Simon Kollerup arbejder på at finde en løsning i
samarbejde med Forsikring og Pension samt Forbrugerrådet Tænk.
Desuden har DR har netop fokuseret på pensions- og forsikringsselskabernes (F&P selskaberne) brug af
overvågning i en udsendelsesrække på både TV og radio. Fra politisk side var man meget chokeret og
påpeger, at dette var langt over grænsen for, hvordan skadelidte borgere skulle behandles.
F&P selskaberne svigter både via deres samfundsansvar samt det faktum at deres forretningsgrundlag jo
netop sælger forsikringer som sikring, såfremt uheldet skulle være ude. Mange kunder får ikke den dækning,
som de godtroende har betalt for, men møder blot modstand og lodret uværdig behandling.
Nu er sommerferien overstået og det er tid til handling.
Som repræsentanter for skadelidte, er vi meget taknemmelige over, at det fra politisk side nu bliver taget
alvorlig. Vi har indgående indsigt i, hvor store konsekvenser overvågning kan have, både fysisk og psykisk,
ikke mindst når fejlagtige overvågninger forekommer og overvågning iværksættes på trods overskridelse af
kodeks herom.
Fra politisk side bør der laves tiltag og lovgivning som sikrer, at folk der er berettiget til erstatning også
modtager den. Tiltag der sikrer, at alle der få brug for deres forsikring ikke skal leve i angst for overvågning.
Tiltag som sikrer, at forsikringer ikke uberettiget kan fratage deres kunder for en væsentlig del af deres
livsgrundlag.
Vores henvendelse har følgende formål:
At sikre en retfærdig og værdig behandling af den svage borger, når livet går galt.
At give indblik hvordan overvågning (mis)bruges af F&P selskaber, de konsekvenser som
overvågning har for borgeren samt belyse manglende regulering på området.
OVERVÅGNING
Der er en stigende tendens til at F&P selskaber igangsætter overvågning af kunder, som får brug for deres
forsikring. I forbindelse med igangsætning af overvågning skal der være "bestyrket mistanke" jf. kodeks fra
Forsikring og Pension.
1) Hvem bør autorisere igangsætning af overvågning?