Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 376
Offentligt
2231758_0001.png
MAD 2018.84MFK - NMK2018.NMK.10.01182
NMK2018.NMK-10-01182
MAD 2018.84
Sagens oplysninger
Tillæg til miljøgodkendelse for Roskilde Lufthavn og
afgørelse om ikke VVM-pligt for projektet ophævet, idet
Roskilde Lufthavn ikke ønskede at udnytte afgørelserne.
1.1.1 Listevirksomheder - 1.2.1 Natura 2000 - 1.4.2 VVM
Den 12. januar 2017 traf Roskilde Kommune afgørelse om tillæg
til miljøgodkendelse til Roskilde Lufthavn, hvorved lufthavnens
Rute Charter Fragt (RCF) kvote blev tilladt udvidet fra 2.662
operationer til 12.000 operationer årligt, mens det årlige antal
almenflyvninger blev reduceret, således at det samlede antal årlige
operationer ikke ændredes. Samme dag traf kommunen afgørelse
om ikke-VVM-pligt for projektet. Afgørelserne blev påklaget af
Tjæreby Landsbylaug og en omboende, der navnlig anførte, at
VVM-screeningsafgørelsen var mangelfuld, og at der ikke var
taget højde for nærliggende Natura 2000-område. Københavns
Lufthavne
A/S,
meddelte
imidlertid
Miljø-
og
Fødevareklagenævnet den 15. januar 2018, at tillægget til
miljøgodkendelse ikke ønskedes udnyttet. På denne baggrund
traf nævnet (formanden) afgørelse om ophævelse af de to
afgørelser af 12. januar 2017.
MFK afgørelse af 28. februar 2018, j.nr. NMK-10-01182 og NMK-
34-00636
Københavns Lufthavne A/S, Roskilde Lufthavn, er reguleret af en
miljøgodkendelse fra 1992, der blev stadfæstet af Miljøklagenævnet
i maj 1995.(4) Den 1. december 2016 ansøgte lufthavnen om tillæg
til miljøgodkendelse, idet de ønskede at udvide den årlige RCF
(Rute Charter Fragt) kvote fra 2.662 operationer til 12.000
operationer med fly med en maksimal startvægt over 10 tons. På
baggrund af ansøgningen traf Roskilde Kommune den 12. januar
2017 afgørelse om tillæg til miljøgodkendelse. Roskilde Kommune
traf samme dag afgørelse om, at projektet ikke er VVM-pligtigt.
Det fremgår af tillægget, at der årligt må foretages op til 12.000
operationer for RCF med en maksimal startvægt over 10 tons, og
at antallet af operationer for almenflyvning reduceres til 51.116,
således at lufthavnens samlede antal på 121.116 årlige operationer
ikke ændres.
Nye oplysninger under sagens behandling
Den 13. december 2017 indsendte ansøger sine bemærkninger til
klagerne. I bemærkningerne oplyser ansøger, at de har besluttet at
anmode Roskilde Kommune om at tilbagekalde tillægget til
miljøgodkendelsen og afgørelsen om ikke VVM-pligt.
Den 15. januar 2018 har ansøger supplerende oplyst over for
Miljø- og Fødevareklagenævnet, at de ikke ønsker at udnytte
afgørelserne af 12. januar 2017.
Miljø- og Fødevareklagenævnets bemærkninger
Ansøger har den 15. januar 2018 oplyst, at Roskilde Kommunes
afgørelser af 12. januar 2017 vedrørende Roskilde Lufthavn ikke
ønskes udnyttet.
På denne baggrund ophæver Miljø- og Fødevareklagenævnet
Roskilde Kommunes afgørelser af 12. januar 2017 om henholdsvis
tillæg til miljøgodkendelse og om ikke VVM-pligt for projektet.
Afgørelse om ophævelse i sag om tillæg til
miljøgodkendelse til Roskilde Lufthavn og afgørelse
om ikke VVM-pligt for projektet
Miljø- og Fødevareklagenævnet har truffet afgørelse efter § 91 i
miljøbeskyttelsesloven(1) og § 58 c, stk. 1, nr. 2 i planloven(2).
Miljø- og Fødevareklagenævnet ophæver Roskilde Kommunes
afgørelse af 12. januar 2017 om tillæg til miljøgodkendelse til
Roskilde Lufthavn og afgørelse af 12. januar 2017 om ikke VVM-
pligt for projektet.
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed, jf. § 17 i lov om
Miljø- og Fødevareklagenævnet.(3) Eventuel retssag til prøvelse
af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf.
miljøbeskyttelseslovens § 101, stk. 1 og planlovens § 62, stk. 1.
Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. § 8 i lov
om Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet ophæver Roskilde Kommunes
afgørelse af 12. januar 2017 om tillæg til miljøgodkendelse til
Roskilde Lufthavn og afgørelse af 12. januar 2017 om ikke VVM-
pligt for projektet.
Klagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet
Sagen vedrører Roskilde Kommunes afgørelser af 12. januar 2017
om henholdsvis tillæg til miljøgodkendelse til Roskilde Lufthavn,
[adresse1] og om ikke VVM-pligt for projektet.
Afgørelserne er påklaget den 7. februar 2017 af en repræsentant
for Tjæreby Landsbylaug og den 13. februar 2017 af en omboende.
Klagerne har navnlig anført, at:
-
VVM-screeningsafgørelsen ikke i tilstrækkeligt grad belyser
påvirkningen af nærliggende Natura 2000-områder og den
kumulative påvirkning,
-
der skal udarbejdes en VVM-redegørelse for projektet, særligt
for at belyse den støjpåvirkning og lugtpåvirkning, projektet
vil medføre,
-
støjberegningerne, der er lagt til grund for tillægget, ikke er
retvisende,
-
lufthavnen giver anledning til uacceptabel luftforurening, og
-
det ikke er korrekt, at 121.116 årlige operationer svarer til
fuld normal drift, da lufthavnen ikke tidligere har udnyttet
sin godkendelse fuldt ud.
Copyright © 2018 Karnov Group Denmark A/S
side 1
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 376: Henvendelse af 9/8-20 fra Nabofællesskabet i Hastrup om afgrænsningen og lovligheden af støjkonsekvensområdet ved Roskilde Lufthavn
2231758_0002.png
MAD 2018.84MFK - NMK2018.NMK.10.01182
(3)
Lov nr. 1715 af 27. december 2016 om Miljø- og Fødevareklagenævnet.
(4)
Miljøklagenævnets afgørelse af 16. maj 1995, j.nr. 13/142-7.
(1)
Lovbekendtgørelse nr. 1189 af 27. september 2016 om miljøbeskyttelse.
(2)
Lovbekendtgørelse nr. 1529 af 23. november 2015 om planlægning med
senere ændringer,herunder § 48 i lov nr. 1715 af 27. december 2016 om
Miljø- og Fødevareklagenævnet vedrørende ændringer til planloven.
Copyright © 2018 Karnov Group Denmark A/S
side 2