Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 372
Offentligt
2231053_0001.png
MAJ 2020
ERHVERVSSTYRELSEN
Miljøvurdering af
Landsplandirektiv for skakt
på Svanemøllen Kaserne i
forbindelse med
Svanemøllen
Skybrudstunnel
MILJØVURDERING
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 372: Orientering om forslag til landsplandirektiv for Svanemøllens Kaserne., fra erhvervsministeren ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 372: Orientering om forslag til landsplandirektiv for Svanemøllens Kaserne., fra erhvervsministeren
2231053_0003.png
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
TLF
FAX
WWW
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
MAJ 2020
Miljøvurdering af
Landsplandirektiv for skakt
på Svanemøllen Kaserne i
forbindelse med
Svanemøllen
Skybrudstunnel
MILJØVURDERING
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
A85712-024
SST-MH-PD-VVM-SVK-REP-001
VERSION
UDGIVELSESDATO
BESKRIVELSE
UDARBEJDET
KONTROLLERET
GODKENDT
3.0
28.05.2020
Miljøvurdering af landsplandi-
rektiv for SVK
KNPN
UVA
CBO
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 372: Orientering om forslag til landsplandirektiv for Svanemøllens Kaserne., fra erhvervsministeren ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 372: Orientering om forslag til landsplandirektiv for Svanemøllens Kaserne., fra erhvervsministeren
2231053_0005.png
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR SVANEMØLLEN SKYBRUDSTUNNEL
5
INDHOLD
1
2
2.1
2.2
2.3
2.4
3
3.1
3.2
3.3
4
4.1
5
5.1
5.2
5.3
5.4
5.5
5.6
5.7
6
6.1
6.2
6.3
Indledning
Ikke teknisk-resumé
Vurdering af miljøpåvirkningerne
Alternativer
Kumulative påvirkninger
Øvrige emner i miljøvurderingen
Landplandirektivets plan for skakten til
skybrudssikringsanlægget
Kasernearealet og dets indretning med skakten
Alternativer
0-alternativ
Lovgrundlag og proces for miljøvurdering
Tilgang og metode i miljøvurderingen
Miljøvurdering
Trafik
Støj
Grundvand
Landskab
Kumulative forhold
Vurdering af indvirkning på vedtagne
miljømålsætninger
Samlet vurdering
Øvrige emner i miljøvurderingen
Afværgeforanstaltninger
Overvågning
Mangler i undersøgelsen
7
8
8
9
9
9
10
10
11
12
13
14
16
16
17
18
18
20
20
21
22
22
22
22
https://hofordk-my.sharepoint.com/personal/helk_hofor_dk/Documents/Desktop/SST-MH-PD-VVM-SVK-REP-001_3.0_Miljøvurdering landsplandirektiv.docx
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 372: Orientering om forslag til landsplandirektiv for Svanemøllens Kaserne., fra erhvervsministeren
2231053_0006.png
6
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR SVANEMØLLEN SKYBRUDSTUNNEL
https://hofordk-my.sharepoint.com/personal/helk_hofor_dk/Documents/Desktop/SST-MH-PD-VVM-SVK-REP-001_3.0_Miljøvurdering landsplandirektiv.docx
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 372: Orientering om forslag til landsplandirektiv for Svanemøllens Kaserne., fra erhvervsministeren
2231053_0007.png
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR SVANEMØLLEN SKYBRUDSTUNNEL
7
1
Indledning
Forsvaret planlægger nye funktioner ved Svanemøllen Kaserne. Som plangrund-
lag udarbejdes et forslag til landsplandirektiv, der udarbejdes af Erhvervsstyrel-
sen og udstedes af erhvervsministeren. De nye funktioner på kaserneområdet er
til forsvarsformål eller civilt beredskabsformål. Funktionerne på kasernen er der-
for undtaget fra kravet om miljøvurdering, jf. §§ 3 og 4 i miljøvurderingsloven
(LBK nr. 1225 af 25/10/2018).
HOFOR og NOVAFOS har samtidig igangsat et projekt for etablering af et nyt, sam-
menhængende skybrudssikringsanlæg i den nordlige del af København, Gladsaxe
og Gentofte kommuner. Dette projekt indeholder blandt andet anlæggelse af en
skakt i den nordlige del af Svanemøllen Kaserne (fremover kaldet SVK), som er
nødvendig for gennemførelsen af skybrudtunnel-projektet. For at sikre, at skakten
kan etableres inden for det område, der er udlagt til forsvarsformål, indarbejdes
der et plangrundlag herfor i overensstemmelse med nævnte plandirektiv.
Planlægningen for skaktområdet er ikke undtaget kravet om miljøvurdering.
Derfor er der udarbejdet denne miljøvurderingsrapport som en del af plangrund-
laget i ovennævnte landsplandirektiv.
Da miljøvurderingen af den del af landsplandirektivet, der handler om planfor-
holdene for etablering af en enkelt skakt med tilhørende tekniske installationer
kun udgør en lille del af det samlede projekt om etablering af en skybrudssik-
ringstunnel i Gentofte, Gladsaxe og Københavns kommuner, lægges der i flere af
vurderingerne af de enkelte miljøfaktorer vægt på ordlyden i miljøvurderingslo-
vens § 12. stk. 2 "
Miljørapporten skal indeholde de oplysninger, som med rime-
lighed kan forlanges med hensyntagen til den aktuelle viden og gængse vurde-
ringsmetoder og til, hvor detaljeret planen og programmet er, hvad planen og
programmet indeholder, på hvilket trin i et beslutningsforløb planen eller pro-
grammet befinder sig, og hvorvidt bestemte forhold vurderes bedre på et andet
trin i det pågældende forløb."
Det samlede skybrudssikringsprojekt er omfattet af reglerne om miljøkonse-
kvensvurdering af det konkrete projekt. Processen herfor er igangværende, da
offentligheden samt berørte myndigheder og interessenter blev opfordret til at
komme med ideer og bemærkninger til forhold der skulle behandles i miljøkon-
sekvensrapporten i en 5 ugers periode der sluttede den 1. marts 2019. På nu-
værende tidspunkt er udarbejdelse af miljøkonsekvensrapporten i gang, og det
forventes, at den endelige konsekvensrapport samt udkast til § 25-tilladelse
(VVM-tilladelse) kan blive fremlagt for offentligheden samt berørte myndigheder
og interessenter primo 2021. Miljøstyrelsen og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
er miljøvurderingsmyndighed for det samlede skybrudstunnelprojekt.
På baggrund heraf er det Erhvervsstyrelsens vurdering, at flere bestemte for-
hold, der vedrører skybrudsprojektet, bedre kan vurderes i miljøkonsekvensvur-
deringen for det konkrete projekt end i miljøvurderingen af landsplandirektivet
jf. § 12. stk. 1 i miljøvurderingsloven. Disse forhold er beskrevet i kapitel 8, 9,
12 og 17 i miljøkonsekvensrapporten.
https://hofordk-my.sharepoint.com/personal/helk_hofor_dk/Documents/Desktop/SST-MH-PD-VVM-SVK-REP-001_3.0_Miljøvurdering landsplandirektiv.docx
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 372: Orientering om forslag til landsplandirektiv for Svanemøllens Kaserne., fra erhvervsministeren
2231053_0008.png
8
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR SVANEMØLLEN SKYBRUDSTUNNEL
2
Ikke teknisk-resumé
Erhvervsstyrelsen har udarbejdet landsplandirektiv for Svanemøllen Kaserne,
der er opdelt i to dele. En del af direktivet er undtaget for reglerne om udarbej-
delse af miljøvurdering af planer og programmer, fordi den handler om en ud-
bygning af Svanemøllen Kaserne til forsvarsformål og civile beredskabsformål.
Den anden plandel handler om udnyttelse af et område på forsvarets areal til
etablering af en skakt til projektet om etablering af en skybrudstunnel i Gen-
tofte, Gladsaxe og Københavns kommuner (Svanemøllen Skybrudstunnel)
og
er omfattet af kravet om udarbejdelse af en miljøvurdering.
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for miljøvurderingen af landsplandirektivets del
om arealet, hvor skakten til skybrudsprojektet kan placeres.
I afgrænsningen af omfanget af miljøvurderingen er det efter høring af berørte
myndigheder og interessenter fastlagt, at det skal undersøges, om miljøfakto-
rerne trafik og støj samt påvirkningen af grundvand og landskab efter etablering
af afværgeforanstaltninger har en så væsentlig påvirkning af lokalområdet, at
landsplandirektivets udlægning af areal til etablering af skakten til skybrudspro-
jektet ikke kan realiseres, medmindre der kan gennemføres passende afværge-
foranstaltninger.
2.1
Vurdering af miljøpåvirkningerne
Skakten og de tilhørende tekniske installationer skal etableres på den del af
Svanemøllen Kasernes areal, der ligger på kasernens nordlige del mellem banen
og Ryvangs Allé og ses på Figur 3-1. Langt hovedparten af skakten placeres un-
der jorden som en del af det samlede projekt om bygning af en tunnel, der skal
aftage vand fra skybrud i Gentofte, Gladsaxe og Københavns Kommuner dvs.
Svanemøllen Skybrudstunnel, herefter omtalt som SST.
2.1.1 Trafik og støj
Miljøvurderingen af landsplandirektivet viser, at der ikke vil være væsentligt ne-
gative påvirkninger af trafik og støj i lokalområdet, hvis planen realiseres, idet
miljøvurderingen heraf dækker driftssituationen for skakten. Samtidig anbefales
det, at den konkrete påvirkning af støj og trafik i anlægsfasen vil blive undersøgt
i miljøkonsekvensvurderingen af det konkrete SST-projekt, fordi den aktuelle vi-
den bedre kan konkretiseres og vurderes på dette trin.
2.1.2 Grundvand
Miljøvurderingen af landsplandirektivet viser, at der ikke vil være væsentligt ne-
gative påvirkninger af grundvandet ved realisering af planen. Denne konklusion
forudsætter dog, at miljøfaktoren undersøges i miljøkonsekvensvurderingen af
det konkrete SST-projekt, fordi den aktuelle viden vil være større og langt mere
konkret på dette miljøvurderingstrin.
https://hofordk-my.sharepoint.com/personal/helk_hofor_dk/Documents/Desktop/SST-MH-PD-VVM-SVK-REP-001_3.0_Miljøvurdering landsplandirektiv.docx
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 372: Orientering om forslag til landsplandirektiv for Svanemøllens Kaserne., fra erhvervsministeren
2231053_0009.png
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR SVANEMØLLEN SKYBRUDSTUNNEL
9
2.1.3 Landskab
Der er udarbejdet en visualisering, som viser de overjordiske konstruktioner af
skakten med de tilhørende tekniske installationer. Når denne visualisering sam-
menlignes med et foto af de nuværende forhold, kan det konkluderes, at den
landskabelige påvirkning ved udstedelse af landsplandirektivet ikke vil medføre
en væsentlig negativ påvirkning. Visualiseringen viser situationen set fra kaser-
nearealet øst for skakten. Det vil ikke være muligt at se skakten fra arealer med
offentlig adgang. På Figur 5-1 i afsnit 5 ses visualiseringerne af før og efter situ-
ationen.
2.2
Alternativer
Der er ingen alternativer til placeringen af skakten til skybrudstunnelen, fordi
skakten har til formål at opsamle overløbsvand fra kloaksystemet (Lersølednin-
gen/Vilhelmsdalløbet) og fordi bygværkerne på kloaksystemet i dag ligger på
Svanemøllen Kaserne. Desuden skal skakten kunne tage skybrudsvand fra ka-
serneområdet, herunder Forsvarets fremtidige byggeri.
2.3
Kumulative påvirkninger
Der vurderes ikke at være andre mulige kumulative forhold, der kan påvirke lo-
kalplanområdet ved vedtagelse af landsplandirektivet, end de eventuelle kumu-
lative påvirkninger, som nævnes i vurderingerne af støj, trafik og grundvand.
2.4
Øvrige emner i miljøvurderingen
Da der ikke er konstateret væsentligt negative påvirkninger i miljøvurderingen,
er der ikke behov for at afværge eller overvåge realiseringen af denne del af
landsplandirektivet.
Der er heller ikke konstateret mangler i undersøgelsen.
https://hofordk-my.sharepoint.com/personal/helk_hofor_dk/Documents/Desktop/SST-MH-PD-VVM-SVK-REP-001_3.0_Miljøvurdering landsplandirektiv.docx
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 372: Orientering om forslag til landsplandirektiv for Svanemøllens Kaserne., fra erhvervsministeren
2231053_0010.png
10
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR SVANEMØLLEN SKYBRUDSTUNNEL
3
Landplandirektivets plan for skakten til
skybrudssikringsanlægget
Formålet med dette afsnit er at skitsere planens indhold og forbindelse med an-
dre relevante planer i form af en kort beskrivelse af skakten og de tilhørende
tekniske anlæg samt sammenhængen til lokalplan 445 og startredegørelse for
Svanemøllen Kaserne.
3.1
Kasernearealet og dets indretning med
skakten
Skakten (SVK) planlægges placeret på Svanemøllen kasernes arealer nær ved
militæranlæggets sportsfaciliteter. Skakten vil blive placeret under hensyntagen
til trafikken på S-banen (sikkerhedsafstand) og Forsvarets byggeri i området jf.
nedenstående Figur 3-1.
https://hofordk-my.sharepoint.com/personal/helk_hofor_dk/Documents/Desktop/SST-MH-PD-VVM-SVK-REP-001_3.0_Miljøvurdering landsplandirektiv.docx
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 372: Orientering om forslag til landsplandirektiv for Svanemøllens Kaserne., fra erhvervsministeren
2231053_0011.png
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR SVANEMØLLEN SKYBRUDSTUNNEL
11
Figur 3-1
Oversigt over placeringen af SVK skakten med tilhørende byggeplads.
SVK skaktens formål er at begrænse oversvømmelser af Tuborgvej ved Vesta-
gervej og bidrage til en bedre udnyttelse af kapaciteten i den nordlige del af pro-
jektet om skybrudssikring. For det konkrete skybrudsprojekt på kaserneområdet
planlægges der en byggeperiode på 3-4 år og idriftsættelse i 2029.
3.2
Alternativer
Der er ingen alternativer til placeringen af skakten til skybrudstunnelen, fordi
skakten har til formål at opsamle overløbsvand fra kloaksystemet (Lersølednin-
gen /Vilhelmsdalløbet) og bygværkerne på fællessystemet i dag ligger på Svane-
møllen Kaserne. Desuden skal skakten kunne tage skybrudsvand fra kaserneom-
rådet, herunder Forsvarets fremtidige byggeri.
https://hofordk-my.sharepoint.com/personal/helk_hofor_dk/Documents/Desktop/SST-MH-PD-VVM-SVK-REP-001_3.0_Miljøvurdering landsplandirektiv.docx
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 372: Orientering om forslag til landsplandirektiv for Svanemøllens Kaserne., fra erhvervsministeren
2231053_0012.png
12
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR SVANEMØLLEN SKYBRUDSTUNNEL
3.3
0-alternativ
0-alternativet udgør sammenligningsgrundlaget for miljøvurderingen. Den fore-
slåede ændring
etablering af skakten til skybrudsikring
holdes således op
mod den nuværende miljøtilstand i beskrivelsen af de forventede indvirkninger
på miljøet.
0-alternativet er i denne sammenhæng fastlagt som de planlægningsmæssige
rammer, der er gældende på arealet, hvis landsplandirektivet ikke vedtages.
https://hofordk-my.sharepoint.com/personal/helk_hofor_dk/Documents/Desktop/SST-MH-PD-VVM-SVK-REP-001_3.0_Miljøvurdering landsplandirektiv.docx
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 372: Orientering om forslag til landsplandirektiv for Svanemøllens Kaserne., fra erhvervsministeren
2231053_0013.png
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR SVANEMØLLEN SKYBRUDSTUNNEL
13
4
Lovgrundlag og proces for
miljøvurdering
Den del af forslag til Landsplandirektiv der handler om skakten til skybrudstun-
nellen er omfattet af kravet om miljøvurdering i Lov om miljøvurdering af planer
og programmer og af konkrete projekter, jf. lovens § 8, stk. 1, nr. 1. Miljøvurde-
ringen bliver gennemført efter de fem trin som ses på Figur 4-1.
1. AFGRÆNSNINGSHØRING
Høring af berørte myndigheder og interesseorganisationer om
afgrænsning af miljørapportens indhold.
2. AFGRÆNSNING OG MILJØVURDERING
Myndigheden udarbejder en miljørapport, der vurderer den sandsynlige
væsentlige indvirkning på miljøet af planens gennemførelse.
Afgrænsning af miljørapportens indhold er fastlagt under inddragelse af
relevante høringssvar fra berørte myndigheder. Afgrænsningen fremgår
af miljørapporten.
3. OFFENTLIG HØRING
Forslag til plan samt tilhørende miljørapport i offentlig høring. Her har
offentligheden og berørte myndigheder mulighed for at udtale sig.
4. UDSTEDELSE
Behandling af høringssvar og endelig udstedelse af landsplandirektivet.
Planen offentliggøres sammen med en sammenfattende redegørelse,
som beskriver, hvordan miljøvurderingen og indkomne høringssvar er
taget i betragtning.
5. OVERVÅGNING
Gennemførelse af den eventuelt planlagte overvågning af planens
miljømæssige konsekvenser. Overvågningsprogrammet vedtages i
forbindelse med den endelige vedtagelse af planen.
Figur 4-1
Miljøvurderingsprocessen.
https://hofordk-my.sharepoint.com/personal/helk_hofor_dk/Documents/Desktop/SST-MH-PD-VVM-SVK-REP-001_3.0_Miljøvurdering landsplandirektiv.docx
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 372: Orientering om forslag til landsplandirektiv for Svanemøllens Kaserne., fra erhvervsministeren
2231053_0014.png
14
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR SVANEMØLLEN SKYBRUDSTUNNEL
4.1
Tilgang og metode i miljøvurderingen
Miljøvurderingens indeholder en vurdering af, hvorvidt og i hvilket omfang for-
slag til landsplandirektiv forventes at medføre væsentlige påvirkninger på de ud-
pegede miljøfaktorer, som er identificeret i afgrænsningsrapporten. I Tabel 4-1
er relevante miljøfaktorer, vurderingskriterier, mulige påvirkninger/indikatorer
samt metode og datagrundlag, som vil blive anvendt i miljøvurderingen, beskre-
vet.
Miljøvurderingens anden del gennemføres som en vurdering af, hvorvidt forsla-
get til landsplandirektiv antages at fremme eller udgøre en hindring for realise-
ringen af de miljø- og naturmålsætninger, som er beskrevet i nationale strate-
gier og handlingsplaner.
4.1.1 Afgrænsning, vurdering og kriterier
I afgrænsningsrapporten er de miljøfaktorer, der sandsynligvis vil blive påvirket
af gennemførelsen af planens muligheder, identificeret og fastlagt.
Afgrænsningsrapporten for miljøvurderingen af skybrudsikringsanlægget på ka-
sernearealet i landsplandirektivet har været i høring hos berørte myndigheder og
interessenter, som har haft mulighed for at kommentere forslag til afgrænsnin-
gen af miljøvurderingen. Høringen gav ligeledes mulighed for at stille forslag til
miljøforhold, der burde belyses og vurderes i miljøvurderingen og forslag til al-
ternative løsninger, der også burde indgå i miljøvurderingen. De hørte myndig-
heder og interessenter var:
Gentofte kommune, Gladsaxe Kommune og Københavns Kommune samt Ba-
nedanmark, Miljøstyrelsen og Trafik- Bygge og Boligstyrelsen.
Der er indkommet høringssvar fra Banedanmark og Københavns Kommune.
Flere af bemærkningerne relaterer sig til den konkrete anlæggelse og drift af
skybrudstunnelen. Disse forhold behandles i miljøkonsekvensvurderingen for det
konkrete projekt. Det bemærkes ligeledes, at flere bemærkninger ikke vedrører
den del af landsplandirektivet, der handler om skakten og de tilhørende tekniske
installationer, hvorfor de ikke inddrages i denne miljøvurdering.
Herudover har der ikke været bemærkninger i de to høringssvar, som giver an-
ledning til ændring af afgrænsningen af denne miljøvurdering. Dog er det tilfø-
jet, at der vil blive søgt om dispensation efter Naturbeskyttelseslovens § 17. stk.
1. om bebyggelse indenfor skovbyggelinjen i form af opførelse af en teknikbyg-
ning til pumpestationen. Dette vil der blive ansøgt om, når der er opnået tilla-
delse til det konkrete projekt efter miljøvurderingsloven.
De udpegede miljøfaktorer der er identificeret, er trafik, støj, grundvand og den
visuelle påvirkning af anlægget jf. tabel 4-1.
https://hofordk-my.sharepoint.com/personal/helk_hofor_dk/Documents/Desktop/SST-MH-PD-VVM-SVK-REP-001_3.0_Miljøvurdering landsplandirektiv.docx
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 372: Orientering om forslag til landsplandirektiv for Svanemøllens Kaserne., fra erhvervsministeren
2231053_0015.png
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR SVANEMØLLEN SKYBRUDSTUNNEL
15
Tabel 4-1
Identificerede miljøfaktorer, vurderingskriterier, miljøpåvirkning samt da-
tagrundlag og metode.
Miljøfaktorer
Befolkning og menne-
skers sundhed
Vurderingskriterier
Trafik
Mulig påvirk-
ning/indikator
De nærmeste boliger
ligger på den anden
side af S-banen mod
Datagrundlag og
metode
Kvalitative
Støj
øst ca. 100 meter fra
skakten. Adgang til
skakten i anlægsfa-
sen til ske via den
eksisterende bro over
banen fra Ryvangs
Allé. Befolkning og
sundhed kan derfor
blive påvirket af tra-
fik og støj.
Vand
Grundvand
Der er behov for mid-
lertidig grundvands-
sænkning i forbin-
delse med anlæg af
skakten. Vurdering af
grundvandsforhold,
herunder udbredelse
af grundvandssænk-
ningen vurderes i
rapporten.
Kvalitative
Landskab
Visuel påvirkning
Arealet er beliggende
inden for skovbygge-
linjen
Når skakten er etab-
leret, vil der være
overfladeelementer i
form af en ca. 100
m² teknikbygning,
dæksler, udluftnings-
rør, adgangsvej og et
trådhegn
Visualisering af det
permanente anlæg.
https://hofordk-my.sharepoint.com/personal/helk_hofor_dk/Documents/Desktop/SST-MH-PD-VVM-SVK-REP-001_3.0_Miljøvurdering landsplandirektiv.docx
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 372: Orientering om forslag til landsplandirektiv for Svanemøllens Kaserne., fra erhvervsministeren
2231053_0016.png
16
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR SVANEMØLLEN SKYBRUDSTUNNEL
5
Miljøvurdering
I dette afsnit redegøres der for områdets eksisterende miljøtilstand og miljøvur-
deringen af de miljøfaktorer, der er fastlagt i afgrænsningsfasen af denne miljø-
vurderingsproces.
5.1
Trafik
I dette afsnit redegøres der for påvirkningen af trafikken i lokalområdet ved rea-
lisering af landsplandirektivet.
5.1.1 Eksisterende trafikale miljøforhold
Skakten ved Svanemøllen Kaserne skal etableres i et område, der er præget af
stor trafik. Fra Københavns Kommune er der indsamlet oplysninger om den nu-
værende trafik i området. En oversigt over de indsamlede trafiktal er vist i Tabel
5-1.
Tabel 5-1
Nuværende trafik på udvalgte veje i området. Tallene angiver Årsdøgntra-
fik (ÅDT), dvs. det gennemsnitlige antal biler/cykler pr. døgn i begge ret-
ninger tilsammen.
Veje ved
Svanemøl-
len Kaserne
Strandvejen
s.f. Stran-
døre
Ryvangs
Allé
Østerbro-
gade v.
Svanemøl-
len
Strandvæn-
get
Nuværende
biltrafik
(ÅDT)
18.600
Tung andel
Antal cykler
pr. dag
3,7 %
6.400
7.200
0,6 %
3.500
18.800
3,0 %
8.500
12.300
10,2 %
700
Det ses af tabellen, at der er en betydelig trafik på vejene i området, og at flere
af dem også har en relativt høj andel af tung trafik samt en betydelig cykeltrafik.
5.1.2 Miljøvurdering af trafikpåvirkningen
Mens en realisering af landsplandirektivet vil medføre en forøgelse af lastbiltra-
fikken til og fra byggepladsen i den 3-4 år lange anlægsperiode, så forventes det
https://hofordk-my.sharepoint.com/personal/helk_hofor_dk/Documents/Desktop/SST-MH-PD-VVM-SVK-REP-001_3.0_Miljøvurdering landsplandirektiv.docx
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 372: Orientering om forslag til landsplandirektiv for Svanemøllens Kaserne., fra erhvervsministeren
2231053_0017.png
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR SVANEMØLLEN SKYBRUDSTUNNEL
17
ikke, at der vil være en forøgelse af den nuværende trafikintensitet til og fra
skakten, når skybrudstunnelen er i drift.
De konkrete trafikale forhold som f.eks. stigningen i antallet af lastbiler til / fra
kasernearealet, og vurdering af sikkerhedsrisikoen for cykellister, når lastbiler
skal krydse trafikerede cykelstier ved ind- udkørsel til arealet, kan ikke vurderes
tilstrækkeligt konkret i denne miljøvurdering. Vurdering af sådanne bestemte
forhold skal vurderes på et andet og mere konkret procestrin end i miljøvurde-
ringen af landsplandirektivet jf. miljøvurderingslovens § 12. stk. 2.
Disse forhold og i den forbindelse evt. kumulative forhold heraf vil i stedet blive
beskrevet, analyseret og vurderet i miljøkonsekvensrapporten (VVM) for det
konkrete skybrudsprojekt.
Skakten og tunnelen ved SVK vil være sporbærende. HOFOR og Novafos har
derfor igangsat en proces med Banedanmark i forhold til sikkerhedsgodkendelse
af skakten. Det vurderes, at skakten kan etableres uden at forstyrre banetrafik-
ken.
5.2
Støj
I dette afsnit redegøres der for påvirkningen af støj i lokalområdet ved realise-
ring af landsplandirektivet.
5.2.1 Eksisterende støjforhold
De primære støjkilder ved kasernearealet kommer fra trafikken på Ryvangs Allé
og banen (Ring-, Farum-, Nord- og kystbanen), hvor støjniveauet, L
Den
er 55-65
dB(A) ifølge Miljøstyrelsens generelle kortlægning af støj fra vej, bane og indu-
stri
1
5.2.2 Miljøvurdering af støjpåvirkningen
Københavns Kommune har fastsat grænseværdier for anlægsarbejde til 70
dB(A) i dagtimerne og 40 dB(A) om natten. I driftsfasen skal Miljøstyrelsens vej-
ledende støjgrænser i omgivelserne overholdes.
En realisering af landsplandirektivet vil utvivlsomt medføre en forøgelse af støj-
påvirkningen i lokalområdet i anlægsperioden, da der opstår støj f.eks. som
følge af pæleboring, udgravning, etablering af skakten og tilhørende tekniske
anlæg. Mens støj i driftsfasen primært forventes at opstå som følge af pumpe-
stationen. Støjbidraget fra pumpestationen i drift vurderes at være meget be-
grænset, og da pumpestationerne befinder sig relativt langt fra støjfølsom be-
byggelse, vurderes virkningerne ikke at være væsentlig.
1
Miljøstyrelsens kortlægning af støj fra vej, bane og industri kan ses på
http://miljoegis.mim.dk/spatialmap?&profile=noise
https://hofordk-my.sharepoint.com/personal/helk_hofor_dk/Documents/Desktop/SST-MH-PD-VVM-SVK-REP-001_3.0_Miljøvurdering landsplandirektiv.docx
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 372: Orientering om forslag til landsplandirektiv for Svanemøllens Kaserne., fra erhvervsministeren
2231053_0018.png
18
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR SVANEMØLLEN SKYBRUDSTUNNEL
Disse forhold og i den forbindelse evt. kumulative forhold heraf vil i stedet blive
beskrevet, analyseret og vurderet f.eks. ved støjberegninger i miljøkonsekvens-
rapporten (VVM) for det konkrete skybrudsprojekt.
5.3
Grundvand
I dette afsnit redegøres der for påvirkningen af grundvand i lokalområdet ved
realisering af landsplandirektivet.
5.3.1 Eksisterende grundvandsforhold
Svanemøllen Kaserne er placeret i et område med drikkevandsinteresser. Der er
ingen kortlagte arealer med jordforurening inden for ca. 200 meter fra skakten.
5.3.2 Miljøvurdering af grundvandspåvirkningen
Der er behov for midlertidig grundvandssænkning i forbindelse med anlæg af
skakten, mens driften af skakten ikke forventes at påvirke grundvandet i områ-
det. Der er behov for en mere konkret kortlægning af påvirkningerne ved en
grundvandssænkning i den 3-4 år lange anlægsfase, før de kan vurderes. Denne
vurdering og evt. kumulative virkninger, samt beskrivelse af mulige afværgetil-
tag heraf foretages i den efterfølgende miljøkonsekvensrapport for det konkrete
projekt (VVM).
En realisering af landsplandirektivet vurderes derfor ikke at være en grund-
vandstruende aktivitet.
5.4
Landskab
I dette afsnit redegøres der for den visuelle påvirkning i lokalområdet ved reali-
sering af landsplandirektivet.
5.4.1 Eksisterende forhold
Svanemøllens Kaserne er et af de sidste tilbageværende militæranlæg i Køben-
havnsområdet, som stadig bruges af Forsvaret, og som er planlagt til fremover
fortsat at skulle rumme forsvarsmæssige funktioner. Forsvarsministeriets Ejen-
domsstyrelse (FES) har anmodet om et landsplandirektiv for Svanemøllen Ka-
serne, med henblik på udvidelse af kasernearealet med bl.a. et nyt hovedkvarter
for Forsvarets Efterretningstjeneste. Området ligger som en afgrænset enklave
omkranset af jernbaner og Nordhavnsvej, og består hovedsageligt af store
græsflader og træningsbaner, området er beliggende indenfor skovbyggelinjen.
Områdets bebyggelse udgøres af den oprindelige kasernebebyggelse fra 1895-
96 i 3-4 etager. Syd for træningsbanerne ligger Center for Idræt som er opført i
1930. I de kommende år forventer Forsvaret at opføre en del nye bygninger i
området.
https://hofordk-my.sharepoint.com/personal/helk_hofor_dk/Documents/Desktop/SST-MH-PD-VVM-SVK-REP-001_3.0_Miljøvurdering landsplandirektiv.docx
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 372: Orientering om forslag til landsplandirektiv for Svanemøllens Kaserne., fra erhvervsministeren
2231053_0019.png
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR SVANEMØLLEN SKYBRUDSTUNNEL
19
5.4.2 Miljøvurdering af landskabspåvirkningen
De permanente påvirkninger af landskab og byrum er belyst ved visualisering af
konstruktioner og overfladeelementer ved skakten. De to foto viser de nuvæ-
rende og de fremtidige forhold i området, hvor skakten planlægges. Visualiserin-
gen har til formål at anskueliggøre omfanget og den visuelle påvirkning af de
tekniske installationer på arealet, hvis landsplandirektivet realiseres.
Figur 5-1
Visualisering af overjordiske konstruktioner ved skakten, hvor det øverste
billede viser de nuværende forhold og det nederste billede viser en mulig
udformning og placering af teknikbygning, adgangsvej, dæksler og udluft-
ningsrør.
https://hofordk-my.sharepoint.com/personal/helk_hofor_dk/Documents/Desktop/SST-MH-PD-VVM-SVK-REP-001_3.0_Miljøvurdering landsplandirektiv.docx
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 372: Orientering om forslag til landsplandirektiv for Svanemøllens Kaserne., fra erhvervsministeren
2231053_0020.png
20
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR SVANEMØLLEN SKYBRUDSTUNNEL
Det vurderes, at landsplandirektivet kan realiseres, uden at det vil medføre en
væsentlig negativ påvirkning af landskabet. De relativt lave overfladeelementer
ved skakten i form af teknikbygning, dæksler, udluftningsrør og hegn vil ikke
medføre en væsentlig påvirkning udenfor kasernens område, da de afskærmes
af den eksisterende beplantning langs banerne samt vejtræerne langs Ryvangs
Allé.
Herudover skal der søges om dispensation for skovbyggelinjen efter naturbe-
skyttelseslovens § 17. stk. 1. efter at der er opnået tilladelse efter miljøvurde-
ringsloven til den konkrete del af skybrudsikringsprojektet. Dispensationen skal
omfatte den 100 m² teknikbygning, der placeres ved skakten.
5.5
Kumulative forhold
Med udgangspunkt i afgrænsningen af indholdet i denne miljøvurdering vurderes
der ikke at være andre mulige kumulative forhold, der kan påvirke lokalplanom-
rådet ved realiseringen af landsplandirektivet, end de eventuelle kumulative på-
virkninger som nævnes i vurderingerne af støj, trafik og grundvand.
5.6
Vurdering af indvirkning på vedtagne
miljømålsætninger
I Tabel 5-2 vurderes landsplandirektivets indvirkning på relevante overordnede
miljømålsætninger for at sikre at landsplandirektivets ændringer ikke strider
imod planer og målsætninger eller indsatsprogrammer i de pågældende planer.
Tabel 5-2
Emne
Verdensmål
Målsætning
Nr. 13.2 om inte-
gration af tiltag
mod klimaforan-
dringer i planlæg-
ningen
Overensstemmelse
Ved realisering landsplandirektivet
åbnes der mulighed for etablering af
en underjordisk skybrudstunnel, hvis
formål er at mindske skader og gener
i forbindelse med skybrud i den nord-
lige del af København og den sydlige
del af Gentofte og Gladsaxe kommu-
ner.
Landsplandirektivet vil derfor være i
overensstemmelse med verdensmå-
let.
Københavns
Kommuneplan
2019
Kommunen har
som mål at sikre
etablering af en ef-
fektiv infrastruktur
til regnvandshånd-
tering, der aflaster
Realisering af landsplandirektivet vil
være i overensstemmelse med målet
https://hofordk-my.sharepoint.com/personal/helk_hofor_dk/Documents/Desktop/SST-MH-PD-VVM-SVK-REP-001_3.0_Miljøvurdering landsplandirektiv.docx
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 372: Orientering om forslag til landsplandirektiv for Svanemøllens Kaserne., fra erhvervsministeren
2231053_0021.png
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR SVANEMØLLEN SKYBRUDSTUNNEL
21
kloakken og i et
samlet system
bortleder vandet
fra skybrud og
voldsom regn til
haven
5.7
Samlet vurdering
Miljøvurderingen af dette landsplandirektiv adskiller sig markant fra andre miljø-
vurderinger af planer og programmer, idet miljøvurderingen kun omfatter den
del af landsplandirektivet, der handler om etablering af en skakt på forsvarets
areal. Resten af landsplandirektivet, der handler om Forsvarets planer om nye
konstruktioner, er undtaget miljøvurderingsreglerne af hensyn til statens sikker-
hed.
Status for projektet om etablering af skybrudstunnelen i de 3 kommuner er, at
det er omfattet af miljøvurderingslovens regler om udarbejdelse af en miljøkon-
sekvensrapport for det konkrete projekt (VVM). Denne proces er igangværende,
idet idefasen blev afholdt primo 2019. I februar 2020 har der været en supple-
rende idefase og miljøkonsekvensrapporten er p.t. under udarbejdelse.
Den samlede konklusion på miljøvurderingen af landsplandirektivets del om
etablering af en skybrudsskakt med tilhørende tekniske anlæg på arealet ved
Svanemøllen Kaserne er derfor, at det ikke forventes, at realisering af lands-
plandirektivet vil medføre væsentlig negative påvirkninger af landskabet, grund-
vandet eller trafik og støj i lokalområdet. Påvirkningen af de 4 miljøfaktorer kon-
kretiseres yderligere i miljøkonsekvensrapporten for skybrudstunnelen.
https://hofordk-my.sharepoint.com/personal/helk_hofor_dk/Documents/Desktop/SST-MH-PD-VVM-SVK-REP-001_3.0_Miljøvurdering landsplandirektiv.docx
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 372: Orientering om forslag til landsplandirektiv for Svanemøllens Kaserne., fra erhvervsministeren
2231053_0022.png
22
MILJØVURDERING AF LANDSPLANDIREKTIV FOR SVANEMØLLEN SKYBRUDSTUNNEL
6
Øvrige emner i miljøvurderingen
6.1
Afværgeforanstaltninger
Miljøvurderingen indeholder ikke konkrete initiativer om afværgeforanstaltning,
da der ikke er påvist væsentligt negative påvirkninger af omgivelserne ved reali-
sering af landsplandirektivet.
6.2
Overvågning
Miljøvurderingen indeholder ikke konkrete initiativer om overvågning af skakten
på Svanemøllen Kasernes areal, da der ikke er påvist at en realisering af lands-
plandirektivet vil medføre væsentlige negative påvirkninger.
6.3
Mangler i undersøgelsen
Der vurderes ikke at være mangler i undersøgelsen.
https://hofordk-my.sharepoint.com/personal/helk_hofor_dk/Documents/Desktop/SST-MH-PD-VVM-SVK-REP-001_3.0_Miljøvurdering landsplandirektiv.docx