Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 369
Offentligt
2229517_0001.png
Mediernes Hus
Kalkbrænderiløbskaj 4
2100 København Ø
+45 33 97 40 00
[email protected]
www.danskemedier.dk
Til Medlemmer af Folketingets Erhvervsudvalg
5. august 2020
Behov for hurtig ændring af nye markedsføringsregler
Som det er fremgået af en række artikler i Børsen og andre medier over de seneste uger, har L149
(Opgør med kviklån m.v.) haft vidtgående negative konsekvenser for private medier.
Lovændringerne har gjort det umuligt for en lang række annoncerør at markedsføre produkter, der
ikke er relateret til hverken forbrugslån eller gambling. Dette skader både erhverv, der ikke kan
oplyse om deres lovlige produkter, forbrugere, der ikke modtager relevant information, og medier,
der mister annonceindtægter i en i forvejen udfordret konjunktur.
Det er glædeligt, at flere politikere offentligt har erkendt problemerne og bakker op om behovet for
at få rettet op på de uhensigtsmæssigheder, som Danske Medier og en lang række
erhvervsorganisationer gjorde opmærksom på i høringsfasen.
Danske Medier vil derfor opfordre til, at der
nedsættes en arbejdsgruppe
med deltagelse af
brancheaktører med henblik på at udarbejde klare regler på området.
Alternativt bør der i vejledningen til reglerne som minimum indsættes en afgrænsning, der
præciserer, at reklamer i samme medieudgivelse ikke skal anses som i strid med lovgivningen, hvis de
ikke bevidst er placeret i sammenhæng. Det er hensigten med placeringen, der må være afgørende
for forbuddets anvendelsesområde og ikke, hvorvidt placeringen på samme medie må tilskrives
tilfældigheder.
Vi opfordrer derfor også fortsat
til, at lovtekste justeres til: Ӥ 11 . E hver pla eri g af rekla er for
forbrugslånsvirksomheder og kreditaftaler til forbrugere,
der har til formål at være i direkte
tilknytning til reklamer for spil eller spiludbydere,
er for udt. ”
Med venlig hilsen
Louise Brincker
Adm. direktør, Danske Medier
Telefon: 29773377
Mail: [email protected]