Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 351
Offentligt
2222208_0001.png
NOTAT
26. juni 2020
Orienteringsnotat til Folketingets Europaudvalg om dansk hørings-
svar vedr. EU-Kommissionens offentlige høring ang. en kommende
Retail Payments Strategy
Kommissionen lancerede den 3. april 2020 en offentlig høring om en kom-
mende fælleseuropæisk strategi for detailbetalinger (Retail Payments Stra-
tegy). Den offentlige høring skal understøtte Kommissionens udarbejdelse
af strategien, der forventes at blive præsenteret i løbet af 3. kvartal 2020.
Kommissionens ambition om en fælleseuropæisk strategi for detailbetalin-
ger sker ud fra erkendelsen af, at Europa i dag ikke til fulde udnytter digi-
taliseringens muligheder for at udvikle nye, innovative og samfundsøkono-
misk effektive betalingsløsninger til gavn for vækst og udvikling. Det eu-
ropæiske betalingsmarked er i høj grad fortsat præget af store regionale og
nationale forskelle, der bevirker, at hurtige, sikre og innovative betalings-
løsninger ikke kommer alle europæere til gode.
Dertil kommer, at de såkaldte big techs stigende rolle på det europæiske
marked for detailbetalinger kan bringe regulatoriske udfordringer med sig
i forhold til bl.a. at sikre en fair og lige konkurrence. I tillæg hertil er beta-
lingssystemer som følge af digitaliseringen blevet strategisk vigtige for EU,
hvorfor det i stigende grad er afgørende, hvor eksempelvis data og infra-
struktur er placeret.
Kommissionen håber, at en fælles europæisk strategi for detailbetalinger
kan understøtte et mere integreret europæisk betalingsmarked, hvor beta-
lingsløsninger kan anvendes på tværs af grænser til fordel for både forbru-
gere og virksomheder.
Regeringen har afgivet høringssvar, hvoraf følgende hovedbudskaber
fremgår:
-
Strategien skal understøtte fortsat høje, og om muligt styrkede, for-
brugerbeskyttelseskrav:
Den store udbredelse af digitale betalingsløsninger i Danmark har
hvilet på, at forbrugerne har kunnet vide sig sikre på, at løsningerne
har en række forbrugerbeskyttende elementer tilknyttet (f.eks. er-
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 351: EMs notat vedr. høringssvar om en strategi for detailbetalinger, fra erhvervsministeren
2/2
statningsansvarsordninger og charge-back-ordninger, stærk kunde-
autentifikation mv.). Ved en vurdering af mulige nye betalingsløs-
ninger bør strategien understøtte, at tilsvarende høje, og om muligt
styrkede, forbrugerbeskyttelseskrav sikres.
-
Strategien skal tage højde for, at forbrugernes og virksomhedernes
behov er forskellige på tværs af Europa:
Der er store forskelle på det europæiske betalingsmarked i dag. Ek-
sempelvis varierer kontanternes andel af det samlede antal detail-
betalinger betydeligt EU-landene imellem. Mens kontantbetalinger
i eurozonelandene som gennemsnit udgør 80 pct. af alle detailbeta-
linger, er antallet under 20 pct. i både Danmark og Sverige. Et andet
eksempel er, at der inden for EU i dag er 10 forskellige valutaer.
Strategien skal derfor tage højde for, at der selv i et mere integreret
europæisk marked for detailbetalinger fortsat vil være forskelle på,
hvad forbrugere og virksomheder efterspørger.
Strategien skal understøtte en teknologineutral regulering:
I forlængelse af de ovenfor nævnte store forskelle i de europæiske
forbrugeres og virksomheders behov er det centralt, at strategien
bedst muligt understøtter innovation, så disse forskellige behov
hver især kan efterleves. Dette sikres bedst ved, at strategien under-
støtter en teknologineutral regulering, der skaber "level playing
field", da man ellers risikerer at hæmme markedets evne til at inno-
vere på egen hånd og udvikle de forskellige løsninger, som borgere
og virksomheder ønsker.
Strategien skal understøtte, at forskellige betalingsinfrastrukturer
skal kunne tale bedre sammen (styrket interoperabilitet):
For at understøtte et mere integreret europæisk marked for detail-
betalinger er det centralt, at strategien understøtter, at betalingsin-
frastrukturers interoperabilitet styrkes.
-
-