Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 342
Offentligt
2220987_0001.png
29. juni 2020
Orienteringsnotat til Folketingets Europaudvalg om regeringens svar
på Kommissionens foreløbige konsekvensanalyse af at introducere et
’New Competition Tool’
Kommissionen har den 2. juni 2020 offentliggjort sin høringsproces vedr.
forslag til ’New Competition Tool’ (NCT). Fristen for høringssvar er den
30. juni 2020, og regeringen har udarbejdet et høringssvar.
Kommissionen har den 2. juni 2020 også igangsat en offentlig høring om
den kommende retsakt for digitale tjenester, hvor forslaget om et ex-ante
instrument for gatekeeper platforme indgår, med frist for høringssvar den
8. september 2020. Regeringen har udarbejdet et separat høringssvar her-
for.
Formålet med høringen er at indsamle input til, hvad Kommissionen skal
undersøge nærmere og hvilke elementer, der skal indgå i konsekvensvur-
deringen, der udarbejdes forud for en eventuel retsakt. Kommissionens
konsekvensanalyser anvendes til at belyse konsekvenserne ved forskellige
politiske tiltag og bidrager til at forbedre lovgivningskvalitet ved at skabe
et evidensbaseret beslutningsgrundlag for Kommissionens lovforslag.
Høringen vedr. New Competition Tool skal ses i sammenhæng med hø-
ringsproces- og svar vedr. Digital Services Act og forslag til ex ante regu-
lering af store platforme, der fungerer som ’gatekeepers’. Der afgives tre
separate dansk høringssvar.
Kommissionens høring er sendt i høring i EU-specialudvalget for konkur-
renceevne, vækst og forbrugerspørgsmål, og regeringens høringssvar til
Kommissionen inddrager de indkomne høringssvar.
Kommissionens forslag til
’New Competition Tool’
Kommissionen ønsker at undersøge behovet for et eventuelt nyt værktøj
(NCT) på konkurrenceområdet, som vil give Kommissionen mulighed for
at gribe ind over for strukturelle konkurrenceproblemer i de situationer,
hvor de nuværende konkurrenceregler ikke kan benyttes eller hvor konkur-
rencereglerne ikke vurderes at være det mest effektive værktøj.
Det nye konkurrenceværktøj vil give Kommissionen mulighed for at gen-
nemføre sektorundersøgelser
og
pålægge virksomheder en række tiltag,
hvis Kommissionen finder, at det er nødvendigt for at forbedre konkurren-
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 342: EMs notat samt høringssvar vedr. Kommissionens foreløbige konsekvensanalyse af at introducere et "New Competition Tool", fra erhvervsministeren
2/3
cen. Ved brug af konkurrenceværktøjet er det ikke et krav, at Kommissio-
nen finder, at der er sket en overtrædelse af konkurrencereglerne. Virksom-
hederne vil derfor heller ikke kunne blive pålagt bøder via dette instrument.
Værktøjet skal både kunne bruges til at adressere situationer hvor konkur-
rencen på et marked
er ved at
blive begrænset og situationer, hvor der
al-
lerede er sket
en begrænsning af konkurrencen:
a.
Strukturel risiko for begrænsninger af konkurrencen.
Henviser
til en situation, hvor visse markedsegenskaber fx netværkseffekter,
gør, at platformene bliver mere værdifulde for brugerne, jo flere der
bruger dem; ii) skalaeffekter, hvor omkostninger ved at få flere bru-
gere er lille; iii) mangel på multi-homing, hvor brugerne af en plat-
form er aktive på flere platforme og iv) lock-in-effekter, hvor det er
dyrt eller besværligt for brugerne at skifte platform og virksomhe-
dernes adfærd på markedet skaber en trussel for konkurrencen;
b.
Strukturel mangel på konkurrence.
Henviser til en situation,
hvor et marked ikke er velfungerende på grund af dets struktur fx
fordi der kun er få konkurrenter på markedet, adgangsbarriererne er
høje eller der ikke er tilstrækkelig adgang til data.
Kommissionen præsenterer fire forskellige versioner af det nye konkurren-
ceværktøj i den foreløbige konsekvensanalyse. De fire forslag adskiller sig
fra hinanden i forhold til, om værktøjet kun kan bruges (i) over for domi-
nerende virksomheder eller over for alle virksomheder og (ii) til at under-
søge alle sektorer eller kun udvalgte sektorer, hvor der er særlig risiko for
konkurrenceproblemer:
Regeringens høringssvar
Regeringen bakker indledningsvist op om det overordnede formål med ini-
tiativet, nemlig at sikre en fair og velfungerende konkurrence på det indre
marked.
Regeringen mener helt overordnet, at de gældende konkurrenceregler er
egnede til at adressere de problemer, der kan opstå på digitale markeder,
men anerkender samtidig, at der kan behov for at opdatere visse dele af
regelsættet og håndhævelsen heraf.
I den sammenhæng er regeringen positiv overfor, at Kommissionens un-
dersøger, om der skal introduceres et nyt konkurrenceværktøj, der kan af-
hjælpe strukturelle konkurrenceproblemer i de tilfælde, hvor de nuværende
konkurrenceregler ikke kan bruges.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 342: EMs notat samt høringssvar vedr. Kommissionens foreløbige konsekvensanalyse af at introducere et "New Competition Tool", fra erhvervsministeren
3/3
Regeringen understreger dog, at der er behov for at sikre, at der ikke er
overlap
mellem den traditionelle håndhævelse af konkurrencereglerne, for-
slaget til et nye konkurrenceværktøj (NCT) og det kommende forslag til ex
ante regulering
af store platforme, der fungerer som ’gatekeepers’ og at det
er vigtigt at adressere, hvordan eventuelle overlap vil blive håndteret.
Regeringen opfatter desuden det foreslåede nye konkurrenceværktøj som
en væsentlig ændring af håndhævelsen af konkurrencereglerne og en mar-
kant udvidelse af Kommissionens beføjelser. For det første får Kommissi-
onen mulighed for at gribe ind over for konkurrencemæssige problemer
ex
ante
(i modsætning til den traditionelle
ex post
håndhævelse af konkurren-
cereglerne, hvor der gribes ind, når en overtrædelse har fundet sted). For
det andet får Kommissionen mulighed for at gribe ind med adfærdsregule-
rende og/eller strukturelle tiltag, uden først at skulle bevise, at der er sket
en overtrædelse af konkurrencereglerne.
På den baggrund understreger den danske regering, at Kommissionen nøje
bør undersøge og overveje, hvordan der bliver skabt de nødvendige rammer
for det nye konkurrenceværktøj.
Regeringen opfordrer desuden Kommissionen til nøje at overveje og af-
klare: i) anvendelsesområdet; ii) hvilke krav der skal være opfyldt, før
Kommissionen kan indlede en undersøgelse; iii) de proceduremæssige ga-
rantier og virksomhedernes grundlæggende rettigheder; iv) hvilke former
for tiltag, Kommissionen skal kunne pålægge virksomheder og v) samspil-
let med øvrige redskaber og de nationale konkurrencemyndigheders rolle.