Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 34
Offentligt
Erhvervsminister Simon Kollerup, [email protected]
Justitsminister Nick Hækkerup, [email protected]
Erhvervsudvalget
Retsudvalget
København den 23. oktober 2019
Kviklån bør behandles som brugte biler i fogedretten
Jeg har tidligere gennem flere års arbejde som dommerfuldmægtig i fogedretter været vidne til,
hvordan domstolenes fogedretter bruger urimelig mange ressourcer på kviklånsfirmaers uskønne
forsøg på at inddrive deres lån.
Fogedretterne skulle i princippet bruges til at foretage udlæg i og tvangsrealiseres skyldners værdier,
så gælden kan blive afdraget. I den virkelige verden har skyldnerne ikke nogle værdier, og
kviklånsfirmaerne bruger reelt fogedretterne til at forsøge at presse skyldnerne til at indgå
afdragsordninger med betaling af få hundrede kroner om måneden.
Gælden bliver reelt ikke afviklet med disse små afdrag, men afdragene er nok til at kunne holde
kviklånsfirmaer og inkassofirmaer beskæftigede. De skyldnerne, der indgår disse aftaler om afdrag,
køber sig så lidt fred fra et konstant og ubehageligt pres fra inkassofirmaet.
Folketinget bør overveje at give fogedretterne mulighed for reelt at løse inddrivelsen ved
eksempelvis at indføre følgende modeller:
1) Ved skyldnere med arbejde, men uden formue, bør fogedretterne med skyldners
tiltrædelse kunne lave en ordning med lønindeholdelse på rimelige vilkår. Ordningen
kan være, at renten på gælden nedsættes svarende til et forbrugslån i banken, og at
gælden afvikles ved lønindeholdelse. Til glæde for både skyldneren og kviklånsfirmaet.
2) Ved skyldnere uden arbejde og uden formue bør fogedretterne kunne lave en
i i-gældssa eri g ved, at fogedrette efter e sa let vurderi g af
omstændighederne helt eller delvist nedsætter et gammelt forbrugslån.
Fogedretterne kan alligevel ikke klippe håret af en skaldet.
Modellerne er tænkt lidt frit ud fra en velfungerende ordning i fogedretten, hvor biler købt på kredit
hos bilforhandlere ved skyldners betalingsmisligholdelse tilbagetages af kreditselskaberne uden, at
forbrugeren hæfter for en eventuel restgæld.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 34: Henvendelse af 23/10-19 fra Henrik Kirk, København Ø, vedrørende Fogedretternes behandling af kviklån
Det er nemlig bilsælgerne og finansieringsselskaberne, der har ansvaret for, at udbetalingen på de
20% og de løbende afdrag reelt svarer til værdiforringelsen af bilen. Hvis det ikke er tilfældet, skal
forbrugeren ikke betale noget ved tilbagetagelse af bilen i fogedretten, medmindre der er tale om
reelle skader på bilen.
Ved biler købt på kredit hos bilforhandleren er der således sikret en balance mellem på den ene side
bilsælgernes frihed til at sælge på kredit og på den anden side forbrugerens muligheder for at
komme rimeligt ud af bilkøbet igen.
En sådan balance bør der måske også være ved kviklån. Friheden for kviklånsfirmaerne til at yde
hurtige og dyre lån til forbrugere uden en reel kreditvurdering kan eksempelvis balanceres ved, at
fogedretterne dels får mulighed for at sikre en effektiv og rimelig inddrivelse, og dels kan
gældssanere lån, der åbenlyst aldrig vil kunne inddrives.
Brevet er skrevet som privatperson og ikke som fungerende dommer.
Med venlig hilsen
Henrik Kirk