Bilag 5: Erhvervsministeriets juridiske vurdering af tilstandsrapport ændringer.
NOTAT
2. juni 2020
19/07720-2
Click here to enter text.
Erhvervsministeriets juridiske vurdering af nye tilstands- og elinstal-
lationsrapporter
Sikkerhedsstyrelsen (SIK), som har ansvaret for administration af hele ord-
ningen, har tidligere udarbejdet notat om
”Juridisk konsekvensvurdering af
nyt karaktersystem i tilstandsrapporten som led i styrket huseftersynsord-
ning”.
Erhvervsministeriets departement (ved Juridisk Sekretariat, i det følgende
JUST) har på baggrund af oplysninger fra SIK foretaget en vurdering af
følgende:
1. Om de foreslåede justeringer af ordningen kan gennemføres uden
ændring i gældende love og bekendtgørelser (se afsnit 1.1.).
2. Om de foreslåede justeringer af ordningen indebærer en ændring af
forbrugernes retsstilling og/eller af de bygningssagkyndiges ansvar
(se afsnit 1.2).
1. Departementets juridiske vurdering
Sammenfattende er departementet enige med SIK i, at initiativerne kan
rummes inden for rammerne af det nuværende regelgrundlag, og at de hver-
ken indebærer en ændring af forbrugernes retsstilling i forhold til ejerskif-
teforsikringen eller på fagpersonernes ansvar. Se nærmere nedenfor om
baggrunden for JUST’s vurdering.
1.1. Hjemmelsgrundlag
Huseftersynsordningen har hjemmel i følgende tre love:
Lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom (LBK
nr. 1123 af 22/09/2015).
Lov om beskikkede bygningssagkyndige m.v. (LOV nr. 1532 af
21/12/2010).
Lov om autorisation af virksomheder på el-, vvs- og kloakinstalla-
tionsområdet (LBK nr. 30 af 11/01/2019).
Dertil kommer følgende tre bekendtgørelser:
Bekendtgørelse nr. 1426 af 30/11/2016 om beskikkelse af byg-
ningssagkyndige og udarbejdelse af tilstandsrapporter som led i
huseftersynsordningen som senest ændret ved bekendtgørelse nr.
1332 af 27/11/2018.