Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 338
Offentligt
2219434_0001.png
Bilag 5: Erhvervsministeriets juridiske vurdering af tilstandsrapport ændringer.
NOTAT
2. juni 2020
19/07720-2
Click here to enter text.
Erhvervsministeriets juridiske vurdering af nye tilstands- og elinstal-
lationsrapporter
Sikkerhedsstyrelsen (SIK), som har ansvaret for administration af hele ord-
ningen, har tidligere udarbejdet notat om
”Juridisk konsekvensvurdering af
nyt karaktersystem i tilstandsrapporten som led i styrket huseftersynsord-
ning”.
Erhvervsministeriets departement (ved Juridisk Sekretariat, i det følgende
JUST) har på baggrund af oplysninger fra SIK foretaget en vurdering af
følgende:
1. Om de foreslåede justeringer af ordningen kan gennemføres uden
ændring i gældende love og bekendtgørelser (se afsnit 1.1.).
2. Om de foreslåede justeringer af ordningen indebærer en ændring af
forbrugernes retsstilling og/eller af de bygningssagkyndiges ansvar
(se afsnit 1.2).
1. Departementets juridiske vurdering
Sammenfattende er departementet enige med SIK i, at initiativerne kan
rummes inden for rammerne af det nuværende regelgrundlag, og at de hver-
ken indebærer en ændring af forbrugernes retsstilling i forhold til ejerskif-
teforsikringen eller på fagpersonernes ansvar. Se nærmere nedenfor om
baggrunden for JUST’s vurdering.
1.1. Hjemmelsgrundlag
Huseftersynsordningen har hjemmel i følgende tre love:
Lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom (LBK
nr. 1123 af 22/09/2015).
Lov om beskikkede bygningssagkyndige m.v. (LOV nr. 1532 af
21/12/2010).
Lov om autorisation af virksomheder på el-, vvs- og kloakinstalla-
tionsområdet (LBK nr. 30 af 11/01/2019).
Dertil kommer følgende tre bekendtgørelser:
Bekendtgørelse nr. 1426 af 30/11/2016 om beskikkelse af byg-
ningssagkyndige og udarbejdelse af tilstandsrapporter som led i
huseftersynsordningen som senest ændret ved bekendtgørelse nr.
1332 af 27/11/2018.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Henvendelse af 30/6-20 fra Danske Arkitektvirksomheder om materiale til brug ved foretræde for udvalget den 1. juli 2020 vedr. ændringerne i Huseftersynsordningen
2/3
Bekendtgørelse nr. 626 af 02/06/2017 om udarbejdelse af elinstal-
lationsrapporter som led i Huseftersynsordningen som senest æn-
dret ved bekendtgørelse nr. 1331 af 27/11/2018.
Bekendtgørelse nr. 20 af 12/01/2011 om disciplinær og klagenæv-
net for beskikkede bygningssagkyndige som senest ændret ved be-
kendtgørelse nr. 211 af 08/03/2011.
Oplægget til justering af ordningen indebærer følgende elementer:
1.
Nye tilstands- og elinstallationsrapporter.
Dette omfatter a) ensret-
ning af rapporterne og styrket sproglig formidling, b) forbedret af-
snit om hustypebeskrivelse, c) nyt karaktersystem til formidling af
fejl og skader samt d) overskuelig oversigt over skader. Dertil kom-
mer, at sælgeroplysningsskemaet skal foreligge forud for gennem-
gangen af bygningen.
2.
Forbedret IT-system til inddatering af rapporterne.
3.
Digitalisering af rapporterne via et nyt digitalt forbrugerunivers.
Ad 1: Det følger af det gældende hjemmelsgrundlag, at den bygningssag-
kyndige skal følge SIK’s retningslinjer for gennemgang af bygninger og
for afgivelse af tilstandsrapport på grundlag af gennemgangen, jf. § 11, nr.
1, i bekendtgørelse nr. 1426 af 30/11/2016 om beskikkelse af bygningssag-
kyndige og udarbejdelse af tilstandsrapporter som led i huseftersynsordnin-
gen.
Tilsvarende gælder elinstallationsrapporten, jf. § 7, nr. 1, i bekendtgørelse
nr. 626 af 02/06/2017 om udarbejdelse af elinstallationsrapporter som led i
Huseftersynsordningen.
Af § 19 i bekendtgørelse nr. 1426 af 30/11/2016 følger, at tilstandsrappor-
ten skal afgives på et skema, der er godkendt af SIK. Tilsvarende gælder
for elinstallationsrapporter, jf. § 12 i bekendtgørelse nr. 626 af 02/06/2017.
Der er i øvrigt ingen bestemmelser, der regulerer et eventuelt karaktersy-
stem. Det er på den baggrund JUST’s vurdering, at de foreslåedes justerin-
ger (a, c og d) kan rummes af de gældende bestemmelser.
I forhold til hustypebeskrivelsen (b) følger det bl.a. af § 18, i bekendtgø-
relse nr. 1426 af 30/11/2016 om beskikkelse af bygningssagkyndige og ud-
arbejdelse af tilstandsrapporter som led i huseftersynsordningen, at den
byggesagkyndige skal udlevere en
generel
hustypebeskrivelse. De ændrin-
ger, der lægges op til i den justerede ordning indebærer, at hustypebeskri-
velsen fortsat er generel, og kan efter JUST’s vurdering dermed rummes
inden for de gældende bestemmelser.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Henvendelse af 30/6-20 fra Danske Arkitektvirksomheder om materiale til brug ved foretræde for udvalget den 1. juli 2020 vedr. ændringerne i Huseftersynsordningen
3/3
Elementet omkring oplysningsskemaet fra køber
dvs. at tidspunktet ryk-
kes frem
vil ligeledes kunne rummes inden for de gældende bestemmel-
ser, jf. 19, i bekendtgørelse nr. 1426 af 30/11/2016 om beskikkelse af byg-
ningssagkyndige og udarbejdelse af tilstandsrapporter som led i husefter-
synsordningen, hvoraf det alene fremgår, at sælger skal udfylde et oplys-
ningsskema, men ikke hvornår.
Ad 2 og 3: Hjemmelsgrundlaget for ordningen indeholder ikke nærmere
bestemmelser om IT-systemet. Det fremgår således af § 19, i bekendtgø-
relse nr. 1426 af 30/11/2016 om beskikkelse af bygningssagkyndige og ud-
arbejdelse af tilstandsrapporter som led i huseftersynsordningen, at rappor-
ten skal indberettes via SIK’s internetbaserede informations- og forvalt-
ningssystem.
Tilsvarende gælder for elinstallationsrapporterne, jf. § 12, i bekendtgørelse
nr. 626 af 02/06/2017 om udarbejdelse af elinstallationsrapporter som led i
Huseftersynsordningen.
De forbedringer af IT-systemet og digitaliseringen af rapporterne kan efter
JUST’s vurdering rummes inden for de gældende bestemmelser.
På den baggrund er JUST enige med SIK i, at justeringen af ordningen kan
gennemføres uden ændringer i de gældende love og bekendtgørelser.
1.2. Forbrugernes og sagkyndiges retsstilling
Det fremgår af sagen, at justeringerne af ordningen har til formål at give
købere og sælgere et retvisende og klart overblik over det pågældende hus,
herunder skader, farlige elinstallationer samt forsikringsmæssige konse-
kvenser.
Efter det oplyste indebærer den justerede ordning ikke en ændring af,
hvilke skader, der er dækket af ejerskifteforsikringen og heller ikke en æn-
dring af, hvornår den sagkyndige kan ifalde ansvar. Dertil kommer, at den
sagkyndige fortsat er overladt et skøn i forbindelse med vurderingen af ska-
der.
På den baggrund JUST enige med SIK i, at justeringerne af ordningen hver-
ken ændrer på forbrugernes eller sagkyndiges retsstilling.