Paul K. Jeppesen
Vedhæftede filer:
notat 301018 om HEO forløb.pdf
BILAG 3:
E-mail med notat af 30. oktober 2018 fra Paul K. Jeppesen, Danske Arkitektvirksomheder til særlig rådgiver for
erhvervsminister Rasmus Jarlov, Sille Beck-Hansen med redegørelse for ordningens historie og forløb efter
overførsel til Sikkerhedsstyrelsen i 2017.
Fra:
Paul K. Jeppesen
Sendt:
30. oktober 2018 20:37
Til:
Emne:
Notat om ændringer i Huseftersynsordningens tilstandsrapporter - forbrugerbeskyttelse, ansvar og proces.
Kære Sille Beck-Hansen
Ifølge aftale med Lene Espersen fremsendes hermed notat om problemer med Sikkerhedsstyrelsens igangværende
ændringer af Huseftersynsordningen
Sikkerhedsstyrelsen, (SIK) som siden 1. januar 2017 har haft ansvar for Huseftersynsordningen, er i fuld gang med
gennemgribende ændringer i ordningen, som forventes sat i kraft den 1. februar 2019.
Vi vil fra Danske Arkitektvirksomheder bede Erhvervsministeren gå ind i sagen.
Det må ske for at sikre at SIK, i forbindelse med det igangværende arbejde, ikke uden om lovgivningen gennemfører
ændringer i den retstilstand, der ved en over mange år grundigt gennemarbejdet lovgivning i Erhvervsministeriet,
Justitsministeriet og de forskellige fagministerier, ligger til grund for Huseftersynsordningen med de dertil hørende
elementer.
De problemer vi ser i det igangværende arbejde, handler både om de juridiske forhold men også om den proces der
er i gang, og medvirker til at skabe betydelig usikkerhed om det fremtidige forhold.
De væsentligste bekymringspunkter er:
1. Manglende juridiske konsekvensanalyser af et nyt vurderingssystem med tilhørende karakterskala
2. Betydelig risiko for en forringet forbrugerbeskyttelse i form af en ringere dækning på ejerskifteforsikringerne
3. Uoverskuelige – og dermed vanskeligt forsikringsbare - ansvarsforhold for de beskikkede
bygningssagkyndiges fremtidige arbejde
4. En proces hvor SIK i det afgørende arbejde holder størstedelen af de interessenter, som udgør den i
bekendtgørelsen fastlagte følgegruppe, mere eller mindre i uvidenhed, på trods af at samme følgegruppe
gennem hele det bagvedliggende lovgivningsarbejde har deltaget med den nødvendige ekspertise til den
nuværende ordning.
5. En proces hvor SIK helt uden respekt for de relevante ekspertiser selvstændigt udvælger deltagere som ikke
er direkte repræsentanter for interessenterne, og som ikke må forventes at kunne bidrage på tilstrækkelig
vis til et afbalanceret resultat.
6. En arbejdsform hvor følgegruppen som helhed kun indkaldes til møder der primært har karakter af
orientering om allerede trufne beslutninger, og hvor der slet ikke eller kun i meget ringe omfang på forhånd
udsendes materiale til vurdering, uagtet at sådant materiale tidligere er udsendt til den af SIK selvvalgte
deltagerkreds.
7. En i referater og dermed i det fortsatte arbejde manglende respekt for de holdninger der udtrykkes af
mange af følgegruppens medlemmer, og de tilsagn som SIK selv har givet på møderne.
Danske Arkitektvirksomheder på baggrund heraf opfordre til:
1