Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 338
Offentligt
2219431_0001.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
DK - 1216 København K
Sendt pr mail til
[email protected], [email protected]
Danske Arkitektvirksomheder
Vesterbrogade 1E, 2. sal
1620 København V
Tlf. 32 83 05 00
[email protected]
www.danskeark.dk
Dato: 30-01-2019
Journalnr. 100
Ref.: PKJ/
Bemærkninger til betalingsmodel for ejerskifteforsikring
– sagsnr. 2018-7005-011
Danske Arkitektvirksomheder har modtaget Justitsministeriets brev af 11.
december 2018 med link til evaluering af ændringerne i huseftersynsordningen
i 2012. I brevet anmodes om bemærkninger og eventuelle løsningsforslag til
betalingsmodellen for ejerskifteforsikring.
Danske Arkitektvirksomheder har sammenholdt evalueringen med
erfaringerne fra vores egne medlemsvirksomheder i ordningen, samt
undersøgt oplysningerne på Forsikring & Pensions nye portal over
ejerskifteforsikringer.
Vi har i vores vurderinger desuden inddraget de tiltag der p.t. er i gang inden
for ordningen øvrige områder, som den netop offentliggjorte evaluering af
bestillervejene og det igangværende arbejde med ændring af rapporternes
udseende, opbygning og karakterskala. Endelig har vi inddraget de oplysninger,
der løbende er fremkommet om forsikringsselskabernes ind- og udtræden af
markedet og om klagernes omfang og fordeling.
På baggrund heraf tegner der sig et billede af betalingsmodellen som en del af
en helhed, hvor uhensigtsmæssigheder i dele af ordningen påvirker de isoleret
set sunde dele i uacceptabelt omfang.
Vi må således konstatere at
Der er fortsat en del klager over ejerskifteforsikringerne
De specialiserede forsikringsselskaber/agenturer før og nu med store
markedsandele, formentlig pga. de billigste priser, har forholdsvis stor
andel af klagerne, og har også oplevet konkurser
De traditionelle forsikringsselskaber har, trods muligheden for at
benytte kundekontakten til salg af andre forsikringer, kun en
begrænset del af markedet, og flere har på det seneste trukket sig ud.
Markedet for ejerskifteforsikringer synes således ikke at fungere optimalt.
Side 1 af 4
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Henvendelse af 30/6-20 fra Danske Arkitektvirksomheder om materiale til brug ved foretræde for udvalget den 1. juli 2020 vedr. ændringerne i Huseftersynsordningen
2219431_0002.png
Da Danske Arkitektvirksomheder ved en fejl ikke var blevet hørt i forbindelse
med evalueringen, dateret 12. marts 2018 kan det forekomme at der i det
efterfølgende indgår elementer, der rettelig burde være omtalt i evalueringen.
Af hensyn til sammenhængen i vores forslag ser vi derfor tingene i en helhed.
Danske Arkitektvirksomheder er ikke af den opfattelse at
uhensigtsmæssighederne kan tilskrives betalingsmodellen alene. Vi tilslutter os
således de overvejelser der blev gjort i forbindelse med seneste lovændring,
der viste at der er fordele og ulemper ved alle modeller. Vi mener derfor ikke
at det med de nuværende erfaringer kan udledes at en anden model kan være
mere hensigtsmæssigt.
Danske Arkitektvirksomheder har vurderet betalingsmodellen i lyset af andre
og mere alvorlige mulige årsager til dysfunktionaliteten. Nemlig at flere af de
almindelige forsikringsselskaber ikke finder produktet attraktivt, og at flere af
de specialiserede selskaber har vist sig økonomisk ustabile og det, der er værre
endnu.
Det kan i sidste ende kun bunde i de økonomiske forhold, altså forholdet
mellem præmier og udgifter, herunder både udgifter til erstatninger,
klagebehandlinger og retablering af selskabernes renommé.
Kombinationen af lovbestemte dækninger, fri priskonkurrence og selskabernes
mulighed for individuelt at lave dækningsundtagelser i vidt omfang, virker ikke
sund med den nuværende konstruktion.
Der har med de seneste undersøgelser åbenbaret sig tydelige negative
sammenhænge mellem klagerne, mulighederne for individuelle
dækningsundtagelser, og påvirkning af de bygningssagkyndige hos de store
leverandører af rapporter, der indgår i de store bestilleraftaler. De tiltænkte
ændringer af rapporterne kan gøre dette billede endnu værre.
Oveni dette kommer, at utilfredshed med ejerskifteforsikringerne medfører at
den skuffede køber retter utilfredsheden mod de beskikkede
bygningssagkyndige.
Det medfører store forsikringsudgifter og stort tidsforbrug for disse til
behandling og for det meste afvisning af uberettigede erstatningskrav fra
køberne.
Dette aspekt fremgår sjældent af debatten, men er desuagtet af meget stor
betydning for både medlemsvirksomhederne i Danske Arkitektvirksomheder
og andre rådgivervirksomheder der beskæftiger beskikkede
bygningssagkyndige.
Det virker simpelthen ikke som om markedet selv er i stand til at finde et
prisleje, der både sikrer en dækning der giver en høj grad af tilfredshed hos
kunderne og samtidig en fornuftig indtjening hos selskaberne.
Side 2 af 4
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Henvendelse af 30/6-20 fra Danske Arkitektvirksomheder om materiale til brug ved foretræde for udvalget den 1. juli 2020 vedr. ændringerne i Huseftersynsordningen
2219431_0003.png
Den nuværende bestillervejs mulighed for at forsikringsselskaberne får en
kundekontakt, der giver mulighed for salg af andre produkter kan åbenbart
ikke kompensere for de manglende indtægter som kombinationen af
konkurrencen og dækningskravene har resulteret i.
Som løsningsforslag vil vi derfor anbefale følgende ændringer:
1. Der indføres lovbestemte minimumspriser for ejerskifteforsikringerne
Minimumspriserne kan på grund af ejendommenes forskellighed ikke kun være
ét fast beløb, men bør baseres på relevante kriterier som fx kvadratmeter,
udbudspris, salgspris, og evt. andre objektive kriterier der kan indgå i en
risikovurdering. Minimumspriserne skal sikre selskaberne en bedre indtjening
end i dag.
Derved undgås at priserne som i dag trykkes ned til et niveau hvor nye
markedsaktører tilbyder sig til priser under omkostningerne for en ordentlig
dækning, og traditionelle selskaber trækker sig fra markedet hvor der er et
behov, men for dårlige indtjeningsmuligheder.
2. Der indføres markedskontrol med selskabernes individuelle
policebestemmelser
Ud fra antagelsen om, at de generelle dækningskrav udvandes af individuelle
policebestemmelser, som enten ikke er rimelige eller i al fald er
uigennemskuelige for køberne, bør der til gengæld for minimumspræmierne
sikres at de generelle dækninger ikke udvandes i urimeligt omfang med
skuffede forventninger til følge.
3. De nuværende bestillerveje via forsikringsselskaberne forbydes og
erstattes med ejendomsmæglerens udlevering af et link til boligejer.dk
Den nuværende bestillervej via forsikringsselskaberne blev etableret på et
tidspunkt hvor store aktører blandt de bygningssagkyndige havde langt mindre
markedsandel i dag. Der er siden sket en voldsom koncentration så nogle få
aktører sidder på ca. 60% af markedet via forsikringsselskaberne.
Det giver alt for store afhængighedsforhold mellem de bygningssagkyndige og
forsikringsselskaberne. Det kan jf. Deloittes bestillervejsanalyse i 2018 medføre
utilsigtede resultater, ikke mindst i form af rapporter, som kan udløse
urimelige dækningsbegrænsninger i de enkelte policer.
Der er ingen grund til at antage at en sælger i dag har sværere ved at finde en
bygningssagkyndig end ved at finde en ejendomsmægler. Derfor må det være
tilstrækkeligt at mægleren nøjes med at henvise til boligejer.dk uden at nævne
nogen bestemte bygningssagkyndige. Der er heller ingen grundlag for at
antage at forsikringsselskaberne kan finde en bedre bygningssagkyndig til
sælger end sælger selv kan finde på boligejer.dk.
Tværtimod vil det være logisk og naturligt at sælger selv går på internettet
både for at finde sin bygningssagkyndige på boligejer.dk og sit forsikringstilbud
via listen over selskaber på den nye portal for ejerskifteforsikringer.
Side 3 af 4
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 338: Henvendelse af 30/6-20 fra Danske Arkitektvirksomheder om materiale til brug ved foretræde for udvalget den 1. juli 2020 vedr. ændringerne i Huseftersynsordningen
2219431_0004.png
4. En tilstandsrapport med klare og letforståelige karakterer og tekster
Den nuværende rapport kan gøres mere pædagogisk og også gøres lettere at
digitalisere, som også er målet. Men de nuværende forslag fra
Sikkerhedsstyrelsen åbner op for en ladeport af usikkerhed både i forhold til
forsikringsundtagelser og i forhold til de bygningssagkyndiges ansvar. Disse
forhold er slet ikke tilstrækkeligt belyst, og bør ligesom tidligere underkastes
uafhængige seriøse vurderinger af Justitsministeriet eller andre af
Sikkerhedsstyrelsen og forsikringsbranchens helt uafhængige instanser.
Forsikringsankenævnets vurdering er helt utilstrækkelig i denne sammenhæng.
Danske Arkitektvirksomheder anbefaler således at der ses på ovenstående som
en samlet pakke. Om der derudover er behov for at ændre
betalingsfordelingen mellem køber og sælger finder vi os ikke overbevist om.
Det må fremgå af de kommende drøftelser og evt. solid dokumentation herfor.
Vi står gerne til rådighed for både de kommende drøftelser og for direkte
uddybninger af ovenstående.
Med venlig hilsen
Paul K. Jeppesen
Chefkonsulent
Danske Arkitektvirksomheder
Side 4 af 4