Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 335
Offentligt
2217927_0001.png
26. juni 2020
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 10. juli 2020
1) Præsentation af tysk formandskabsprogram
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet, Erhvervsministeriet og Skatteministeriet
2) Kapitalmarkedsunion
rapport fra højniveauforum nedsat af Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
2
19
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020, fra finansministeren
Side 2 af 28
Dagsordenspunkt 1: Præsentation af tysk formandskabsprogram
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resume
Tyskland varetager EU-formandskabet i 2. halvår af 2020. Det tyske formandskab ventes på
ECOFIN 10. juli 2020 at præsentere sit arbejdsprogram. EU-landene ventes generelt at kunne
tilslutte sig formandskabets prioriteter i ECOFIN. Den danske holdning til de enkelte sager
fastlægges som vanligt i den hjemlige EU-beslutningsprocedure.
2. Baggrund
Tyskland har EU-formandskabet i 2. halvår af 2020. Det tyske formandskab ventes
på ECOFIN 10. juli 2020 at præsentere sit arbejdsprogram og prioriteter på ECO-
FIN-området. Tyskland ventes overordnet at prioritere genopretningen af de euro-
pæiske økonomier samt en række igangværende økonomiske og finansielle sager
samt skatte- og afgiftssager. Der henvises til
bilag 1
for en oversigt over centrale
igangværende ECOFIN-sager.
Økonomisk-politiske område
På det økonomisk-politiske område ventes formandskabet især at prioritere arbej-
det med genopretningen af de europæiske økonomier i lyset af COVID-19-krisen.
Der ventes således under det tyske formandskab søgt enighed om et genopretnings-
instrument og en genopretningsfacilitet på grundlag af Kommissionens forslag, der
er en del af pakken af
forslag til EU’s flerårige finansielle
ramme for 2021-2027
(MFF) og genopretning af EU-landenes økonomier i lyset af COVID-19-krisen.
Genopretningsinstrumentet indebærer, at Kommissionen på vegne af EU optager
fælles EU-lån mhp. at finansiere en række EU-budgetprogrammer og yde finansiel
assistance for 750 mia. euro. Genopretningsinstrumentet skal blandt andet finan-
siere genopretningsfaciliteten. Genopretningsfaciliteten skal yde finansiel assistance
på 560 mia. euro, hvoraf 310 mia. euro gives som tilskud, mens de resterende 250
mia. euro ydes som lån. Genopretningsfaciliteten skal bidrage til at imødegå de øko-
nomiske konsekvenser af krisen i særligt de hårdest ramte EU-lande og bl.a. styrke
den grønne og digitale omstilling.
Under tysk formandskab ventes der også drøftelser mhp. enighed om tre andre
instrumenter foreslået ifm. MFF- og genopretningspakken. For det første forslaget
til investeringsprogram (InvestEU), der har til formål at fremme investeringer og
virksomheders adgang til finansiering i EU pba. EU-budgetgarantier til finansielle
partnere, særligt den Europæiske Investeringsbank (EIB). For det andet forslaget
om et solvensstøtteinstrument, der skal hjælpe virksomheder, som grundlæggende
er sunde, men som oplever solvensproblemer som følge af COVID-19-krisen. For
det tredje et instrument til teknisk støtte til reformgennemførelse (TSI), som bl.a.
har til formål at bistå EU-landene med teknisk støtte ift. implementering af refor-
mer fx relateret til landeanbefalinger og genopretningsplaner under genopretnings-
faciliteten.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020, fra finansministeren
2217927_0003.png
Side 3 af 28
Formandskabet ventes også at prioritere opstarten af det
europæiske semester
for 2021
på baggrund af Kommissionens årlige strategi for bæredygtig vækst og analyser af
makroøkonomiske ubalancer samt anbefalinger til euroområdet som helhed, som
ventes offentliggjort i slutningen af 2020.
Der vil muligvis også være et arbejde med implementering af
Stabilitets- og Vækstpag-
ten
ifm. Kommissionens vurderinger af EU-landenes offentlige finanser på bag-
grund af dens økonomiske prognose i efteråret 2020 og eurolandenes udkast til
budgetplaner (dvs. foreløbige planer for saldo mv. ifm. det kommende års finans-
lov) medio oktober 2020. Der er fortsat usikkerhed om de offentlige finanser og
den økonomiske udvikling, og hvordan Kommissionen vil lægge op til at imple-
mentere reglerne i lyset af COVID-19-situationen og reglernes fleksibilitet.
Det finansielle område
På det finansielle område ventes en hovedprioritet at være arbejdet med styrkelse
af bankunionen. Man vil således fortsætte drøftelser om en fælles indskudsforsik-
ringsordning (EDIS) og andre tiltag, herunder tiltag til at reducere risici for kriser i
den finansielle sektor (risikoreduktionstiltag). EDIS vil alene omfatte bankunionens
deltagerlande. Risikoreduktionstiltag omfatter som udgangspunkt alle EU-lande.
Bekæmpelsen af hvidvask og terrorfinansiering vil også være en central prioritet.
Rådet ventes blandt andet at vedtage rådskonklusioner om strategiske prioriteter
for nye tiltag på hvidvaskområdet, herunder en mulig ny EU-tilsynsmyndighed på
hvidvaskområdet og yderligere harmonisering af reglerne på hvidvaskområdet, i op-
følgning på Kommissionens handlingsplan fra maj 2020 om nye tiltag på hvidvask-
området. Lovforslag om en EU-hvidvasktilsynsmyndighed og en yderligere harmo-
nisering af hvidvaskreglerne ventes i 1. kvartal 2021.
Under det tyske formandskab ventes der at være fokus på arbejdet med forventede
kommende handlingsplaner fra Kommissionen, herunder en ny strategi for bære-
dygtig finansiering, handlingsplan for ny teknologi på det finansielle område (Fin-
Tech/digital finansiering), samt handlingsplan for videreudvikling af kapitalmar-
kedsunionen.
Under det tyske formandskab ventes endvidere fokus på endnu ikke afsluttede lov-
givningssager, herunder et forslag til direktiv om udvikling af sekundære markeder
for misligholdte lån (NPL) og et forslag til etablering af et værktøj til hurtigere rea-
lisering af sikkerhed for lån, samt nye forslag fra Kommissionen, som den måtte
fremsætte i 2. halvår 2020. Det gælder forventede forslag vedr. vedrørende regule-
ring af kryptoaktiver, forslag om operationel robusthed og cyberrobusthed ifm. fi-
nansielle tjenester, ændring af regulering for investeringsselskaber og markedsope-
ratører (MiFIDII og MIFIR) samt revision af forordning om finansielle bench-
marks.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020, fra finansministeren
2217927_0004.png
Side 4 af 28
Kommissionen ventes at fremsætte forslag til EU's implementering af de seneste
standarder fra Basel-komitéen vedr. kapitalkrav til kreditinstitutter, dog tidligst hen
mod slutningen af det tyske formandskab.
Skatteområdet
På selskabsskatteområdet ventes formandskabet at prioritere EU-drøftelser af det
igangværende arbejde i OECD med at finde en langsigtet løsning på udfordringer
forbundet med beskatning af den digitale økonomi.
Herudover ventes formandskabet at fortsætte drøftelserne af forslaget fra 2016 om
en fælles selskabsskattebase (CCTB).
ECOFIN vil muligvis også have drøftelser af
spørgsmålet om en
finansiel transaktionsskat,
afhængig af udviklingen i det forstær-
kede samarbejde
1
.
På momsområdet ventes formandskabet at prioritere forslaget om det såkaldt
ende-
lige momssystem
samt forslag om revision af systemet for momssatser.
ECOFIN ventes endvidere at skulle behandle et ventet forslag om en revision af
direktivet om administrativt skattesamarbejde (DAC).
Der ventes også arbejdet videre med opdatering af sortlisten, herunder udviklingen
af et nyt kriterium for informationsudveksling om reelle ejere, og derudover vil der
muligvis være en drøftelse af en evaluering af arbejdet med sortlisten.
Der kan endvidere ventes en drøftelse af, hvorledes energibeskatningen kan anven-
des til bekæmpelse af klimaforandringer, herunder mhp. indspil til Kommissionens
forslag til en revision af energibeskatningsdirektivet, som ventes fremsat medio
2021.
Den europæiske Grønne Pagt (Green Deal)
Den europæiske Grønne Pagt (Green Deal) ventes at være en central prioritet for
det tyske formandskab, og ECOFIN ventes således at skulle arbejde med de rele-
vante dele af den grønne pagt, herunder strategien for bæredygtig finansiering og
energibeskatning.
Øvrige sager
På budgetområdet ventes
bl.a. drøftelser om EU’s 2021-budget
samt en præsenta-
tion af Revisionsrettens årsrapport om implementering af EU-budgettet i 2019. Det
er endvidere sandsynligt, at EU's flerårige finansielle ramme, herunder særligt ind-
tægtssiden, vil blive drøftet i ECOFIN-regi.
Et såkaldt forstærket samarbejde gør det muligt for mindst ni EU-lande inden for rammerne af EU at gå
videre med et samarbejde, uden at det kræver samtlige EU-landes deltagelse. Det forstærkede samarbejde vedr.
en finansiel transaktionsskat består af Belgien, Frankrig, Grækenland, Italien, Portugal, Slovenien, Slovakiet,
Spanien, Tyskland og Østrig.
1
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020, fra finansministeren
Side 5 af 28
ECOFIN ventes også at skulle forberede fælles EU-holdninger vedr. IMF- og G20-
møder, særligt IMF’s
årsmøde
16.-18. oktober 2020.
3. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ingen formel rolle ift. præsentation af programmet.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN har ikke i sig selv lovgivningsmæs-
sige konsekvenser for Danmark.
6. Økonomiske konsekvenser
Formandskabets arbejdsprogram har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøko-
nomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. De konkrete sager på ECOFIN’s
dagsordener i 1. halvår 2020 vil imidlertid kunne have statsfinansielle, samfunds-
økonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
7. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Landenes nærmere holdning til formandskabets arbejdsprogram kendes endnu
ikke, men der ventes generel støtte til det tyske formandskabs arbejdsprogram og
prioriteter for ECOFIN i 2. halvår 2020.
9. Generel dansk holdning
Fra dansk side kan man støtte det tyske formandskabs ventede prioriteter i ECO-
FINDen danske holdning til de enkelte sager fastlægges i den hjemlige EU-beslut-
ningsprocedure.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020, fra finansministeren
2217927_0006.png
Side 6 af 28
Bilag 1: Oversigt over væsentligste igangværende ECOFIN-sager
Økonomisk-politiske sager
Sag/initiativ
Forløb/status
Styrkelse af det økonomi- Det Europæiske Råd (DER) og
EU’s
finansministre (den
ske samarbejde i EU udvidede eurogruppe) har i de senere år løbende haft
(styrkelse af ØMU’en)
drøftelser af yderligere styrkelser af ØMU’en.
I en erklæring fra det udvidede topmøde 13. december
2019 blev der lagt op til yderligere drøftelser blandt fi-
nansministrene om bl.a. bankunionen og færdiggørelsen
af en reform af ESM.
ØMU-arbejdet ventes fremover også at vedrøre styrkelse
af euroens internationale rolle.
Nærmere tidsplan for de videre ØMU-drøftelser er p.t.
uklar pga. COVID-19-situationen.
Genopretningsinstru-
ment
Kommissionen fremsatte 28. maj 2020 forslag til et gen-
opretningsinstrument, som skal tilvejebringe finansiering
til en række særskilte forslag, som skal ses i lyset af CO-
VID-19-krisen.
Forslaget til genopretningsinstrument indebærer, at
Kommissionen på vegne af EU-landene optager lån med
sikkerhed i EU-budgettet. De af Kommissionen optagne
lån tilbagebetales af alle EU-lande vha. modtagerlandes
tilbagebetaling af lån samt EU-landenes
bidrag til EU’s
budget (svarende til landenes andel af BNI).
Låneprovenuet tilgår EU-budgettet som formålsbe-
stemte indtægter. Det indebærer, at udgifter finansieret
med dette låneprovenu
ikke medregnes under EU’s ud-
giftslofter.
I forslaget til et genopretningsinstrument afsættes samlet
750 mia. euro til finansiel assistance (2018-priser), heraf
500 mia. euro til direkte støtte og 250 mia. euro til lån.
De 500 mia. euro til direkte støtte består af 310 mia. euro
i direkte støtte under genopretningsfaciliteten,
jf. nedenfor,
og 190 mia. euro i direkte støtte til andre EU-budgetin-
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020, fra finansministeren
2217927_0007.png
Side 7 af 28
strumenter herunder et solvensstøtteinstrument, In-
vestEU-programmet og et instrument til teknisk støtte til
reformgennemførelse.
Genopretningsfacilitet
Kommissionen har 28. maj 2020 fremsat forslag om en
genopretningsfacilitet, hvorfra der kan gives finansiel as-
sistance til EU-landene i form af direkte støtte og/eller
lån.
Den samlede finansielle assistance fra genopretningsfaci-
liteten kan ifølge forslaget udgøre op til 560 mia. euro
(2018-priser), heraf 310 mia. euro i direkte støtte og 250
mia. euro i lån.
Der fastlægges for hvert EU-land på baggrund af en for-
delingsnøgle (baseret på størrelsen af landenes befolknin-
ger, BNP pr. indbygger og ledighed) en nominel øvre
grænse for direkte støtte til landet.
Et land, som ønsker at modtage finansiel assistance fra
genopretningsfaciliteten, skal udarbejde en genopret-
ningsplan, som forklarer, hvordan genopretningsplanen
styrker landets økonomiske og sociale robusthed mv.
Kommissionen vurderer et lands genopretningsplan i tæt
samarbejde med landet. Genopretningsplanen indehol-
der bl.a. tiltag, som styrker den grønne og digitale omstil-
ling.
Udbetaling af den finansielle assistance sker i takt med, at
landet opnår målsætninger og milepæle i overensstem-
melse med planen.
EFSI-Solvensstøttein-
strument
Kommissionen fremlagde 29. maj 2020 et forslag til et
midlertidigt Solvensstøtteinstrument.
Forslaget skal hjælpe virksomheder, der grundlæggende
er sunde, men som oplever solvensproblemer (dvs. pro-
blemer med lav egenkapital) som følge af COVID-19-
krisen, igennem krisen, så de bliver i stand til at bidrage
til genopretningen af økonomien, samt den digitale og
grønne omstilling. Forslaget skal også bidrage til at sikre
lige konkurrencevilkår på det indre marked ved at mind-
ske uligheden i kriseramte virksomheders adgang til kapi-
tal på tværs af EU-landene.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020, fra finansministeren
2217927_0008.png
Side 8 af 28
Solvensstøtteinstrument etableres under EFSI-forord-
ningen og skal mobilisere private investeringer for 300
mia. euro fra 2020 og frem til udgangen af 2024. Det skal
ske på grundlag af en EU-budgetgaranti til Den Europæ-
iske Investeringsbank (EIB), som allerede eksisterer un-
der EFSI, og som med Solvensstøtteinstrumentet forhø-
jes fra 26 mia. euro til 92,4 mia. euro (løbende priser).
InvestEU-programmet
Kommissionen fremlagde 29. maj 2020 et nyt forslag til
forordning om oprettelse af et InvestEU-program. Pro-
grammet har til formål at fremme investeringer og virk-
somheders adgang til finansiering i EU.
Der er overordnet tale om en genfremsættelse af det
kompromis, som Rådet og Europa-Parlamentet i april
2019 opnåede en delvis aftale om i form af generel enig-
hed om alle elementer undtagen budgetrelaterede ele-
menter.
Forslaget til et InvestEU-program lægger fortsat op til at
oprette et investeringsprogram bestående af tre dele:
1)
InvestEU-fonden, der skal fremme investeringer på basis
af en garanti fra EU’s budget,
2)
InvestEU-rådgivnings-
organet, som kan yde teknisk bistand til projektudvikling,
3)
InvestEU-portalen, som skal være en lettilgængelig da-
tabase til promovering af projekter, der har brug for fi-
nansiering.
InvestEU-fonden skal fortsat erstatte forskellige eksiste-
rende finansieringsinstrumenter under MFF 2014-2020
for at gøre investeringsstøtten i EU mere effektiv og ba-
seres på en garanti fra EU-budgettet til finansielle part-
nere som fx Den Europæiske Investeringsbank (EIB).
Med det nye forslag øges EU-budgetgarantien til i alt ca.
75 mia. euro (løbende priser), og garantien understøttes
af en hensættelse på 33,8 mia. euro (løbende priser) fra
EU-budgettet.
Det nye forslag udvider også InvestEU’s prioritetsområ-
der til også at omfatte investeringer i strategisk vigtige
teknologier eller forsyninger, der kan styrke EU's uaf-
hængighed af tredjelande.
Instrument til teknisk
Kommissionen fremlagde 28. maj 2020 et forslag om op-
støtte til reformgennem-
rettelse af et instrument til teknisk støtte til reformgen-
førelse (’Technical Sup-
nemførelse (’Technical Support Instrument’, TSI)).
port Instrument’, TSI))
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020, fra finansministeren
2217927_0009.png
Side 9 af 28
Forslaget er baseret på Kommissionens forslag om et in-
strument til teknisk støtte til reformer under det europæ-
iske reformstøtteprogram (ERSP) fra 31. maj 2018, som
Kommissionen samtidig har trukket tilbage.
Med forslaget lægger Kommissionen op til, at man med
TSI kan yde teknisk støtte til reformer igangsat på EU-
landenes eget initiativ eller ifm. økonomiske tilpasnings-
programmer
samt reformer relateret til EU’s
økonomiske
samarbejde, fx de landespecifikke anbefalinger eller gen-
opretningsplaner under genopretningsfaciliteten. Der vil
i TSI være et særligt fokus på reformer mhp. at fremme
den grønne og digitale omstilling. Støtten fra instrumen-
tet er efterspørgselsdrevet.
Instrumentet til teknisk støtte til reformgennemførelse vil
træde i kraft fra 2021 og foreslås finansieret over EU-
budgettet. Den samlede finansieringsramme for gennem-
førelsen af instrumentet til teknisk støtte til reformgen-
nemførelse udgør i perioden fra 2021 til 2027 864,4 mio.
EUR i løbende priser (767 mio. EUR i 2018-priser).
Evaluering af styrkel- Kommissionen offentliggjorde 5. februar 2020 en evalu-
serne af Stabilitets- og ering af de styrkede finanspolitiske regler i EU. Evalue-
Vækstpagten
ringen omhandler overordnet erfaringerne med at sikre
holdbare offentlige finanser, sikre økonomisk stabilise-
ring, fremme en passende sammensætning mellem for-
brug og investeringer, sikre ejerskab og fremme sunde
nationale finanspolitiske rammer.
Kommissionen er ikke kommet med forslag til at ændre
de finanspolitiske regler, men vil bruge evalueringen som
et afsæt for debat. Sidenhen beslutter Kommissionen be-
hovet for næste skridt. Eventuelle ændringer af reglerne
vil skulle udmøntes i konkrete lovgivningsforslag og be-
handles i ECOFIN.
Forslag til lånefacilitet i
EIB til den offentlige
sektor som en del af Me-
kanismen for en Retfær-
dig Omstilling
Kommissionen fremlagde 28. maj 2020 et forslag om
etablering af en lånefacilitet i Den Europæiske Investe-
ringsbank (EIB) til den offentlige sektor som en del af en
såkaldt Mekanisme for en Retfærdig Omstilling. Forsla-
get er også
en del af en pakke af forslag vedr. EU’s fler-
årige finansielle ramme 2021-27 (MFF) og genopretning
af landenes økonomier i lyset af COVID-19-krisen.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020, fra finansministeren
2217927_0010.png
Side 10 af 28
Formålet med Mekanismen for Retfærdig Omstilling er
at støtte de regioner og sektorer, der er mest berørt af
omstillingen til et klimaneutralt EU i 2050. Hensigten
med lånefacilitetens er her at støtte offentlige investerin-
ger i de berørte regioner og sektorer gennem udlån til of-
fentlige enheder på lempelige vilkår.
Lånefaciliteten etableres gennem hensættelser for 1,525
mia. euro (2018-priser) og 10 mia. euro i lånekapacitet fra
EIBs egen ramme.
Finansielle sager
Sag/initiativ
Forløb/status
Forslag vedr. mislig- Kommissionen præsenterede 14. marts 2018 en pakke af
holdte lån (NPL
Non forslag om misligholdte lån (”Non-Performing
Loans” –
Performing Loans)
NPL) møntet på at håndtere NPL i kreditinstitutter i EU.
Pakken indeholdt en række ikke-lovgivningsmæssige til-
tag samt bl.a. ét lovgivningsforslag, som er et todelt for-
slag til direktiv om hhv. udvikling af sekundære markeder
for misligholdte lån (NPL) og etablering af et værktøj til
hurtigere realisering af sikkerhed vedr. lån. Der blev op-
nået enighed i Rådet i 1. halvår 2019 om den første del af
forslaget om udvikling af markeder for misligholdte lån,
og enighed i Rådet i 2 halvår 2019 om den andel del om
et værktøj til hurtigere realisering af sikkerhed.
Det tyske formandskab ventes at forsøge at nå enighed
med Europa-Parlamentet om begge dele af forslaget.
Fælles indskudsforsik- Kommissionen fremsatte 24. november 2015 forslag om
ringsordning i bankunio- en fælles indskudsforsikringsordning (”European Depo-
nen (EDIS)
sit Insurance Scheme”
EDIS) og -fond for landene i
bankunionen. EDIS skal omfatte de lande, som deltager
i bankunionen, herunder eventuelle deltagende ikke-eu-
rolande, og skal bidrage til at reducere det negative sam-
spil mellem banker og stater, som sås under finanskrisen,
hvor skrøbelige banksystemer og svage offentlige finan-
ser påvirkede hinanden negativt.
Kommissionen fremlagde 11. oktober 2017 en medde-
lelse om styrkelse af bankunionen. Meddelelsen indehol-
der bl.a. bud på mulige kompromiser om EDIS, herunder
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020, fra finansministeren
2217927_0011.png
Side 11 af 28
en gradvis etablering af EDIS, hvor delingen af indsky-
dergarantirisici kan øges gradvist, såfremt nogle betingel-
ser er opfyldte.
Der arbejdes på teknisk niveau på fremskridt med EDIS
i sammenhæng med fremskridt med tiltag til at reducere
risikoen for nye kriser i den finansielle sektor (risikore-
duktionstiltag).
Ændring af kapitalkravs-
forordningen i lyset af
COVID-19 (CRR Quick
Fix)
Kommissionen præsenterede 28. april 2020 et forslag til
at ændre EU’s kapitalkravsforordning (”Capital Require-
ments Regulation” –
CRR) som reaktion på COVID-19-
krisen. Formålet med forslaget er at understøtte kreditin-
stitutter i EU-landene i fortsat at låne ud til virksomheder
og privatpersoner under COVID-19-krisen og den føl-
gende genopretning af europæisk økonomi. Kommissio-
nen finder det således begrundet at foretage visse målret-
tede ændringer af kapitalkravsforordningen. Der er gene-
relt tale om lempelse af nogle af forordningens kapital-
krav til kreditinstitutter, herunder fremskyndelse af alle-
rede aftalte lempelser af kapitalkravene.
Forslaget er blevet behandlet i Rådet og Europa-Parla-
mentet, og der er således opnået politisk enighed i juni
2020 om et kompromis, der forventes endeligt vedtaget
inden udgangen af juni. Ændringerne vil træde i kraft
umiddelbart efter vedtagelse.
Færdiggørelse af Basel Basel-komitéen offentliggjorde 7. december 2017 sine se-
III (”Basel
IV”)
neste standarder for kreditinstitutters kapitalkrav (omtalt
som Basel IV-standarder).
Basel-komitéens standarder indeholder bl.a. et kapital-
gulv, der skal sikre et minimum af kapital i institutter, som
benytter interne modeller til at opgøre deres kapitalkrav.
Kapitalgulvet har til formål at styrke institutternes ro-
busthed. Det kan dog i et vist omfang svække kapitalkra-
venes risikofølsomhed. Risikofølsomhed betyder, at ka-
pitalkravene er højere for eksponeringer med større ri-
siko for tab og omvendt. Det kan samtidig betyde et væ-
sentligt højere kapitalkrav for de danske penge- og real-
kreditinstitutter. Beregninger fra februar 2018 fra en ek-
spertgruppe viser, at de nye standarder fra Basel-komi-
téen vil forhøje kapitalkravene i de danske institutter med
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020, fra finansministeren
2217927_0012.png
Side 12 af 28
ca. en tredjedel i forhold til de gældende kapitalkrav ved-
taget med CRR/CRD IV i 2013, når fuldt indfasede.
Kommissionen vil skulle foreslå, hvordan og hvornår
standarderne skal foreslås gennemført i EU-lovgivnin-
gen. Et forslag er endnu ikke fremsat. Et forslag vil om-
fatte alle EU-lande og vil skulle vedtages af Rådet og Eu-
ropa-Parlamentet i den normale lovgivningsprocedure.
Det ventes, at Kommissionen vil fremsætte et forslag i 4.
kvartal 2020.
Genopretning og afvik- Kommissionen fremsatte 28. november 2016 forslag til
ling af centrale modpar- forordning om genopretning og afvikling af centrale
ter (CCP’er)
modparter (CCP’er).
En CCP er en enhed, som stiller sig mellem køber og sæl-
ger i en værdipapirhandel. Formålet med CCP’er er at
overtage risikoen fra markedsdeltagerne i tilfælde af, at
den ene part går konkurs inden handlen er afviklet. Det
er særligt vigtigt ved handel med såkaldte derivater (opti-
oner, futures mv.), hvor forpligtelserne mellem køber og
sælger består over en længere periode.
CCP’er er reguleret på europæisk plan gennem forord-
ningen om europæisk markedsinfrastruktur (EMIR). Der
findes dog endnu ikke EU-regler for genopretning og af-
vikling af CCP’er, således som der gør for kreditinstitut-
ter i kraft af BRRD.
Forslaget
indebærer bl.a., at CCP’erne skal udarbejde
genopretningsplaner, tilsynsmyndighederne skal udar-
bejde afviklingsplaner, at tilsynsmyndighederne får sær-
lige beføjelser til at intervenere i CCP’ers aktiviteter, hvis
deres levedygtighed er i fare, samt at en CCP kan blive
afviklet, hvis den er nødlidende eller forventes at blive
det.
Der blev opnået enighed i Rådet om forslaget i december
2019. Trilogforhandlingerne er igangsat. Det tyske for-
mandskab ventes at søge at nå enighed i trilogforhandlin-
gerne.
Motorforsikringsdirekti- Kommissionen fremsatte 24. maj 2018 forslag om æn-
vet
dring af direktiv om ansvarsforsikring og kontrollen med
forsikringspligtens overholdelse (motorforsikringsdirek-
tivet). Formålet med forslaget er at forbedre beskyttelsen
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020, fra finansministeren
2217927_0013.png
Side 13 af 28
af ofre for ulykker forårsaget af motorkøretøjer og
fremme forsikringstagernes rettigheder i forbindelse med
tegning af motorkøretøjsforsikringer. Herudover skal
forslaget styrke bekæmpelsen af kørsel med uforsikrede
motorkøretøjer.
Der blev i december 2019 opnået enighed om forslag i
Rådet. Trilogforhandlingerne er igangsat.
Ny strategi for bæredyg- Kommissionen ventes i efteråret 2020 at fremlægge en ny
tig finansiering
strategi for bæredygtig finansiering. Strategien er en del
af Kommissionens Grønne Pagt (European
Green Deal).
Indholdet af strategien er fortsat ukendt. Strategien byg-
ger videre på Kommissionens handlingsplan for bære-
dygtig finansiering af 24. maj 2018.
Skatte- og afgiftssager
Sag/initiativ
Forløb/status
Beskatning af den digitale Kommissionen fremsatte 21. marts 2018 to forslag til be-
økonomi
skatning af den digitale økonomi.
Som en kortsigtet, midlertidig løsning fremsatte Kom-
missionen forslag om omsætningsskat på visse digitale
tjenester (Digital Service Tax
DST). Forslaget indebæ-
rer en særskat på 3 pct. af omsætningen fra visse digitale
ydelser som salg af målrettet reklameplads på internettet,
salg fra visse flersidede platforme (online markedsplad-
ser) og salg af brugergenereret data. Skatten pålægges
koncerner, der både har en global omsætning på over 750
mio. euro og en omsætning på visse digitale ydelser i EU
på over 50 mio. euro, uanset deres hjemsted.
Der er generelt enighed blandt EU-landene om, at der er
udfordringer forbundet med beskatning af den digitale
økonomi, men der er ikke enighed om, hvordan disse
bedst håndteres. På ECOFIN 12. marts 2019 kunne der
ikke opnås enighed om, hverken Kommissionens forslag
eller en indskrænket model, der alene omfattede internet-
reklamer. Der var derfor enighed om at fokusere på ar-
bejdet med at finde globale løsninger i OECD-regi.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020, fra finansministeren
2217927_0014.png
Side 14 af 28
Kommissionen har ikke trukket forslaget tilbage, men
den videre behandling heraf afventer globale løsninger
indtil udgangen af 2020.
Som en langsigtet, permanent løsning fremsatte Kom-
missionen forslag om indførelse af et såkaldt digitalt fast
driftssted. Forslaget indebærer, at et selskab, uagtet om
det er fysisk til stede eller ej, kan beskattes, når selskabet
efter nærmere kriterier anses for at have væsentlig digital
tilstedeværelse i et land. Forslaget har indtil videre kun
være genstand for en indledende drøftelse på teknisk ni-
veau. Forhandlingerne blev i første omgang sat i bero for
at afvente afklaring om skatten på digitale tjenester
(DST).
Det tyske formandskab ventes ikke at arbejde videre med
forslagene, og ECOFIN ventes alene at drøfte status og
udveksle synspunkter fsva. det aktuelle OECD-arbejde
med beskatning af den digitale økonomi.
Fælles (konsolideret) sel- Kommissionen fremsatte 25. oktober 2016 to forslag om
skabsskattebase
hhv. en fælles selskabsskattebase (Common Corporate
(CC(C)TB)
Tax Base (CCTB)) og en fælles konsolideret selskabs-
skatte-base (Common Consolidated Corporate Tax Base
(CCCTB)).
En fælles selskabsskattebase (CCTB) vil medføre, at de
omfattede virksomheder skal opgøre deres skattepligtige
indkomst på samme måde i alle EU-lande. Koncerner vil
fortsat skulle opgøre sine skattepligtige indkomster sepa-
rat i hvert enkelt land, som den har aktiviteter i, men nu
efter samme metode. Reglerne er obligatoriske for kon-
cerner med en samlet årlig omsætning på over 750 mio.
euro (ca. 5,6 mia. kr.), og frivillige for øvrige koncerner.
Forslaget om konsolidering (CCCTB) betyder, at en virk-
somhed eller koncern med aktivitet i flere lande kun vil
skulle opgøre én samlet indkomst for hele virksomheden
eller koncernen, og ikke længere en indkomst for de for-
skellige enheder i hvert enkelt land.
CCCTB-forslaget indeholder endvidere en fordelings-
nøgle til fordeling af den samlede (”konsoliderede”) skat-
tepligtige indkomst på de enkelte EU-lande, hvor koncer-
nen har aktiviteter og selskaber. Fordelingsnøglen vil af-
hænge af koncernens fordeling af hhv. aktiver, ansatte og
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020, fra finansministeren
2217927_0015.png
Side 15 af 28
omsætning. Hvert EU-land kan så opkræve selskabsskat
efter sin selskabsskattesats for den andel af den skatte-
pligtige indkomst, der efter fordelingsnøglen skal beskat-
tes i det pågældende land.
ECOFIN havde en overordnet drøftelse af forslagene i
maj 2017. CCTB-forslaget er sidenhen blevet behandlet
på teknisk niveau. Forhandlingerne bærer præg af, at der
fortsat er uenighed mellem landene, både om direktivets
overordnede formål og hensigt, men også om de mange
teknikaliteter i et selskabsskattesystem, hvor de individu-
elle landes nationale regler og præferencer er meget for-
skellige. CCTB forslaget forventes viderebehandlet under
det tyske formandskab.
Forstærket samarbejde Kommissionen fremsatte 14. februar 2013 forslag til for-
om afgift på finansielle stærket samarbejde om beskatning af finansielle transak-
transaktioner (FTT)
tioner (FTT). Forslaget skal indføre en harmoniseret FTT
blandt de 10 EU-lande, der deltager i drøftelserne om et
forstærket samarbejde (Tyskland, Frankrig, Belgien, Por-
tugal, Østrig, Grækenland, Slovenien, Italien, Spanien og
Slovakiet).
Der synes at være principiel enighed blandt de 10 EU-
lande om en model for en FTT inspireret af den nationale
franske aktieomsætningsafgift, dvs. en skat primært på
visse aktiehandler (generelt ikke obligationer eller andre
værdipapirer). Køb og salg inden for samme dag forven-
tes undtaget, hvorfor det ikke vil påvirke omfanget af me-
get kortsigtet spekulativ handel med værdipapirer (der
dog begrænses af anden ny regulering). Det er muligt, at
ECOFIN under det tyske formandskab vil gøre status for
drøftelserne om det forstærkede samarbejde.
Det endelige momssy- Kommissionen fremsatte 25. maj 2018 forslag, der sam-
stem
let set skal indføre det såkaldte ’endelige momssystem’
for grænseoverskridende handel mellem virksomheder i
EU. Hensigten er at øge anvendelsen af forbrugslandsbe-
skatning, at bekæmpe momssvig, herunder særligt karru-
selsvig og at forenkle momsefterlevelsen for virksomhe-
derne.
Kommissionen foreslår, at det endelige momssystem ba-
seres på det generelt gældende princip om beskatning i
forbrugslandet, og at leverandøren er betalingspligtig for
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020, fra finansministeren
2217927_0016.png
Side 16 af 28
momsen. Det er især ved grænseoverskridende leveran-
cer mellem virksomheder, at det nuværende momssystem
afviger fra disse generelle principper. Det skal være mu-
ligt at foretage momsbetalingen gennem One-Stop-
Shop-systemet, så virksomheder undgår at skulle moms-
registreres i alle de EU-lande, hvortil de eksporterer deres
varer.
Forslaget forventes viderebehandlet under det tyske for-
mandskab.
Reform af systemet for Kommissionen fremsatte 18. januar 2018 forslag om æn-
momssatser
dring af systemet for momssatser. Med forslaget vendes
princippet for anvendelse af de reducerede satser om. I
dag har EU-landene mulighed for at anvende reducerede
momssatser på varer og ydelser, som fremgår af en posi-
tiv oplistning af varer og ydelser, hvor det er tilladt at an-
vende reducerede satser. Reglerne ændres således, at EU-
landene får mulighed for at anvende reducerede moms-
satser på samtlige varer og ydelser bortset fra de, som
fremgår af en negativ oplistning af varer og ydelser, hvor
det er ikke er tilladt at anvende reducerede satser, og hvor
landets normalsats således skal anvendes, medmindre va-
ren eller ydelsen er fritaget for moms. Dette medfører, at
alle EU-lande som udgangspunkt kan fastholde deres nu-
værende anvendelse af reducerede satser, men samtidig
kan udvide anvendelsen af reducerede satser til andre va-
rer og ydelser.
Forslaget forventes viderebehandlet under det tyske for-
mandskab.
Forslag om en revision af Kommissionen ventes 15. juli 2020 at fremsætte forslag
direktivet og administra- til en revision af direktivet for administrativt samarbejde
tivt
skattesamarbejde (Directive of Administrative Cooperation - DAC)
(DAC 7)
Revisionen af direktivet skal ses som opfølgning på tidli-
gere revisioner, DAC2-DAC6, hvor EU-landene er nået
til enighed om bl.a. udveksling af oplysninger om finan-
sielle konti og renteindtægter (afskaffelse af bankhemme-
ligheden i EU), såkaldt land for land-rapportering (hvor
virksomheder pålægges at indberette oplysning om akti-
viteter og selskabsskattebetalinger opdelt på de lande,
hvor virksomheden er aktiv) og pligt for skatterådgivere
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020, fra finansministeren
2217927_0017.png
Side 17 af 28
til at indberette skattekonstruktioner med særlige kende-
tegn, som kan være udtryk for skatteundgåelse.
DAC7 skal videreføre og styrke det administrative skat-
tesamarbejde og ventes bl.a. at indføre pligt til indberet-
ning og udveksling af oplysninger om indtægter fra plat-
formsøkonomien.
Det tyske formandskab ventes at prioritere behandlingen
af forslaget.
EU’s fælles sortliste over
ECOFIN vedtog 5. december 2017 rådskonklusioner om
skattely
en fælles sortliste over skattely. Listen samt den tilhø-
rende observationsliste er siden løbende blevet opdateret.
Efter seneste opdatering ifm. ECOFIN 18. februar 2020
er 12 lande på sortlisten, mens 13 lande er på observati-
onslisten.
Under det tyske formandskab ventes sortlisten og obser-
vationslisten opdateret ifm. oktober-ECOFIN. Derud-
over ventes der arbejdet videre med et nyt kriterium 1.4.
om informationsudveksling om reelle ejere samt en udvi-
delse af sortlistens geografiske anvendelsesområde.
Det er desuden muligt, at ECOFIN vil drøfte en igang-
værende evaluering af arbejdet med sortlisten, alt efter
om denne færdiggøres under det tyske formandskab.
Energibeskatning
Kommissionen ventes at fremsætte forslag til en revision
af energibeskatningsdirektivet medio 2021.
Revision ventes at følge op på en evaluering af energibe-
skatningsdirektivet fra september 2019. Evalueringen
konkluderer, at direktivets minimumssatser er blevet ud-
hulet over tid, at direktivet er forældet og ikke tager højde
for udviklingen af ny teknologi eller sammenhængen med
anden regulering på området, og at direktivets afgiftsfri-
tagelser er i strid med bl.a. EU´s klimamål. Revisionen
ventes således at indebære bl.a. en forhøjelse af direkti-
vets minimumssatser, en kobling
til EU’s kvotehandels-
system samt en ændring af energibeskatningsstrukturen,
som sikrer, at beskatningen afhænger af energiprodukter-
nes klimaaftryk.
Under det tyske formandskab vil ECOFIN muligvis ud-
veksle synspunkter om og ønsker til Kommissionens for-
slag til en revision af direktivet.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020, fra finansministeren
2217927_0018.png
Side 18 af 28
Sager vedr. EU-budgettet
Sag/initiativ
EU’s budget for 2021
Forløb/status
Rådet forventes at fastlægge sin position til budgetforsla-
get på ECOFIN-Budget, efter der er indgået en aftale om
EU's flerårige finansielle ramme for 2021-2027.
Decharge for EU-bud- Revisionsretten præsenterer i efteråret sin årsrapport om
gettet 2019
implementeringen af EU-budgettet i 2019. Rapporten
danner grundlag for decharge-proceduren, hvor Europa-
Parlamentet, efter henstilling fra Rådet, meddeler Kom-
missionen decharge for budgetgennemførelsen.
Processen vedr. decharge for 2019-budgettet ventes en-
deligt afsluttet på ECOFIN i februar 2021 under portu-
gisisk formandskab.
EU's egne indtægter (ind- Kommissionen offentliggjorde 28. maj 2020 et revideret
tægtsiden af MFF 2021- forslag til ordningen for EU's egne indtægter i relation til
2027)
EU's flerårige finansielle ramme for 2021-2027. Forslaget
indeholder blandt andet forslag om bemyndigelse til, at
Kommissionen kan optage lån på vegne af Unionen til
finansiering af et midlertidigt genopretningsinstrument,
forslag om en udfasning af rabatsystemet og forslag om
nye indtægtskilder.
Den faste formand for Det Europæiske Råd forventes at
præsentere en revideret forhandlingsboks, som bl.a. ven-
tes at behandle en række af de centrale spørgsmål i ord-
ningen for EU's egne indtægter. Forhandlingsboksen
ventes at danne udgangspunkt for en kommende drøf-
telse om EU's flerårige finansielle ramme for 2021-2027
i Det Europæiske Råd mhp. indgåelse af en endelig aftale.
Det er sandsynligt, at EU's flerårige finansielle ramme
og særligt ordningen for EU's egne indtægter
også vil
blive drøftet i ECOFIN-regi, herunder i forlængelse af
indgåelse af en aftale i Det Europæiske Råd, som skal ud-
møntes i ordningen for EU's egne indtægter.
Andre sager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
IMF/G20-møder
ECOFIN ventes løbende at forberede fælles EU-hold-
ninger til og følge op på IMF- og G20-møder, særligt
IMF’s årsmøde 16.-18.
oktober 2020.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020, fra finansministeren
Side 19 af 28
Dagsordenspunkt 2: Kapitalmarkedsunion
rapport fra højniveauforum
nedsat af Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resume
ECOFIN skal 10. juli 2020 drøfte en rapport fra et højniveauforum om EU’s kapitalmarkeds-
union, nedsat af Kommissionen.
Kapitalmarkedsunionen har til formål at udvikle EU-landenes finansielle markeder og derved
gøre det lettere og mere attraktivt for virksomheder, herunder små og mellemstore virksomheder,
husholdninger og institutionelle investorer (fx pensionsselskaber) at opnå finansiering og investere
på tværs af EU-landene. Det skal styrke EU-landenes økonomier, fremme investeringer og skabe
arbejdspladser, bl.a. inden for den grønne omstilling.
Rapporten fra højniveauforummet blev offentliggjort 10. juni 2020 og indeholder konkrete anbe-
falinger til prioriteter for Kommissionen, EU-landene og Europa-Parlamentet i det videre arbejde
med kapitalmarkedsunionen. Anbefalingerne sigter generelt efter at fremme finansiering af virk-
somheder, forbedre de finansielle markeders funktion (markedsinfrastruktur), styrke detailinve-
storers deltagelse på og gavn af kapitalmarkeder, samt imødegå barrierer for grænseoverskridende
investeringer som følge af forskellige ordninger for kildebeskatning af investeringer, insolvensbe-
handling af virksomheder og beslutninger vedr. tilsyn med finansielle virksomheder, som har be-
tydning for investeringer på tværs af EU-landene.
Der ventes på ECOFIN 10. juli 2020 generel opbakning fra landene til højniveauforummets
rapport og til at fortsætte og prioritere arbejdet med kapitalmarkedsunionen. Kommissionen ventes
i 2. halvår 2020 at følge op på bl.a. rapporten og dens anbefalinger og ECOFIN-rådskonklusi-
oner fra december 2019 og fremsætte en handlingsplan for nye tiltag vedr. kapitalmarkedsunionen.
Kommissionen ventes derefter at fremsætte konkrete forslag, som derefter skal vedtages af Rådet og
Europa-Parlamentet.
Regeringen støtter generelt formålet med kapitalmarkedsunionen og at arbejdet har et stærkt fokus
på bæredygtige investeringer og digitalisering af finansielle tjenesteydelser. Regeringen tager rappor-
ten fra højniveauforummet til efterretning. Rapporten udgør sammen med bl.a. ECOFIN-råds-
konklusioner om kapitalmarkedsunionen fra december 2019 generelt et godt grundlag for videre
drøftelser. Regeringen vil tage stilling til handlingsplan og konkrete forslag fra Kommissionen, når
de måtte blive fremsat.
2. Baggrund
Kommissionen, EU-landene og Europa-Parlamentet har de senere år arbejdet på at
fremme en kapitalmarkedsunion (”Capital Markets Union” –
CMU) i form af en
styrkelse af det finansielle indre marked for alle EU-lande.
Kommissionen offentliggjorde i 2015 en handlingsplan, som er opdateret i 2017.
Kommissionen har siden 2015 fremsat en række forslag i regi af kapitalmarkedsuni-
onen. Rådet og Europa-Parlamentet har vedtaget de fleste af forslagene,
jf. bilag 1.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020, fra finansministeren
2217927_0020.png
Side 20 af 28
Kapitalmarkedsunionen er en samlebetegnelse for forskellige EU-lovtiltag for alle
EU-lande, der har til formål at udvikle landenes finansielle markeder og gøre det
lettere og mere attraktivt for virksomheder, herunder små og mellemstore virksom-
heder
(SMV’er),
husholdninger og institutionelle investorer (fx pensionsselskaber)
at opnå finansiering og investere på tværs af EU-landene. Det skal styrke EU-lan-
denes økonomier, fremme investeringer og skabe arbejdspladser, bl.a. inden for den
grønne omstilling.
Det videre arbejde med kapitalmarkedsunionen er aktualiseret i lyset af COVID-
19-krisen, hvor fremskridt med kapitalmarkedsunionen kan bidrage til den økono-
miske genopretning efter krisen.
Kommissionen nedsatte i oktober 2019 et højniveauforum (”High Level Forum”)
for at skabe ny fremdrift i arbejdet med kapitalmarkedsunionen. En foreløbig rap-
port fra højniveauforummet blev offentliggjort 20. februar 2020 og skulle have væ-
ret drøftet på ECOFIN 17. marts 2020, som dog blev aflyst pga. COVID-19-krisen.
Højniveauforummet har fremlagt sin endelige rapport 10. juni 2020.
2
Højniveauforummet havde mandat til at evaluere hidtidige tiltag og anbefale nye
tiltag til at fremme kapitalmarkedsunionen. Forummet bestod af repræsentanter fra
myndigheder, sektorrepræsentanter og eksperter med erfaringer inden for bl.a.
bankområdet, kapitalmarkeder, handel, samt eksperter med akademisk baggrund.
Forummet havde bl.a. deltagelse af de tre europæiske finansielle tilsynsmyndigheder
(”European Supervisory Authorities – ESA’er).
3
Forummets formand var tidligere
formand for EU’s økonomiske og finansielle
komité (EFC), Thomas Wieser.
Frankrig, Tyskland og Nederlandene etablerede i maj 2019 en gruppe bestående af
eksterne aktører fra de tre lande,
Next CMU,
som i lighed med højniveauforummet
har set på, hvordan kapitalmarkedsunionen kan styrkes de kommende år. Gruppen
havde også deltagelse fra Spanien, Sverige, Polen og Italien. Denne gruppe offent-
liggjorde en rapport i oktober 2019.
4
Flere af initiativerne, som har været drøftet i
regi af højniveauforummet, har også været drøftet i denne gruppe.
ECOFIN vedtog 5. december 2019 rådskonklusioner om vejen frem for kapital-
markedsunionen. Rådskonklusionerne fastlægger EU-landenes prioriteter for det
videre arbejde med kapitalmarkedsunionen. ECOFIN opfordrede bl.a. Kommissi-
onen til at analysere og vurdere tiltag inden for en række områder, bl.a. finansiering
af virksomheder, hindringer for grænseoverskridende investeringer, overgang til
bæredygtige økonomier, styrkelse af detailinvestorers deltagelse på kapitalmarkeder
Link til rapport fra højniveauforum vedr. kapitalmarkedsunionen af 10. juni 2020:
https://ec.eu-
ropa.eu/info/news/cmu-high-level-forum-final-report_en.
3
De tre ESA’er består af den europæiske banktilsynsmyndighed (”European Banking Authority” –
EBA), den
europæiske tilsynsmyndighed for værdipapirer og markeder (”European Securities and Markets Authority” –
ESMA) og den europæiske tilsynsmyndighed for forsikring og pension (”European Insurance and Occupatio-
nal Pensions Authority” –
EIOPA)
4
Link til rapport:
https://www.government.nl/documents/reports/2019/10/09/report-next-capital-markets-
union-high-level-group-the-next-cmu.
2
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020, fra finansministeren
2217927_0021.png
Side 21 af 28
samt teknologiske fremskridt og digitalisering, herunder i regi af højniveauforum-
met. Der henvises til samlenotat forud for ECOFIN 5. december 2019 for nærmere
redegørelse for rådskonklusionerne.
Det ventes, at Kommissionen i 2. halvår 2020 vil fremsætte en ny handlingsplan om
kapitalmarkedsunionen med planer for nye konkrete forslag. Handlingsplanen ven-
tes bl.a. at tage højde for rapporten og anbefalinger fra højniveauforummet samt
ECOFIN-rådskonklusioner om kapitalmarkedsunionen fra december 2019.
Forslag fra Kommissionen skal som udgangspunkt vedtages af både Rådet og Eu-
ropa-Parlamentet efter den almindelige EU-lovgivningsprocedure.
3. Formål og indhold
Rapporten fra højniveauforummet er offentliggjort 10. juni 2020 og efterfølger en
foreløbig rapport offentliggjort 20. februar 2020. På ECOFIN 10. juli 2020 ventes
rapporten præsenteret og drøftet.
Højniveauforummet bemærker i sin rapport bl.a.:
Det er afgørende og hastende at opnå fremskridt med kapitalmarkedsunionen,
herunder i lyset af COVID-19-krisen og behovet for økonomisk genopretning.
Mange virksomheder er påvirket af COVID-19-krisen og har behov for ny
egenkapital. Finansiering til virksomheder fra kreditinstitutter (banker mv.) vil
ikke være tilstrækkelig for en stærk og hurtig økonomisk genopretning.
EU-landenes nationale kapitalmarkeder er for små til at tiltrække globale inve-
storer. Et integreret kapitalmarked, hvor virksomheder i højere grad finansierer
sig med egenkapital (aktiekapital mv.) fremfor banklån, vil understøtte EU-lan-
denes økonomiske tilpasning.
Strukturelle ændringer som følge af Storbritanniens udtræden af EU (Brexit)
kan forstærke svagheder i EU-landenes finansielle strukturer, og kan
såfremt
svaghederne ikke adresseres
svække EU-landenes konkurrenceevne.
Kapitalmarkedsunionen er afgørende for at opnå bæredygtig vækst i EU, kan
bidrage til at opnå EU’s klimamålsætninger (EU’s grønne pagt), ligesom den kan
styrke EU-landenes virksomheders mulighed for at konkurrere globalt.
Øget digitalisering af finansielle tjenester kan understøtte kapitalmarkedsunio-
nen til gavn for dem, som benytter sig af de finansielle markeder.
Kapitalmarkedsunionen kan muliggøre, at EU-landene opbygger økonomier og
finansielle systemer, som på fair vis tjener deres befolkninger.
Kapitalmarkedsunionen og mere integrerede og effektive kapitalmarkeder er
vigtig for det igangværende arbejde med at styrke bankunionen og for at skabe
modstandsdygtighed mod økonomiske kriser.
5
Bankunionen er i funktion med et fælles tilsyn (”Single Supervisory Mechanism” –
SSM) og fælles afvikling
(”Single Resolution Mechanism” –
SRM). Der pågår aktuelt blandt EU-landene et arbejde med at styrke bank-
unionen, herunder med at etablere en fælles indskyderforsikringsordning (”European
Deposit Insurance
Scheme” –
EDIS) og med tiltag til at styrke robustheden i EU-landenes kreditinstitutter og reducere risikoen
5
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020, fra finansministeren
2217927_0022.png
Side 22 af 28
Kommissionen, EU-landene og Europa-Parlamentet bør tage hurtige og mo-
dige skridt med tiltag for at udvikle kapitalmarkedsunionen og tackle aktuelle
udfordringer. Det kræver en rettidig og fast politisk opbakning.
Fremskridt bør sikres ved, at Kommissionen, Rådet og Europa-Parlamentet på
forhånd forpligter sig til en pakke af tiltag og en tidslinje for at gennemføre dem.
Rapporten indeholder på den baggrund anbefalinger til konkrete nye tiltag i arbejdet
med kapitalmarkedsunionen,
jf. bilag 2.
Det understreges i rapporten, at anbefalin-
gerne er gensidigt forstærkende og afhængige af hinanden.
Anbefalingerne vedrører følgende overordnede områder:
Finansiering af virksomheder:
Anbefalingerne (1-7,
jf. bilag 2)
har generelt til
formål at sikre bedre adgang og vilkår for EU-landenes virksomheder for at
opnå finansiering,
herunder små og mellemstore virksomheder (SMV’er),
sær-
ligt finansiering i form af egenkapital (aktiekapital mv.).
Det anbefales eksempelvis, at Kommissionen stiller forslag, så investorer m.fl.
får adgang til pålidelige og ensartede virksomhedsdata gennem et fælles digitalt
system (”European
Single Access Point”
ESAP). Hensigten er, at systemet på
længere sigt også skal inkludere bæredygtighedsrelaterede informationer på virk-
somhedsniveau.
Derudover anbefales forslag fra Kommissionen til målrettede ændringer af EU-
reguleringen af investeringsfonde, forsikringsvirksomheder og kreditinstitutter
(banker mv.) mhp. at tilskynde til finansiering af virksomheder, herunder egen-
kapital. Det vedrører bl.a. justerede krav til kapital til at dække eventuelle tab på
egenkapitalinvesteringer, således der bedre sondres mellem hvilke typer af virk-
somheder kapitalen er investeret i.
Finansielle markeders funktion (markedsinfrastruktur):
Anbefalingerne
(8-10,
jf. bilag 2)
har generelt til formål at styrke funktionen af EU-landenes fi-
nansielle markeder (børser mv.), så der skabes bedre adgang og vilkår for inve-
storer, som har behov for at købe og sælge finansielle aktiver, og for virksom-
heder og husholdninger, som har behov for at tilvejebringe finansiering.
Det anbefales eksempelvis, at Kommissionen stiller forslag til yderligere at har-
monisere EU-regler for aktionærers stemmerettigheder og søge at udbrede brug
af digitale værktøjer, fx til afstemninger på generalforsamlinger. Formålet er at
tilskynde til investeringer og styrke aktionærers mulighed for at udøve kontrol
med virksomheders ledelser.
Der anbefales også, at Kommissionen stiller forslag om målrettede ændringer
til forordning om
værdipapircentraler (”Central Securities Depository” –
CSD),
bl.a. mhp. at disse virksomheder har større aktivitet på tværs af EU.
Detailinvestorer:
Anbefalingerne (11-14,
jf. bilag 2)
har generelt til formål at
øge private opspareres deltagelse på de finansielle markeder, og styrke deres
langsigtede opsparing og investeringer, fx til pension og frie midler. Det kan fx
for finansielle kriser (risikoreduktionstiltag). EDIS omfatter bankunionens deltagerlande, mens risikoredukti-
onstiltag som udgangspunkt omfatter alle EU-lande.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020, fra finansministeren
2217927_0023.png
Side 23 af 28
ske ved at styrke private opspareres finansielle indsigt og adgang til kvalificeret
og troværdig finansiel rådgivning, samt udbrede brugen af private arbejdsmar-
kedspensioner. Særligt udbredelsen af langsigtede opsparinger (fx pensioner)
vurderes at være vigtige ifm. den grønne omstilling, fordi bæredygtige investe-
ringer ofte er langsigtede.
Der anbefales eksempelvis forslag fra Kommissionen til målrettede ændringer
af EU-regler vedr. rådgivning om finansielle produkter, herunder forsikrings-
og pensionsprodukter.
Tværgående emner:
Anbefalingerne (15-17,
jf. bilag 2)
vedrører kildebeskat-
ning af investeringer, insolvensbehandling af virksomheder samt beslutninger
vedr. tilsyn med finansielle virksomheder, og de har generelt til formål at adres-
sere hindringer og forskelligartede nationale regler på disse områder, som anses
for at hæmme investeringer på tværs af EU-landene.
Der anbefales et forslag fra Kommissionen, som skal harmonisere skattedefini-
tioner,
–processer,
og
–blanketter
vedr. investorers betaling af kildeskat. Anbe-
falingerne adresserer, at en mulig hindring for grænseoverskridende investerin-
ger fsva. kildeskat kan bestå i administrativt tunge procedurer for refusion af
kildeskat og evt. dobbeltbeskatning.
6
Derudover anbefales et forslag fra Kommissionen, der skal introducere et stan-
dardiseret system for refusion af kildeskat. Systemet er udviklet af OECD og
indebærer, at investorer kan benytte sig af autoriserede mæglere til at forestå
refusionsprocessen.
Der anbefales derudover et forslag fra Kommissionen til målrettet at harmoni-
sere centrale elementer af EU-landenes insolvenslovgivning for virksomheder,
herunder vedr. kriterier for at indlede insolvensbehandling og rangering af kre-
ditorer for godtgørelse af deres tilgodehavender (kreditorhierarki). Anbefalinger
har til formål at modvirke, at utilstrækkelig eller forskelligartet insolvenslovgiv-
ning skaber uklarhed, fx i tilfælde af konkurser, og derved afholder investorer
fra at investere på tværs af landegrænser i EU.
Der anbefales derudover et forslag fra Kommissionen til at styrke organisering
(governance), ressourcer, værktøjer og kompetencer for den europæiske finan-
sielle tilsynsmyndighed for værdipapirer og markeder (ESMA) og for den euro-
pæiske finansielle tilsynsmyndighed for forsikring og pension (EIOPA), herun-
der styrkede kompetencer vedr. håndtering af finansielle kriser og nødlidende
finansielle virksomheder (krisehåndtering), administration af data, forbud mod
finansielle produkter, markedsmisbrug og sanktioner. Anbefalinger har til for-
mål at opnå mere ensarterede tilsynsbeslutninger og derved mere ens vilkår for
finansielle virksomheder og investorer på tværs af EU.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet støtter generelt arbejdet med en kapitalmarkedsunion.
Dobbeltbeskatning indebærer at en investor bosat i land A som investerer i land B først betaler kildeskat af
sit afkast i land B og derefter beskattes i hjemlandet A.
6
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020, fra finansministeren
Side 24 af 28
Europa-Parlamentet har ikke taget stilling til rapporten fra højniveauforummet. Eu-
ropa-Parlamentet er i gang med at forberede en betænkning om kapitalmarkedsuni-
onen, som ventes i løbet af 2. halvår 2020.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Drøftelsen af kapitalmarkedsunionen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfunds-
økonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Det kan generelt have positive samfundsøkonomisk konsekvenser at fremme finan-
siering af virksomheder, forbedre de finansielle markeders funktion (markedsinfra-
struktur), styrke detailinvestorers deltagelse på og gavn af kapitalmarkeder, samt
imødegå barrierer for grænseoverskridende investeringer.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene støtter generelt formålet med kapitalmarkedsunionen, og der ventes
støtte til kapitalmarkedsunionen som fortsat prioritet i de kommende år.
Landenes ventes generelt at bakke op om højniveauforummets rapport. Der ventes
mere delte synspunkter, når det gælder politisk mere følsomme områder og anbe-
falinger vedr. eksempelvis kildeskat, insolvenslovgivning og tilsynsbeslutninger.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt kapitalmarkedsunionens formål om velfungerende fi-
nansielle markeder, der gavner vækst og beskæftigelse, herunder gennem bedre og
mere alsidige finansieringsmuligheder for virksomheder og bedre investerings- og
opsparingsmuligheder for private og institutionelle investorer. Regeringen støtter et
fortsat ambitiøst arbejde på dette område.
Regeringen støtter derudover særligt et stærkt fokus på bæredygtige investeringer
og digitalisering af finansielle tjenesteydelser i det videre arbejde med kapitalmar-
kedsunionen.
Regeringen tager rapporten fra højniveauforummet til efterretning. Rapporten ud-
gør sammen med bl.a. ECOFIN-rådskonklusioner om kapitalmarkedsunionen fra
december 2019 generelt et relevant input og grundlag for videre drøftelser om ka-
pitalmarkedsunionen. Regeringen vil tage stilling til forslag fra Kommissionen til
nye tiltag i kapitalmarkedsunionen, når de måtte blive fremsat.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020, fra finansministeren
Side 25 af 28
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er løbende blevet forelagt sager om kapitalmarkedsuni-
onen, herunder i forbindelse med rådskonklusionerne vedtaget på ECOFIN 5. de-
cember 2019, og i forbindelse med konkrete forslag til EU-lovgivning, fx forslag til
en EU-ramme for dækkede obligationer (realkreditobligationer mv.) forelagt forud
for ECOFIN 6. november 2018.
Folketingets Europaudvalg er senest blevet orienteret om kapitalmarkedsunionen i
forbindelse med den foreløbige rapport fra højniveauforummet i samlenotat og
skriftlig forelæggelse forud for ECOFIN 17. marts 2020, der blev aflyst på grund af
COVID-19-krisen.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020, fra finansministeren
2217927_0026.png
Side 26 af 28
Bilag 1: Status på EU-tiltag vedr. kapitalmarkedsunionen, juni 2020
Tabel 1
EU-lovgivningsmæssige tiltag som led i kapitalmarkedsunionen, juni 2020
Forslag
Kapitalmarkedsunion
Forslag vedr.
sekuritiseringer
(hvor fx virksomheder kan opnå finansiering ved at banker
udsteder værdipapirer med sikkerhed i individuelle banklån) mhp. at genstarte det europæ-
iske marked for sekuritiseringer og understøtte fx nye udlån til SMV’er
Forslag vedr.
prospekter
(juridisk dokument, som virksomheder skal udarbejde, når de vil
udbyde værdipapirer til offentlig handel)
mhp. at lempe de relaterede byrder for bl.a. SMV’er
samtidig med at fastholde tilstrækkelig information til investorer
Forslag vedr. europæiske
venturekapitalfonde
og
sociale iværksætterfonde
(EuVECA/EuSEF)
Forslag til EU-ramme for
personlige pensionsprodukter
(PEPP), mhp. at skabe et fælles
europæisk pensionsopsparingsprodukt
Forslag til EU-ramme for
dækkede obligationer
(bl.a. realkreditobligationer), mhp. at skabe
en fælles ramme for sådanne obligationer
Forslag vedr.
crowdfunding-platforme,
mhp. at skabe et indre marked for disse (crowdfun-
ding er en måde, hvorpå man kan rejse penge til et specifikt projekt ved at indsamle både
store og små bidrag fra en større gruppe bidragsydere)
Forslag vedr.
investeringsfonde,
mhp. at fremme grænseoverskridende salg og markeds-
føring af disse
Forslag vedr.
fondsmæglerselskaber,
mhp. bl.a. at sikre proportionalitet i kapitalkrav mv.
til sådanne selskaber
Insolvens-forslag,
mhp. at skabe en EU-ramme for før-konkurs procedurer (præventiv re-
konstruktion), samt for entreprenørers adgang til gældssanering.
Forslag til styrket
adgang til børsnotering
for SMV’er
Forslag vedr.
lovvalgsregler.
Skal sikre klarhed om hvilket lands regler for ejerskab af ak-
tiver, der gælder hvornår, når aktiver handles på tværs af grænser
Forslag til revision af de
europæiske finansielle tilsynsmyndigheder
(ESA-review), mhp.
bl.a. at revidere deres kompetencer.
Forslag vedr. tilsyn med centrale modparter
EMIR (CCP/tilsyn),
der ændrer i rammerne for
tilsyn
med centrale modparter (CCP) i EU
Bæredygtig finansiering
Forslag til regler for bl.a. finansielle
benchmarks
for aktiver med lav-Co2-udledning, som
kan bruges af finansielle aktører til investering
Forslag til regler for virksomheders
offentliggørelse
af information om bæredygtighed
Forslag vedr. en fælles definition af, hvad der er bæredygtigt (såkaldt
taksonomi)
Andre forslag med relevant for kapitalmarkedsunionen
Forslag til fælles selskabsskattebase (CCTB),
mhp. bl.a. at indføre et fælles fradrag for
egenkapitalfinansiering og dermed fremme denne finansieringsform
Forslag til en EU-ramme vedr. genopretning og afvikling af centrale modparter
EMIR
(CCP/genopretning og afvikling)
Forslag vedr. centrale modparter
EMIR (CCP) Refit,
der gennemfører mindre tilpasninger i
regelsættet for centrale modparter
Forhandles. Endnu
ikke enighed i Rådet
Politisk enighed mel-
lem Rådet og Europa-
Parlamentet
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Status, juni 2020
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Forhandles. Enighed i
Europa-Parlamentet.
Endnu ikke enighed i
Rådet
Vedtaget
Vedtaget
Kilde: Kommissionen og egen tilvirkning.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020, fra finansministeren
2217927_0027.png
Side 27 af 28
Bilag 2: Anbefalinger fra højniveauforummet nedsat af Kommissionen, juni 2020
Tabel 2
Anbefalinger fra højniveauforummet nedsat af Kommissionen, juni 2020
Nr.
Problemstilling
Anbefaling
Foreslået tidsplan
Finansiering af virksomheder
1.
Etablering af en digital fællesadgang for
virksomhedsoplysninger (”European
Single Access Point” –
ESAP)
Gennemgang af forordning om europæi-
Få investeringsinstrumenter rettet mod ske langsigtede investeringsfonde
(”Euro-
langsigtede investeringer i små og mel- pean Long-term
Investment Funds” –
EL-
lemstore virksomheder mv.
TIF) samt skattebaserede incitamenter til
at investere via ELTIF
Målrettet gennemgang af forsikringsdirek-
tivet (Solvens II) samt videre arbejde i det
internationale organ for fastsættelse af
Forsikringsvirksomheder investerer for
regnskabsstandarder (”International
Fi-
lidt i egenkapital i virksomheder
nancial Reporting Standards”
IFRS)
fastlagt af det internationale organ på om-
rådet
(”International Accounting Stan-
dards Board” –
IASB)
Banker investerer for lidt i egenkapital i
Implementering af standarder til færdiggø-
virksomheder og har trukket sig som fi-
relse af Basel III vedr. kapitalkrav til kre-
nansielle mellemled mellem investorer
ditinstitutter (”Basel IV”)
og virksomheder
Målrettet gennemgang af EU-rammer for
sekuritisering (hvor virksomheder kan
Begrænset kapacitet hos banker til at
opnå finansiering ved at banker udsteder
investere i virksomheders egenkapital
værdipapirer med sikkerhed i individuelle
banklån)
Fragmenteret og uigennemsigtig data
om virksomheder
Forslag fra Kommissio-
nen medio 2021
Forslag fra Kommissio-
nen til gennemgang ul-
timo 2020
2.
3.
Forslag fra Kommissio-
nen medio 2021
IASB-beslutning i 2021
4.
Forslag fra Kommissio-
nen ultimo 2020
5.
Forslag fra Kommissio-
nen medio/ultimo 2021
Forslag fra Kommissio-
nen ultimo 2020 til revi-
sion af direktiv for mar-
keder for finansielle in-
strumenter (”Markets in
Financial Instrument Di-
rective II” –
MiFID II)
samt ultimo 2021 anden
relevant lovgivning
Forslag fra
Kommissionen ultimo
2020 til ændret
lovgivning og ultimo
2021 forslag til ny
lovgivning
6.
Børsnoteringer er for byrde- og om-
kostningsfulde, særligt for SMV’er
Lempelse af krav til virksomheder ifm.
børsnoteringer
7.
Uudnyttet potentiale i krypto-/digitale
aktiver
Juridisk sikkerhed og klare regler for brug
af krypto-/digitale aktiver
Markedsinfrastruktur
Målrettede ændringer til forordning om
Fragmenteret brug af services vedr. af-
værdipapircentraler (”Central Securities
vikling af handel på finansielle marke-
Depository” –
CSD) vedr. regler for at
der afholder investorer fra at handle på
drive sådan virksomhed på tværs af EU,
tværs af grænser i EU
tilsyn med værdipapircentraler mv.
Manglende harmonisering af regler for
aktionærers stemmerettigheder og del-
Målrettet gennemgang af direktiv om akti-
tagelse i virksomhedsarrangementer
onærrettigheder (”Shareholder Rights Di-
afholder aktionærer fra at udøve deres
rective
2” –
SRD 2)
rettigheder som ejere og fra at lave
grænseoverskridende investeringer
Finansielle virksomheder i EU gør ud-
bredt brug af dataopbevaringsløsnin-
ger (såkaldte cloud-løsninger), hvilket
indebærer operationelle risici for de fi-
nansielle virksomheder samt systemi-
ske og geopolitiske risici
Standardisering af kontraktforhold for ud-
bud og brug af dataopbevaringsløsninger
(cloud-løsninger) samt forbedre virksom-
heders mulighed for at overvåge og ind-
dæmme risici forbundet hermed
Forslag fra Kommissio-
nen medio 2021
8.
9.
Forslag fra Kommissio-
nen ultimo 2023
Kommissionen udvikler
kontraktklausuler til ul-
timo 2020
Forslag fra Kommissio-
nen vedr. cyper-ro-
busthed ultimo 2020
10.
Detailinvesteringer
11.
Uholdbare og utilstrækkelige pensions- Overvågning af EU-landes pensionssyste- Bedste praksis for auto-
opsparinger, detailinvestorer deltager i mer og individers pensioner. Automatisk
matisk deltagelse i ar-
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Samlenotat vedr. ECOFIN 10. juli 2020, fra finansministeren
2217927_0028.png
Side 28 af 28
Tabel 2
Anbefalinger fra højniveauforummet nedsat af Kommissionen, juni 2020
begrænset omfang på kapitalmarke-
der, og få institutionelle investorer har
et langsigtet investeringsperspektiv
deltagelse i arbejdsmarkedspensionsord-
ninger
bejdsmarkedspensions-
ordninger inden ultimo
2021
Overvågning af EU-lan-
des pensionssystemer
inden ultimo 2022
12.
Manglende indsigt og tillid hos detailin-
vestorer til rådgivning på finansielle
markeder, samt lav deltagelse på kapi-
talmarkeder
13.
Udbredelse af utilstrækkelige investe-
ringsprodukter grundet interessekon-
flikter, utilfredsstillende rådgivning eller
mangelfuld information om investe-
ringsprodukter
Lovgivnings- og ikke-lovgivningsbaserede
tiltag med formål at øge detailinvestorers
finansielle indsigt og deltagelse på kapi-
talmarkeder
Målrettede ændringer til direktiv om forsik-
ringsformidling (”Insurance Distribution Di-
rective” –
IDD), direktiv om markeder for
finansielle instrumenter (MiFID II) og for-
ordning om pakkede investeringsproduk-
ter (”Packaged
retail and insurance-based
investment products”
PRIIPs) for at for-
bedre regler vedr. offentliggørelse af infor-
mation om investeringsprodukter og kvali-
tet af finansiel rådgivning
Oprettelsen af frivillige kvalitetsstempler
vedr. finansielle rådgivere
Lovgivningsramme for brug af tredjeparts-
virksomheder til finansiel rådgivning og
planlægning for detailinvestorer (såkaldt
”open finance”), herunder adgang til de-
tail-investorers data
Forslag til lovgivning, der skal harmoni-
sere skattedefinitioner,
–processer,
og
blanketter vedr. kildeskat.
Tiltag til gennemførelse
2020-22
Forslag fra Kommissio-
nen 2020-22
14.
Uudnyttet potentiale ved datadeling
Forslag fra Kommissio-
nen medio 2021
Tværgående emner (skat, insolvens og tilsyn)
Langstrakt og omkostningsfuld proces
ifm. grænseoverskridende refusion af
kildeskat (”Withholding Tax” –
WHT),
hvilket afholder investorer fra investe-
ringer på tværs af EU-lande
15.
16.
Forskellig og delvis utilstrækkelige pro-
cesser for insolvensbehandling af virk-
somheder på tværs af EU-lande
17.
Forskelle i tilsyn med finansielle virk-
somheder på tværs af EU-lande inde-
bærer juridisk usikkerhed
Forslag til standardiseret system, der tilla-
der investorer at bruge autoriserede
mæglere ifm. refusion af kildeskat.
Målrettet harmonisering af centrale ele-
menter af EU-landenes insolvenslovgiv-
ning, herunder vedr. kriterier for at indlede Forslag fra Kommissio-
insolvensbehandling og rangering af kre-
nen primo 2022
ditorer for godtgørelse af tilgodehavender
(kreditorhierarki)
Lovændringer med formål om at styrke or-
ganisering (governance), værktøjer og
kompetencer for den europæiske finan-
sielle tilsynsmyndighed for værdipapirer
og markeder (ESMA) og for forsikring og
pension (EIOPA), herunder kompetencer
vedr. krisehåndtering
Forslag fra Kommissio-
nen medio 2021
Generelt yderligere harmonisering af
EU’s
finansielle regler ved at overgå fra brug af
direktiver (som gennemføres af EU-
landene efter vedtagelse) til forordninger
(som er direkte gældende i landene), idet
de dele af direktiver, som fungerer godt,
skal fastholdes
Forslag fra Kommissio-
nen medio 2022
Kilde: Rapport fra højniveauforummet nedsat af Kommissionen, 10. juni 2020:
“A New Vision for Europe’s Capital
Markets. Final Report of the High Level Forum on the Capital Markets Union”.