Finans og Leasing
Interesseorganisation for danske finansieringsselskaber
Torveporten 2, 4. sal
DK-2500 Valby
Telefon: +45 27 36 90 19
www.finansogleasing.dk
CVR nr. 75 36 12 11
Til Justitsminsteriet
Att. Johan Legarth
Slotholmsgade 10
1216 København K
Finans og Leasings tilbagemelding vedr. en national strategi til bekæmpelse af hvidvask og
terrorfinansiering.
Tak for invitationen til møde i ministeriet den 19. september 2017 om ovenstående.
På mødet opfordrede ministeriet til at komme med skriftlige bidrag til strategien efter mødet.
Dette er Finans og Leasings opfølgende kommentar, som vi har opdelt i en række overskrifter:
1) Generelt om den risikobaserede tilgang, der skaber uklarhed
a. Vi forstår baggrunden for den risikobaserede tilgang, idet man fra myndighederne side
vil forsøge at give virksomhederne mulighed for, at fokuserer på de områder og
produkter der giver størst risiko for hvidvask/terrorfinansiering (AML/TF), således at
man kan anvende mindre tid og resourcer på de områder der er lav risiko. Som følge
heraf overlades det i en vis grad til den enkelte virksomhed at foretage en egen
risikovurdering af egen forretning og produkter.
b. Problemet med at lade det være op til den enkelte virksomhed at foretage
risikovurdeirngerne er at der kan danne sig forskellig praksis i forskellige
virksomheder i forskellige brancher (og indenfor samme brancher). Dette kan i sidste
ende føre til at KYC mv. bliver en konkurrenceparameter hvor en nedadgående
spiral vil føre til laveste fællesnævner. Kunderne (og særligt nok de problematiske
kunder) søger naturligt til de virksomheder, der har den mest «lempelige»
risikovurdering af egen forretning og de laveste krav til KYC, overvågning mv.
c. Derudover er det uklart hvad de «lempelige» procedure ved lav risiko indebærer af
konkrete lempelser. Det er vores indtryk, at de nye regler strammer ift. høj
risikosager, men at lav risikosager skal behandles på samme måde som med den
tidligere lov. Dvs. at den «risikobaserede» tilgang ikke altid medfører, at man kan
spare nogle ressourcer på lavrisikoområder som kan anvendes på høj
risikotilfældene. Senest konkretiseret ved Finanstilsynets tilbagemelding på at cpr.nr.
på reelle ejere altid skal oplyses. Dette uanset om der er tale om kunder med lav
risiko
d. Vi ønsker, at tilsynet hjælper til at forstå hvordan den risikobaserede tilgang skal
udleves, men at tilsynsmyndighederne samtidig accepterer, at der skal lægges