Til:
Kopi:
Folketingets Erhvervsudvalg, Ordførerne
Erhvervsminister Simon Kollerup
Erhvervsjuridisk direktør, Erhvervsministeriet, Brian Wessel
Kontorchef, Erhvervsministeriet, Sigrid Dahlerup
Den 12. juni 2020
Vedr: Løsningsforslag vedrørende rejsebranchens likviditetsudfordringer
På rejsebranchens vegne vil vi indledningsvis gerne takke Erhvervsministeren og aftaleparterne
bag rejseaftalen for nedsættelsen af den ekspertgruppe, som i går præsenterede sine anbefa-
linger og forslag. Det var et godt initiativ.
Vi hilser således i særlig grad anbefalingen om at forlænge garantiordningen, således at den
også dækker rejser frem til 31/8 velkommen. Vi håber, at statsgarantien på 1,5 mia. kr. i tillæg
til statstilskuddet på 600 mio. kr. vil dække branchens faktiske omkostninger.
Det samme gælder anbefalingen om, at koblingen mellem individuel gældsoptagelse og kollektiv
tilbagebetaling fjernes, således at det er staten, der hæfter for konkursramte virksomheders
træk på statsgarantien.
Endvidere støtter vi i branchen bl.a. arbejdsgruppens anbefaling om en hurtig udmelding om
lempelser i rejsevejledningerne. Helt konkret har vi behov for en snarlige tilkendegivelse om,
hvorvidt danskerne kan rejse på ferie i udlandet igen fra 1. september, således at vi kan få gang
i salget af rejser.
Branchens likviditetsudfordring
Som påpeget over for arbejdsgruppen, og som det fremgår af mindretalsudtalelserne i arbejds-
gruppens rapport, skønnes arbejdsgruppens forslag imidlertid ikke tilstrækkeligt til at løse den
konkrete likviditetsudfordring, rejsebranchen er akut belastet af.
Grundet tvangslukningen fra 13/3 til 31/8 står rejsebranchen overfor massive tilbage-
betalingskrav fra kunderne. 4,5-5 mia. kr. skønnes beløbet at være alene for flypakkerejser, der
frem til 31/8 allerede er blevet annulleret pga. Udenrigsministeriets rejsevejledning. Samtidig
er salget af rejser stort set stoppet i perioden. Det samme gælder i vidt omfang slutbetaling af
allerede købte rejser efter 31/8. Den pengestrøm, der således normalt sikrer branchens drift,
eksisterer ikke.
Det samme gælder den indtjening i højsæsonen, der skal dække resten af året. For en del
arrangører ligger 80% af indtjeningen alene i juni-juli. En indtjening, der skal anvendes til de
perioder uden for højsæsonen, hvor rejserne sælges med negativt dækningsbidrag, dvs. med
tab.
Alt i alt giver det giver branchen et betydeligt og akut likviditetsproblem, da en stor del af
rejsebranchen ikke har tilstrækkelig kassebeholdning til at refundere kunderne. Vi kan ikke klare
opgaven selv. Vi har brug for hjælp.
Det er således hverken tilfældigt eller en ubegrundet frygt, når arbejdsgruppen estimerer konse-
kvenserne af en mulig konkursrisiko til 10% af den samlede pakkerejse.