Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del Bilag 3
Offentligt
Statsministerens åbningsredegørelse i Folketinget
-
Skriftlig del
Lovgivning - Folketingsåret 2019/2020
8. udkast
Tirsdag den 1. oktober 2019
1
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 3: Erhvervsministerens lovprogram 2019-20
Et mere retfærdigt, solidarisk og grønt Danmark
Den 27. juni 2019 fik Danmark en ny regering. En regering, som har sat en ny retning mod mere
retfærdighed, større solidaritet og en grønnere fremtid.
Nu er vi i gang med at gennemføre vores politik.
Vi har indgået aftaler med kommuner og regioner. Og i morgen vil regeringen præsentere sit
forslag til næste års finanslov.
Vi lægger en bund under velfærden. Så der kan ansættes flere sygeplejersker og sosu-assistenter,
når der bliver flere ældre. Så flere børn kan betyde flere pædagoger. Og vi begynder at bygge
kernevelfærden op igen. Og at genoprette tilliden til vores skattevæsen.
I dag fremlægger vi regeringens lovprogram for det nye folketingsår.
Lovprogrammet følger blandt andet op på den politiske forståelse med De Radikale, SF og
Enhedslisten.
Vi har sammen sat den ambitiøse målsætning at reducere drivhusgasser med 70 procent i 2030.
Regeringen vil fremsætte en klimalov, der skal forpligte os på den ambition.
Vi vil styrke beskyttelsen af vores natur, og vi vil forbyde gratis plastikposer.
Vi vil arbejde for et mere retfærdigt Danmark. Det gælder blandt andet på socialområdet og
beskæftigelsesområdet.
Regeringen vil hurtigst muligt efter overenskomstforhandlingerne lovgive om en ret til tidlig
pension for de mest nedslidte. Vi vil også anvise finansiering af forslaget. De, der har slidt gen-
nem mange år, fortjener en værdig tilbagetrækning.
Regeringen vil desuden styrke trygheden og sikkerheden. Og vi vil stramme lovgivningen for
Syrienskrigere.
I lovprogrammet lægger vi sporene ud for det første år. Der ligger et stort arbejde foran os både
i dette folketingsår og fire år frem. Jeg ved godt, at mange danskere ikke vil kunne mærke for-
andringen her og nu. Men retningen er sat, og politik betyder noget.
Regeringen ser frem til et godt samarbejde med Folketingets partier om det kommende folke-
tingsårs lovgivning.
Mette Frederiksen
Statsminister
2
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 3: Erhvervsministerens lovprogram 2019-20
Erhvervsministeren
Ændring af lov om markedsføring (Opdeling af fysiske og juridiske personer i forbru-
gerbegrebet, præcisering af bestemmelsen om aggressiv handelspraksis og tilpasning
af samtykkekrav m.v.) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at sikre en korrekt implementering af artikel 2 (definitionen af en
forbruger) og artikel 9 (aggressiv handelspraksis) i direktivet om urimelig handelspraksis. Desu-
den korrigeres en utilsigtet ændring af lovens strafbestemmelser.
Ændring af lov om udbudsloven (Bortfald af retten til at dokumentere sin pålidelighed,
hvis ansøger eller tilbudsgiver er udelukket som følge af endelig dom, præcisering af
kravene til indholdet af opfordringer til at afgive tilbud m.v.) (Okt I)
Lovforslaget følger op på Europa-Kommissionens åbningsskrivelse nr. 2018/2270, hvori Kom-
missionen redegør for en række punkter, hvor udbudsdirektivet vurderes ikke at være korrekt
gennemført. Formålet med loven er således at bringe udbudsloven i fuld overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014 om offentlige udbud.
Der er primært tale om lovtekniske ændringer.
Ændring af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af ter-
rorisme (hvidvaskloven) og lov om finansiel virksomhed (Styrkelse af indsatsen mod
hvidvask og finansiering af terrorisme) (Okt II)
Lovforslaget har til formål at styrke indsatsen mod hvidvask og finansiering af terrorisme. Med
lovforslaget indføres bl.a. hjemmel til at udstede administrative bødeforelæg, meddele påbud
om ikke at optage nye kundeforhold og sikre Finanstilsynet yderligere adgang til oplysninger fra
virksomheder under tilsyn. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om styrkelse af indsatsen
mod finansiel kriminalitet mellem den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti fra marts 2019.
Ændring af lov om planlægning, lov om midlertidig regulering af boligforholdene, lov
om naturbeskyttelse og lov om maritim fysisk planlægning (Udmøntning af dele af af-
talen om udlæg af sommerhusområder og styrket naturhensyn) (Nov I)
Med lovforslaget fastsættes for det første krav til, at kommunerne skal redegøre for realiseringen
af Grønt Danmarkskort, og for det andet gøres det muligt at forkorte fristen for lokalplanlæg-
ning for sommerhusområder efter udlæg i landsplandirektiv fra 8 til 4 år, så områderne hurtigere
kan virke til gavn for dansk turisme m.v. Lovforslaget gør det endvidere muligt at forlænge 5-
årsfristen for fysisk påbegyndelse af de såkaldte forsøgsprojekter til fremme af kyst- og naturtu-
risme med op til 2 år og at godkende mindre ændringer af projekterne. Regler om fleksbolig-
ordningen overføres fra boligreguleringsloven til planloven. Derudover får erhvervsministeren
mulighed for at meddele kommunerne tilladelse til at planlægge for boliger i områder belastet af
3
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 3: Erhvervsministerens lovprogram 2019-20
lugt. Endelig indeholder lovforslaget enkelte lovtekniske præciseringer af bestemmelser i plan-
loven og lov om maritim fysisk planlægning. Lovforslaget udmønter dele af aftalen om udlæg af
sommerhusområder og styrket naturhensyn mellem den daværende regering (Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti fra december
2018.
Ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om kapitalmarkeder, selskabsloven og lov
om investeringsforeninger m.v. og forskellige andre love (Whistleblowerordning for
virksomheder med begrænset tilladelse, håndtering af erstatningskrav i henhold til en
byggeskadeforsikring tegnet i Qudos Insurance A/S og ændring af procedure ved ind-
løsning af minoritetsaktionærer m.v.) (Nov I)
Formålet med lovforslaget er at sikre ens regler vedrørende whistleblowerordninger på tværs af
sektoren og at beskytte forbrugerne. Lovforslaget indfører bl.a. krav om, at virksomheder med
begrænset tilladelse til at udstede e-penge og virksomheder med begrænset tilladelse til at udbyde
betalingstjenester skal have en whistleblowerordning. Samtidig højnes forbrugerbeskyttelsen
ved at kræve, at udbydere af boliglån skal udlevere et standardiseret nøgletalsdokument til for-
brugere, når udbyderen fremsætter tilbud om realkredit og realkreditlignende lån. Endelig fore-
slås der indført et forbud mod urimelige priser og avancer på direkte debiteringsprodukter.
Folketingsbeslutning om Danmarks ratifikation af aftalegrundlaget for Den Nordiske
Investeringsbank mellem Danmark, Estland, Finland, Island, Letland, Litauen, Norge
og Sverige (Dec I)
Forslaget til folketingsbeslutning har til formål at sikre, at Den Nordiske Investeringsbank til
hver en tid styres i henhold til anerkendt praksis for styring af banker ("sound banking princi-
ples"). Ændringerne skal styrke Den Nordiske Investeringsbanks muligheder for at udføre sit
mandat om at forbedre konkurrenceevnen og miljøet i de nordiske og baltiske lande og skabe
grundlag for, at Den Nordiske Investeringsbank kan opretholde den højest mulige kreditvurde-
ring og dermed opnå fordelagtige vilkår på de private kapitalmarkeder, som er væsentlige for, at
banken kan udføre sit mandat.
Ændring af markedsføringsloven (Styrkelse af forbrugerbeskyttelsen) (Jan II)
Formålet med lovforslaget er at justere den eksisterende markedsføringslov, så loven målrettes
visse forhold på markederne. Forslaget fremsættes for at imødegå situationer som i dag, hvor
Forbrugerombudsmanden i flere sager ikke har kunnet håndhæve overtrædelser af markedsfø-
ringsloven. Dette gør sig f.eks. gældende i sager om vildledende markedsføring. Lovforslaget
styrker således forbrugerbeskyttelsen på området.
Lov om kontrol med arbejder af ædle metaller og konfliktmineraler (Jan II)
Lovforslagets formål er at modernisere den eksisterende lovgivning om ædle metaller, der pri-
mært regulerer salg af smykker, men også andre varer af ædle metaller. Moderniseringen sker
bl.a. for at mindske kompleksiteten og herved gøre regler mere overskuelige for branchen. Lov-
forslaget sikrer en mere tekstnær implementering af konventionen om kontrol og stempling af
varer af ædle metaller. Endelig har lovforslaget til formål at supplere bestemmelser om import
af konfliktmineraler fra konfliktramte områder efter
Rådets forordning (EU) 2017/821 om ”due
dilligence”-ansvar
for EU-importører af konfliktmineraler (tin, tantal, wolfram og guld). Efter
forordningen forpligtes importører til at identificere menneskerettighedsrisici i deres forsynings-
kæder.
4
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 3: Erhvervsministerens lovprogram 2019-20
Ændring af lov om investeringsforeninger m.v. og forskellige andre love (Implemente-
ring af ny EU-regulering m.v.) (Feb I)
Lovforslaget har til formål at implementere ny EU-regulering vedrørende grænseoverskridende
distribution af investeringsfonde. Lovforslaget har endvidere til formål at implementere de nye
regler som følge af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et paneuropæisk personligt
pensionsprodukt (PEPP-produkt), hvormed banker, forsikringsselskaber, kapitalforvaltere, fir-
mapensionskasser og investeringsselskaber gives mulighed for at udbyde PEPP-produkter.
Ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder m.v. (Opgør med kviklån) (Feb I)
Lovforslaget har til formål at gøre op med de såkaldte kviklån ved at gennemføre initiativer, der
ændrer den problematiske del af forbrugslånsmarkedet til gavn for forbrugerne.
Ændring af årsregnskabsloven, selskabsloven, lov om visse erhvervsdrivende virksom-
heder og forskellige andre love (Kontrolpakke) (Feb I)
Lovforslaget har til formål at styrke Erhvervsstyrelsens selskabs- og regnskabskontrol. Med for-
slaget moderniseres og præciseres de omfattede loves kontrol- og tilsynshjemler, og hjemmels-
bestemmelserne ensrettes på tværs af de omfattede love. Dermed får Erhvervsstyrelsen mulig-
hed for at gennemføre en mere effektiv selskabs- og regnskabskontrol, hvor der i højere grad
kan samarbejdes på tværs af kontrolområder.
Lov om produktsikkerhed og markedsovervågning (Feb II)
Lovforslaget har til formål at sikre, at danske forbrugere og andre slutbrugere bliver udsat for
færre ulovlige produkter, herunder også fra hjemmesider m.v. uden for EU, og give myndighe-
derne bedre mulighed for at sanktionere de virksomheder, der ikke overholder reglerne. Derfor
ensartes og styrkes markedsovervågningen af produkter ved at samle reglerne om kontrol, hånd-
hævelse og sanktionering i en ny og mere tidssvarende hovedlov, som omfatter alle produkter
på Sikkerhedsstyrelsens område. Lovforslaget skal i den forbindelse implementere en række be-
stemmelser fra EU's nye forordning om markedsovervågning, der fastsætter minimumskrav til
markedsovervågningsmyndighedernes beføjelser.
Lov om håndhævelse af Platform-to-Business forordningen og dataetik (Feb II)
Lovforslaget har til formål at fastsætte regler, der skal sikre effektiv håndhævelse af Platform-
to-Business-forordningen (P2B). Forordningen har til formål at forbedre rammevilkårene for
de virksomheder, der sælger deres varer og tjenester på digitale platforme ved at fastsætte gen-
nemsigtighedskrav til platformenes handelsbetingelser og skabe bedre klagemuligheder. Forord-
ningen fastsætter, at medlemsstaterne skal sikre en effektiv, proportional og afskrækkende hånd-
hævelse. Forordningen træder i kraft 12. juli 2020. Forslaget vil endvidere indeholde en styrkelse
af virksomhedernes dataetiske ansvarlighed.
Redegørelser til Folketinget:
Redegørelse om erhvervsfremme og støtte 2019 (Okt I)
5
ERU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 3: Erhvervsministerens lovprogram 2019-20
Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen 2019 (Mar II)
Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2020 (Apr II)
Turismepolitisk redegørelse 2020 (Maj I)
6